Citaat:Wordt het niet eens tijd dat we zuinig worden op AL onze actieve deelnemers?????
IK denk dat het voor de toegankelijkheid van de mensport heel erg belangrijk is dat het ook voor de kleinere pony's goed mogelijk is deel te nemen aan dressuur en vaardigheid.
Simpelweg betekent dat een wagen en pony die goed met elkaar te combineren zijn en een wagen met spoorbreedte 1.25 , nu eenmaal zwaarder is dan een smallere wagen. Nog afgezien van het 'mooie plaatje'.
Er zou bij vdh voor de kleinere / minder dan 1.25 brede combi's gedacht kunnen worden aan een eenvoudiger en makkelijker bij te stellen parcours en dat je dan meer winstpunten moet halen voordat je promoveert in de klasse of zoiets. Dus een beetje creatief boekhouden. Of dat je dat parcours dan 2x moet afleggen of zoiets.
Beetje creatiever omgaan met deze problematiek lijkt me wel een aanbeveling voor de KNHS. Ieder weldenkend mens weet dat een mini tot A'tje niet voor een wagen van 1.25 breed hoort

Wagenbouwers weten dat als geen ander, als je advies vraagt voor een leuke wagen voor een A'tje (die van ons zijn 1.15) komen ze allemaal aan met wagentjes rond de 1.15 spoorbreedte / bokhoogte. En met wagentjes van rond de 120 / 140 kg.
We hebben er nu een (met het oog op 2013) van 165 kg en 1.25 breed. We twijfelen of we de wagen houden want eigenlijk vind ik hem dus te zwaar alleen tja, wat dan? Een A'tje weegt plm. 250/300 kg. De wagen 165 plus een volwassene is dan rond de 250 kg. Stel dat er nog een groom opzit zit je rond de 300/325. Dat kan ook volgens de 'officiele' regels als ik het zo zal noemen maar net: trekken door zwaar zand 1x het lichaamsgewicht. Menige binnenbak/buitenbak is zwaar zand met dressuurwedstrijden....is toch niet lekker dressuren lijkt me. En dan hebben wij nog over welshjes. We hebben ook nog een ranke kleine maat appaloosa, waarmee we tzt toch ook echt willen gaan mennen. Is 1.05, volgens mij weegt hij krap 200 kg. Die kan toch never nooit niet voor die wagen ???