[AR] Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:29

xElienx schreef:
nee, absoluut niet. maar het is heel moeilijk om een goed wagentje te vinden voor het budget van de Ts'er.
dan kom je in een hele andere prijsklasse.

Ze heeft toch ook niet gevraagd om een supersonische marathonwagen?
Er zijn mensen die rijden al tig jaar met een zelfgebouwde kar van het soort die je in roemenie ook ziet rijden. Kan toch ook prima? Ligt aan de eisen. En die van de ts zijn niet zo hoog begrijp ik.

Happinez

Re: Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:30

Veiligheid, is dat ook niet iets wat heel belangrijk is ?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:31

Happinez schreef:
Veiligheid, is dat ook niet iets wat heel belangrijk is ?

Uiteraard. Staat met stip op nummer 1.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:32

En dat ontbreekt nog al eens bij zelfmade of chineese wagentjes

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:35

Daarom raad ik haar aan om kritisch te zijn. Er zijn zelfbouwers die ik veiliger vind dan menig fabriekswagen :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:38

Die zijn er maar weinig, kijk voor de grap maar eens op mp wat er al zelfbouw staat... dan snap ik soms niet dat ze er mee durven of willen rijden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:40

Daarom moet je ook kritisch zijn, nogmaals. Ik krijg het gevoel dat voor sommigen het belangrijker is hoe het eruit ziet en uit welke fabriek de wagen komt.
Had jij ook geen zelfbouwer als 2 wieler, xelienex? Was toch een prima ding?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:00

uryanne schreef:
xElienx schreef:
nee, absoluut niet. maar het is heel moeilijk om een goed wagentje te vinden voor het budget van de Ts'er.
dan kom je in een hele andere prijsklasse.

Ze heeft toch ook niet gevraagd om een supersonische marathonwagen?
Er zijn mensen die rijden al tig jaar met een zelfgebouwde kar van het soort die je in roemenie ook ziet rijden. Kan toch ook prima? Ligt aan de eisen. En die van de ts zijn niet zo hoog begrijp ik.

Als TS de ambitie heeft om te verongelukken kan dat inderdaad best wat zijn ja..............
voor 500 euro is het lastig om een 4wieler te vinden die degelijk en stevig genoeg is om echt normaal mee te kunnen rijden.
Een supersonische marathonwagen is dan weer het andere uiterste, maar veiligheid mag toch best iets kosten lijkt me.

Helaas heb ik in het verleden een aantal keer te maken gehad met vrij heftige ongelukken, veel schade e.d. puur door gebrekkig materiaal; lamoen wat ineens losschoot van de wagen, een wiel wat ineens afbrak, een onderstel wat ineens losliet......... Nee sorry, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar door met een 'stapeltje brandhout' te gaan rijden lok je het dan ook wel uit eerlijk gezegd.....
Ben dit jaar 2x in 2 maanden tijd in een (droogstaande) sloot beland met m'n marathonwagen. Ik had niets, de wagen had niets, pony had (bijna)niets. Wagen stond gewoon rechtop en is beide keren niet omgeslagen, ik werd ook niet gekatapulteerd. Ik wil er niet aan denken hoe het was afgelopen met zo'n leuk zelfbouw-dingetje....

uryanne schreef:
Daarom moet je ook kritisch zijn, nogmaals. Ik krijg het gevoel dat voor sommigen het belangrijker is hoe het eruit ziet en uit welke fabriek de wagen komt.

Ik voel me igg niet aangesproken :n Ik ben dan wel benieuwd (echt serieus) naar zo'n voorbeeld van een zelfbouw wagen welke beter zou zijn dan een fabrikant-wagen.
Mijn marathonwagen komt uit Polen....... daar werd eerder ook geen kwaliteit geleverd, alleen nu is dat een héel stuk verbeterd.
Hoe iets 'er uit ziet'..... zo'n Cavaletti ziet er chique uit op 't oog, een stuk chiquer dan zo'n HCA met panzitting.... toch is mijn eigen ervaring (en naar ik weet van een aantal mensen meer) dat een HCA toch een stuk comfortabeler/stabieler/veiliger etc. etc. is.

Voor mijzelf vínd ik gewoon dat Ideal hele goede tuigen heeft, en dat HCA er voor mij (naast Xcellent overigens) uitspringt voor wat betreft sulky's. So be it. Niet ómdat het Ideal of HCA is of omdat ik het er mooi uit vind zien, maar omdat ik dat als 'goed en veilig' zie, en ik de prijs/kwaliteit verhouding heel goed vind.
Zelf is de nieuwprijs van Ideal luxe marathon mij op dit moment ook iets te gortig, dan zou ik ook gaan voor een 2dehands tuig of een Winner tuig die ik hier eerder heb gepost.

Denk dat je meer ziet dan er is eerlijk gezegd.....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:23

XElienX , heeft ook een HCA
Denk dat je die bedoelt uryanne.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:51

uryanne schreef:

ik heb ook een HCA en ik rijd er al een jaar of 7 a 8 mee rond. ze zijn echt onverwoestbaar. en heeft bij mij nog nooit wat aan gemankeerd en ik spaar hem echt niet hoor. ik haal er de gekste dingen mee uit.

Afbeelding

maar probeer maar eens een degelijke 4-wieler onder de €1000,- te vinden. en dan bedoel ik echt geen super de luxe met alle toeters en bellen er op en er aan. maar gewoon een stabiele, niet te zware wagen, met rem, goede vering, goede wielen en waar je zelf ook goed op kunt zitten.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:09

hmm...
hier toch al een paar jaar fijne ervaringen met de cavaletti hoor. Heb wel het "verbeterde model" en doe er absoluut niet moeilijk mee. Heb al wat boompjes van iets te dichtbij gezien, rij er ook mee door kuilen (en we slaan heus niet zomaar om hoor) bos, zware zandpaden, en afgelopen weekend heeft ie zich keurig gehouden met de mencross.
Enige wat ik ermee heb is dat mijn pony in een flinke bokparty vól tegen de onderkant van het lamoen getrapt heeft en daardoor is dat iets gebogen en inmiddels zijn de niet RVS boutjes en moeren een beetje vergaan omdat ik het wagentje heel regelmatig in en uit elkaar schroef voor vervoer.

Daarbij, mocht je nog verder kijken voor een tuig: ik rij al enkele jaren met dit bruine tuig
http://horseshopinternational.nl/produc ... cts_id=220
Heb het meteen goed geolied zodat het donkerder geworden is, en ik vind het heel fijn, mooi, soepel tuig en het ligt ook heel netjes op mijn paardjes.

maar volgens mij hield jij niet van gele sierstiksels bedenk ik me nu...

Groetjes, lacuna

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:37

dat bedoel ik en spreek dus zelf ook uit ervaring met het rijden van zo,n sulky.ik heb er van alle fratsen mee uit gehaald en ook ruig terrein want dat zoek ik juist altijd op.nooit proiblemen gehad,ik ga dus nu ookweer een sulky van hun kopen maar dan model oxer.ik ben zeer tevreden over de wagens,en een 4 wieler vind je voor 1000,- ongeveer voor de kleintjes 2dehands soms zelfs wel voor 800/900,-. succes
Lacuna schreef:
hmm...
hier toch al een paar jaar fijne ervaringen met de cavaletti hoor. Heb wel het "verbeterde model" en doe er absoluut niet moeilijk mee. Heb al wat boompjes van iets te dichtbij gezien, rij er ook mee door kuilen (en we slaan heus niet zomaar om hoor) bos, zware zandpaden, en afgelopen weekend heeft ie zich keurig gehouden met de mencross.
Enige wat ik ermee heb is dat mijn pony in een flinke bokparty vól tegen de onderkant van het lamoen getrapt heeft en daardoor is dat iets gebogen en inmiddels zijn de niet RVS boutjes en moeren een beetje vergaan omdat ik het wagentje heel regelmatig in en uit elkaar schroef voor vervoer.

Daarbij, mocht je nog verder kijken voor een tuig: ik rij al enkele jaren met dit bruine tuig
http://horseshopinternational.nl/produc ... cts_id=220
Heb het meteen goed geolied zodat het donkerder geworden is, en ik vind het heel fijn, mooi, soepel tuig en het ligt ook heel netjes op mijn paardjes.

maar volgens mij hield jij niet van gele sierstiksels bedenk ik me nu...

Groetjes, lacuna

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:25

Reden dat ik mij wat erger aan de kritiek is dat ik zelf ook al jaren met een zelfgebouwde vierwieler rijd.
Wij hebben een eigen constructiebedrijf en weten dus wat stevig is en wat niet.
Ook al eens in de sloot gezeten zonder schade en regelmatig in volle galop over hobbelige zandpaden. Niets aan het handje.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:44

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:42

Ik denk dat ik nog eens rustig nadenk want begin eerst met het tuig en wil daar nog wel een tijd mee oefenen. Ook buiten mennen met het tuig zonder kar, hem eerst goed verkeersmak en aan de comando's hebben voor ik er een kar achter doe dus mischien is mijn budget tegen die tijd wel gestegen en ga ik voor een hca of een marathon. En mischien ga ik pas in de zomer met een kar beginnen dus eigenlijk genoeg tijd. Tuig wil ik wel in Nov mee beginnen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:00

+:)+ geen overhaaste beslissingen nemen. Lekker rondneuzen en informeren en MP goed in de gaten houden.
En als je een keer met mijn sulky wilt rijden vind ik het ook prima

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:36

Dat vind ik super lief Elien ben echt blij dat ik goed geholpen wordt ook dat ik met Joyce mee mag op de wagen om het te leren.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:08

Even doorsparen en dan heb je voor rond de 1000 euro een leuk marathonwagen(tje).

Afbeelding

Ik heb zo'n zwarte (bekende) sulky gehad en ik was daar zeker niet gelukkig mee, ik zou hem niemand aanraden.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:39

Marathon wagen heeft ook meer mijn voorkeur denk ik omdat ik er een wat stabieler gevoel bij :+

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:44

En dan heb je een goede veilige wagen?

Ik ben ook eens rustig aan het rondkijken, heb absoluut geen haast en daardoor ook nog geen budget. Ik spaar liever wat langer voor iets dat wat meer kost en echt mijn ding is :)
Wat raden jullie aan voor 1 en 2 span shetlanders?
Wat is dan nou echt een goede en veilige 4wieler?
En aan welke prijs moet ik dan denken?

bontegevaar schreef:
Even doorsparen en dan heb je voor rond de 1000 euro een leuk marathonwagen(tje).

Afbeelding

Ik heb zo'n zwarte (bekende) sulky gehad en ik was daar zeker niet gelukkig mee, ik zou hem niemand aanraden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:17

Ik heb een aantal maand geleden een weinig gebruikte marathonwagen op de kop getikt. Ronde de 1300 voor betaald, maar blij dat ik even doorgespaard heb. Heerlijk om mee te mennen, lekker stabiel.
Ik ben met een goedkoper tuigje begonnen, wat het eigelijk goed houdt tot nu toe, maar je merkt wel kleine dingetjes, gespjes die gaan roesten,...Ik wil volgende zomer graag een zilco tuigje gaan kopen, hoofdstelletje heb ik er al van. Super, hoef je niet schoon te maken (en merk dat met het leren tuigje dat nogal verwaarloosd wordt).
Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:25

bontegevaar schreef:

Afbeelding

die lijkt een beetje op het wagentje wat ik heb gehad. daar heb ik een aantal jaren echt heel veel plezier van gehad.

Afbeelding

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:27

Ik ga toch het wagentje kopen uit de op, om mee te beginnen. Daarna kijk ik weer even veder. Straks vind ik het mennen toch niet leuk of iets dan ben ik teminste niet aan iets duurs begonnen. Ik ga wel het veiligheidstuig kopen, maar de naam zegt al wel waarom!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:47

Iney schreef:
Ik ga toch het wagentje kopen uit de op, om mee te beginnen. Daarna kijk ik weer even veder. Straks vind ik het mennen toch niet leuk of iets dan ben ik teminste niet aan iets duurs begonnen. Ik ga wel het veiligheidstuig kopen, maar de naam zegt al wel waarom!

Is het wagentje nog niet verkocht dan? Volgens mij ben je te laat.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:53

Nee, het is niet precies dat wagentje. Maar hetzelfde type maar dan in het zwart en er zit een tweespan boom nog bij en is een stuk dichter bij :D Ik ga hem als het goed is volgende week bekijken en dan brengen ze hem en dan ga ik hem rood spuiten en de bandjes goud :+