[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:31

Ik denk dat er over mennen inderdaad vaak te makkelijk wordt gedacht... Als ik een paard ohz ga beleren gooi ik dr ook niet een zadel op, loop 3 rondjes aan de hand en spring er dan maar op want ''hij doet toch niks''.

Een paard moet de kans krijgen om spieren op te bouwen voor de betreffende inspanning, moet zo veel mogelijk wat er kan gebeuren hebben ervaren om te ontdekken dat ie er niet van omvalt(met beleren ohz doe ik bijv op een gegeven moment de beugels los laten hangen om m aan t geklepper te wennen), moet kortom fatsoenlijk voorbereid zijn.

Je kunt een paard niet fatsoenlijk voorbereiden zonder zelf te weten waar je mee bezig bent. Ok, ik ben nu ook nog een redelijke leek op mengebied. Poown gaat over een jaar of 2 voor de wagen en in de tussentijd zorg ik dat ik dan weet waar ik mee bezig ben. Als je toch al niet weet hoe een bit hoort te zitten ben je imo gewoon oerstom bezig.. Kan 100x goed gaan, maar t hoeft maar 1x fout te gaan natuurlijk.

rommulus

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:35

waarom moet er een zweep bij ???
heb zo'n ding echt niet nodig ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:41

rommulus schreef:

Omdat de zweep niet alleen een drijvende maar ook een sturende/stellende functie heeft. Goed mennen zonder zweep is imo niet mogelijk. Maar ik laat 'm soms ook ff staan... :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:44

rommulus schreef:

Bedoel je dit serieus of cynisch?
Zonder zweep niet mennen, heel simpel.

Als jij zo'n ding niet nodig hebt, zou ik heel graag van je willen leren hoe je dat dan doet als je paard opzij springt voor iets, en je hem wil begrenzen om zo niet alleen je eigen aanspanning, maar ook het overige verkeer te redden.
Ohz. heb je je been en je zit; dat mis je bij het mennen; je zweep is de vervanging van je been en dus samen met je stem en je leidsels 1 van de belangrijkste hulpen, zo niet misschien zelfs wel dé belangrijkste.

Edit: dit nog even afgezien van de dressuurmatige functie bij stelling/buiging; het is gewoon een levensredmiddel. Zonder zweep had ik nu al meerdere malen gigantisch in de kreukels gelegen omdat m'n pony bovenop of onder een auto gesprongen zou zijn, omdat ze op dat moment schrok van iets in de berm.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:47

shetje is snel genoeg voor uit en prima krap te sturen zonder zweep ;)
moet ze strakker draaien dan leg ik de teugel er op (al is het maar een shetje :o )

maar goed ik ben altijd al tegendraads wat dat soort dingen
ik vind dat als het zonder kan doe ik het zonder
het zelfde geld voor oogkleppen en stangetje

yup het is serieus ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:52

JoyCiej007 schreef:
Na altijd die tijd heeft het KB voor mij dus niet meer zo veel toegevoegde waarde om dat nog eens te gaan halen; al zou het voor het Achenbach systeem wel handig zijn; dat heb ik namelijk nooit echt geleerd, en zou het wel fijn vinden om dat te kunnen. Maar om nou alleen daarvoor het KB te halen....

Allen daarom zou ik het al doen. Ik zweer bij het Achenbach systeem. T is best even lastig, maar als je het eenmaal doorhebt is het echt een fantastisch systeem om mee te mennen. En imo maakt het de overgang naar bijv. tandem of vierspan kleiner...

Nou ja, enkelspan zonder Achenbach, a la....Meer vanaf een tweespan....Ik zou niet weten hoe ik dat zonder Achenbach zou moeten besturen...

Trouwens....Jij bent toch fan van mennen met zweep....Hoe geef jij gerichte stellende hulpen met de zweep als je niet naar het Achenbach principe ment? Ben ik serieus benieuwd naar hoor, of je de leidsels of zweep anders vasthoudt...?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:53

JoyCiej007 schreef:
Edit: dit nog even afgezien van de dressuurmatige functie bij stelling/buiging; het is gewoon een levensredmiddel. Zonder zweep had ik nu al meerdere malen gigantisch in de kreukels gelegen omdat m'n pony bovenop of onder een auto gesprongen zou zijn, omdat ze op dat moment schrok van iets in de berm.

Dat bedoelde ik eigenlijk ook met sturend/stellend: het heeft natuurlijk net als het been ook een begrenzende functie in de door jou omschreven situatie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:58

Ik rij ook weinig achenbach. Maar kan rustig met zweep sturen en stellen. Wil ik grote dingen doen pak ik m'n leidsels in 1 hand, bij kleine dingen kan het ook prima met het leidel er nog bij in mijn hand.

Tandem rij ik ook niet achenbach. Misschien wel omdat ik het in het enkelspan niet voldoende beheers. Begin rustig mijn dressuurproef in achenbach en kom bij de laatste keer groeten er achter dat ik m'n leidsels weer in 2 handen heb.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:10

volgens 'het principe van Achenbach' rijden, zie ik als wat anders dan 'echt Achenbach rijden'; dwz. de precieze handhoudingen, dressuurhouding/uitgangshouding etc. ken ik wel een beetje, daar niet van.

Ik houd mijn leidsels vast als ohz. zo ongeveer, net ietsje anders. Dit vind ik veel prettiger als het op dressuur aankomt, en om te sturen tussen de hindernissen. Heb overigens meer mensen gehoord die Achenbach fijn vinden voor dressuur en buitenrijden, maar dit niet gebruiken tijdens vaardigheid en marathon.

Met mijn zweep kan ik alles, ook zonder Achenbach, ik zou niet in zien waarom wel/geen Achenbach leidselvoering invloed zou moeten/kunnen hebben op het hanteren van de zweep?
Leidsels in 1 hand nemen kan ik net zo goed, ookal zal dat misschien niet helemaal 100% volgens de Achenbach methode zijn. Sterker nog, sturen met 1 hand gebruik ik wel vaker.
Als ik de leidsels in 1 hand neem, doe ik dat vrijwel hetzelfde als op de Achenbach manier, al is de kans wel aanwezig dat ik bijv. net 1 vinger anders heb oid. Maar principe blijft hetzelfde; in staat zijn om toch nog wat te kunnen sturen met ieder leidsel afzonderlijk, en de zweep goed te kunnen hanteren.

tp2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:16

De zweep is een heel belangrijk stuurmiddel vooral wanneer een paard gaat wijken of stil gaat staan voor bepaalde dingen. Immers een paard dat stil staat zit geen stuur meer op, en is dus de enige manier om toch stuur te houden om je paard voorwaards te drijven.

Wat achenbach betreft, JoyCie als je over principe paar dan is achenbach puur het sturen door middel van het geven van de hand. Het gehele achenbach mensysteem berust op het geven van het leitsel. Dit systeem mits paard goed is afgericht zorgt er voor dat hij zijn passen goed af kan maken. Dit is ook vriendelijker voor de paardenmond, echter om daar op in te gaan is het misschien verstandiger om een ander topic te openen.

Vaak wordt het door veel beginnelingen fout gedaan die enkel alleen trekken aan het leitsel daar waar ze naar toe willen. Hierdoor beperk je je paard in het afmaken van zijn pas.
Daardoor ontstaan bij de meeste mensen ook de problemen dat een paard niet goed wil halsstrekken omdat ze nooit hebben geleerd om de hand te volgen. Het is natuurlijk een hele mooie voorspiegeling van hoe het zou moeten in theorie, in praktijk leert het wel dat je vaak het buitenleitsel iets geeft en het binnenleitsel iets neemd om de wending goed af te maken.

Tot zo ver het principe,

Waar ik iedereen over hoor praten is enkel de manier van leitsels voeren, dit behoort natuurlijk ook tot het achenbach maar is natuurlijk minder van belang
hoe je je leitsels in je hand hebt. Als mensen praten over het achenbach principe dan duid dat meer aan dat ze zich bezig houden met de gedachte die er achter schuilt dan hoe je je leitsels in de hand hebt.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:42

Hier ook het bekende verhaal.
Meisje doet niks met de shetlander dus er komt een verzorger (ik). Wagen leek hun ook wel euk, dus wagen gekocht waar nog ene versleten tuig bij zat. tuig er proberen om te knopen, en 1 rondje een boomstam er achter gehad. Toen pony voor de wagen geknoopt en de weg op gegaan. En het is eigenlijk altijd goed gegaan, al in het begin zat het tuig vaak fout. Toen kwamen ze erachter dat hiervlakbij een shetland hengst stond, dus toen maar een veulentje gefokt. Onderhand was het tuig helemaal kapot, en toen duurde het 2 jaar voordat er nieuw tuig kwam. En nu doe ik het VEEL voorzichtiger.
dingen die ik vroeger vaak deed 9 met de kar op een heel klein stukje berm galopern) die ik echt niet meer. Ik ga ook altijd met een groom weg. En omdat de pony plotselng voor de wagen bang is geworden voor groot verkeer (dat was die dus vroeger niet) men ik het liefst over rustige wegen/fietspaden.

het veulen heeft nu ook een paar keer een band gelseept, en da doet hij braaf. Maar de lamoenen zijn veel te lang voor hem, en hij is gewoon zo stout... maar die gaat straks wel voor de wagen.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:51

"waarom wordt er zo gemakkelijk gedacht??"

De stelling van het topicstarter is wel heel ruim, en vooral erg afhankelijk van de context waar je het in plaatst. Tevens is deze opvatting geheel afhankelijk van de perceptie, misschien denkt iedereen wel te moeilijk er over ?! Oftewel is het antwoord van de vraag geheel afhankelijk van de ervaringen van de waarnemer of hij of zij vindt dat er te makkelijk over na wordt gedacht. Wat immers voor iemand anders vanzelfsprekend is kan voor de ander wel uit den boze zijn.

Of er veel beginners er makkelijk overna denken, ja natuurlijk maar dat is meer de aard van het persoon in kwestie. Veel beginnen ook zonder enige voorkennis te hebben en dan wordt er natuurlijk te makkelijk over gedacht. Het leuke is ook dat wanneer je aan een beginnend rijder vraagt of hij redelijk kan rijden zeggen ze altijd ja. Immers ze hebben nog niet alles megemaakt en kunnen met hun beperkte waarnemingen en ervaringen niet objectief oordelen.

Ervaren menners kijken vaak naar een hoger gelegen doel, zij streven dan ook vaak naar meer perfectie en kennen de beperkingen van hun paard en hun zelf zeer goed. Als je aan deze groep mensen vraagt of ze goed kunnen rijden dan zal je zien dat zij door hun ervaringen toch geneigd zijn om nee te zeggen omdat ze weten dat er altijd momenten blijven waarvan je kan blijven leren. Je ziet dan ook vaak dat mensen met een rijke ervaring des te meer begrijpen dat ervaring geen limiet kent.

Op de vraag of er gemakkelijk gedacht wordt kan ik dan ook alleen maar zeggen dat dit meer speelt
bij jong en onervaren menners die de gevolgen van hun acties niet reeel kunnen inschatten, immers hun ervaring is nog beperkt waardoor ze bepaalde situaties anders waarnemen dan andere ervarene menners.

Mooi voorbeeld is dan ook dat ik mensen zie aanspannen zonder dat er iemand voor staat.
Je spreekt ze er op aan en krijgt dan vaak het antwoord, nou die van mij heb ik goed leren staan dus dat kan zo wel. Dan merk je al snel dat die mensen nog niet dezelfde ervaring hebben die ik heb opgedaan. Ik kan ze op dat moment eigenlijk niet kwalijk nemen, maar hierbij merk je dan al dat ik door mijn waarnemingen van voorgaande gebeurtenissen al een andere kijk op de situatie heb dan zij.

Of ik dan moet zeggen dat ze er te makkelijk over denken, tsja, misschien gaat die van hun wel nooit aan de haal, en die van mij met 1 man ervoor wel, dat is natuurlijk een heel moeilijk discussiepunt.

Ervaring ervaring ervaring, dat is denk ik het sleutelwoord dat ons allen moet samenbrengen om
het te delen en van fouten van anderen te leren. Geen fout is dom genoeg als je hem zelf uiteindelijk maar onderkent.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:26

och, dit is wel een beetje demotiverend voor de starters hier hoor..

maar ik snap jullie wel hoor..
ik heb ook nog zoon verhaal

ik heb al 4 jaar een shet ruin, keurig beleerd maar een pittig ding.
Ma goed, zoals bekend is een pony alleen niks, dus 1,5 jaar geleden een mini merrietjes van de markt geplukt
was niet de bedoeling, maar ik was op keuring met mijn shet, en toen was ik natuurlijk verlieft geworden op haar, en zij op mij.
12 jaar oude merrie, kon nog niet aan een touwtje meelopen.
maar
had een super super goed karakter, en veel wilskracht
dus toen ik haar een paar weekjes had, een zadeltje en hoofdsteletje gekocht, en dat ging onwijs makkelijk. eerst wat gelongeert, leren hoe je bitje in moet doen. (jaja is raar zoon ijzeren ding in je mondje) en daarna zadeltje er op, hoofdstelletje om en rijden maar. zo gaat dat met zoon mini ponytje wel vaker.
na goed, ik wou er zelf toch ook wel wat mee. zo ik wat oude tuig onderdelen bij elkaar gezocht, tuigje op gedaan (Wat van geen kant zat en voor geen drol paste) en heb haar zelf beleerd. een half jaar daarna het koetsiersbewijs gevolgd, ben hier heel wat mee vooruit gegaan. toen eens een wedstrijdje gereden, een vriendin met me ruintje, en ik met me meisje. gigantisch op me donder gehad, want er waren dingen die gewoon echt niet konden, rijden zonder broek, met een ongeremd sulkytje. leidsels niet in de leidsel gaten omdat dat niet paste, en een hoofdstel met veelte Groote oogkleppen. Heb toen 2 nieuwe tuigen gekocht, 1 ideal voor mijn mannetje. opmaat laten maken door Co paters, en een merkloze. maar wel met enige kwaliteit. (2 ideal tuigen kon ik niet betalen, krijg het niet van mijn ouders en was toen 14). dat was al een punt minder. toch ging het eigenlijk heel goed, met mijn zelf beleerde mini. (toen ik haar kocht en beleerde was ik 13) in totaal 1 keer mis gegaan. (in de sloot beland) door een heftige schrik reactie door ezels. daar is ze nu eenmaal doodsbang voor. toen wat lessen gevold, puntjes op de I gezet. nu op het moment heb ik geen les, vanwege het weer. maar heb er nu een aantal wedstrijden op zitten, en wat heerlijke marathons gereden. ging helemaal super. ik krijg van iedereen complimenten over mijn pony. De mensen denken zo allemaal dit is een hele duren shetland pony, met stamboek. maar niks is minder waar. een minihorse X shetland voor een paar tientjes van de markt. op het moment loopt ze niet meer vanwege een veulentje wat in haar buikje aan het groeien is.

zo zie je maar, het kan ook goed gaan.

haar bij aan koop
http://tinypic.com/view.php?pic=1e1bmh&s=7

toen ik een half jaartje mende:
http://tinypic.com/r/o6mhoh/7

en nu:
http://tinypic.com/r/6h4939/7

ik keur dit zo echt niet allemaal goed, maar eigenlijk beginnen de meeste mensen zo, en beseffen ze achteraf pas hoe dom ze zijn geweest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:34

euh ja? En je toevoeging aan dit topic is .... ?

brittgesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:30

Ik vind persoonlijk dat je het moet zien aan je paard.
Eerst eens een schriktraining doen.
Als je paard 100 % bomproof is kan je beginnen met lange lijnen (achter je paard lopen maar hij/zij mag dus niet slaan).
Daarna eens met "enge" voorwerpen lange lijnen doen.
Als je paard jou 100 % vertrouwd en lange lijnen goed (maar dan ook echt goed) onder de knie heeft, dan iets zwaarder er achter hangen, nog niet met een koets want sommige paarden kunnen schrikken als ze iets moeten voort trekken. Een koets kost ook veel geld.
Als dat eenmaal lukt zou je kunnen beginnen met een koets.
Ik raad dit alleen aan als je weet dat je paard daar niet naar op zou kijken, anders nog eerst oefenen op vertrouwen en op schriktraining.
Oefen eerst in de bak of in betrouwde omgeving, zeker voor onzekere paarden.
Eenmaal je 16 bent en je paard bomproof is en het mennen onder de knie hebt kun je op de baan gaan.
Met een paard die je al een tijdje hebt en helemaal betrouwd en als je eerlijk bent, dus niet te scherp draaien, zou er niks kunnen gebeuren.
Ik zit in een men familie, ik heb er geen ervaring mee maar mijn mama en mijn zussen hebben vroeger gemend en mijn papa en mijn broer mennen nog steeds.
Ik ben bezig aan het opleren vaan mijn miniatuur paardje. Ik heb haar intussen al 4 jaar, wij kennen elkaar Door en door en betrouwen elkaar blindelings! Zelf al eens een schriktraining mee gedaan waarbij 1 van onze 2 geblinddoekt was, ging super! Ik zou als ik jou was daar ook eerst eens mee beginnen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:24

Hoi, je reageert op een topic van 5 jaar oud...