[AR] Wel of geen cap met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen cap op, met mennen?

Ik men altijd met cap
57 (34%)
Ik men soms met een cap
33 (20%)
Ik men nooit met een cap
74 (45%)

Totaal aantal stemmen: 164

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:39

Dit staat in het digitale handboek. Bij onze vereniging en bij velen is het wel gewoon verplicht. Snap ook niet dat het niet verplicht is.Maar goed, je voorzitter heeft volgens het handboek gelijk.

Tuigen, rijtuigen en kleding van de menner
Wanneer menners gebruik maken van een hippische accommodatie zijn zij verplicht gebruik te maken
van een goed passend en veilig tuig. Het leer/tuig mag geen scheurtjes vertonen en het stiksel, de
kapeinden en de stoten moeten in orde zijn. Tevens dient het tuig regelmatig gecontroleerd te worden.
In “Bijlage 7” kunt u een voorbeeld terugvinden.
Verder moet er gebruik gemaakt worden van een passend en veilig rijtuig dat stabiel is, goede
zitplaatsen heeft en voorzien is van goed functionerende remmen, een draaikrans/schamel die volledig
onderdoor kan draaien (alleen bij vierwielige rijtuigen) en de juiste verlichting en reflectoren (alles
volgens Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens).
Bij rijtuigen die alleen gebruikt worden op het terrein van de accommodatie mag, mits het terrein vlak
is, een ongeremd rijtuig gebruikt worden indien er een broek aanwezig is of wanneer stophaken aan de
lamoenbomen bevestigd zijn met gebruik van brancardbeugels. Wanneer het rijtuig alleen gebruikt
wordt op eigen terrein, dan hoeven er op het rijtuig geen verlichting en reflectoren aanwezig te zijn.
Menners wordt geadviseerd een goed passende veiligheidscap te dragen, met gesloten kinband en
voorzien van de CE- EN 1384 norm.

Fenny

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:41

Om eerlijk te zijn snap ik ook niet waarom het niet verplicht is hoor ... Ik vind het zelf veel veiliger. Laat gewoon iedereen een cap dragen, dat scheelt al een hoop letsel als er iets gebeurd.

Voor onze vereniging ben ik stiekem blij dat het niet verplicht wordt, omdat ik zeker weet dat de helft van de menners geen cap wil dragen. Ik had het namelijk al een keer voorgesteld om iedereen te verplichten een cap te dragen.

We dwalen wel wat off topic, maar ik vind dit wel interessant :)

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:00

Ik had een cap eigenlijk nooit op, maar dit topic heeft me wel aan het denken gezet..
En ook bij ons op stal moet je een cap op in de bak..
Dus sinds een paar weken heb ook ik de cap op met het mennen! Speciaal aangeschaft voor op de kar..

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:06

Ik heb altijd een cap op. Ook wanneer ik achterop de kar zit. Het is een kleine moeite die wel je leven kan redde. :+

Quad

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:36

Overbuurman van mij heeft al zijn hele leven paarden, kom daar regelmatig wat brood brengen.
Ook hij heeft een menkar, ben wel een keer meegeweest op dat ding, moest ook een cap op.

Was een keer een ongeluk geweest met een rijdster die eraf viel en met haar hoofd op een hard ondergrond terecht kwam, sindsdien waren caps verplicht op de menkar. Valt ook heel erg veel voor te begrijpen, een paard kan aparte dingen doen onder ongewenste omstandigheden, dan wil je toch een beetje je zelf kunnen beschermen.