[AR] Spannende tijden, Bobar wordt beleerd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:30

Dat "doordwingen"waar ik het over heb klinkt heel vervelend, maar dat valt best mee. Fralla wil nog wel eens half omkeren als ze niet weg wil van de kudde/erf. Dan gaat ze wat staan springen voor de kar ietsje naar links; ik weet nu al wat er gaat gebeuren. Dat wist ik vorig jaar nog niet; schrok me telkens rot!
Nu weet ik dat ik met "Nee!" als ze gaat springen en "Goed zo, ga maar door!" haar weer op het goede pad kan brengen. En dan gaat ze ook zonder problemen, maar dat is vooral op de heenweg van huis áf dus.

Wat Joycie zegt kan ook helpen, wil je pony niet gaan lopen, laat hem dan maar staan, maar wel zo lang dat hij het vervelend vindt worden. Dan bedoel ik stilstaan als stok-stijf-stil-staan, niet wat heen-en-weer klooien.
Heb je hem aan het lopen en hij wil de erf weer op; hup weer een rondje! Wil hij rechtsaf? Hup linkaf! Zo leren ze het 'meedenken' wel af.

JoyCiej007

Re: Spannende tijden, Bobar wordt beleerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:36

Ze zijn idd erg slim; Ot onthoud bepaalde route's ook altijd, omdat ik die soms wat vaker rijdt. Kom je dan bij een kruispunt waar ik 9 v/d 10 keer rechts ga, dan gaat ze automatisch zelf al naar rechts. Tsja, dat wil ik niet hebben; want ga ik wél een keer links (al meerdere malen voorgekomen) dan zie je haar gewoon 'denken': 'ja hallo vrouwtje, we gaan áltijd naar rechts hier dus dat gaan we dan ook mooi doen!', dan krijg ik haar met moeite maar naar links.
Ik stuur haar zo terug en doe dat kruispunt nog eens dunnetjes een aantal keer over, net zolang tot mevrouw snapt dat ík het toch echt ben die de route bepaald, en niet zij. Ze wil overal in 'meedenken', maar dat wil ik helemaal niet, paard moet lopen en ik zeg wel waar we naar toe gaan.

Enige situaties waarin ze mee mag 'denken' zijn tijdens vaardigheid en marathon; ik stuur en zij doet haar best om zo recht mogelijk door de poortjes te gaan :+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:02

Hahahaha dat is het probleem stok stijf staan dat doet ie heel goed hahaha, hij gaat niet van links naar rechts etc, maar echt staan staan,.... hahaha, ga nu richting huis en dan foto´s uploaden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:29

Ik moest vanochtend toen ik wegreed met de sulky nog even aan jouw situatie denken (kun je nagaan :+ ), omdat eentje van mij in het begin juist wel wat al te enthousiast van start ging (en nu gelukkig redelijk goed kan afwachten). Dacht toen ook van waarom haasten en perse weg willen, laat het hem maar een poos uitzoeken. Er komt vast wel op enig moment beweging in. Dan super belonen en zelf weer stil gaan staan (dus niet direct weg gaan rijden, paar pasjes en weer stilstaan). Wachten totdat hij weer wil etc. Dan na paar keer stilstaan en dat hij zelf weggaat (kan hele middag duren deze sessies, dus neem vooral de tijd :+ ) stil laten staan en hem proberen op je eigen commando voorwaarts te laten gaan. Weer stilstaan etc.
Je moet er dus wel rustig bij blijven, hem alle tijd geven en zelf alle tijd nemen. Heb het idee dat je dan vooruitgang (letterlijk en figuurlijk) gaat boeken. Paarden die zo echt blokkeren en in zichzelf terugtrekken bereik je niet met geduw of wat dan ook. Dat wil zeggen: ze leren er zelf niets van.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:34

Zoiets ben ik ook van plan idd VanHuisUit. Gewoon lekker thuis en alle tijd. Hele middag op het karretje zitten hahaha en wachten totdat meneer zelf gaat. Eerst wil ik het nog eens zonder kar, maar wel met tuig op proberen (ff kijken of hij het dan ook doet) en dan idd met kar erachter.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:54

Dan nu de foto's:

Afbeelding
Hier kwam HG weer terug zodat ik mee kon

Afbeelding
Best netjes toch??

Afbeelding
Het is soms net een 3 jarige hoor :+

Afbeelding
Net zo braaf stilstaan :j

Afbeelding
Mijn trotse hoofd met een heel dubbel gevoel ;)

Afbeelding
En uiteraard heb nu heel veel van deze foto's :j

De filmpjes:

keertwending

Braaf stappen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:58

Ziet er weer erg goed uit!! Netjes hoor!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:01

Tja, als hij loopt, is het echt een fijn dier :D Je zou toch verwachten dat we het op starten ook goed moeten kunnen krijgen toch?? :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:02

Ziet er goed uit Suus.

Je cap past precies bij de wielen van de wagen trouwens.

Is Boobs trouwens wat afgevallen of lijkt dat maar zo?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:06

Boobsie is wat afgevallen ja, helaas wel weer,.... (mest is al opgestuurd voor wormonderzoek) en is wat bespiering kwijt doordat hij natuurlijk al vanaf november vakantie had. Ik was net weer 1,5 maand met hem bezig,... en je weet het, je bent het eerder kwijt dan dat het er weer bij op zit.
Boobs gaat straks weer lekker 24/7 de wei op en dan komt hij wel weer aan, hoop ik. Hij heeft er aanleg voor om steeds in stress situaties erg af te vallen. Hij eet de hele dag hooi nu en eet ook goed,...... Het is gewoon een aparte pony ;)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:23

Ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien :n en ik weet zeker dat het wel goed gaat komen hoor met Boobs!
Sommige paarden vinden het nou eenmaal wat moeilijker om van huis weg te gaan, gewoon veel geduld en veel oefenen en dan komt het vast goed met 'm
Denk dat je wel wat hebt aan de tips van vanhuisuit :j

Vond 'm inderdaad wel wat schraal ogen, maar als ie straks weer lekker op het gras staat trekt dat snel weer bij

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:31

Ziet er toch lekker uit. Is dat jouw wagen trouwens of van degene die hem beleert? Anders kun je overwegen een sulky / tweewieler erachter te doen, is lichter en makkelijker voor een paard wat nog niet zoveel kan.
Oja, en ik zie geen broek. Is toch wel handig als hij daar wel aan went.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:37

Ziet er goed uit, maar ook mij valt op dat hij zonder broek wordt beleerd. Doe hem erop; geeft misschien de pony meer houvast om te gaan lopen door druk van achteren.

Wat vanhuisuit schrijft onderstreep ik: ik vind de verhouding gewicht paard/gewicht kar wat scheef. Heb je een kar die wat lichter is van gewicht? Hier kan ook nog een trekpaard voor.
Geen wonder dat ie stokstijfstil blijft staan; hij krijgt zoveel tegendruk. Hij moet die wagen eerst aan het rollen zien te krijgen. Dat kost moeite en hij moet nog wennen. Stel hem eens voor een lichter kar te gebruiken, zien wat de pony doet.
Had hij geen rugproblemen? Dan moet je zeker niet meer met die zware kar trainen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:16

VanHuisUit schreef:
Ziet er toch lekker uit. Is dat jouw wagen trouwens of van degene die hem beleert? Anders kun je overwegen een sulky / tweewieler erachter te doen, is lichter en makkelijker voor een paard wat nog niet zoveel kan.
Oja, en ik zie geen broek. Is toch wel handig als hij daar wel aan went.

Klopt, ik heb een cleven sulky besteld. Ook ivm zijn bekende rug blessure. Het tuig is net binnen en daar zit een broek bij aan. Vond ik ook wel veiliger idd.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:17

Miepie1980 schreef:
Is Boobs trouwens wat afgevallen of lijkt dat maar zo?

Uitslag is net binnen en meneer heeft idd wormen. Gelukkig heeft een oud weidegenoot van mij nog de juiste spuit liggen. Wel handig die onderzoeken dan weet je in ieder geval waarmee je moet ontwormen :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:24

Citaat:
ik heb een cleven sulky besteld
8-)

Nou dan zou ik me nergens meer zorgen over maken, hij zal wel wat twijfelen als hij dat ook doet onder het zadel maar ik durf er wel een wedje op te zetten hoor :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:52

Boobs zijn tuig was vandaag binnen, ooooooooh zo mooi!!! Echt heel gaaf! Bijna nieuw!!!! Morgen wat beschermers halen voor eronder en vet hahaha en dan ga ik hem morgen met het nieuwe hoofdstel longeren :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:59

Van het weekend Boobsie twee keer aan de longe gehad. De eerste keer leek hij erg gespannen en kreeg ik hem met geen mogelijkeid relaxt,.... Misschien toch het wennen aan de oogkleppen???
Gisteren liep hij al een stuk beter! Nog wel wat gespannen, maar ik was tevreden. Ik ga vandaag even de leverancier bellen dat ik liever zijn trainingssulky ff leen dan de marathon wagen. Vriend van ons, waar Boobs morgen heen gaat, wil mij wel wat helpen. De weilanden worden geinjecteerd en al het draad is aan de kant nu, das dan hebben we mooi de ruimte :j
Heb er de volste vertrouwen in. We hebben nog wel foto's van vrijdag als jullie dat leuk vinden. De eerste keer met het nieuwe hoofdstel :D Als mensen die leuk vinden om te zien, zal ik ze vanavond wel uploaden.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:42

Foto's :j altijd leuk Suuz..

Heb er niet zoveel verstand van hoor, maar oogkleppen lijkt mij voor een paard heel erg wennen hoor.

Hoe werkt dat eigenlijk, want ze hebben voor hun hoofd toch ook een soort dode hoek waar ze niets zien?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 11:12

Klopt, oogkleppen bevorderen het rechtdoor lopen van je paard. Tevens nemen ze een stuk zicht weg natuurlijk. Ik heb nu de kleppen wat wijder open gedaan en dat lijkt beter te gaan. Dan kan meneer wat meer zien. Zonder kleppen lijkt me geen goeie optie, want hij loert behoorlijk,....

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:48

GOED NIEUWS!!!!

Het ging vandaag top!!!

Heb Boobsie lekker gepoetst enzo. Rustig het tuig op gelegt en staartriem om,... Was meneer ineens bang voor de staartriem,... Vreemde flip. Dus ik rustig met hem lopen, nou ja, voor zover mogelijk. Toen HG aan kwam begon hij al te lachen.

Daarna heeft hij hem overgenomen en de leidsels eraan gedaan. Weer zo met hem aan de wandel geweest totdat ie relaxt was. We waren maar met zn tweeen. Dus Boobsie ingespannen, net zo relaxt. Toen heeft HG hem aan de hand meegenomen met de wagen erachter. Totdat ie rustig was (was al na 50m ofzo). Ben ik ervoor gaan staan en is hij op de bok gaan zitten. En jawel, Boobs stapt (!!) net zo makkelijk weg!!!!

Ohw ik was blij!!!! In het bos heb ik een heel stuk gement en hij liep zelfs een stuk met zn koppie naar de grond!! Ohw ik heb genoten!!!

Morgen gaat hij mee naar huis en zetten we deze trend voort!! We halen de oude sulky op en gaan dan rustig door met oefenen met hem :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:01

Zie je wel +:)+ zelfs met de zware wagen!
Geniet ervan en veel plezier!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:03

Jeps :j oooohw ik ben echt blij!!
Morgen gaat hij mee naar zijn nieuwe huis, met nieuwe vriendjes. Dan laat ik hem ´s middags lekker met rust, kan ie ff gras eten enzo. ´s avonds ff wat longeren en dan mag hij lekker van de wei genieten :D
Dan gaan we woensdag wel weer proberen om een rondje te maken!! HG was ook zo relaxt met hem! Alsof ze elkaar ineens begrepen, echt zoooo gaaf!!!

En jawel, ik heb de wagen ook een stukje getrokken, hij is best zwaar :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:43

Ik heb trouwens al een foto van Boobs met zijn nieuwe hoofdstel :D

Afbeelding

Volledig in het tuig volgen vast later in een foto topic :D

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:52

Super om te lezen Suzan, het is je gegund!
Ben ontzettend benieuwd naar het foto-topic :j