Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
youngster"]
Idd, een paard longeren zonder iets eraan is doelloos..
[/quote]
Een paard longeren zonder iets is dus zeker niet doelloos. Maar waarschijnlijk zal je dat nooit zelf ervaren hebben en dat is gewoon jammer. Dus ik ga hier verder niet meer op in.
[quote="AnneOmie"]
Pennygezever
Als ik op deze manier mijn paard longeer.. en geloof me ik heb het geprobeerd dan gooit hij heerlijk zijn koppie in de lucht en geniet van het uitzicht Hij loopt dan ook absoluut niet door zijn rug en ik kan hem dan inderdaad net zo goed opjagen in de losgooibak.. het is niet meer dan conditietraining. Ik gebruikte eerst bijzetteugels maar dat ging niet echt lekker en nu ben ik overgestapt op touwtjes (niets gemeens aan en ook niet in krul gebonden ofzo ) en dat ging echt super.. Omar begon na te geven net als onder het zadel en ging niet in protest en geloof mij... als Omar het er niet mee eens was gegaan had hij me dat duidelijk laten merken Ik ga voor de touwtjes!
[/quote]
Erg jammer dat je zo’n mindere opmerking maakt. Ik ga jullie toch ook niet meteen afkraken. Het feit dat jouw paard met zijn hoofd in de lucht loopt en z’n rug niet gebruikt tekent gewoon jouw longeervaardigheden. Ieder paard kan je zonder gebruik van hulpteugels goed laten lopen aan de longe, het gaat om de manier waarop je dat doet.
[quote="SuperPepeijn"]
met je laatste zin ben ik het eens, ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat longeren met touwtjes/pessoa dwangmatig is of spanning veroorzaakt. een paard moet eerst naar voren en maakt zich dan licht op de begrenzing (sluiten!). dat touwtje staat helemaal niet strak. werk je onder het zadel niet met teugels?
[/quote]
Omdat vaak totaal verkeerd omgegaan wordt met die hulpteugels. Ik ga helemaal met Aqua8horse mee dat de methode van LH mij ook totaal niet aanstaat. Er wordt teveel spanning gecreeërd en van daaruit naar ontspanning gezocht. Terwijl je dus ook heel simpel al vanaf het begin met ontspanning kan werken naar een goed lopend paard.
En nu maak je weer de vergelijking met de teugels onder het zadel. Maar jij begrijpt toch zeker wel dat handen even wat anders ‘inwerken’ dan bijv een vastzittende bijzetteugel.
[quote="Orri schreef:Volgens een paardenfysio is het absoluut niet aan te raden om zonder enig hulpteugel/touwtjes te longeren, al zou het enkel in de vorm van een stootteugel zijn.
Appie schreef:Ten tweede weet ik nu al dat het bij velen geen ogen zal openen. Simpelweg omdat veel mensen totaal niet zien wanneer een paard goed loopt of niet. Dus je kan zoveel foto’s of andere voorbeelden in het echt laten zien, maar als velen niet kunnen beoordelen wanneer een paard goed loopt of niet, dan zijn al deze pogingen bij voorbaat al totaal nutteloos.
Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:Het paard zal op basis van wederzijds respect en dus vertrouwen van degene die longeert vanuit zijn eigen beweging de weg zoeken naar een houding die hem de zogenaamde veren geeft(= swung en tact) Het optimaal bewegen waarbij de kracht van achteren kan komen omdat 3/5 van het gewicht wordt overgebracht op de achterhand.
. Hierbij gebruik je speciale en duidelijke commando's die dit ritueel op een natuurlijke manier positief stimuleert.
. .
essie79"]
[quote="astridh schreef:Wat jammer toch weer dat er zo veel scepsis is bij beide 'partijen'. Waarom is het nu zo ingewikkeld om te aanvaarden dat er meerdere wegen naar rome leiden, oftewel dat er meerdere manieren zijn om een paard goed te longeren (en rijden en houden etc).
Ieder paard en iedere ruiter/africhter is verschillend waardoor de ene methode bij de een beter werkt dan de ander. Ook het beoogde doel is hierbij van belang (de 1 vind prestatie wel degelijk van belang en zal dit willen behalen binnen bepaalde grenzen van diervriendelijkheid, de ander vind het plezier van het paard voorop staan en hecht een ondergeschikt belang aan prestatie). Het leuke van een forum is dat de ervaringen van al die verschillende mensen gedeeld kunnen worden.
Appie"]Omdat vaak totaal verkeerd omgegaan wordt met die hulpteugels... Er wordt teveel spanning gecreeërd en van daaruit naar ontspanning gezocht. Terwijl je dus ook heel simpel al vanaf het begin met ontspanning kan werken naar een goed lopend paard.
[quote="SuperPepeijn schreef:een paard moet eerst naar voren en maakt zich dan licht op de begrenzing (sluiten!). dat touwtje staat helemaal niet strak.
Samsam schreef:Begrijp ik het nu goed dat het chronisch hoesten overgaat van jouw manier van longeren?
Aqua8horse schreef:nee hoor niet alleen bij jezelf, maar zeker ook bij het verhaal. LH legt immers in 1 bladzijde beter uit wat hij doet en waarom, dan jullie, aqua en appie. we hebben nl. nog niets concreets gehoord, no offense. is er echt geen mogelijkheid om een foto te plaatsen? al is het maar om even een idee te krijgen.Dat je sceptisch wordt, moet je ook echt bij jezelf zoeken.
Appie"]
[quote="SuperPepeijn"]
dan praat je dus over fout LH-longeren. je kan alles goed doen en je kan alles fout doen.
[/quote]Nee hoor, ik praat ook over goed LH-longeren (evengoed door de man zelf).
[/quote]
[quote="Appie schreef:Omdat vaak totaal verkeerd omgegaan wordt met die hulpteugels.
Aqua8horse schreef:Zij? Wij zijn een gerenommerd bedrijf die veel paarden begeleiden en hebben begeleid met succes. Dus dat negatieve zij vind ik niet op zijn plaats. Allereerst stel ik jouw de vraag of voor alles in het leven een verklaring of een antwoord is? Uit jouw reactie begrijp ik dat je het resultaat minder belangrijk vindt als je iets niet begrijpt. Het doel(en dat is ook duidelijk vermeld!!!!!) is om nog meer uit je paard te kunnen halen!
Door je basisgang een gang vol tact en swung te maken en deze beweging vauit het paard zelf laat komen. Als jij dit vaag vindt en zoals je schrijft anderen ook dan is dat jammer. En zou ik ook jou en die anderen waar je het over hebt, willen uitnodigen op 17 augustus. Ik vind het in ieder geval geen sterk argument om te zeggen dat anderen het vaag vinden om je eigen vaag vinden steun te geven. Dat je sceptisch wordt, moet je ook echt bij jezelf zoeken. Ik heb niet gezegd dat je het verkeerd doet maar dat het anders en beter kan. Als jij dat dan zo op vat, daar kan ik natuurlijk niets aan doen. Het is daarom ook onterecht om je bevooroordeeld te voelen door de manier waarop. Het gaat immers daar helemaal niet om? Ik ben blij dat het je iets duidelijker wordt en dat je het nog niet snapt dat het kan is ook heel gewoon. In het tijdperk waarin we leven zijn touwtjes en bijzetten immers niet meer weg te denken! De methode is gebaseerd op logica dus ik kan alles onderbouwen en beredeneren. Alleen op papier is dat moeilijk duidelijk over te brengen. Wij werken van ontspanning naar inspanning(en dus niet van spanning=bijzet enzo) naar ontspanning, omdat dat onmogelijk is) Daarbij gebruiken wij commando's die wij overbrengen op een techniek die volgens een wetenschapper lijkt op de Basing & Reading & Leading techniek. Dus je ziet over deze methode is erg goed nagedacht. Op de bijeenkost zal ik proberen dat inzichtelijk te maken.
Appie"]
[quote="SuperPepeijn schreef:dan praat je dus over fout LH-longeren. je kan alles goed doen en je kan alles fout doen.
essie79 schreef:precies. wil je iemand overtuigen met er sprake zijn van vertrouwen op 1 of andere manier. en ik heb geen vertrouwen in de uitleg tot nu toe. het resultaat is blijkbaar het belangrijkste, maar hoe het komt is niet uit te leggen. niet betrouwbaar voor mij dus, daarom blijf ik sceptisch.Ik moet dus iemand kunnen vertrouwen. Als ik dan een topic lees waar iemand advies vraagt en daar wordt op een normale manier op ingegaan, en ik lees opeens jouw reactie. Het spijt me, maar dat is niet het advies van iemand waar ik mijn paard aan 'geef'.
SuperPepeijn schreef:dan praat je dus over fout LH-longeren. je kan alles goed doen en je kan alles fout doen.
Aqua8horse"]
[quote="Samsam schreef:Begrijp ik het nu goed dat het chronisch hoesten overgaat van jouw manier van longeren?
Appie schreef:Uiteindelijk komt het allemaal neer op het zelf ervaren en het zelf zien. Ik heb al vaker geprobeerd het uit te leggen. Maar altijd probeert iemand dan ergens een 'minpuntje' te vinden en dan wordt het complete verhaal uit z'n verband gerukt.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik hier tegenaan had gekeken als ik niet deze begeleiding zou hebben gehad.
Het is ook niet dat je zomaar na één keer zal kunnen begrijpen. Het is een proces van jaren en elke keer leer ik weer bij.