Volgens 'het boekje' dus niet. Geldt overigens ook voor webtech, wat die hebben ook geen draagriem die door het schoftje schuift. Ik heb vaak genoeg met mijn webtech gereden voor de tweewieler en volgens mij heeft mijn pony er geen last van gehad, maar doe je het volgens het boek van het koetsiersbewijs, zou je een draagriem moeten hebben die dus 'los' zit / kan schuiven
Keet
Geplaatst: 15-12-11 15:50
Ik heb met mijn Zilco ook gewoon met mijn HCA gereden hoor ging prima, pony had nergens last van (diverse malen door osteo nagekeken) Als je sulky maar gewoon in evenwicht hangt
MelanieB
Geplaatst: 15-12-11 16:00
Ah, ik zie namelijk nooit dat mijn draagriem heen en weer gaat ofzo als ik met mn sulky rijd.. dus vind ook eigs apart dat het 'moet'.
denk dat ze gelijk hebben,wat staat vermeld in het stukje.maar zou dit ook niet zo zijn,omdat de 2 wielers van vroeger niet zo goed in ballans te hangen zijn.wat nu bij een goee 2 wieler wel kan. dus beweegbare draagriem=als je koets niet helemaal netjes in balans kunt hangen en vaste draagriem kan bij 2 wielers die je wel goed in balans kunt hangen.
Even logisch nadenken mensen! Wat gebeurt er met een lamoen als je door een kuil heengaat? Wanneer je geen beweegbare draagriem hebt krijgt je pony/ paard een enorme opdonder van het schoft. Hoe groter de kuil hoe groter de zwieper die het lamoen maakt hoe groter de beweging van de lichtogen.
Moet zeggen dat mijn sulky amper in het lichtoog hangt hoor, ook met kuiltjes, gaat amper tot niet heen en weer, komt ook mede doordat de sulky in goede evenwicht hangt. Zal best gebeuren bij een hele grote kuil waar je met 1 band doorheen gaat maar die zijn er amper/niet.
Zit toch wel te denken, als ik dan zilco tuig wil, iig zo'n borsttuig, of ik dan wat kan laten aanpassen aan het schoftstuk wbt draagriem.
Maisie
Geplaatst: 26-12-11 00:09
volgens mij moet de springriem er ook gewoon aan bij enkelspan. Zodat het onderste niet naar voren gaat staan en het mooi aangesloten blijft tegen het lichaam.