[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

Sjonniej

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:58

Ik blijf het leuk vinden, van die heerlijke one moment ervaringen. "Ja maar die ene keer bij pietje ..."

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:08

Pfoe wat gaat het hier snel zeg!

Wilde nog even aan mijn post toevoegen dat ik het er zeker mee eens ben dat in je eentje minder veilig is dan met zijn 2en.
Mensen die opperen dat er altijd wel wat kan gebeuren, dat je dan maar helemaal niet meer moet mennen of vinden dat anderen wel heel ver zoeken naar mogelijke rampscenario's, vind ik een klein beetje simpel denken, eerlijk gezegd.
Het hele omgaan met paarden in het algemeen is al vol risico's (enkele keren per jaar wordt er ook weer iemand dood getrapt of het ziekenhuis in geslagen door zijn/haar eigen paard die ze al jaren kennen), het mennen ook.
Enkel; je zoekt meer risico op als je in je eentje ment.

Ik men dus ook af en toe alleen (zie vorige post) maar ben me ook echt bewust van het risico. En inderdaad je kan je nooit goed genoeg voorbereiden, maar belangrijke voorzorgsmaatregelen zoals een 'noodpakketje' telefoon, mes en dat soort dingen zijn wel altijd voor handen.

Ik moet wel zeggen dat ik van zeer groot geluk mag spreken dat ik bij álle voorvallen wat best mis ging (aan de kletter, omslaan, etc.) gelukkig dus mijn groom bij mij had.
Vorig jaar groot ongeluk gehad wegens een losgeschoten lamoen (andermans kar, verzekerd dat het goed zou zijn etc.) en helaas had ik toen dus géen groom bij me.
Ja en dan voel je je wel machteloos hoor! Ik was maar een paar meter van huis, maarja daar zat ik op de wagen met leidsels en zweep, terwijl m'n pony met lamoen, tuig en al de hoek al om was in vliegende vaart en paniek.
Gelukkig veel mensen op straat en veel hulp (klein dorp, iedereen is behulpzaam en kent elkaar) en mijn vader hadden ze al gebeld voor ik het wist.
Eerlijk gezegd had de groom op dat moment inderdaad ook het nakijken gehad, want het gebeurde in een fractie van een seconde. Maar stel dat al die mensen niet zouden helpen, en ik was écht alleen.... ja probeer je pony dan nog maar eens te vangen met zo'n lamoen...
Dat soort dingen, dat opent je ogen wel.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:12

Met Eli in enkelspan heb ik de laatste tijd altijd alleen gereden (nu nog maar het mennen staat even op een laag pitje), maar ga mijn niet hier verdedigen want ik weet dat jullie gelijk hebben dat je beter niet alleen kan gaan.
Ik zal ook niemand gaan aanraden dat je makkelijk alleen kan mennen ondanks dat ik het zelf we doe.
Maar voor mezelf maak ik een afweging, ik ken mijn pony, de omgeving enzo en weet wat de risico's zijn. Toch neem ik die risico's door alleen te gaan mennen omdat het plezier wat ik daarvan heb voor mij zwaarder weegt. En ja, als we helemaal geen risico's meer gaan nemen wordt het leven wel erg saai.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:14

Tat_jana schreef:
dat is zeer zeker waar maar ik heb ook alleen de pony er voor weg moeten halen omdat de persoon naast mij zo geschrokken was die de eerst komende tijd helemaal niets gezecht heeft.

ik vindt het overgens gezellig met zn 2 te mennen. en veiulig ot zekere zin Lachen.
ik bedoel als ik wil remmen houden we dr ook niet met zn 2 door dr in te gaa hangen of wat dan ook..
en het gaat te hard om er af te springen en haar vanaf de grond te laten stoppen.

overgens vindt ik dat elke menner op straat een rem moet hebben die uit eigen ervaring veel veiliger is dan zonder rem op pad te gaan Lachen

Dus zonder groom kan prima, maar een rem op straat moet dan weer wel?

Sorry vind ik persoonlijk érrug krom geredeneerd. Doe mij maar andersom (en dat heb ik ook) qua ongelukken heb je niet bijzonder veel aan je rem; die groom die je mee hebt is echt 10x meer waard!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:21

ik ga meestal ook alleen op pad. ben in 7 jaar tijd 1 keer aan de kletter gegaan omdat er koeien mee rende,gelukkig kreeg ik haar weer snel terug.
het paardje dat ik voor de kar heb is erg braaf,ook al blijft het natuurlijk een dier,ik ga met een gerust hart alleen op pad met haar.maar ik denk dat als je met een dubbel span rijd ,dat je dan altijd zeker met zn tweeen moet zijn,je komt dan toch twee handen tekort mocht er wat gebeuren.
wel neem ik standaard een scherp mes mee op de kar.(voor het geval ik het nodig mocht hebben)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 14:30

Mijn kar is zo licht en als er iets zou gebeuren en mijn tuig gaat kapot zou ik hem uitspannen en naar huis lopen.
Mijn man is 1x mee geweest met een hengst voor de kar en toen knapte het tuig, maar mijn man wist niet wat die moest doen, ze hebben toen samen eerst de hengst naar huis gebracht en later de kar opgehaald in het bos.
Een hengst is een groter risicofactor, mijn shet is nog redelijk handzaam zeker met die lichte kar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:37

Wat jij wilt Lachen Ik geloof niet dat we je ooit ervan overtuigd krijgen dat samen mennen een stuk veiliger is.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:42

Sjonniej schreef:
Wat jij wilt Lachen Ik geloof niet dat we je ooit ervan overtuigd krijgen dat samen mennen een stuk veiliger is.

Dat hoeft toch ook niet, jullie hebben je best gedaan, het blijft eigen verantwoording.
En gezien de poll, is de stand bijna gelijk, dus voor en tegenstanders, er is voor allebei wat te zeggen, ligt aan de omstandigheden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:47

Weet je wat alleen mijn ervaring is; dat mensen alleen blijven rijden, tot het moment dat het goed fout gaat. En dan blijkt het ineens wel te kunnen om 3x in de week te mennen mét groom.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 14:47

Sjonniej schreef:

Ik geloof jullie zeker wel, maar als het op anderen aankomt zou ik dus niet meer kunnen mennen, terwijl hier toch wel degelijk meer mensen zijn die alleen gaan met de kar.
Ik ben ook helemaal niet van mening dat mijn pony 100% bomproof is maar hij kan al wel heel veel gewent.

Sjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:53

Sjonniej schreef:
Weet je wat alleen mijn ervaring is; dat mensen alleen blijven rijden, tot het moment dat het goed fout gaat. En dan blijkt het ineens wel te kunnen om 3x in de week te mennen mét groom.

dit zijn nog eens wijze woorden

mijn advies: men NOOIT alleen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:58

Zoals je in de poll ziet en hier in het topic leest; het klopt inderdaad dat er nog meer mensen zonder groom rijden. Maar er zijn ook nog meer mensen die bitloos mennen, drugs gebruiken, dronken in de auto stappen, door rood rijden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat wat 'meer mensen' doen niet per definitie goed, veilig, verstandig is.
Ik heb geen zicht op jouw omgeving, dus ik kan niet oordelen of jij wel/niet kan mennen. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Maar besef je wel dat het een stuk veiliger is om samen te mennen. Net als dat het een stuk veiliger is een rem op de wagen te hebben, een helm op te zetten, je autogordel om te doen, te stoppen voor rood licht, etc. Maar niemand verplicht jou om met groom te rijden. We kunnen je echter wel met grote letters adviseren om hard op zoek te gaan naar een groom, omdat dit vele malen veiliger is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:03

jesito schreef:
Mijn kar is zo licht en als er iets zou gebeuren en mijn tuig gaat kapot zou ik hem uitspannen en naar huis lopen.
Mijn man is 1x mee geweest met een hengst voor de kar en toen knapte het tuig, maar mijn man wist niet wat die moest doen, ze hebben toen samen eerst de hengst naar huis gebracht en later de kar opgehaald in het bos.
Een hengst is een groter risicofactor, mijn shet is nog redelijk handzaam zeker met die lichte kar.

Sorry maar het begint mij nu ook ontzettend op te vallen.
Je geeft verschillende keren aan dat je je 'niet aangevallen voelt'.
Toch lijkt het alsof je op ieder bericht van iemand anders, je altijd je eigen stelling
'er door heen wil drukken'.
Overal is het 'ja maar'.....

Ik bedoel; ook ik rijdt dus soms alleen en ik neem bewust dat risico.
maar ik ben het er echter wél mee eens dat het met groom gewoon veiliger is.
Ik denk niet dat er daarover valt te discussieren of te ja-maar'en;
volgens mij is dat gewoon een feit.

Maargoed; ik snap dan ook niet helemaal het doel van je topic eerlijk gezegd;
het brengt een 'interessante discussie' op gang, maar zelf blijf je alles concreet
verdedigen alsof je in alles graag je gelijk zou willen halen.... Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:06

ik denk dat ik meestal alleen men. Ik neem eigelijk alleen mensen mee voor de gezeligheid. Ik denk niet dat het veel helpt voor de veiligheid. (meisje van mijn leeftijd, meestal met nog minder ervaring)
Maar ik ken de pony ook heel goed, en ze is aan alles wel gewend, alleen een klein beetje eigenwijs.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:10

jesito schreef:
Dus ik moet maar stoppen met mennen!!!

Ik ook.
Ik heb al een winterstop en heb mijn kar al verkocht...het enige wat nog rest om weg te doen zijn mijn paarden. Duivel (sarcastisch bedoelde opmerking)

Sjonnie en Dennis hebben gewoon gelijk...punt. met zijn 2en is gewoon veel veiliger, makkelijker en ook nog eens gezelliger.
maar in mijn situatie moet ik wel alleen. Normaal ging ik als ik alleen was nog wel op het land rijden of in de bak.
Nu staat er een enorme paardenstal op het land en is die plek weg , ook de bak is bagger dus kom ik daar geheid in vast te zitten. Binnenbak is te vol en kost me elke keer 3 euro extra + wellicht een hoop gezeur van die anky wannabee's( en in de binnenbak rijden is voor mietjes tenzij het hoost van de lucht of je hebt les)

Zelf werk ik wisseldiensten en een vriendin die mennen ook leuk vind heeft elk weekend vrij, we zien elkaar dus 1x in de maand in een weekend als zij dan niet met haar paard ergens naar toe is. En de andere mensen die nog wel eens mee gingen zitten tegewoordig liever te zuipen en te paffen in de kantine.
Dan heb ik nog eens een slechte rug die niet meewerkt, rijden onder het zadel kan ik al 1,5 jaar niet meer en longeren is een straf waarvan ik 3 dagen moet bij komen.

Tja dan blijft er voor mij weinig over dan toch alleen op de wagen te stappen of de hele handel maar verkopen omdat een 'ik mag alleen nog naar mijn paarden kijken ' hobby wel erg duur is..

Maar neemt nog steeds niet weg dat ook voor mij geld met zijn 2en altijd veiliger! En als het ook ff kan gaat er iemand mee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 15:19

JoyCiej007 schreef:
jesito schreef:

Sorry maar het begint mij nu ook ontzettend op te vallen.
Je geeft verschillende keren aan dat je je 'niet aangevallen voelt'.
Toch lijkt het alsof je op ieder bericht van iemand anders, je altijd je eigen stelling
'er door heen wil drukken'.
Overal is het 'ja maar'.....

Ik bedoel; ook ik rijdt dus soms alleen en ik neem bewust dat risico.
maar ik ben het er echter wél mee eens dat het met groom gewoon veiliger is.
Ik denk niet dat er daarover valt te discussieren of te ja-maar'en;
volgens mij is dat gewoon een feit.

Maargoed; ik snap dan ook niet helemaal het doel van je topic eerlijk gezegd;
het brengt een 'interessante discussie' op gang, maar zelf blijf je alles concreet
verdedigen alsof je in alles graag je gelijk zou willen halen.... Knipoog

Volgens jouw mag ik hier mijn mening niet geven en mijn kijk op de zaak niet geven.
dat heeft niks ermee te maken dat ik me aangevallen zou voelen, misschien voel jij je aangevallen, ik niet.
Ik heb geen gelijk, maar waarom zit je tegen me te zeuren je doet het toch zelf ook.

Al eens gedacht over karren waar maar 1 persoon op kan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:24

Jesito; nou draai je het helemaal om. Maargoed, als dat voor jou redelijk argumenteren is, ga gerust door zou ik zeggen.
Ik zeg nergens dat je je mening niet mag geven. Het is alleen de manier waarop; het 'ja-maar'en'.
Maar blijkbaar zeg je nu: 'ja maar dat doe ik niet'.
Clown

De éénpersoons-sulky's worden voornamelijk door de meesten gebruikt als trainingssulky's voor in de bak of op het land. Een enkeling gaat er mee naar buiten, alleen of samen (fietser, andere menner/ruiter).
maar dan nog, dat er ook wagens bestaan waar maar 1 persoon op zou kunnen, wat zegt dat over het wel of niet veilig zijn om in je eentje te rijden?

Dat er dat soort wagentjes bestaan is toch geen argument om te kunnen zeggen 'in je eentje is even veilig'? Of zie ik het nu verkeerd??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:24

jesito schreef:
Al eens gedacht over karren waar maar 1 persoon op kan?

Ja, maar alles wat te koop is, is niet persé goed.
Denk ook eens aan bandages, luchtzuigbanden, kluisterbanden, sommige bitten, slechte zadels...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:07

Ik mag blijkbaar niks zeggen, bij alles wat ik zeg voel ik me aangevallen en wil ik gelijk hebben.
Fijn dat jullie voor me kunnen denken.
Er zijn zoveel dingen die veiliger zijn met een bepaald iets wel of niet en die toch anders gedaan worden wat de reden ook mag zijn.
dat hoeft niet altijd goedgekeurd te worden door iedereen.
Maar het valt op dat het 50/50 staat tussen mensen die vinden dat het met tweeen moet en dat het ook alleen kan dus ik denk dat beide partijen een punt hebben.
Ik zal nooit tegenzpreken dat met zijn tweeen misschien niet beter is, maar het kan ook alleen.
Ik blijf er alleen bij dat er ongelukken gebeuren met of zonder kar alleen of met zijn tweeen je kunt nooit niks garanderen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:46

Interresant topic!

Ik men af en toe op het land (omheind), soms is er iemand bij (meestal) en soms ben ik alleen..
Ik rijd met een trainings(koers)sulky waar er maar plaats is voor 1 persoon..
Op dit moment mag ik niet de weg op van de eigenaar maar als dit wel mag dan zal ik zeker nooit alleen gaan.. Gewoon iemand mee vragen op de fiets..
Ik vind dat er niet percé iemand mee moet die kan mennen, Iedereen kan toch een pony'/paard vast houden??
Ook is het veel leuker om samen te gaan!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:50

Ik denk dat het verstandiger is om altijd met zn 2en op pas te gaan!
Als er wat gebeurd, wat moet je dan?
Sta je daar in je eentje, doei paard...
Met zn 2en kan je altijd meer!

En als een paard bv ergens van schrikt, of ergens niet langs wilt, dan heb je altijd nog de groom die er met je paard aan de hand langs kan lopen oid..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:03

Als je alles veilig wil doen moet je een hobbelpaard kopen.
Je hebt NOOIT veiligheid met paarden omdat het ten alle tijden dieren zijn. Daarnaast begeef je je op de openbare weg wat nog meer risico's met zich mee brengt of je nou onder het zadel bent of voor de wagen.

Punt is dat als je met zijn 2en bent het veiligheidsnivo omhoog brengt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:46

Cowgirl schreef:
jesito schreef:
Dus ik moet maar stoppen met mennen!!!

Ik ook.
Ik heb al een winterstop en heb mijn kar al verkocht...het enige wat nog rest om weg te doen zijn mijn paarden. Duivel (sarcastisch bedoelde opmerking)

Sjonnie en Dennis hebben gewoon gelijk...punt. met zijn 2en is gewoon veel veiliger, makkelijker en ook nog eens gezelliger.
maar in mijn situatie moet ik wel alleen. Normaal ging ik als ik alleen was nog wel op het land rijden of in de bak.
Nu staat er een enorme paardenstal op het land en is die plek weg , ook de bak is bagger dus kom ik daar geheid in vast te zitten. Binnenbak is te vol en kost me elke keer 3 euro extra + wellicht een hoop gezeur van die anky wannabee's( en in de binnenbak rijden is voor mietjes tenzij het hoost van de lucht of je hebt les)

Zelf werk ik wisseldiensten en een vriendin die mennen ook leuk vind heeft elk weekend vrij, we zien elkaar dus 1x in de maand in een weekend als zij dan niet met haar paard ergens naar toe is. En de andere mensen die nog wel eens mee gingen zitten tegewoordig liever te zuipen en te paffen in de kantine.
Dan heb ik nog eens een slechte rug die niet meewerkt, rijden onder het zadel kan ik al 1,5 jaar niet meer en longeren is een straf waarvan ik 3 dagen moet bij komen.

Tja dan blijft er voor mij weinig over dan toch alleen op de wagen te stappen of de hele handel maar verkopen omdat een 'ik mag alleen nog naar mijn paarden kijken ' hobby wel erg duur is..

Maar neemt nog steeds niet weg dat ook voor mij geld met zijn 2en altijd veiliger! En als het ook ff kan gaat er iemand mee.

Ik rij ook niet meer omdat ik een tussenwervelschijf versleten heb in mijn rug en dus veel last heb van mijn rug, ik zal ook nooit geen groot paard meer kopen om te rijden want dat lukt niet.
De shet heb ik gekocht voor gezelschap en al snel kwam het idee om ook met hem te gaan mennen, zo blijven ze een beetje netjes op gewicht.
Alleen had ik toen gehoopt dat hij iets groter zou worden maar hij is nu 88cm en zal met zijn 3,5 jaar niet extreem meer groeien.
Ik heb lang gezocht en twee miskopen achter de rug wat een kar betreft en nu heb ik een lichtgewicht sulkytje, waar je net aan met zijn tweeen op kunt.
Mijn man en ik zijn allebei geen lichtgewichten Bloos en toch lijkt hij ons makkelijk te trekken zeker op de verharde weg, op een zandweg stapt 1 van ons af omdat ik dat sneu vind.
Wij wegen samen met de kar toch al gauw 200 kilo denk ik zal dat niet teveel zijn.
Hij lijkt het makkelijk te doen en is ook amper bezweet als we terug komen van een rit, alleen wat klam tussen zijn voorbenen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:53

Ik ben van mening dat mennen met zijn 2en gewoon veiliger is, maar helaas heb ik niet altijd die mogelijkheid en men dus ook vaak zat in mijn eentje. Als ik de mogelijkheid zie om iemand mee te nemen, gebeurt dat ook. Ik vind het ook veel gezelliger met iemand naast me. Helaas kan ik dus niet altijd iemand meenemen, maar anders kom ik nooit aan mennen toe. Ik vind het dus geen probleem om in mn uppie te mennen, maar vind met zijn 2en wél veiliger.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:12

jesito schreef:
Ik blijf er alleen bij dat er ongelukken gebeuren met of zonder kar alleen of met zijn tweeen je kunt nooit niks garanderen.

Of je het nu wilt geloven of niet; Als er een ongeluk gebeurd is kan je in een eentje erg weinig verrichten. Dat het voorkomen van een ongeluk met een groom niet veel gemakkelijker is, daar kan ik me inderdaad in vinden. Zeker bij een onervaren groom, een ervaren groom kan dat echter weer wel. Maar als het kwaad eenmaal geschied is, dan heb je gewoon heel erg hard 4 handen nodig.