[AR] Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:27

precies, maar voor een hoop mensen geldt dat ook niet. ik verbaas mij regelmatig over het gebrek aan kennis van eigenaren over de paardenmond en het bit, de omgang daarmee, en niet minder over de bitloze mogelijkheden. en niet alleen gebrek aan kennis, ook gebrek aan interesse en het serieus nemen ervan.

ik heb nog zo goed als niemand gesproken over dit hele gebeuren die voor de aanschaf van een eerste bit in de paardenmond heeft gekeken, laat staan dat men weet waarop te letten. ook worden paarden maar al te snel als 'weerspannig' of 'vervelend' bestempeld en daarop 'aangepakt' zonder dat er ook maar een pietsie aandacht besteed wordt aan het controleren van het bit, of de rest van het harnachement.

ter vergelijking: hoeveel paarden geven er niet een 'vervelende' reactie bij het opzadelen/ aansingelen? en hoe reageren de eigenaren daarop?

[edit] overigens, als je in NL een 'speciaal' bit nodig hebt, iets wat afwijkt van de 'standaardbitten', kom je al snel van een koude kermis thuis. mijn ervaring is dat mensen dan toch maar doorgaan met een bit dat wél verkrijgbaar is. ik zie dat niet anders dan het paard dat slachtoffer wordt van het gebrek aan betere middelen, terwijl deze met diezelfde niet volledig toereikende middelen wél moet doen wat er van hem verwacht wordt.

met name voor de kleinere ponies is het moeilijk om een goed bit te vinden, anders dan de 'basisbitten', en met basis bedoel ik dan ook écht basis. dwz, enkel gebroken trensjes en ongebroken menbitten zonder tongvrijheid. de ontwikkelingen gaan door, en het wordt wel beter naar mijn mening, desondanks vind ik het verschil met de mogelijkheden voor menbitten en rijbitten enorm, ook in de grote mate. aan rijbitten wordt veel meer aandacht besteed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:49

Mijn ervaring is dat er gewoon verschillende bitten te vinden zijn hoor. Veel meer dan de standaardbitten, je moet alleen wel verder kijken dan je neus lang is en helaas ook meer dan 2 tientjes ervoor betalen. Maar er is genoeg te vinden. Desnoods zijn er ook nog genoeg winkeltjes die met je mee willen denken om het bit te vinden dat jij zoekt. Als je wilt is er genoeg te vinden.

Je hebt er wel gelijk in dat weinig mensen verstand hebben van het mond, bit en alles erom heen. Maar dat is een situatie die in de hele paardenwereld voorkomt en is iets waar je weinig aan kunt veranderen. Het is niet meer de elitesport of boerenpaard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:55

klopt ook. dat niet-standaard bitten niet te vinden zouden zijn bedoel ik niet, wel dat het vaak érg lastig wordt gemaakt. en inderdaad, ook de prijs speelt voor velen een rol in de bitkeuze.