[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:46

"Dat snap ik ook wel, onze shetten hebben dunne ijzertjes, zou niet eens aan 1 cm komen....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:48

Toch wordt die 1 cm aangehouden...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:48

Gewone rijpaard ijzers zijn 8mm. Onder shetten gebruik ik zelf 6mm. Paarden die veel op de weg komen word nog wel eens 12mm gebruikt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:00

Daar kun je over gaan discusieren het is gewoon 1 cm die wordt aangehouden..

BlackDevils

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:52

Dus (te) kleine pony's net voor het meten de ijzers er onder heen halen en zorgen dat de hoeven goed lang zijn.

Ik vind het nog niet zo'n slecht idee om een minimummaat in te voeren, zeker internationaal. Vaak komen de kleintjes toch wat te kort. Ze zijn op zich wel taai maar een echte krachtsexplosie kunnen ze niet leveren.
Veelal zoeken die menners de wedstrijden er wel op uit en komen dan goed mee maar op een zwaardere wedstrijd vallen ze vaak door de mand.

Wanneer ik vroeger een dressuurproef van mijzelf terug zag dan viel het me toch vaak een beetje tegen. De pony's hadden dan vaak goed gelopen met een fijne losgelatenheid, stelling en buiging en met goede verzameling en verruiming maar in beeld zag ik dat veel minder terug.
Veel afdruk en een ruim zweefmoment geeft de sjeu aan een proef maar met die korte beentjes valt dat nu eenmaal tegen.
Op foto's lijkt het soms wel goed, m.n. al ik die van Eliene zie. Denk dan ook dat die technisch goed lopen. Toch zul je later te kort komen met een dergelijke maatje. Daarom ook toen mijn vraag of je niet groter wilde gaan rijden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:11

Dan wordt het toch echt tijd dat je onze shetten es ziet lopen, over een krachtsexplosie gesproken.....
Menig klasse 3 rijder die daar een puntje aan kan zuigen, in Januari nog een klasse 4 rijder met grotere pony's ruim eruit gereden, gaat dus niet altijd op.
Dressuur is het probleem dan ook, daar wordt veel tijd aan besteed met trainen, maar het blijven shetten, hoe luxe ze ook zijn,hun tekortkomingen nemen we dan ook maar voor lief...

Over het wel of niet dan maar met grotere pony's gaan rijden, diep in mijn mans hartje zou hij dolgraag groter rijden, welshjes o.i.d, maar je ruilt toch niet zomaar je span in, daar houd je toch van, 1 zou ik nog niet zo mee zitten, maar de ander was een kraamcadeautje en is net een kind, en ruimte en vervoer voor zomaar ff wat erbij, gaat ook te ver.

Dream on, als we een grote prijs winnen, gaat het echt gebeuren, wellicht zelfs 4 span, maar voor nu, doet hij het met dit leuke span.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:34

ja die van jullie gaan echt zo hard !!! Echt super om die te zien gaan. ben ik wel jaloers op hoor.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:43

Maisie schreef:
ja die van jullie gaan echt zo hard !!! Echt super om die te zien gaan. ben ik wel jaloers op hoor.

Leuk zijn ze he, met losrijden kan hij ook bijna alleen maar stappen, ander komen ze omhoog, zoveel energie zit er in die lijfjes.
Dat is dan ook in de dressuur het vervelende, houd ze maar es rustig,zodra ze in de buurt iets van vlaggen zien, is het gebeurd....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:51

Je zou eens hier in het oosten wedstrijden moeten komen rijden dan zie je zeker in zware stukken dat ze tekort komen..
Een indoor is niet te vergelijken hiermee..
Ps..miss heeft die klasse 4 rijder wel rusig aan gedaan ;) want degeen die 2span rijden in klasse 4 zijn supersnel

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:13

even terugkomen hierop

Sjonniej schreef:
Andere kant van het verhaal is dan dat een mini ook niet voor een 8 een middendraf kan laten zien

dus als een pony dit laat zien in een proef, verdient deze geen 8?! (even heel zwart-wit)

je moet je niet vergissen in die kleintjes...

Afbeelding
net beleerd, dus nog niet zo'n heel mooi voorbeentje

maar de aanleg is er:
Afbeelding

en anders mag de jury wel een een bezoekje aan de opticien brengen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:18

Echwel schreef:
Je zou eens hier in het oosten wedstrijden moeten komen rijden dan zie je zeker in zware stukken dat ze tekort komen..
Een indoor is niet te vergelijken hiermee..
Ps..miss heeft die klasse 4 rijder wel rusig aan gedaan ;) want degeen die 2span rijden in klasse 4 zijn supersnel

Met andere woorden , het is onmogelijk om met shetten te winnen van een klasse 4 rijder.......
Gelukkig is het meer dan eens voorgekomen, je zou me nog aan het twijfelen brengen zeg!
Scheer ze maar niet over 1kam, je zou je es kunnen vergissen.......

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:40

mammaslamma schreef:
Dan wordt het toch echt tijd dat je onze shetten es ziet lopen, over een krachtsexplosie gesproken.....

Ik weet best waar ik het over heb, ik heb er jaren mee gereden. Als de hindernissen niet zwaar zijn of wat lang en de trajecten makkelijk lopen zul je ze er misschien best uit kunnen rijden.
Zoals je zelf ook al zegt vormt de dressuur ook een heet hangijzer. Hoewel ik toentertijd deze meestal wel bovenaan eindigde kwam ik er niet verder meer mee en ging de lol van het trainen af. Vandaar dat ik over ben gestapt.

xElienx schreef:
dus als een pony dit laat zien in een proef, verdient deze geen 8?! (even heel zwart-wit)

je moet je niet vergissen in die kleintjes...

Zoals ik al zei ziet het er wel heel netjes uit.
Maar uitstrekken dient te komen doordat de achterhand meer tot dragen komt.
Ik zie hier nog een stuwend achterbeen en weinig/geen zweefmoment.
Mensen kijken vaak naar de voorkant van het paard maar veel belangrijker is wat er van achter gebeurt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:40

Nou ben dan wel benieuwd wie dat is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 18:00

BlackDevils schreef:
Zoals ik al zei ziet het er wel heel netjes uit.
Maar uitstrekken dient te komen doordat de achterhand meer tot dragen komt.
Ik zie hier nog een stuwend achterbeen en weinig/geen zweefmoment.
Mensen kijken vaak naar de voorkant van het paard maar veel belangrijker is wat er van achter gebeurt.

bedankt.

op de eerste foto is ze net beleerd, dus mn eisen lagen nog niet zo hoog. daarom gaf ik dat ook aan. maar de achterhand sloft er zéker niet achteraan.
maar dat is een kwestie van trainen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:33

Ze hebben gewonnen van Gerard de Lange. Die rijdt idd klasse 4.

Middendraf vind ik ook een moeilijk punt. Kwam er bij cindy ook bijna niet uit. Nu was zij ook nog niet zo ver in training.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:04

Eline, het is heel simpel (en soms in sommige ogen onterecht). Je krijgt punten voor je overgang die je laat zien. Al doet een mini nog zo goed zijn best, een enorm flitsende overgang zal het nooit worden, het verschil arbeidsdraf-flitsende middendraf is minimaal. Een pony van 1.40 kan daarentegen wel een grote overgang laten zien en zal dus wel voor die 8 kunnen gaan. Zo simpel is het jureren nu eenmaal. Dat jij vind dat je voor de middendraf op de foto een 8 verdient, wil niet zeggen dat jij in 90% van de gevallen ook die 8 zal krijgen. Ik denk dat je met zulke kleine pony's echt blij moet zijn als je al een 7 krijgt.

Ik vind het jammer dat alle mini-rijders zich aangevallen en vernederd voelen door het instellen van deze regel. Natuurlijk snap ik jullie reactie, natuurlijk snap ik dat jullie het niet leuk vinden dat je huidige pony's wellicht niet meer mogen starten. Maar probeer het verhaal ook van de andere kant te bekijken, in plaats van in de aanval te gaan en alle goede punten van de mini proberen op te zoeken.

mammaslamma schreef:
Over het wel of niet dan maar met grotere pony's gaan rijden, diep in mijn mans hartje zou hij dolgraag groter rijden, welshjes o.i.d, maar je ruilt toch niet zomaar je span in, daar houd je toch van,

Dat is per persoon verschillend en geheel afhankelijk van jouw hoofddoel en eisen aan je pony's. Wat is het belangrijkste? Is de sport het belangrijkste, of is het recreatief plezier, de band, dagelijkse omgang belangrijker? Persoonlijk ben ik heel erg wedstrijdgericht, ik moet een doel hebben om naar te streven en wil graag winnen (wat trouwens niet wegneemt dat mijn dag verpest is of mijn paard een rotknol als dat niet zo is). Mijn hoofddoel met mijn pony is dan ook wedstrijdsport en de mogelijkheid om te winnen. Daarom hebben wij het span van enkele jaren terug (pony's van 1.38) ingeruild voor een nieuw span (pony's van 1.48). Met het oude span konden we in de wedstrijden niet meer verbeteren en kenden we van liever lede onze tekortkomingen. Daarom zijn er nu nieuwe pony's, weermee wij onszelf weer kunnen verbeteren en plezier kunnen houden in het verbeteren van het paard.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:21

Of de tekortkomingen van je pony's accepteren wat wij doen..
Veel plezier ermee ook enorm wedstrijdgeriht maar met tekortkomingen..
Wie weet in de toekomst ook een overstap dat zit zeker in de planning

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:56

Eerst maar es zien of klasse 3 erin zit,het halen is het punt niet, op enig niveau meedoen wel, mijn man is heel erg competatief ingesteld, voorlopig is hij zeer tevreden ondanks de minpunten,en wij hechten wrs net ff meer aan onze veeschaar, dus wegdoen, niet waarschijnlijk, dan nog maar harder knokken om de puntjes...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:00

Kwestie van andere doelen hebben. Als ik mijzelf en mijn pony niet meer kan verbeteren, dan is voor mij snel de lol ervanaf. Dan heeft de pony veel meer aan een baasje die nog wel samen met hem kan ontwikkelen en daardoor veel meer plezier aan hem heeft. Of bijvoorbeeld een baasje wat het heerlijk vind om alleen door het bos te rijden. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om 6 dagen in de week alleen maar over de straat te rijden, maar iemand anders vind dat weer heerlijk. Natuurlijk doet het pijn om een pony te verkopen die al 10 jaar bij je op stal staat, je die 10x265 dagen hebt verzorgt, gevoerd, gemest, etc. Maar een paard kost een hoop geld en daarom wil ik er wel optimaal van genieten en dan vind ik het oneerlijk als ik mijn huidige paard moet overvragen om mijn doelen na te streven.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:07

sjonniej : jij hebt er zelf voor gekozen om van span te wisselen.
wij zouden dan gedwongen worden om met een ander span te gaan rijden.terwijl ik met mijn shetten nog heel veel meer zou kunnen bereiken.
als het jou zou treffen zou je er ook alles behalve blij mee zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:25

Niemand die jou dwingt om een ander span te gaan rijden. Je moet alleen zelf de keuze maken; wil ik met deze pony's blijven rijden, maar dan helaas geen SMW, maar wel dres/vaard en ik denk ook indoor en al het andere plezier wat je ervan hebt? Of wil ik echt SMW rijden en heb ik het daar voor over om deze pony's weg te doen?

Zoals ik al meerdere keren hebt gezegt, snap ik best dat jullie het niet leuk vinden dat jullie pony's straks (misschien) geen SMW mogen starten. Maar jullie moeten op jullie beurt ook weer proberen in te zien dat deze regel niet is, omdat de KNHS mini-rijders stom vind, maar omdat de KNHS de mini's wil beschermen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:30

Juist Sjonniej en eerlijk gezegd is het gewoon zo dat de goeden lijden onder de slechten.
Het is niet anders zoals ik zei net zo lüllig als wanneer je een pony hebt die 1cm groter is je bij de paarden moet starten..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:31

wij hebben ook al meerdere keren gezegd dat dit misschien ook op een andere manier kan.

jammer trouwens dat er nog steeds zo min over de pony's wordt gedacht.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:32

Echwel schreef:
Juist Sjonniej en eerlijk gezegd is het gewoon zo dat de goeden lijden onder de slechten.
Het is niet anders zoals ik zei net zo lüllig als wanneer je een pony hebt die 1cm groter is je bij de paarden moet starten..

die kunnen tenminste nog deelnemen. en waarom zou je zo zeer in het nadeel zijn

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:33

Elien er is nu gewoon een grens getrokken het is niet anders de fei heeft het ingevoerd, knhs gaat volgen...
Ga eens officieel starten en je zult zien dat je met mini's tekort komt

Wat dacht je met een pony van 1m50 qua galopsprong dat je dan niet tekort komt en qua beweging in de dressuur...