[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Classico

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:09

Gelukkig, grote paarden eerder nooit een probleem..... Een van 95 cm is even andere koek ;-)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:12

AngeliqueB schreef:
Classico schreef:
Momemnteel druk mijn shetlander aan het beleren.

Vroeger met 2 jonge grote maat shetlanders enkel- en tweespan gereden. Deze jongen dieren zelf beleerd. Na een pauze en nu een shetlander van 14 jaar aan het beleren.

Pony aan het longeren, dubbele longe, in het tuig, slepen met een bandje. Hier zijn we ( 2 volwassenen) al een week of 6 mee bezig (dagelijks) met afwisseling van activiteit.

Nu wilden we gisteren met 3 volwassenen de sulky er achter gaan zetten. Eerste stuk ging braaf maar na de eerste bocht verzet en steigeren voor de wagen. Nu schijnt dit in het verre verleden ( ze was toen 5) dit ook gebeurde.

Heeft iemand tips om dit zelf op te lossen? Na het steigeren hebben we haar weer voor de sleep gezet en dat ging weer heel erg ontstpannen. Nu hebben we haar natuurlijk gisteren eigenlijk laten "winnen". Alle tips zijn welkom.

Sta er ook voor open om haar in de omgeving van Amersfoort tegen een schappelijke prijs verder te laten beleren. Of hulp met het voor de wagen/ sulky zetten.

Ik herken het probleem, ik ben ook (samen met een vriendin) bezig met mijn 5 jarige C-pony. Slepen is geen probleem, dubbele longe ook niet. Rechtdoor met de sulky is oké, hele ruime bochten lukt ook, maar iets kleinere is ook steigeren. We krijgen hem met praten, rust en liefde op de grond gehouden maar die bocht is wel een probleem..
Wel is hij erg bezig met het feit dat hij niet achter zich kan kijken met de oogkleppen.

Een kennis van ons (die rijd wedstrijden met 4- span en dergelijke, sorry, weet niet hoe dat heet) heeft ons gewaarschuwd dat wij ons paard eerst aan de bomen moet laten wennen, omdat, zo zei hij, veel paarden het heel braaf doen, tot ze door de bocht moeten en de bomen voelen. Dan raken ze in paniek blijkbaar.

Ik ben trouwens mijn ruin ook aan het beleren, we (ik vooral, maar krijg natuurlijk wel hulp) hebben al gelongeerd meet enkele en dubbele lijnen, lange lijnen deed ik al, dus het droog mennen was een eitje :o. We hebben wel het idee dat hij al een eerder aan het tuig gewend is geweest, want we tuigden hem op en.. er gebeurde helemaal niets. Reageerde super goed en toen er achter gehangen werd deed het hem niet veel. Nu ben ik bezig om hem te laten trekken ed door hem de bak te laten vlakken. Ben van plan om er een marathonwagen achter te doen, deze hebben we ook al. Hier is genoeg ruimte, je moet een klein stukje fietspad over en dan zit je al in een uitgebreid bosgebied. Wel fijn dus.

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:19

Dat is idd waar maar hoe kunnen we dat anders trainen? Sta voor alles open. Want met dit mooie weer wil ik heel graag lekker mennen.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:27

Hij zei tegen mij dat je gewoon heen en weer moet gaan met de bomen tegen het paard zijn lijf, zodat hij weet dat ze er zijn. Ik heb geen idee eigenlijk wat je ertegen kan doen, ik zie hem niet zo vaak maar als ik hem zie zal ik het wel vragen. Ik denk gewoon zorgen dat het paard de druk stilstaand accepteert, en er dan lopen naast? Zodra hij de druk stilstaand niet erg vind, kan hij denk ik de link wel leggen dat lopend het net zo erg is als stilstaand. Kan er trouwens in de bak geoefend worden? Dit werkt denk ik wel rustgevender dan wanneer hij buiten met al die afleiding opeens rare dingen tegen zijn lijf voelt (en overigens niet kan zien). Misschien kan je eens zonder oogkleppen (in de bak?) mennen, zodat hij weet wat achter hem hangt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:40

VanHuisUit schreef:
Ff snel zit op telefoon typt zo...
Bij Rizanta was dat ook zo wordt echt beter!

Moet dus gewoon nog meer km-ters gaan / blijven maken begrijp ik?

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:43

Ik train idd in de bak en ben vandaag begonnen met de sulky alleen er achter te zetten in stilstand. Dat ging goed.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:43

Wij hebben dat ook al gedaan, met lange stevige latten in de lichtogen erachter aan gelopen, en met sturen tegen hem aan laten komen, en dat maakt hem niet uit, maar de kar is zwaarder en stugger in het volgen dan een persoon met latten denk ik.
Wat is jullie mening over oogkleppen, het is een kijkerige pony, maar raakt niet in paniek. Nu met de kleppen is hij naar mijn gevoel angstiger.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:39

@AngeliqeuB Je moet zelf denk ik het verschil een voelen, als je het aandurft. Ik oefen nu zonder kleppen, maar puur omdat het hoofdstel niet goed past en de kleppen echt voor zijn ogen zaten, en dus helemaal niets kon zien ;). Toch deed hij alles braaf.. Gewoon eens proberen en als het toch niet beter is ga je weer over op kleppen. (als je op een rit gaat misschien hoofdstel meenemen? zodat je het kan wisselen? Weet niet of dat kan hoor, ben nog niet echt ervaren)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:42

We zullen eens proberen op de wei, met zijn gewone hoofdstel en de kar erachter, wie weet issie rustiger dan..

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:24

Misschien weer hier iemand een oplossing.
We hebben vanmiddag mijn pony voor het eerst voor de kar gehad, na een hele goede en lange voorbereiding (lange lijnen, banden trekken etc) en hij liep heel wat rondjes, en daarna stond hij op een gegeven moment stil, en kregen we hem gewoon niet meer vooruit.
Wat moet ik doen om hem de volgende keer weer te laten lopen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:42

Als je met een jonge pony door ga tot hij niet meer wil ben je te lang door gegaan.

Hier staan ze vaak de 1e keer maar 2 of 3 rondjes stappen voor de kar en dan zijn we al klaar. Sommige die echt veel tijd nodig hebben om het te verwerken zijn al na 1 rondje klaar.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:43

Oke, bedankt voor de tip!
Maar de pony is al 9..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:45

Leeftijd maakt niet uit bij beleren, het gaat erom dat je de nieuwe ervaring goed afsluit en dat het kwartje valt.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:45

Oke!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:48

Maar wat moet ik dan morgen doen, als we hem er weer voor zetten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:50

Gewoon het simpel houden. 1 of 2 rondjes, belonen en klaar. Dag er na 5 of 6 rondjes, belonen en klaar. Gewoon heel goed naar je pony kijken en stoppen voor het 'fout' gaat.

Idd, ik heb ook een 13 jarige betuigd, precies het zelfde. 1 rondje links om, 1 rondje rechtsom en klaar. Volgende training meer.

Net voor de 3e keer in het 2span (10e keer totaal voor de wagen) met mijn jonkie gereden. Gestopt toen ze wat in begin te kakken en ik haar wat wakker moest houden(nog ruim voor ik iedere pas er uit moest persen hoor, toen net het vlotte er af ging). Toen nog een rondje uit gestapt en klaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:53

Klarinda schreef:
Maar wat moet ik dan morgen doen, als we hem er weer voor zetten?

Gewoon rustig aan doen en goed op alle signalen letten die af gegeven worden.
Soms ga je met 10 passen vooruit en soms maar 1 en soms ga je er weer 5 achteruit.
Soms hebben ze een paar dagen nodig om alle info te laten landen.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:19

Bedankt voor de tips!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:48

Leuk topic dit!

Ik ben ook redelijk wat met mennen bezig. Ik groom veel bij iemand die professioneel paarden voor anderen en voor de handel beleert in het tuig. Doe dat al een paar jaar, ondertussen weet ik zonder woorden wat er van me verwacht wordt en hoe ik bepaalde situaties in moet schatten. Simpel is het niet, maar wel super leuk. Hebben ook al heel wat akkefietjes meegemaakt, tja dat hoort erbij. Meestal als er 1x iets fout is gegaan, doet een paard dat nooit meer, dus dan kan het maar beter bij ons gebeuren dan bij de klant.

Nu heb ik vorige zomer een 15jarige grote C-pony voor mezelf gekocht, om de kinderen met een PGB die ik begeleid op te laten rijden. Doordeweeks rijd er een leuke amazone op, springen, dressuur, buitenritjes, allemaal geweldig. Magic is heel fanatiek en ook goudeerlijk. Nu was het van de winter zulk mooi sleeweer, dat ik niet kon laten het dier eens voor de slee te zetten. Dat ging zo geweldig dat ik de menkriebels kreeg. We hebben haar al met al afgelopen winter heel wat keertjes voor de slee gehad.

Hier een filmpje van de eerste keer:

Hier alleen de link, weet niet of hij het doet: http://www.youtube.com/watch?v=rETL0WUQ ... ata_player

Pasgeleden heb ik een recreatie menwagentje overgenomen via via, we hebben haar er even voor gezet, maar het lamoen was te smal. Dat vond ze ook niet leuk in de bocht. Dus lamoen ligt nu bij de wagenmaker, en zodra die klaar is kunnen we aan de slag! Weet niet of ze al eerder betuigd is, bij de vorige eigenaar in ieder geval niet, en die heeft haar jaren gehad. Voor de kar liep ze heel onwennig, maar tuig op toen in de sneeuw reageerde ze totaal niet op. Denk dat ik gewoon een super brave pony heb.

Even wat reacties op eerder posten:
Vanhuisuit, over het naar voren lopen van de groom: wij doen dat echt alleen als er gevaar dreigt, dus als een paard bijv. niet over de witte strepen op de drempel wil en daardoor in de sloot dreigt te springen, of wanneer er groot verkeer aan komt en we vertrouwen het paard er nog niet mee. Verder zoveel mogelijk zelf uit laten zoeken, daar leren ze het meest van. We hadden er pas wel 1 die super druk was met alles om zich heen, en daardoor gewoon ‘vergat’ te lopen. Daar heb ik echt kilometers voor gelopen, als ze mij zag, was het goed, zodra ik iets naar achter ging, buiten gezichtsveld, ging ze stilstaan. Was gewoon nog heel jong tussen de oortjes en had wat meer tijd nodig.

Erpel, zat het paard ook in de sloot? Dan heeft hij hopelijk zijn lesje geleerd. En anders weer even terug naar de slee, tot er geen schrikreactie meer optreedt.
Wat wij vaak doen, is veel korte bochtjes draaien met de slee, zodat de strengen goed langs de achterbenen komen. Verder eens heel hard stampen op de slee, en dan het paard bij je houden. Als dat soort dingen moeiteloos zonder paniek gaan is een paard klaar voor de kar. Wil hij er nog tussenuit piepen, dan weet je dat het voor de kar ook op goed geluk rijden is.

Caaramel, bovenstaande zou ik ook met jouw pony doen. Of droogmennen met het hele tuig erop. Broek gewoon los laten hangen, buitensingel ook. Laat maar wapperen, daar worden ze mak van. Vooral niet te voorzichtig doen met alles, hoe meer ze gewend zijn aan hun lijf, hoe makkelijker voor de kar ook. Wanner een paard voor de kar staat en ik ga iets aan het lijf doen, moet ik wel altijd een paard van voren benaderen, zodat hij weet dat ik er ben.

Classico, voor jou ook handig denk ik. Vooral korte bochtjes voor de slee, zodat ze goed de strengen aan de achterkant voelt. En verder hebben sommige paarden echt de tijd nodig om te wennen aan de bomen. In een veilige omgeving veel de bochtjes oefenen, iemand voorop laten lopen zodat het paard wat vertrouwen heeft. Wij maken ook regelmatig mee dat ze in de bocht willen wegschieten, steigeren, of juist stilstaan en/of achteruit lopen. Heel rustig en geduldig vol blijven houden, op een gegeven moment valt het kwartje wel. Voet bij de rem houden in de bochten!

Klarinda, wij doen ook altijd maar heel kort. Goed is goed, wat je in 10 minuten niet bereikt, bereik je in een half uur ook niet, je breekt dan alleen maar af wat je hebt opgebouwd. Laat ze er maar een nachtje over slapen, de keer erna merk je pas wat ze geleerd hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:14

Citaat:
VanHuisUit schreef:
Ff snel zit op telefoon typt zo...
Bij Rizanta was dat ook zo wordt echt beter!

Moet dus gewoon nog meer km-ters gaan / blijven maken begrijp ik?

Met Rizanta hebben we veel langs de weg gedaan en veel dressuurmatig. Dus gewoon lekker bezig zeg maar. Nu was ze ook nog blind aan een oog dus dat wat scheve lopen was niet alleen door in tweespan lopen, bedachten we dan :7 maar door veel doen en er goed op letten merkte je het nauwelijks meer. Weet niet hoe het zou zijn geweest als we haar weer in tweespan hadden kunnen zetten.

@GJ9 ben zelf ook erg zoveel mogelijk van dat ze het zelf moeten uitzoeken hoor. Leren ze van. Maar je hebt zelf (hoop ik dan) wel in de gaten wanneer het nog wel of niet meer gaat.

Vwb oogkleppen mijn huidige poown loopt zonder oogkleppen, ik dacht echt dat ik dat nooit zou gaan doen ben echt 'opgevoed' met oogkleppen. Maar ja, een goed passend hoofdstelletje met passende oogkleppen (heb drie verschillende soorten en maten geprobeerd) kon ik niet vinden en op een gegeven moment ben ik gewoon verder gegaan t/m nu en dus geen oogkleppen. Heb ze nog niet gemist :7 welgeteld 2x heeft ze even wat raar opgekeken dat was 1ex linksom met slepen dat ze het alleen moest doen zonder iemand ernaast en dus 1ex rechtsom. Daarna snapte ze dat dat 'ding' er gewoon achter bleef.

Nu men ik nu met tweewieler weet niet hoe het gaat met 4-wieler, is toch anders. Maar heb nu zoiets van we gaan het gewoon proberen, zie het wel.

Vwb wennen aan lamoen mijn ervaring is dat je daar ook wel een beetje in door moet pakken. Als je steeds heel voorzichtig en oeh- en ah gaat doen dan blijft het ook eng. Goede hulp erbij, pony of paard in lamoen zetten, boel vastmaken en gaan zeg maar. Of als het allemaal heel ril is ook goede hulp erbij en eerst paar keer ertussen zetten. Wagen weer weg en dat een paar keer achter elkaar / paar dagen achter elkaar zodat het gewoon is. Maar vooral niet te 'mutserig' :+

En over net voor de wagen, inderdaad heel kort beginnen. Eerste keer is paar keer rondje links/rechtsom en halthouden plus wegrijden al helemaal prima als je in de bak begint. Als ze moe worden of het zat zijn bij het beleren is niet handig. Het gaat in het begin toch puur om vertrouwen, wennen aan wagen, tuig, iemand achter ze, zweep, leidsel, strengen etc.
Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet hoe je het oplost als het wel gebeurt want zoiets ook nog nooit aan de hand gehad :\

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:39

Al mijn paardjes lopen zonder oogkleppen. Ooit eens een stukje gelezen over een melkventer in Den Haag die zijn paard altijd zonder oogkleppen bestuurde. Zijn uitleg: Het paard kan nu zien wat het is als er erg veel lawaai achter hem is. Ik merk dat de paardjes de race fietsers veel beter in de gaten hebben en ze niet zo schrikken als er soefff iets langs komt. Zij hebben het al "zien "aankomen.
Er is vast heel veel te zeggen om met oogkleppen te rijden maar na de uitleg van deze oudere melkventer vond ik hier toch wel enige logica inzitten.
Als ik veel beangstigend lawaai achter me heb en kan het niet lokaliseren denk ik dat ik ook veel banger ben.
ook hier zelf de paardjes beleerd en net zo als boven al vermeld met ( bonen) stokken in de lichtogen geoefend.
Echter elk paardje zal anders reageren en daar moet je dan weer op inspelen en dit geeft steeds weer verassingen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:38

Mijn fries (nog in bandje sleep fase) draaide zich met oogkleppen gewoon om om te kijken waar wij waren etc. Leek mij niet zo handig straks in t lamoen. Sinds ik oogkleploos werk blijft ie gewoon stil staan, want hij hoeft zijn hoofd maar een pietsie naar links of rechts te doen om ons te zien :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:41

*als meelezer*
Mijn pony is al wel beleerd, maar ik moet nog beleerd worden... :o

Die pony van mij heb ik ook wel eens zonder oogkleppen gemend, maar die had het veel te druk.. Met alles in de gaten houden.. Hij is van het type ''ik zoek de draken wel vrouwtje''.. Af en toe denk ik wel eens om 'm gewoon een blinddoek om te knopen :))
Maar zonder kleppen moest ik zo hard mijn best doen hem bij de les te houden..
Wel spreekt het ''ze zien hetgeen wat geluid maakt'' me aan. Misschien dat ik het over een flinke tijd nog eens probeer :)

Moraal van 't verhaal; je hebt voor beide ''methodes'' paarden denk ik :) (of eigenaren, want het kan goed zijn dat 't bij mij ligt).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:48

Ik ben sowieso van mening dat je bij elk paard, baas en combi moet kijken wat goed werkt. En dat daar geen standaard iets voor is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:35

Onze Noortje schrikt idd van die fietser die ineens passeert, zeg ik echter wat tegen haar: pas op Noor er komt nu een fietser langs, braaf paard niets aan de hand enzovoorts (blijf net zo lang kletsen totdat de fietser voorbij is...) is er niets aan de hand.