[AR] Welk enkelspan tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: Welk enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:02

ik ga ook voor zilco via de lemmerij. Moet alleen nog even sparen is 850 euro.

Maar ideal is gewoon een goed tuig wat ook jaren meegaat.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:06

Dus als ik het goed begrijp verkiezen jullie toch Ideal?
Hoe staat Imperial Riding tegenover Ideal?(dan vooral kwalitatief)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:16

Ik heb een enkelspantuig van Ideal, ben er zeer tevreden mee. Was in het begin wel vrij stug, maar met het gebruiken en invetten werd hij steeds soepeler. Mijn tweespantuig is van Clever, ben ik ook zeer tevreden mee. Deze bestaan ook in enkelspan uitvoering.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:37

Jelleee: Clever leverd geen tuigen meer,die gaan over op wagens over,daar baal ik dus van, want ik wilde zo"n enkelspan of eventueel combi tuig van hun

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:53

happytime schreef:
Jelleee: Clever leverd geen tuigen meer,die gaan over op wagens over,daar baal ik dus van, want ik wilde zo"n enkelspan of eventueel combi tuig van hun

Heb je Haarlem al gesproken dan?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:05

nog niet, zag wel dat hij me terug gemaild had, ik bel hem vanavond .

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:27

opzich is ideal wel aan te raden omdat het een heel sterk tuig is voor die prijs. Maar zonder schoftbeschermer moet je er echt niet mee gaan rijden, ik vind het schoftje keihard en vierkant en dat vind ik dan weer echt een minpunt. Maar ja elk tuig heeft wel iets natuurlijk. Dat is gewoon een afweging die je moet maken. Ik heb het ook niet zo op kunststof zadels als wintec en thorrowgood. Toch rijd ik met een thorowgood, omdat deze nu perfect ligt op mijn pony. Zilco vind ik ook hele mooi tuigjes (moet je even zoeken op: stippels met nieuwe zilco tuigen, elienx ofzoiets heeft die tuigen en staan mooie foto's in dat topic). Die kosten alleen ook wel aardig wat geld, maar ja je hoeft nooit te vetten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:45

En hoe staat Imperial Riding dan tov Ideal?
Aangezien de verkoopster wat negatief was over Ideal, en zo positief over Imperial Riding, ben ik toch wel benieuwd waarom dit zo is, en of er ook negatieve dingen zijn aan IR.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:49

IR heb ik zelf nog nooit in mijn handen gehad, dus geen idee. ik kan dus ook geen vergelijking voor je maken.
Wat ik wel kan zeggen, maar nu krijg ik heel bokt over me heen.
Ik heb wel een tuig van horseshoppower van 150euro in mijn handen gehad en dat vond ik toch echt niet mis voor de eerste jaartjes recreatief gebruik. Het was echt een slap tuigen ivm mijn ideal een stuk soepeler. Ik snap ook niet dat ze een tuig kunnen maken voor 150euro hoor, begrijp me niet verkeerd. maar het viel me echt alles mee hoe het eruit zag en aanvoelde.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:32

IR is redelijk vergelijkbaar met Ideal, zit ook in dezelfde prijsklasse. Ik heb wel eens gehoord dat IR wat soepeler leer gebruikt. Het grote voordeel van Ideal vind ik dat alle onderdelen los te krijgen zijn, dat kun je bij IR wel vergeten. De pasvorm van de schoftstukken van Ideal vind ik dan wel weer om te huilen......

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:40

Dus heeft die verkoopster wel gelijk om IR aan te raden? Ze zei namelijk dat alle onderdelen los te verkrijgen zijn bij IR.
Het feit dat IR soepeler leer gebruikt is ook positief(volgens mij), dus denk ik dat ze toch gelijk heeft om dat aan te raden ipv Ideal?

De verkoopster was niet echt te spreken over Ideal. Ze zei: "Ik begrijp niet hoe het kan, maar mijn man(die de herstellingen doet) raakte zelfs niet door het leer met de naald en draad, zo hard was het geworden! Zo hebben we al verschillende tuigen van Ideal binnengekregen voor herstelling, het is echt onvoorstelbaar! Sommige tuigen scheurden zelfs alsof het karton was dat je in handen had!"

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:47

Die mensen zullen wel niet liegen, maar hoeveel recreatiemenners onderhouden hun leer zoals het moet? Ook een goed tuig krijg je kapot door er niks mee te doen...

Het is mij nu niet te doen om Ideal koste wat kost te verdedigen, maar als er negatieve punten aan zijn, dan moeten dat wel echte argumenten zijn... Op dat vlak hebben we tot nu toe gehad: pasvorm van het tuig, het schoftje in het bijzonder, leer dat iets stugger is in het begin.

Heeft jouw leverancier geen IR tuig liggen om eens aan te voelen? als het gevoel je aanstaat en het er degelijk uitziet, zou ik niet twijfelen... Goede service is ook een deugd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:37

Daar heb je dan ook weer gelijk in. Hoe die tuigen onderhouden werden, zullen we nooit weten.
Nee in de winkel hebben ze geen tuigen liggen. Dat vind ik namelijk erg moeilijk. Ik weet wel dat ik een goede service krijg in die paardenshop. Ze hebben een goede herstelservice, ze willen het tuig inruilen als het niet past, ze hebben ervaring met tuigen,... Ik denk ook dat ik er zeker van mag zijn dat ze geen rommel verkopen.
Nu is wel de vraag of ik hen op hun woord kan vertrouwen.

Liesje89 heeft dat bruin onderlegd tuig van IR wat ik ook erg mooi vind, en zij is er erg tevreden van. In de paardenshop kostte dat tuig 620 euro (Liesje89 heeft er 350 voor betaald, tweedehands), dus dat valt nog wel mee.
Bij dit tuig stond geschreven "voor het ruigere werk", dus moet het toch wel wat kunnen verdragen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:49

Het leer wat Ideal gebruikt is absoluut niet van slechte kwaliteit hoor, maar dat van IR zou iets soepeler zijn. Maar als je het nooit invet, tja dan wordt het hard, maar dat geldt net zo goed voor andere leren tuigen. Dat IR alle onderdelen los levert heb ik nog nooit gehoord, volgens mij is dat juist het sterke punt van Ideal. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat Ideal heel veel slechter (of beter) is dan Imperial Riding.

Ow en over het "ruigere" werk: met al dit soort tuigen kun je prima bosritten en marathons rijden. De zwaar-belaste delen zijn tegenwoordig met nylon versterkt, en daar moet je wel hele rare dingen mee doen voordat die stuk gaan!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:57

Wat ik hieruit begrijp, is dus dat Ideal en IR érg vergelijkbaar zijn qua kwaliteit, maar dat IR iets soepeler leer zou hebben.
Het klopt wel dat je je tuig goed moet onderhouden, anders wordt het hard en gaat het scheuren.

Ik ben nog nieuw in heel die zaakjes (tuigen e.d.), dus ik heb nooit iets gehoord wat er al dan niet te verkrijgen is. Als ik er nog eens kom, vraag ik ook eens aan de man, hij heeft er ietsje meer kennis van. Dan zal ik eens vragen of de onderdelen ook los te verkrijgen zijn.

In de catalogus stond ook bij dat tuig dat de zwaar-belaste delen met nylon versterkt zijn, maar je weet maar nooit hé ;) Als je een catalogus vindt met vreselijke tuigen die na een week uit elkaar vallen, daar zal ook alleen maar positief over geschreven zijn.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:02

Dat nylon kun je wel zien zitten hoor!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:05

Maar mij is het zo niet om dat nylon te doen, het belangrijkste vind ik dat ik een stevig tuig heb waar mee ik (met het nodige onderhoud uiteraard) verschillende jaren mee verder kan. En zoals ik hier heb begrepen, maakt het niet zoveel uit of ik Ideal of IR neem, aangezien ze van gelijkaardige (goede) kwaliteit zijn.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:30

Als je inderdaad een stevig tuig wilt, wat je (mits met enig onderhoud) jarenlang kan gebruiken, dan zit je met Ideal en IR gewoon goed, simpel zat.

Als IR een zachter schoftje heeft dan Ideal, zou ikzelf hiervoor kiezen.

Degene die mijn tuig (hand)gemaakt heeft, heeft (of HAD in ieder geval) ook tuigen van IR hangen. Ik dacht in eerste instantie dat het Ideal was (zwart/bruin onderlegd), maar hij vertelde dat ie met Ideal gestopt was en nu IR verkocht. Om de reden dat ie in zijn ogen té vaak Idealtuigen ter reparatie kreeg, op onderdelen waar dat eigenlijk niet nodig was.
Hij vertelde dat de oude Idealtuigen van een betere kwaliteit leer zijn gemaakt dan de nieuwe. Combineer dat met slecht onderhoud, en je ziet gewoon vaker kapotte tuigen.
Omdat IR soepeler leer gebruikt, was hij hierop overgestapt. Hij vond dat deze tuigen het beter konden hebben als men laks was met onderhoud.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:34

Dit is dus eigenlijk vergelijkbaar met de uitleg in mijn paardenshop. Daar zeiden ze ook dat ze érg vaak Idealtuigen ter reparatie krijgen, en daarom dus geen Ideal meer aanraden, maar wel IR. Ik ben blij dat ik dit hoor, dan moet er toch wel wat van waar zijn...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:01

voor betaalbare zilco tuigen: kijk op "nu ook een topic voor welshponyfokkers"
daar staat een site die iemand opgaf (die gaat over keuringshoofdstellen uit wales) maar op die site bij de hoofdstellen staan ook zilco-tuigen, en de prijs....geweldig voor degene die hem willen aanschaffen!
zelfs de verzendkosten vallen mee.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:24

happytime schreef:

Degene waar ik mijn tuig vandaan heb zal nog wel wat hebben denk ik. Ik heb mijn Clever tuig pas een maand of 4.
Hij komt ook aan huis passen, vond ik wel zo fijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:30

Wij zijn net begonnen en wij hebben een leren tuig van Van den Dorpel gekocht van 350 euro. Ziet er gewoon heel goed uit, is hooguit wat stug; ik kan me niet voorstellen dat dat rommel is.
http://www.marathonwagen.com/?p=product ... roduct=111

Hij heeft trouwens Zilco voor nog geen 500 euro (full)

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:18

De tuigen van Van der Dorpel zijn kwalitief een stuk minder dan de genoemde Ideal of Imperial Riding tuigen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:55

Soepel leer wil nog niet altijd zeggen dat het beter is. Een borsttuig moet voor zwaarder werk zelfs niet te soepel zijn omdat het dan gaat snijden.
Veel wedstrijdrijders rijden met Ideal en zijn er tevreden over. Er zit wel eens verschil in kwaliteit van het leer maar over het algemeen is het goed.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:47

idd dat tuig van van dorpel ziet er niet zo super uit. Dan ziu ik toch voor ideal gaan.

En de zilco tuigen die daar op de site staan zijn duurder als bij de lemmerij.