[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:17

Zand (blubber) tussen tuig / zadel gaat schuren en veroorzaakt wondjes of drukkingen. Vandaar dat ik een regendeken of winterdeken op doe.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:31

Ze staan bij mij de hele winter zonder deken buiten overdag. Ze gaan s nachts wel naar binnen.
Ik zet ze een uur voor ik ga rijden binnen; kunnen ze drogen en daarna poets ik ze goed
https://www.google.nl/search?q=magic+br ... d=0CCgQsAQ
met de magic brush zijn ze zo schoon.

. Eigenlijk nooit problemen gehad.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:40

Nou, in een uurtje is hij niet droog vrees ik :( . Was ook nooit zo als ze wat langer in hun vacht zaten en na het werk bezweet waren. Dan duurde het maar zo 4 uur (vandaar dat ik ging scheren).

Maar als ze een dikke vacht hebben, gaat het dan nog steeds schuren?

Ik vind het zo zonde om een paard dat niet in het werk staat de hele winter met een deken te laten staan eigenlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:08

Maar je rijdt toch ook in de regen? Dan worden ze toch ook nat? Dan schuurt het toch ook niet.
De nattigheid is niet erg.
Volgens mij gaat het om zand/modder/rotzooi en dat kan je er toch afpoetsen. Zeker als ze een uurtje binnen staan opdrogen; dan kan ik het zand er zo afhalen.

Ik houd niet van dekens op/af doen en van geschoren paarden, alleen omdat ik een uur per dag wil trainen. Wij rijden maar 1 x in de week in de binnenhal, verder altijd buiten, en ja, dan heeft ze het wel erg warm s winters. Maar dat is maar 1 uurtje per week.
Maar sowieso vind ik het voor menpaarden fijn als ze in de haren zitten; want je staat toch vaker en langer stil met de koets.

Als ik op een manege zou staan en elke dag in de binnenbaan zou rijden, zou ik wel met dekens werken om ze dunner in het haar te houden, want met een dik pak haar is het in de binnenbaan snel te warm.

Bij mij zonder deken en zonder scheren en dat bevalt eigenlijk al jaren goed. Ze krijgen trouwens wel een regendekentje op als het de hele dag echt zeikt van de regen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:18

Janouk: met een uur op stal is hij helaas echt niet droog, tenminste niet als hij zijn wintervacht heeft. Dan zou hij uren op stal moeten staan, zodat ik 20 minuten kan stappen. Dat gaat het doel wel voorbij in mijn ogen. Dat een menpaard vaker en langer stilstaat voor de koets, die snap ik niet. Ik werk gewoon een uur en dan is het weer klaar en kunnen ze naar de wei. Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen ideeen.

Ik vind dat ik met witte paarden die ongeschoren zijn niet fatsoenlijk voor de dag kan komen op een wedstrijd. Je krijgt ze dan echt niet wit, bovendien als je ze gaat wassen, staan ze heel erg lang met een natte vacht (zeker 4 uur voor ze droog zijn, heb het in het verleden echt wel geprobeerd). Dat brengt meer risico's met zich mee dan geschoren met een deken. Bovendien als je dan indoor wedstrijd hebt (zeker Amerigo, omdat hij ook ohz wordt gereden, rijdt toch wel een paar keer per maand), storten ze met wintervacht helemaal in, omdat ze het veel te warm hebben. Amerigo zet geen stap meer.

Hoe doe je dat dan met de regendeken? Die leg je gewoon op een nat paard? Je weet tenslotte van te voren niet hoe lang het gaat regenen (voorspellingen kloppen namelijk nooit)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:23

Ik praat ook maar alleen vanuit mijn eigen ervaring. Mijn paarden staan bij huis en ze staan alleen buiten als ik thuis ben.
Ze lopen standaard zonder deken buiten. Alleen als ik ze buiten zet en het regent al hard, en het blijft ook nog lang regenen volgens de buienradar, doe ik een deken op. En dan vooral voor Image, die met haar 24 jaar, toch iets gevoeliger is voor nattigheid.

En niet droog voor het rijden vind ik niet erg. Ik maak ook wel eens lange tochten, waar ze nat bij worden van de regen of het zweet en dat gaat ook prima.
In mijn ogen is een natte huid van regen of zweet geen enkel probleem. Het gaat alleen om zand etc wat kan schuren.

Ik heb dus geen problemen met rijden etc. dat ze lange haren hebben in de winter.

Over het langer stilstaan: met in- en uitspannen staan menpaarden langer stil buiten dan een zadel opgooien. Mijn ervaring.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:27

Oke, dat maakt de situatie inderdaad heel anders. Ze staan hier altijd 24/7 buiten, zomer en winter, wat voor weer ook. Ze komen alleen even op stal als ze moeten werken.

Ik rijd ook gewoon in alle typen weer (nou ja, bij echte storm niet), maar het ging mij er om hoe ik een nat/vies paard kan zadelen, zonder dat hij er problemen mee krijgt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:33

Hier ook alles mét deken en indien nodig nog geschoren ook.
Situatie en dieren maken het hier dat zeker de pony van dochter geschoren "moet" worden.
Alternatief is de hele winter niks mee doen", nou ja winter, vanaf half augustus alleen nog maar wat stappen :') .
Dekens vind ik zelf gewoon prettig, zie geen andere mogelijkheid om ze nog een beetje schoon en droog te houden. Paarden staan hier zelden op stal en als dan vooral in de zomer als ze het te warm vinden. Vorig jaar voor het eerst in 14/15 jaar mijn paard (deels) geschoren.
En die doet niet veel, maar wat een verademing. Zelf denk ik dat onze situatie met die van Tine vergelijkbaar is en ik zou dus idd een regendekentje op leggen. Als het dan droog is, dan kan die nog altijd lekker af.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:31

Als je Rembrand elke dag droog wil hebben als je gaat stappen zal je toch altijd een regendeken op moeten hebben.

Het is of de optie eerder binnen halen en zo goed mogelijk laten drogen, schoon poetsen en gaan of altijd een deken op.

Ik ben van de dekens. Begin al vroeg zodat ik pas zo laat mogelijk hoef te scheren. Daardoor red ik het meestal dat ik maar 1x per winter hoef te scheren.
Ik vind een mega vacht bij een paard waar je mee op wedstrijd gaat gewoon echt niks.
Ik rijd op maandag van 20-21 uur les. Dan krijg ik hem voor ik naar bed ga niet droog. Bij scheren is hij onder een fleece bij thuiskomst droog. Werkt gewoon handiger.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:39

hier ook een loopstal het hele jaar door,sunrise word wel geschoren en staat met 200gram op in de winter.
2 ponys hadden gewoon hun vacht,maar die doen nog niet zoveel,beetje longeerwerk voor jane,en julia is nog te jong om wat te gaan doen.
tara had ik vorig jaar wel onder een 0 grams regendeken staan,maar dat was omdat ze de loopstal niet in mocht van de andere 3.... ;( en vond het zielig in de stromende regen.....maar die woont hier niet meer. :n

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:44

Citaat:
Als je Rembrand elke dag droog wil hebben als je gaat stappen zal je toch altijd een regendeken op moeten hebben.

Nee, misverstand, ik heb niet gezegd dat ik hem droog wil hebben :D . Ik wil weten hoe mensen het doen met een paard dat buiten staat en dus vies en nat is als je hem zadel op wilt leggen. Of dat kan of dat paard dan last krijgt van drukkingen, aangezien je niet alle blub eraf zult krijgen als hij nat is.

Maar ik heb al wat bruikbare tips gekregen. Mocht het niet werken, kan ik altijd nog met dekens gaan werken, maar als dat niet hoeft, heb ik hem liever met bloot velletje. Is voor hemzelf natuurlijk beter dan met jasje aan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:02

Zijn ze erg vies (modder en blub) dan werk ik niet met ze. Alleen nat is geen probleem, blub zit er meestal niet op dus normaal gesproken een harde borstel erover en optuigen maar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:25

sonjim schreef:
Zijn ze erg vies (modder en blub) dan werk ik niet met ze. Alleen nat is geen probleem, blub zit er meestal niet op dus normaal gesproken een harde borstel erover en optuigen maar.

Hoe doe je dat? Geen blub erop? Als ik daar een oplossing voor heb, heb ik ook een antwoord op mijn vraag :+ Dat zwijn van mij, nou ja, ze doen het alledrie eigenlijk wel, rolt enkele keren per dag. Liefst op de meest vieze plekken natuurlijk. Je zou maar schoon blijven he? }:0

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:36

Oh ik dacht dat je hem droog wilde hebben.

Ik ben al totaal geen mens om mijn paard 24/7 buiten te hebben en zeker niet in de winter. Doe mij maar gewoon dekens. ha ha. Dus aan mij heb je niet veel. Helaas.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:04

Normaal ben ik ook van de dekens hoor, maar ook van 24/7 buiten. :D

Heb mijn nieuwe kur klaar. Morgen maar eens gaan oefenen.

Nu snel naar school met trailer, want zoonlief heeft zo 2x les.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:24

Die van mij zijn nooit echt vies ... behalve Hero, da's een kerel :P en een viezerik. Altijd modder overal.
Ollie rolt zich na het rijden in de bak, dat is zand, dat schudt ze er zo weer af en dan heb ik al gereden. Met Ber doen we vrijwel niets maar die is ook heel schoon.
Geen idee of de dames zich ooit uitleven in de modder ofzo, maar heb het ze nog nooit zien doen. Voor de betonplaat heb ik bij veel regen een beetje een modderplas, daar lopen ze met boog omheen :=

Dus aan mij heb je ook niets :+

<3
Afbeelding
Afbeelding

Maisie alles weer in de winterstalling, toch wel super handig zo'n caravan! Mooie plannen Gem, uitzoeken lijkt me hopeloos :+ lijkt me erg mooi die kleur Baudyh *-:) ik heb zo'n soort kussen/hard kussen gehad met mijn rug toen na val van Bente, heeft me best geholpen in de auto.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:43

Zoonlief zijn lessen gingen weer super. Nog met juf over proefje van gisteren gehad. We mogen van haar eigenlijk geen bixie meer starten, ze vindt hen veel te goed daarvoor. Ze moeten maar gewoon in de B gaan rijden. Dus maar een startpas aangevraagd......

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:36

happytime rolde ook graag overal in....maar die had voor mij 1 voordeel: door haar leeftijd en haar veulens...had ze een holle rug gekregen....onder het zadel zat nooit zand ,dat raakte de grond niet _O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:57

Ster was ook een nuffig tutje. Nooit vies :D .

Ik heb vanmiddag mijn koets verkocht :) . Althans, mondeling en komend weekend met aanbetaling. Een voormalig stalgenootje zocht een koets en onze lesmees raadde mijn wagen aan. Ze kende de wagen uiteraard al en wist hoe we met onze spullen omgaan. Ik rij er komend weekend nog wel de SGMW mee, maar mijn doelstelling is nu "wedstrijd zonder EL uitrijden maar vooral de wagen heel houden" :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:45

Goedemorgen

Snelle actie Gem. En dan maar voorzichtig aan doen komend weekend :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:50

Afbeelding

Toen jullie op de Hippiade waren, moest Janouk aan het werk met de Bondscoach Harry de Ruijter.
haha haar gezicht spreekt boekdelen: she was not amused.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:54

Zo keek Ollie altijd voor de wagen }> als we in de bak aan het mennen waren.

Mooi direct startpas voor Samoerai. Toen ik het filmpje zag had ik ook al wel zoiets van dat kan denk ik prima naar de B. Wellicht dan niet direct winstpunten maar wel ervaring opdoen op 'echtere' wedstrijden. Wellicht ook idee met springen. Wel oefenparcoursjes maar geen bixie meer. Zit je ook niet met die draf balken.

Hier vanochtend wat intakes aan het doen voor opdrachtgever dus voor het eerst sinds burnout (buiten werk voor universiteit, wat ik zelf allemaal regel en dus geen verplichtingen) weer 'echt' aan het werk met deadline en verplichtingen. Gisteren ook al wat gedaan.
Voelt OK :D

Straks naar de pony's. Wil weer even op Hero zitten en wie weet ook even op Ber...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:47

Hier zijn mijn paarden in de winter niet zo vies. Het zand van de paddock is schoon, dat scheelt zoveel. Maar hier kunnen ze echt niet op de wei in de winter, dan zakken ze weg in het veen. Mijn dames krijgen wel een deken op. Det heeft nu al een berevacht, maar kan echt nog geen deken opgooien nu.

Heeft Paul bruikbare tips gekregen voor Janouk?
VHU lekker bezig met de endurance, mooie sport!

Ik heb zaterdag genoten op de Hippiade, wat een heerlijk weer en wat heerlijk om gewoon als toeschouwer met allemaal vriendjes bij te kletsen. Nog op mijn donder gehad van een jurylid, ik had haar niet laten weten dat onze wedstrijd afgelast was. Maar dat had ik wel, kon haar meteen de email laten zien die ik haar gestuurd had gelukkig. Heel vaag dus.

Gister is de tandarts geweest. Bij Fera 2 melktandjes eruit gehaald en een wolfstandje die op een rotplek zat (en dus ook al een stukje afgebroken was) Nu nog hulp om haar gedrag beter te kunnen handelen en misschien word het dan eens wat met haar. Det gewoon regulier onderhoud, kijken of het weer scheelt met trainen. Vandaag lekker vrij lekker lui zijn. Heerlijk!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:54

@Ips: geniet van je vrije dag *\o/* .

Mooie foto's van Tine, VHU en Janouk <3 .

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:44

Ik heb helaas ook een varken. Dus ook hier straks weer met deken, anders kan ik de hele winter niks doen.

Die Janouk, not amused :D

Zondag nog naar Horse Event geweest.
Elk jaar wordt het minder voor de menners, alsof onze tak van paardensport minderwaardig is.
Over 1,5 week naar Outdoor Brabant. Lekker dichtbij en genoeg mensport te zien.