[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:07

ik ga vanavond eens aqua-longeren. wat trouwens niets te maken heeft met de bewoonster van creil, maar alles met de staat van onze longeerbak Haha!

Kyan01Jarig

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:07

Ik wil hier niemand de grond in stampen of afzeiken, sorry als ik zo over kom. Longeren is erg belangerijk, maar heb respect hoe iemand zijn of haar paard traint. Zoals ik al zei, ieder zo zijn methode van trainen. Iedereen traint zijn paard met een doel, en bij de ene is dat wedstrijd gericht en bij de ander juist niet
Als iemand hulpteugel wil gebruiken, wie ben ik of jullie om te zeggen dat dat niet goed is. De eigenaar zelf weet wel wat goed is voor zijn of haar paard. En ik geef in deze discussie niemand gelijk, maar hoeveel topics zijn er nu al over geweest?? En hoeveel gaan er nog komen, waarin ieder zijn methode met onderbouwing geeft waarom die methode toepast op zijn of haar paard???

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:19

atrsagirl, ik wil niet heel vervelend overkomen hoor, maar jouw longeerfoto, op die manier zie ik niet echt iets van trainingswaarde, hij kijkt naar buiten en de bovenlijn is niet aangespannen....

vergelijk het eens met de hals van mijn paard tijdens het longeren

Afbeelding

foto's waar hij helemaal opstaat aan de longe staan in mn profiel.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 13:28

Tessebes"]
[quote="Maaike schreef:
Wat ik dan niet snap is dat A8H wel moet worden afgez*ken omdat zij het op een andere manier bereikt.


Én wat ik niet snap is dat Aqua8horse nergens zijn "revolutionaire" methode uitlegd. Hij zegt alleen maar dat zijn methode de beste is en dat longeren met hulpmiddelen niet goed is. Ik heb nog geen fotootje of uitleg gezien en dat vind ik vaag.
[/quote]

Dat wil Aqua8horse best wel maar in PB en daar heb ik zoals gezegd mijn redenen voor. Het is dus aan jou of je uitleg krijgt of niet. Commentaar geven is makkelijk, maar vraag nou eens werkelijk uitleg? Ik ben niet verplicht om die uitleg op het forum te geven, dat staat nergens in de regels en ik ben dat dus ook niet van plan, hoe jullie de druk ook opvoeren. En als je de topic goed gelezen hebt, er zijn mensen die de methode kennen en hebben gezien en weten dat een foto weinig bijdraagt over de methode.
Ik zeg niet dat die methode de beste is, zoek dat dan maar even op voor mij waar ik dat gezegd heb?
Dat ik geen voorstander ben van longeren met hulpteugels klopt en dat ik tegen het trainen achter de LL ben klopt ook. Dat is gewoon een eigen mening die ik al meerdere malen heb onderbouwd. Misschien heb je dat dan net gemist. Maar ik heb wel degelijk veel geschreven. Met die visie kan je je je al een voorstelling maken van hoe wij nu trainen.
Verder kan ik alleen maar zeggen, heb je werkelijk interesse, PB mij dan even.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 13:32

Sjuimpje schreef:
Ook al ben je het niet met mijn methode eens,
ik heb wel tot in detail alles uitgelegd, d.m.v. foto's en d.m.v. het reageren op vragen. Gewoon to the point. Ik denk dat daar al een groot verschil inzit.


Ik heb ook al veel dingen uitgelegd in mijn antwoorden. Maar zoals iemand al zei: je moet het goed lezen!
Foto's voegen niets toe aan de methode, dus heeft het niet zoveel zin om foto's om die reden te plaatsen, lijkt mij. Dit zeg ik overigens niet alleen, er zijn ook anderen die dat bevestigen en de methode kennen en hebben gezien.
Je bent nog steeds welkom Sjuimpje, ookal ben je sceptisch.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 13:39

SuperPepeijn schreef:
aqua, op de eerste plaats kan ik het oprecht waarderen dat je de moeite wilt nemen om mijn paard eens te longeren.

om nog even verder te gaan over de longe, zie je die niet als "hulpmiddel" eigenlijk? zo hoorde ik laatst iemand die zijn paard (bijgezet en wel) longeert zonder longe. en hoe zit dat met een longeerzweep?


Nee, ik denk dat de longe een middel is voor de verbinding met het paard. Het longeren zonder longe doe ik eigenlijk niet, al heb ik wel een paard wat dat zou kunnen. Misschien ga ik het wel eens proberen, het lijkt me wel erg kundig!
De longeerzweep gebruik ik nauwelijks. Dat betekent ik heb hem niet in mijn hand. Soms, afhankelijk van het paard, heb ik hem in mijn hand maar ik gebruik hem niet zoals geleerd wordt over het algemeen, in een driehoek. Alleen als het nodig mocht zijn.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:42

[quote="Renske20"]atrsagirl, ik wil niet heel vervelend overkomen hoor, maar jouw longeerfoto, op die manier zie ik niet echt iets van trainingswaarde, hij kijkt naar buiten en de bovenlijn is niet aangespannen....

Was eerste maal dat ik haar bijzette, dus hij was redelijk los, maar wij hebben denk ik een ander doel bij het longeren. Bij mij is ontspanning het belangrijkste, loswerken en niet dat de bovenlijn gespannen staat. Tijdens het rijden wel... IK zie geen nut van mijn paard zo aan te spannen zoals bij jou, als ze zonder veel meer ontspannen loopt. IK vind het nog altijd een beetje onnatuurlijk, sorry. Nageeflijkheid mag niet gedwongen worden. Behalve als het echt niet zonder kan. Ik longeer meer als voor een vertrouwensband, communicatie, en dat is niet mogelijk als hij ingesnoert staat. Mijn paard heeft geen verkeerde spieren, integendeel, en loopt onder het zadel super. Dus waarom zou ik hulpmiddelen gebruiken?
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 10-09-03 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 13:45

fsoudan schreef:
Ik wil hier niemand de grond in stampen of afzeiken, sorry als ik zo over kom. Longeren is erg belangerijk, maar heb respect hoe iemand zijn of haar paard traint. Zoals ik al zei, ieder zo zijn methode van trainen. Iedereen traint zijn paard met een doel, en bij de ene is dat wedstrijd gericht en bij de ander juist niet
Als iemand hulpteugel wil gebruiken, wie ben ik of jullie om te zeggen dat dat niet goed is. De eigenaar zelf weet wel wat goed is voor zijn of haar paard. En ik geef in deze discussie niemand gelijk, maar hoeveel topics zijn er nu al over geweest?? En hoeveel gaan er nog komen, waarin ieder zijn methode met onderbouwing geeft waarom die methode toepast op zijn of haar paard???


Ik betwijfel of je gelijk hebt met je stelling dat iedere eigenaar wel weet wat goed is of wat niet goed is met betrekking tot hulpteugels?
Volgens mij zijn er ook wel mensen die het gewoon maar doen. Er zijn toch nog heel veel mensen die niet op de hoopgte waren van de gevolgen van het rijden achter de LL. Sterker nog er zijn zelfs mensen die de resultaten niet serieus nemen van dit wetenschappelijke onderzoek.
Wel vind ik dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij of zij doet met een paard.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:04

Astragirl"]
[quote="Renske20 schreef:
atrsagirl, ik wil niet heel vervelend overkomen hoor, maar jouw longeerfoto, op die manier zie ik niet echt iets van trainingswaarde, hij kijkt naar buiten en de bovenlijn is niet aangespannen....

Was eerste maal dat ik haar bijzette, dus hij was redelijk los, maar wij hebben denk ik een ander doel bij het longeren. Bij mij is ontspanning het belangrijkste, loswerken en niet dat de bovenlijn gespannen staat. Tijdens het rijden wel... IK zie geen nut van mijn paard zo aan te spannen zoals bij jou, als ze zonder veel meer ontspannen loopt. IK vind het nog altijd een beetje onnatuurlijk, sorry. Nageeflijkheid mag niet gedwongen worden. Behalve als het echt niet zonder kan. Ik longeer meer als voor een vertrouwensband, communicatie, en dat is niet mogelijk als hij ingesnoert staat. Mijn paard heeft geen verkeerde spieren, integendeel, en loopt onder het zadel super. Dus waarom zou ik hulpmiddelen gebruiken?


ik werk altijd vanuit de ontspanning, tijdens het rijden en tijdens het longeren, ga ik mn paard dwingen dan gaat hij staken(en terecht) zoals hij op de foto is bijgezet, dat i de laatste 5-10 minuten van het longeren, ik begin zonder bijzet, dan losjes en dan steeds iets strakker, zover hij zelf aanbied, dwingen heeft geen zinndan gaat hij staken en terug trekken en in de bijzet hangen, dus dan werkt het juist averechts.

maar waarom laat je je paard tijdens het longeren zijn spieren zo anders(verkeerd?) gebruiken, dan wat je tijdens het rijden van hem vraagt?

welk niveau rij je met je paard en hoe oud is hij?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:09

Aqua8horse, ik vroeg om foto's zodat ik kon zien hoe je longeert.

Ik begrijp dat de resultaten enz op lange termijn worden verkregen en ik hoef dus ook geen perfect bespierd paard te zien

het enige wat ik wel graag zou willen zien is een foto waar jij en een paard opstaan, tijdens het longeren.

zodat ik dus kan zien op welke manier jij longeert, snap je wat ik bedoel?
verder ben ik heel benieuwd als je Pepeijn of Quentin een keer op jouw manier longeert.
Ik zeg niet dat ik jouw manier onzin vind of niet geloof of verkeerd vind, ik ben alleen heel nuchter en wil eerst 'bewijs' zien.
ik was in het begin ook erg sceptisch tegenover het longeren met touwtjes, en dan erg diep bijzetten, maar nu ik de resultaten bij mijn paard heb gezien, geloof ik er dus wel in.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:16

Goed dat je ook vanuit ontspanning werkt. Dan kan ik verstaan dat je zo strak kan werken. Zolang je het opbouwt is het goed hé. Ik durf nog niet echt zo strak longeren omdat ze nog maar 5 maanden echt bereden is. Ze is 6jaar en voornamelijk beleerd als koetspaard. Onder het zadel heeft ze een mooie aanleuning, maar forceer ik het dan niet met hulpmiddelen tijdens het longeren? Ik laat haar liever wat los ontspannen dan om dan echt te werken onder het zadel. Of kan ik beginnen met hulpmiddelen dan? Zoas je op de foto zag, was dat de eerste maal, héél los bijgezet. Maar ik durf hem niet zo strak zetten. Ik heb er dan ook geen ervaring mee. Misschien kan ik zoals je zegt, die spieren dan ook trainen als tijdens het rijden, dat longeren met hulpmiddelen de volgende stap is na het lang en laag longeren. daag Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:20

Ik longeer APollon met bijzet als ik dat nodig vind. om haar achterhand te trainen etc. zonder train je haar ook wel, maar op een andere manier dan met. Als ik met bijzet longeer gebruikt ze haar rug en achterhand veel beter dan zonder, dan loopt ze de helft van de tijd met haar neus in de lucht omdat alle andere dingen zo interessant zijn....en daar gebruikt ze haar rug en achterhand niet echt meer.
Ik zet haar dan niet al te diep bij, gewoon net voor de loodlijn zodat ze tijdens het lopen haar neus precies op de loodlijn heeft, het zal misschien niet zoveel zin hebben dan heel diep bijzetten maar da's helaas, van te ver achter de loodlijn ben ik een tegenstander dus dan zou het gek zijn als ik het zelf ook zou doen.
zo let zo iig vele malen beter op dan zonder en je ziet dat ze alles ook beter gebruikt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:47

Astragirl schreef:
Goed dat je ook vanuit ontspanning werkt. Dan kan ik verstaan dat je zo strak kan werken. Zolang je het opbouwt is het goed hé. Ik durf nog niet echt zo strak longeren omdat ze nog maar 5 maanden echt bereden is. Ze is 6jaar en voornamelijk beleerd als koetspaard. Onder het zadel heeft ze een mooie aanleuning, maar forceer ik het dan niet met hulpmiddelen tijdens het longeren? Ik laat haar liever wat los ontspannen dan om dan echt te werken onder het zadel. Of kan ik beginnen met hulpmiddelen dan? Zoas je op de foto zag, was dat de eerste maal, héél los bijgezet. Maar ik durf hem niet zo strak zetten. Ik heb er dan ook geen ervaring mee. Misschien kan ik zoals je zegt, die spieren dan ook trainen als tijdens het rijden, dat longeren met hulpmiddelen de volgende stap is na het lang en laag longeren. daag Lachen


oke nu snap ik het beter!
Quentin is qua africhting dus een hele stap verder(en ook 4 jaar ouder) da jouw paard, vandaar dus dat ik hem veel meer kan bijzetten, omdat hij ook onder het zadel gewend is om zowel diep als hoog ingesteld te worden.

een paard dat 5 maanden onder het zadel is, daaran kan ik begrijpen dat je die niet zo kort bijzet, dat zou ik persoonlijk ook niet doen, dat is iets waar je naartoe traint.

als je steeds een klein beetje korter bijzet, kan je paard het makkelijk verwerken, dus als hij zo los bijgezet goed ontspant kan je de bijzet 1 of 2 gaatjes strakker zetten, gaat dat goed, de week erna weer een stukje korter, zolang je er op let dat je paard blijft ontspannen en mee wil werken kan je niet veel verkeerd doen.
blijf van achter naar voren werken, zowel onder het zadel als aan de longeerlijn.

je zal zien dat als je je paard over een tijdje net wat ronder kan laten lopen aan de ongeerlijn, je met rijden nog makkelijker een gode aanleunig hebt, waarin je ook kannwisselen met wat diper instellen en weer wat meer laten oprichten.

ik longeer mn paard om hem nog wat beter te kunnen trainen dan onder het zadel, omdat hij zijn rug nogal snel vastzet onder het zadel, met het longeren maak ik dat juist weer losser, en is hij onder t zadel weer soepeler.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:52

Bedankt Renske!!! Ik zal morgen eens proberen. Lachen

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:42

ik longeer ook altijd met alleen halster en longe en jeh de zweep maar die van mij loopt nu eg vet goed.Is goed voor conditie en ze heeft ook de stelling nu door ze loopt nu eg super goed ik zie niet in waarom altijd gelongeerd wordt met ander dingen bij zet teugels en die dingen die van mij loopt de zonder ook super goed .

groetjes -xxxxxxxxxxx- suuske Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 19:27

suuske schreef:
ik longeer ook altijd met alleen halster en longe en jeh de zweep maar die van mij loopt nu eg vet goed.Is goed voor conditie en ze heeft ook de stelling nu door ze loopt nu eg super goed ik zie niet in waarom altijd gelongeerd wordt met ander dingen bij zet teugels en die dingen die van mij loopt de zonder ook super goed .

groetjes -xxxxxxxxxxx- suuske Knipoog


Daar kan je toch echt van genieten...of niet soms!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:43

Zo gaat longeren bij mij. Lachen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 20:00

SuperPepeijn schreef:
ik ga vanavond eens aqua-longeren. wat trouwens niets te maken heeft met de bewoonster van creil, maar alles met de staat van onze longeerbak Haha!


Hyper!

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:10

[quote=" Op dit moment hangt er een foto bij een zadelmaker. Nu al zijn er verschillende reacties gekomen(van goed rijdende ruiters in de sport) of het paard niet te koop is. Het paard loopt op deze foto gewoon in stap aan de lange teugel.
De bespiering valt dan zelfs op kennelijk omdat al deze vijf mensen allemaal vielen op de bespiering! [/quote]

A8H ben je wel bereidt om te vertellen waar deze "super" foto hangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:11

Of hier te plaatsen?
Want er is niks te zien, uitleggen via foto, werd verteld, maar blijkbaar dan toch wel Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 10:32

Dat kan ik wel doen. Voor alle duidelijkheid ik heb die foto niet zelf opgehangen daar. En waarom noemen jullie het bij voorbaat alweer een superfoto? In mijn ogen zit daar weer een ondertoontje aan en dat is toch helemaal niet nodig?
Op die foto zie je een mooi bespierd paard, dat zegt wat over het resultaat van de manier van werken maar niets over de methode op zich...en daar gaat het volgens mij om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:35

klopt, de methode word dan niet duidelijker.
Maar misschien loopt het paard wel met zijn hoofd in een houding die jij bij longeren graag ziet, en steken we er op die manier toch nog wat van op.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:38

Ik longeer op drie manieren. Met touwtjes voor beter ruggebruik, houding etc.
Zonder touwtjes om te kijken hoe de vorderingen zijn.
Zonder touwtjes en zonder longe. Want ik heb een paard dat braaf rondjes om mij heen loopt als ik hem wil longeren. Dat is makkelijk vind ik. Marek doet dat niet maar Raak is heel gehoorzaam dan.

Ik vind dat paarden verschillend zijn. Waar de ene mens Havo doet doet de ander Lbo. Ook andere methoden dus. En ik denk dat dat bij paarden hetzelfde geval is. Respecteer een ieders mening en trainingswijze.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 10:39

Het paard loopt daarop uit te stappen aan een lange teugel. Deze reactie plaatste ik omdat iemand zei dat getrainde bespiering niet blijvend kan zijn dit even voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 10:42

Fasel schreef:
Ik longeer op drie manieren. Met touwtjes voor beter ruggebruik, houding etc.
Zonder touwtjes om te kijken hoe de vorderingen zijn.
Zonder touwtjes en zonder longe. Want ik heb een paard dat braaf rondjes om mij heen loopt als ik hem wil longeren. Dat is makkelijk vind ik. Marek doet dat niet maar Raak is heel gehoorzaam dan.

Ik vind dat paarden verschillend zijn. Waar de ene mens Havo doet doet de ander Lbo. Ook andere methoden dus. En ik denk dat dat bij paarden hetzelfde geval is. Respecteer een ieders mening en trainingswijze.


Ik vind je vergelijking op zich goed maar ik zou er aan toe willen voegen dat de gezondheid van het paard een belangrijke rol moet vervullen.
Wat het respecteren betreft ben ik het met je eens.