[AR] [LO]Bijzetten met longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:22

Ik zal het wel niet snappen, maar onze paarden zijn vrij als ze aan de longe lopen. 1 x per week lopen ze aan de longeerlijn en het enige verschil met los is, is dat ze toch onder appel moeten staan aan de longeerlijn. Verder hoeven ze niet te werken alleen te luisteren.........dan weer twee dagen onder het zadel om dan een dag los te gaan..Onze paarden krijgen training onder het zadel en we doen aan een soort van teambuilding aan de longe........niks touwtjes of iets anders

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:24

Tjonge, wat is dit weer een leuke discussie geworden. Even een paar reacties op mensen die ‘leuk’ op mijn antwoord hebben gereageerd:

youngster"]
Idd, een paard longeren zonder iets eraan is doelloos..
[/quote]

Een paard longeren zonder iets is dus zeker niet doelloos. Maar waarschijnlijk zal je dat nooit zelf ervaren hebben en dat is gewoon jammer. Dus ik ga hier verder niet meer op in.

[quote="AnneOmie"]

Pennygezever

Als ik op deze manier mijn paard longeer.. en geloof me ik heb het geprobeerd dan gooit hij heerlijk zijn koppie in de lucht en geniet van het uitzicht Hij loopt dan ook absoluut niet door zijn rug en ik kan hem dan inderdaad net zo goed opjagen in de losgooibak.. het is niet meer dan conditietraining. Ik gebruikte eerst bijzetteugels maar dat ging niet echt lekker en nu ben ik overgestapt op touwtjes (niets gemeens aan en ook niet in krul gebonden ofzo ) en dat ging echt super.. Omar begon na te geven net als onder het zadel en ging niet in protest en geloof mij... als Omar het er niet mee eens was gegaan had hij me dat duidelijk laten merken Ik ga voor de touwtjes!
[/quote]

Erg jammer dat je zo’n mindere opmerking maakt. Ik ga jullie toch ook niet meteen afkraken. Het feit dat jouw paard met zijn hoofd in de lucht loopt en z’n rug niet gebruikt tekent gewoon jouw longeervaardigheden. Ieder paard kan je zonder gebruik van hulpteugels goed laten lopen aan de longe, het gaat om de manier waarop je dat doet.

[quote="SuperPepeijn"]
met je laatste zin ben ik het eens, ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat longeren met touwtjes/pessoa dwangmatig is of spanning veroorzaakt. een paard moet eerst naar voren en maakt zich dan licht op de begrenzing (sluiten!). dat touwtje staat helemaal niet strak. werk je onder het zadel niet met teugels?
[/quote]

Omdat vaak totaal verkeerd omgegaan wordt met die hulpteugels. Ik ga helemaal met Aqua8horse mee dat de methode van LH mij ook totaal niet aanstaat. Er wordt teveel spanning gecreeërd en van daaruit naar ontspanning gezocht. Terwijl je dus ook heel simpel al vanaf het begin met ontspanning kan werken naar een goed lopend paard.
En nu maak je weer de vergelijking met de teugels onder het zadel. Maar jij begrijpt toch zeker wel dat handen even wat anders ‘inwerken’ dan bijv een vastzittende bijzetteugel.

[quote="Orri schreef:
Volgens een paardenfysio is het absoluut niet aan te raden om zonder enig hulpteugel/touwtjes te longeren, al zou het enkel in de vorm van een stootteugel zijn.

Zulke mensen weten m.i. gewoon totaal niet waarover ze praten. Het is heel jammer dat deze mensen in vele ogen wel als kundig worden gezien. Nou ja, ze blijven op deze manier in ieder geval wel aan het werk.

SP en anderen, in ieder geval zit ik er totaal niet op te wachten om één of andere clinic te gaan organiseren. Dus in dat opzicht heeft essie79 met haar cynische opmerking gelijk.

De reden daarvoor is dat ik al heel lang het gevoel heb dat jullie er evengoed niet voor open staan. Dat merk je aan jullie manier van omgaan met de paarden en de reacties op vele topics.
Aqua8horse biedt jullie wel een mogelijkheid aan. Ten eerste weet ik totaal niet hoe hij/zij longeert, dus ga geen vergelijking maken met mijn manier. Ten tweede weet ik nu al dat het bij velen geen ogen zal openen. Simpelweg omdat veel mensen totaal niet zien wanneer een paard goed loopt of niet. Dus je kan zoveel foto’s of andere voorbeelden in het echt laten zien, maar als velen niet kunnen beoordelen wanneer een paard goed loopt of niet, dan zijn al deze pogingen bij voorbaat al totaal nutteloos.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:29

Appie schreef:
Ten tweede weet ik nu al dat het bij velen geen ogen zal openen. Simpelweg omdat veel mensen totaal niet zien wanneer een paard goed loopt of niet. Dus je kan zoveel foto’s of andere voorbeelden in het echt laten zien, maar als velen niet kunnen beoordelen wanneer een paard goed loopt of niet, dan zijn al deze pogingen bij voorbaat al totaal nutteloos.

Ah, dan zal daar het probleem in de communicatie zitten, we streven naar twee uitersten! Ik kan me nu al iets voorstellen van wat jij een goedlopend paard vindt!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:40

Appie, mensen staan niet snel open voor andere dingen. Jij staat ook niet open voor een eventuele manier met bijzet. En ik sta open voor een andere manier, maar het stuit mij tegen de borst hoe het wel of niet in dit geval uitgelegd wordt, ook gezien eerdere berichten van aqua

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:40

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Het paard zal op basis van wederzijds respect en dus vertrouwen van degene die longeert vanuit zijn eigen beweging de weg zoeken naar een houding die hem de zogenaamde veren geeft(= swung en tact) Het optimaal bewegen waarbij de kracht van achteren kan komen omdat 3/5 van het gewicht wordt overgebracht op de achterhand.

. Hierbij gebruik je speciale en duidelijke commando's die dit ritueel op een natuurlijke manier positief stimuleert.
. .

Dus, als ik het goed begrijp is het een kwestie van lief vragen??

En als een paard uit zich zelf deze houding opzoekt, zou hij dit in de wei toch ook doen?

Als mijn paard in de wei sjouwt (of zonder bijzet aan de longe) Gaat het koppie orop, staart erop, rug weggedrukt,
en met touwtjes loopt hij zo":

Afbeelding
Ik snap niet wat hier dieronvriendelijk aan is!
[/quote]

Nee, je brgrijpt het niet goed....lief vragen heeft hier niets mee te maken!
Jij denkt dus nu dat je oa. paarden die het leven niet meer zien zitten en bijna afgekeurd zijn om bijvoorbeeld hoefkatrol en de ander met chronisch hoesten en kreupel aan 2 voorbenen, weer op de been krijgt met lief vragen? Kom, denk even een beetje na en gebruik geen projectie. Omdat in jouw beleving het niet zou kunnen, en er aantoonbare bewijzen zijn dat het werkt, zeg je in mijn ogen gewoon iets doms. In al mijn reacties heb ik het niet gehad over lief vragen, dat is een interpretatie van jouw eigen kennis. Dan stel je nog iets wat ook eigenlijk niets om hakken heeft. "Sta je er in de wei ook bij om commando's te geven dan? En dat jouw paard dat aan de longe ook doet, zegt iets over jouw manier van longeren. Het spijt me dat ik dit keer niet zo vriendelijk reageer......maar de vragen en de insinuaties vragen hier toch echt om!
Ik heb jou foto nog niet gezien, die zal ik even bekijken. Maar ook jij bent natuurlijk van harte welkom op de Bokmeeting op 17 augustus in Creil. Uiteraard is alles geheel vrijblijvend en kan je gewoon kijken wat wij doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:43

Begrijp ik het nu goed dat het chronisch hoesten overgaat van jouw manier van longeren?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:53

Samsam schreef:
Ah, dan zal daar het probleem in de communicatie zitten, we streven naar twee uitersten! Ik kan me nu al iets voorstellen van wat jij een goedlopend paard vindt!

O ja, en wat stel jij je daar dan bij voor?

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:54

Ik ben van mening dat longeren zonder bijzet echt ontspanning kan brengen en we degelijk de achterhand goed kan stimuleren. Niet dat alle bijzetteugels slecht zijn, maar het is meer een kwestie van kunde en medewerking van beide partijen die meespelen ... een paard gedwongen "beneden" houden zal hem inderdaad het gebruik van bepaalde spieren doen stimuleren, maar dwang is volgens mij niet goed. Het kan een goede aanzet zijn om er te komen, maar als het altijd nodig is zeg ik nee!!! Net zoals onder het zadel als er ALTIJD een hulpteugel bijmoet leert het paard volgens mij niet wat de bedoeling is, maar leert het gewoon dat hij op het moment dat de "spaghetti" rond z'n hoofd hangt hij niet meer "vrij" kan bewegen zoals ie onder "normale" omstandigheden zou doen. Gek genoeg stellen maar weinig mensen de vraag waarom een paard op een bepaald moment op een bepaalde manier gaat reageren Knipoog.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:55

essie79"]
[quote="astridh schreef:
Wat jammer toch weer dat er zo veel scepsis is bij beide 'partijen'. Waarom is het nu zo ingewikkeld om te aanvaarden dat er meerdere wegen naar rome leiden, oftewel dat er meerdere manieren zijn om een paard goed te longeren (en rijden en houden etc).

Ieder paard en iedere ruiter/africhter is verschillend waardoor de ene methode bij de een beter werkt dan de ander. Ook het beoogde doel is hierbij van belang (de 1 vind prestatie wel degelijk van belang en zal dit willen behalen binnen bepaalde grenzen van diervriendelijkheid, de ander vind het plezier van het paard voorop staan en hecht een ondergeschikt belang aan prestatie). Het leuke van een forum is dat de ervaringen van al die verschillende mensen gedeeld kunnen worden.

Ik ben zeker iemand die openstaat voor verschillende manieren.
Maar ging het me eigenlijk niet eens perse om die methode, alleen de manier waarop. Ik heb namelijk ook berichten gelezen op een ander forum en hier ook weer. Zij nodigden mensen uit om te komen rijden, maar ze wilden niet uitleggen wat er dan gebeurde. Ik vond dat vaag, en anderen ook. Je wilt toch eerst weten wat er gebeurt en met welk doel voordat je ergens heen gaat.
Ik word sceptisch als iemand mij vertelt dat ik het slecht doe, maar niet in staat is mij uit te leggen wat dan wel goed is.
Dus ik ben al bevooroordeeld door de manier waarop, hoewel het iets duidelijker word, maar snappen doe ik het nog steeds niet.
[/quote]

Zij? Wij zijn een gerenommerd bedrijf die veel paarden begeleiden en hebben begeleid met succes. Dus dat negatieve zij vind ik niet op zijn plaats. Allereerst stel ik jouw de vraag of voor alles in het leven een verklaring of een antwoord is? Uit jouw reactie begrijp ik dat je het resultaat minder belangrijk vindt als je iets niet begrijpt. Het doel(en dat is ook duidelijk vermeld!!!!!) is om nog meer uit je paard te kunnen halen!
Door je basisgang een gang vol tact en swung te maken en deze beweging vauit het paard zelf laat komen. Als jij dit vaag vindt en zoals je schrijft anderen ook dan is dat jammer. En zou ik ook jou en die anderen waar je het over hebt, willen uitnodigen op 17 augustus. Ik vind het in ieder geval geen sterk argument om te zeggen dat anderen het vaag vinden om je eigen vaag vinden steun te geven. Dat je sceptisch wordt, moet je ook echt bij jezelf zoeken. Ik heb niet gezegd dat je het verkeerd doet maar dat het anders en beter kan. Als jij dat dan zo op vat, daar kan ik natuurlijk niets aan doen. Het is daarom ook onterecht om je bevooroordeeld te voelen door de manier waarop. Het gaat immers daar helemaal niet om? Ik ben blij dat het je iets duidelijker wordt en dat je het nog niet snapt dat het kan is ook heel gewoon. In het tijdperk waarin we leven zijn touwtjes en bijzetten immers niet meer weg te denken! De methode is gebaseerd op logica dus ik kan alles onderbouwen en beredeneren. Alleen op papier is dat moeilijk duidelijk over te brengen. Wij werken van ontspanning naar inspanning(en dus niet van spanning=bijzet enzo) naar ontspanning, omdat dat onmogelijk is) Daarbij gebruiken wij commando's die wij overbrengen op een techniek die volgens een wetenschapper lijkt op de Basing & Reading & Leading techniek. Dus je ziet over deze methode is erg goed nagedacht. Op de bijeenkost zal ik proberen dat inzichtelijk te maken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:56

Appie"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
een paard moet eerst naar voren en maakt zich dan licht op de begrenzing (sluiten!). dat touwtje staat helemaal niet strak.
Omdat vaak totaal verkeerd omgegaan wordt met die hulpteugels... Er wordt teveel spanning gecreeërd en van daaruit naar ontspanning gezocht. Terwijl je dus ook heel simpel al vanaf het begin met ontspanning kan werken naar een goed lopend paard.
[/quote]dan praat je dus over fout LH-longeren. je kan alles goed doen en je kan alles fout doen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:59

SuperPepeijn schreef:
dan praat je dus over fout LH-longeren. je kan alles goed doen en je kan alles fout doen.

Nee hoor, ik praat ook over goed LH-longeren (evengoed door de man zelf).

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:00

Samsam schreef:
Begrijp ik het nu goed dat het chronisch hoesten overgaat van jouw manier van longeren?

Vind je dit nu niet een beetje simpel reageren? Het spijt me maar ik sta ver boven deze manier van communiceren en van de manier waarop je denkt. Kijk eens goed in een spiegel en probeer eerst een goed naar jezelf te kijken.

Ja, onze methode heeft inderdaad een paard dat kreupel was aan 2 voorbenen en chronisch hoestten, weer er boven op gekregen. En hoe...dit paard gaat uitgebracht worden in de hogere dressuur!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:01

Aqua8horse schreef:
Dat je sceptisch wordt, moet je ook echt bij jezelf zoeken.
nee hoor niet alleen bij jezelf, maar zeker ook bij het verhaal. LH legt immers in 1 bladzijde beter uit wat hij doet en waarom, dan jullie, aqua en appie. we hebben nl. nog niets concreets gehoord, no offense. is er echt geen mogelijkheid om een foto te plaatsen? al is het maar om even een idee te krijgen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:06

Appie"]
[quote="SuperPepeijn"]
dan praat je dus over fout LH-longeren. je kan alles goed doen en je kan alles fout doen.
[/quote]Nee hoor, ik praat ook over goed LH-longeren (evengoed door de man zelf).
[/quote]

[quote="Appie schreef:
Omdat vaak totaal verkeerd omgegaan wordt met die hulpteugels.

dit is fout LH-longeren dus. paard naar voren, licht maken op de begrenzing -> geen dwang.

met dit soort uitspraken van jullie is het toch niet vreemd dat we sceptisch blijven?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:08

Aqua8horse schreef:
Zij? Wij zijn een gerenommerd bedrijf die veel paarden begeleiden en hebben begeleid met succes. Dus dat negatieve zij vind ik niet op zijn plaats. Allereerst stel ik jouw de vraag of voor alles in het leven een verklaring of een antwoord is? Uit jouw reactie begrijp ik dat je het resultaat minder belangrijk vindt als je iets niet begrijpt. Het doel(en dat is ook duidelijk vermeld!!!!!) is om nog meer uit je paard te kunnen halen!
Door je basisgang een gang vol tact en swung te maken en deze beweging vauit het paard zelf laat komen. Als jij dit vaag vindt en zoals je schrijft anderen ook dan is dat jammer. En zou ik ook jou en die anderen waar je het over hebt, willen uitnodigen op 17 augustus. Ik vind het in ieder geval geen sterk argument om te zeggen dat anderen het vaag vinden om je eigen vaag vinden steun te geven. Dat je sceptisch wordt, moet je ook echt bij jezelf zoeken. Ik heb niet gezegd dat je het verkeerd doet maar dat het anders en beter kan. Als jij dat dan zo op vat, daar kan ik natuurlijk niets aan doen. Het is daarom ook onterecht om je bevooroordeeld te voelen door de manier waarop. Het gaat immers daar helemaal niet om? Ik ben blij dat het je iets duidelijker wordt en dat je het nog niet snapt dat het kan is ook heel gewoon. In het tijdperk waarin we leven zijn touwtjes en bijzetten immers niet meer weg te denken! De methode is gebaseerd op logica dus ik kan alles onderbouwen en beredeneren. Alleen op papier is dat moeilijk duidelijk over te brengen. Wij werken van ontspanning naar inspanning(en dus niet van spanning=bijzet enzo) naar ontspanning, omdat dat onmogelijk is) Daarbij gebruiken wij commando's die wij overbrengen op een techniek die volgens een wetenschapper lijkt op de Basing & Reading & Leading techniek. Dus je ziet over deze methode is erg goed nagedacht. Op de bijeenkost zal ik proberen dat inzichtelijk te maken.

Ik hoef niet voor alles in het leven een verklaring, iig niet voor mezelf. Alleen mijn paard is mij erg dierbaar en ik ben er heel erg zuinig op. Voordat ik dan ergens aan ga beginnen, moet je mij echt heel goed kunnen overtuigen. Ik sleep mijn paard niet ergens naar toe als ik niet overtuigd ben dat dit een goede methode is.
Dan blijf is dus inderdaad liever doen op mijn eigen veilige methode dan dat ik mijn paard uit handen geef.
Ik moet dus iemand kunnen vertrouwen. Als ik dan een topic lees waar iemand advies vraagt en daar wordt op een normale manier op ingegaan, en ik lees opeens jouw reactie. Het spijt me, maar dat is niet het advies van iemand waar ik mijn paard aan 'geef'.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:10

Appie"]
[quote="SuperPepeijn schreef:

Nee hoor, ik praat ook over goed LH-longeren (evengoed door de man zelf).
[/quote]

Ik vind inderdaad de methode van LH niet goed. Hij dwingt op allerlei manieren...je moet op de circel blijven staan om het paard te laten merken dat je baas bent....als je gaat lopen verlies je aanleuning en regelmaat. Paarden die hun hoofd omhoog doen of hun rug wegdrukken help je niet door ze te forceren met een touwtje...dat is een middel om daar waar je eigen kunde en kennis ophoudt, toch dat te bereiken wat je in gedachte had. Het lost het probleem vaak niet op, het verergert het alleen en stimuleert lopen op de voorbenen. Vanuit ons revalidatie centrum heb ik daar genoeg (ellende) van gezien) Nou moet ik wel opmerken dat er veel onbewuste onwetendheid is. Dus met andere woorden vaak denken mensen dat ze het goed doen, niemand wil toch een paard met problemen? En alle kosten dat dat met zich meeneemt?
Vandaar dat wij nu na ongeveer 15 jaar onderzoek en ervaring naar buiten komen met onze methode. Waarbij iedereen vrij is om te beslissen wat iemand met zijn of haar paard wil doen. Maar omdat deze methode bijna onmogelijk lijkt, betekent dat niet dat deze methode niet kan werken! Soomige dingen in het leven zijn moeilijk of niet te begrijpen en moet je gewoon accepteren....helemaal als er bewijzen zijn dat het werkt.
Iedereen is geheel vrijblijvend welkom om zelf een oordeel te kunnen geven.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:11

essie79 schreef:
Ik moet dus iemand kunnen vertrouwen. Als ik dan een topic lees waar iemand advies vraagt en daar wordt op een normale manier op ingegaan, en ik lees opeens jouw reactie. Het spijt me, maar dat is niet het advies van iemand waar ik mijn paard aan 'geef'.
precies. wil je iemand overtuigen met er sprake zijn van vertrouwen op 1 of andere manier. en ik heb geen vertrouwen in de uitleg tot nu toe. het resultaat is blijkbaar het belangrijkste, maar hoe het komt is niet uit te leggen. niet betrouwbaar voor mij dus, daarom blijf ik sceptisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:12

SuperPepeijn schreef:

Ik ben altijd heel erg sceptisch bij de succes-story's over paarden die volledig in de kreukels liggen die na een of andere 'wondermethode' ineens Grand Prix potentie hebben. Het leuke is dat het namelijk altijd alleen bij die potentie blijft, je ziet er nooit eentje terug in de ring Bij dit hele verhaal moet ik ineens heeel sterk denken aan een Bepaalde Belg (...)

Je kunt een paard redelijk goed over de rug krijgen puur dmv overgangen. Balkjes helpen daar ook enorm mee, in feite gebruik je dus nog steeds hulpmiddelen, al zijn het andere. Voor een slecht gereden paard kan dit heel fijn zijn. Een verder doorgereden paard heeft er weinig aan, die heeft gewoon een rustige dag. Kun je ook een rustig buitenritje laten maken bij wijze van spreken.

Die kapotte paarden kunnen op deze manier in een houding gaan lopen die henzelf het beste bevalt, en daarmee zal de kreupelheid voor een deel verdwijnen (et voila...) Als je ze écht aan het werk zet (onder de man) kom je het probleem altijd weer tegen.

Ik begrijp het halleluja-gedrag van aqua8horse weer eens niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Als je zo overtuigd bent van je methode, waarom kun je dan niet simpel uitleggen wat je doet? Hoe moet je dat in hemelsnaam aan een leerling overbrengen als je de theorie al niet uit de doeken kunt doen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:15

Aqua8horse"]
[quote="Samsam schreef:

Vind je dit nu niet een beetje simpel reageren? Het spijt me maar ik sta ver boven deze manier van communiceren en van de manier waarop je denkt. Kijk eens goed in een spiegel en probeer eerst een goed naar jezelf te kijken.

Ja, onze methode heeft inderdaad een paard dat kreupel was aan 2 voorbenen en chronisch hoestten, weer er boven op gekregen. En hoe...dit paard gaat uitgebracht worden in de hogere dressuur!
[/quote]

Maar leg dan eens uit hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? En als je het verbaal uit kunt leggen, waarom dan niet op papier?,
Maar jullie zijn tegen elke vorm van dwang, maar jullie hebben een kreupel (pijn aan zijn voeten), hoestend paard gelongeerd, tot alles over ging? Dat lijkt me veel dieronvriendelijker dan mijn touwtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:17

Dit is wel een interessante discussie eigenlijk.
Ongeveer 15 jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de manier van longeren van LH en ik vond het wel een fijne manier. Het lijkt op het eerste gezicht alsof het paard "vastgebonden" is, maar schijn bedriegt volgens mij. Als je de methode op de juiste manier gebruikt, dan dwing je het paard niet, maar stel je gewoon grenzen en werken de touwtjes uitnodigend voor het paard. Als je het doet zoals de bedoeling is, dan kun je je paard fijn bewerken zonder hem te dwingen of te forceren.
Ik geloof best dat in de praktijk veel longeerder de hulpteugels te strak aanbinden en dan praat je over vastbinden, maar ik vind dat toch duidelijk een verkeerde manier van longeren hoor.
Zelf longeer ik mijn paard ook regelmatig zonder iets (geen lijn, geen hoofdstel, niets dus) en dat is heel erg leuk om te doen, maar de trainingswaarde is zo goed als nihil. Het is voor hem leuk, we spelen wat met de commando's en hij doet zijn rondje ontspannen, maar als ik hem longeer, dan ontspant hij ook, maar met serieus longeren vind ik hem toch beter werken.
Ik ben wel benieuwd naar de methode en ik zou er ook graag voorbeelden, uitleg, of foto's van zien, zou dat misschien kunnen?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:18

Uiteindelijk komt het allemaal neer op het zelf ervaren en het zelf zien. Ik heb al vaker geprobeerd het uit te leggen. Maar altijd probeert iemand dan ergens een 'minpuntje' te vinden en dan wordt het complete verhaal uit z'n verband gerukt.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik hier tegenaan had gekeken als ik niet deze begeleiding zou hebben gehad.
Het is ook niet dat je zomaar na één keer zal kunnen begrijpen. Het is een proces van jaren en elke keer leer ik weer bij.

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:19

Ik snap nog steeds niet waarom jullie je werkwijze niet hier neer zetten. Willen jullie soms mensen trekken om te komen kijken en zo geld te verdienen?
Geloof me, ik sta best open voor jullie werkwijze, ik geloof best dat hij goed kan zijn, maar om meteen alle andere werkwijzen af te kraken...

Ik longeer zelf sinds kort met touwtjes. Eergisteren stond ik er versteld van hoe Chica liep. Heerlijk over de rug, de mond schuimde prachtig en ze liep mooi ontspannen. Er was geen dwang! Die touwtjes dwingen haar niet, als ze het namelijk echt niet wil, kan ze met de kop in de lucht blijven lopen. Die touwtjes vragen meer. En ik merkte gisteren onder het rijden resultaat. Ze was meer ontspannen en de nageeflijkheid kwam ook veel makkelijker.

Touwtjes kunnen dus ook goed zijn. Het ligt meer aan het paard en aan de ruiter welke methode het best is. Ik ben erg benieuwd naar jullie methode, maar als je het wil verspreiden, zou ik meer moeite doen het goed uit te leggen (met werkwijze!) dan hier discussies te voeren over welke methode nou het best is...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:26

Lovely schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de methode en ik zou er ook graag voorbeelden, uitleg, of foto's van zien, zou dat misschien kunnen?

Das is het vreemde, je bent niet de eerste die daarnaar vraagt, op de een of andere manier is dat niet mogelijk, we moeten het zomaar aannemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:26

Appie schreef:
Uiteindelijk komt het allemaal neer op het zelf ervaren en het zelf zien. Ik heb al vaker geprobeerd het uit te leggen. Maar altijd probeert iemand dan ergens een 'minpuntje' te vinden en dan wordt het complete verhaal uit z'n verband gerukt.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik hier tegenaan had gekeken als ik niet deze begeleiding zou hebben gehad.
Het is ook niet dat je zomaar na één keer zal kunnen begrijpen. Het is een proces van jaren en elke keer leer ik weer bij.

ben ik het niet mee eens. Ik kan je vrij simpel uitleggen wat ik onder de man met mijn paarden doe. Wil niet zeggen dat ik dat niet steeds verfijn en elke dag bijleer. Het zal voor iemand die nooit zo gereden heeft misschien ook moeilijk te begrijpen zijn. Maar de theorie, de achterliggende gedachte, kan ik wel uitleggen, ook op papier. Waarom dat in dit soort verhalen nooit kan begrijp ik dus niet.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:32

Ik heb zelf al heel duidelijk uitgelegd waarom ik geen foto's plaats of één of andere clinic organiseer.

En Zep, wij zullen elkaar toch nooit begrijpen. Jouw rij-en longeermethode ligt zo ver van mijn methode vandaan, dat ik niet de moeite wil nemen om het verder uit te leggen.
Kijk maar naar eerder topics hierover (o.a. het longeren van Sjuimpje), dan lees je precies hoe ik erover denk (maar dat wist je al).