[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:37

Citaat:
Wordt het niet eens tijd dat we zuinig worden op AL onze actieve deelnemers?????

IK denk dat het voor de toegankelijkheid van de mensport heel erg belangrijk is dat het ook voor de kleinere pony's goed mogelijk is deel te nemen aan dressuur en vaardigheid.

Simpelweg betekent dat een wagen en pony die goed met elkaar te combineren zijn en een wagen met spoorbreedte 1.25 , nu eenmaal zwaarder is dan een smallere wagen. Nog afgezien van het 'mooie plaatje'.

Er zou bij vdh voor de kleinere / minder dan 1.25 brede combi's gedacht kunnen worden aan een eenvoudiger en makkelijker bij te stellen parcours en dat je dan meer winstpunten moet halen voordat je promoveert in de klasse of zoiets. Dus een beetje creatief boekhouden. Of dat je dat parcours dan 2x moet afleggen of zoiets.

Beetje creatiever omgaan met deze problematiek lijkt me wel een aanbeveling voor de KNHS. Ieder weldenkend mens weet dat een mini tot A'tje niet voor een wagen van 1.25 breed hoort :+
Wagenbouwers weten dat als geen ander, als je advies vraagt voor een leuke wagen voor een A'tje (die van ons zijn 1.15) komen ze allemaal aan met wagentjes rond de 1.15 spoorbreedte / bokhoogte. En met wagentjes van rond de 120 / 140 kg.

We hebben er nu een (met het oog op 2013) van 165 kg en 1.25 breed. We twijfelen of we de wagen houden want eigenlijk vind ik hem dus te zwaar alleen tja, wat dan? Een A'tje weegt plm. 250/300 kg. De wagen 165 plus een volwassene is dan rond de 250 kg. Stel dat er nog een groom opzit zit je rond de 300/325. Dat kan ook volgens de 'officiele' regels als ik het zo zal noemen maar net: trekken door zwaar zand 1x het lichaamsgewicht. Menige binnenbak/buitenbak is zwaar zand met dressuurwedstrijden....is toch niet lekker dressuren lijkt me. En dan hebben wij nog over welshjes. We hebben ook nog een ranke kleine maat appaloosa, waarmee we tzt toch ook echt willen gaan mennen. Is 1.05, volgens mij weegt hij krap 200 kg. Die kan toch never nooit niet voor die wagen ???

LADPR

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:50

Heb er hier een staan van rond de 100 kilo, die komt dan helemaal niet goed uit de voeten met een wagen rond de 200 kilo.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:28

stormpy schreef:
Ik heb zojuist eens alle ACTIEVE combinaties in HEEL Nederland bij elkaar opgeteld (officiële cijfers van de KNHS) en dat zijn er over een heel land bar weinig.
Hoe was dit in het verleden?
In het samengesteld zijn het er momenteel meer dan ooit tevoren... Conclusies kun je niet eerder trekken dan wanneer je alles op een rijtje hebt.

VanHuisUit schreef:
Er zou bij vdh voor de kleinere / minder dan 1.25 brede combi's gedacht kunnen worden aan een eenvoudiger en makkelijker bij te stellen parcours en dat je dan meer winstpunten moet halen voordat je promoveert in de klasse of zoiets. Dus een beetje creatief boekhouden. Of dat je dat parcours dan 2x moet afleggen of zoiets.

Beetje creatiever omgaan met deze problematiek lijkt me wel een aanbeveling voor de KNHS. Ieder weldenkend mens weet dat een mini tot A'tje niet voor een wagen van 1.25 breed hoort :+
Wagenbouwers weten dat als geen ander, als je advies vraagt voor een leuke wagen voor een A'tje (die van ons zijn 1.15) komen ze allemaal aan met wagentjes rond de 1.15 spoorbreedte / bokhoogte. En met wagentjes van rond de 120 / 140 kg.

We hebben er nu een (met het oog op 2013) van 165 kg en 1.25 breed. We twijfelen of we de wagen houden want eigenlijk vind ik hem dus te zwaar alleen tja, wat dan? Een A'tje weegt plm. 250/300 kg. De wagen 165 plus een volwassene is dan rond de 250 kg. Stel dat er nog een groom opzit zit je rond de 300/325. Dat kan ook volgens de 'officiele' regels als ik het zo zal noemen maar net: trekken door zwaar zand 1x het lichaamsgewicht. Menige binnenbak/buitenbak is zwaar zand met dressuurwedstrijden....is toch niet lekker dressuren lijkt me. En dan hebben wij nog over welshjes. We hebben ook nog een ranke kleine maat appaloosa, waarmee we tzt toch ook echt willen gaan mennen. Is 1.05, volgens mij weegt hij krap 200 kg. Die kan toch never nooit niet voor die wagen ???
Je bent nog erg positief met je gewichten.
Verder kun je natuurlijk met reglementen niet creatief omgaan. Het moet rechtlijnig zijn.
Het blijft dus appels met peren vergelijken.

Ik heb het idee dat veel shettenmenners zich snel aangeschoten voelen. Er wordt nergens gezegd dat ze niet rijden kunnen, ik zie soms het tegendeel, maar het blijft toch een andere tak van sport.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:31

Vaak genoeg winnen shetten het van paarden waarom zou het dan een andere tak van sport zijn?

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:39

Het mennen met shetlanders is geen andere tak van sport, ze kunnen prima meekomen (bewijzen ze vaak genoeg), maar de regels moeten niet zodanig aangepast worden dat het voor hun zeer moeilijk gemaakt wordt.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:43

Anke schreef:
@stormpy: zo zijn die van mij ook....geen echte trekkers en als ze moeten trekken, blijft er niks meer over voor de oefeningen.

ik zie vaak kleintjes met zo'n grote kar...ze moeten zó trekken dat er weinig energie overblijft om ook nog mooie dressuurvormen te rijden met de juiste buiging, stelling en aanleuning.
De kar trekken moet een bijzaak zijn en geen hoofdzaak!

Zo is het ook nog eens!!

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:17

[quote]Hoe was dit in het verleden?
In het samengesteld zijn het er momenteel meer dan ooit tevoren... Conclusies kun je niet eerder trekken dan wanneer je alles op een rijtje hebt.

Ik weet niet hoe oud deze Black Devil is maar mijn opa had het altijd over vroeger, en in het verleden.
we kijken nu naar het heden en de toekomst.
en je spreekt elke keer over de samengestelde maar daar ging deze topic helemaal niet over als ik het te minste nog goed begrijp.

Hoezo aangeschoten? wie schiet er nu eigenlijk op wie
Zoals eerder gezegt(zie kop van de topic) het gaat hier over vaardigheid en dressuur!!!!!!!!
En dus helemaal niet over samengesteld... conclusie: alles op een rijtje????????

laten we ons hier tot de dressuur en vaardigheid beperken want het blijkt maar weer dat samengesteld toch een andere tak van sport is!!!!!
en laten we ook even de personen in ere houden!

wie het kleine niet eert is een groot peerd niet weerd

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:35

stormpy schreef:
Ik heb zojuist eens alle ACTIEVE combinaties in HEEL Nederland bij elkaar opgeteld (officiële cijfers van de KNHS) en dat zijn er over een heel land bar weinig.

Let wel, als mensen na 1 juni gestart zijn dan zijn deze niet meegeteld. Het gaat om de actieve rijders tot 1 juni. Het zijn er dus wel meer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:38

Citaat:
Verder kun je natuurlijk met reglementen niet creatief omgaan. Het moet rechtlijnig zijn.
Het blijft dus appels met peren vergelijken.

Natuurlijk moet een reglement een reglement zijn, duidelijk. Maar hoe het nu aangepast dreigt te worden getuigd niet van enige creatieviteit of inlevingsvermogen richting degenen die mennen met pony's met een bepaald gewicht. Want volgens mij gaat het niet zozeer om stokmaat, maar meer om hoeveel gewicht een pony in het tuig kan gooien zeg maar :Y)

Omdat het lastig is iedere pony elke keer te wegen kan ik me voorstellen dat ze een categorie maken voor pony's beneden een bepaalde stokmaat (immers, die hebben meestal ook een lichter gewicht) waarvoor ze de reglementen dus aanpassen.

Zo was het bedoeld ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 02:04

Zoals de regels nu steeds aangepast worden, lijkt het er idd op dat ze kleine pony's
willen schrappen van de KNHS wedstrijden.....ik vraag me alleen af waarom?
Een andere takt van sport vind ik het niet, zolang ook zij een passende wagen hebben tov hun eigen gewicht en omvang.

De dressuur is immers geen trekproef....en dat wordt er in de toekomst zo wel van gemaakt.
Voor alles is een oplossing, maar waarom het allemaal zo moeilijk maken.
De zin gaat ervan over...afdeling zuid zegt om mensen meer te stimuleren.
Ik ben 1 van de weinige (actieve) wedstrijdmenners dressuur/vaardigheid uit Limburg.
Ik moet dan ook flinke afstanden afleggen om wedstrijden te kunnen starten.
Je moet op die manier al veel voor je hobby over hebben....ik wil anderen best stimuleren, maar de zin gaat wel over
als er zoveel 'tegen'-regels komen om met kleintjes te starten.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:16

Hallo iedereen.
Ondanks dat er al een tijdje niet mee gereageerd is in dit topic wilde ik het volgende bericht met jullie delen.

Er is namelijk bericht vanuit de knhs dat ze de regelementen waarschijnlijk gaan herzien. Dit bericht komt uit de laatste mensport waarin staat dat het onderwerp na de vele reactie`s (discusies en handtekeningen actie`s) opnieuw besproken moet worden en dat de knhs de regelement met betrekking tot de spoorbreedte waarschijnlijk wil gaan herzien voor de dressuur vaardigheid.

Toch nog maar even wachten met een nieuwe wagen aanschaffen..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:53

Hele simpele oplossing: bij het inschrijven je spoorbreedte vermelden zodat de diverse combi's met dezelfde spoorbreedte na elkaar gepland kunnen worden. Dan zou het best kunnen dat je met de tijd een soort van meetbewijs moet hebben voor je wagen maar vooruit

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:55

We hebben op 4 oktober een afspraak bij de KNHS over dit onderwerp (toch mooi op dierendag, juist dan kunnen ze die kleintjes al helemaal, niet in de steek laten), voor de dressuur vinden ze die minimummaat zelf eigenlijk ook wel te gek, we hebben het dan ook waarschijnlijk alleen nog maar over de vaardigheid.
Iedereen die argumenten kan aandragen waarom die minimummaat weg moet, spui ze hier.
Het vorige berichtje van het vooraf opgeven en daarop inplannen vind ik bijvoorbeeld een hele goede.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:02

Ik denk dat het rekening houden met de spoorbreedte voor de organisatie erg lastig wordt.
Met name in de D/V heb je te maken met menners met meerdere pony's rijden dus meerdere proeven starten, met elkaars wagen starten en met elkaars paarden/pony's. Hier is qua tijdsindeling niet meer uit te komen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:11

Nou dat is in ieder geval dan al goed nieuws toch, kunnen we in ieder geval dressuur gaan rijden, hihi. Hopen dat het met de vaardigheid er ook door komt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:38

Dan tussen 9-10 uur start spoorbreedte 1,15
tussen 10-11 start spoorbreedte 1,20 enz enz
Gaan de kleintjes ook mooi eerst zodat het veld nog niet zo zwaar is

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:42

Ik zit zelfs op 100 cm spoorbreedte met mn sulky.

Mn marathon wagentje is 115 cm op de achter wielen, voor 100 cm

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:54

Mijn tweewieler is ook 1 meter, maar ik kijk al wel uit naar een ander 4 wielig wagentje die qua afmeting bij Storm past.
Voor mijn maat pony is er veel te vinden in de maat 110-115 cm, dus zoiets zoek ik, 125 vind ik echt te breed en zwaar worden.
Ik wil wel een lichte wagen met een goede vering, want de veiligheid staat ook bij mij voorop.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:24

Maar hoe doe je het dan met indelen? Want ik vind het bv niet fijn als ik eerst vaardigheid moet rijden en dan dressuur?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:30

He, niet zo moeilijk doen hoor :D
Oke, dan beginnen we met de dressuur tussen 8-9 uur 1 mtr spoorbreedte, tussen 9 en 10 gaan die de vaardigheid in (hoewel het meer van 8-8:15 u en van 9-9:15 zal zijn)

Nou niet zeggen dat kleine pony's het ook heel belangrijk vinden om uit te slapen hoor

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:43

ik hoop dat de regels aangepast gaan worden en dat het niet verplicht gaat worden om te starten met spoorbreete 125.ik zelf rij recreatie enkel en dubbelspan met de zel;fde wagen en deze heeft spoorbreete 115 en daar lopen pony's voor van 128cm ik vind dit ook mooi uit zien in verhouding,voor deze pony's zou het denk ik niet erg zijn om over te gaan naar 125cm zou ik wedstrijden gaan doen.maar als mijn pony's al voor 115 staan en het mooi uit ziet kunnen shetten en mini's toch nooit mooi staan voor een wagen van 125 word veel te groot en zwaar.hoop dat jullie invloed hebben als jullie een gesprek hebben.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:06

ik doe wel moeilijk napie :P Kijk met de juiste mensen in de vaardigheid is verzetten zo gepiept. Organisatie hoeft alleen maar in te delen bij de dressuur, en zorgen dat dan de spoorbreedtes bij elkaar zitten.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 13:07

Kennelijk is het dan toch niet zo moeilijk, toch?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:20

nee hoor, op onze wedstrijden loopt alles altijd netjes op tijd, ik doe er 12 in een uur met de vaardigheid.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:36

We maken ons nou allemaal wel zo druk over de kleine spoorbreedtes maar hetzelfde geld voor erg grote spoorbreedtes. Dat betekent ook alles verzetten en in mijn ervaring ( meerdere vaardigheidswedstrijden georganiseerd en vaak geholpen in het parcours) komt dit minder vaak voor. De oplossing is naar mijn mening simpel tabel van de gehanteerde spoorbreedtes aanpassen en bij inschrijving duidelijk doorgeven wat de spoorbreedte is.