[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:03

flaver: die 2 zijn 90 en 95 cm :)

Bedankt voor de tip napie en maisie daar kan ik volgens mij zeker wat mee. De reden dat ik tum in tweespan heb beleerd is omdat hij met de autoband aan de kletter is gegaan wat veel impact gemaakt heeft (op de weg gekomen en in een tuinhek beland) voor mijn eigen gevoel leek het mij fijner (ook voor hem) om eerst naast zijn vriend te lopen. Hij bouwt snel angst op. Tum heb ik inderdaad links lopen.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:53

leuke pony's op de foto laura! Hopelijk gaat het 2-span snel beter! zie dat je al veel bruikbare tips hebt gekregen! :)

Hier ook heerlijk de pony's heel dicht bij huis! met eigen bak en weiland! niets te klagen! :D

Marrianne had je vandaag wedstrijd of morgen?

Ik heb iig morgen wedstrijd in Midden-Beemster. Net parcours gelopen, heel makkelijk parcours en lange lijnen dus veel gassen! heb er zin in! :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:32

oeh dus ik had beter daar kunnen beginnen hihi :P succes morgen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:12

Zo ff bijgelezen, over ramen zemen, caafjes, pony's dichterbij huis en het tweespan van Laura en ... sorry...ff kwijt :o

Met koetsiersbewijs tweespan hebben we uitgebreid stilgestaan bij meer en minder werkende paarden en wat je daaraan kan doen. Is inderdaad kwestie van links zetten (zodat je makkelijker kunt aansporen), vergespen en anders in de strengen plus hoe dan ook goed in enkelspan rijden zodat ze aan de hulpen wennen. Je kunt ze leren te reageren op verschillende commando's zodat ze weten wat voor welke pony is bedoeld of eerst altijd de naam van de pony en dan het commando. Het schijnt ook dat als je een paard in tweespan beleerd dat ze echt moeilijker leren trekken, in enkelspan moeten ze wel (staat tenminste in een boek van Mieke Tergouw over tweespanrijden).

Vandaag hele dag op pad geweest met Nolanda en Impala door Den Haag (als groom hoor). Bij de stalhouderij leren we de paarden altijd op naam aan te spreken, Impala, voorwaarts, en dan neemt zij de wagen op en Nolanda volgt, of omgekeerd. Loopt de een langzamer of trekt minder dan de ander dan even naam noemen en zweep ertegen aan leggen en dan zouden ze het moeten oppakken. Denk dat het niet zo moet zijn dat je veel meer moet gaan doen dan dat want dan zijn ze gewoon niet goed aan de hulpen en dat moet je op een andere manier (enkelspan, lange lijnen, enz) oplossen anders wordt de spanmaat de pineut en gaat je span steeds beroerder lopen.
Dus helaas, misschien toch terug naar af....bandje slepen in bak, weinig risico (dus niet langs de weg gaan) en saai, maar ze leren wel trekken en luisteren naar je hulpen.
En wat is gezegd, een goed lopen gelijk trekkend span, tja, dat is een / de hele kunst ...
Maar denk ook dat je er gewoon hulp bij moet vragen van ervaren iemand, anders wordt het een frustratie voor jullie alle drie en dat is niet de bedoeling.

Maar ik heb dus heerlijk dagje gehad, wel ongelovelijk veel regen maar goed, we hadden ons goed aangekleed.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:59

Ik ben eigenlijk wel voor het in tweespan beleren helemaal als het om een onzekere pony gaat. Ze leren zo beter om overal langs te gaan en wennen aan het geluid wat achter ze aan komt. Als ze zo genoeg vertrouwen hebben opgedaan kun je ze makkelijker in het enkelspan beleren. Mijn vader is momenteel ook bezig met 2 nf pony's te beleren en die gaan ook samen in het span. Ze hebben steun aan elkaar als ze het eng vinden.

Laura ik denk (zover ik dat natuurlijk kan beoordelen zo vanachter de pc) dat je Tum even wat harder aan mag pakken, zodat hij beter leert wat die zweephulp eiegnlijk is en kan doen. en zodra je dat doet en Riv reageert ook, gewoon laten lopen, niet inhouden maar loslaten. Ik heb dit probleem ook regelmatig met Pride, hoe minder Pride trekt hoe feller Lizzy wordt. Ik durfde dan bijna de zweep niet meer te gebruiken omdat ik bang was voor de reactie van Lizzy. Met menles heb ik toen geleerd om Pride stevig aan te pakken zodat ik reactie krijg en ik mag dan helemaal niet op Lizzy reageren. Ik merkte meteen dat ze daar rustiger van werd en Pride vlugger. Doordat ik ze op zo'n moment laat lopen wordt Pride ook beloont voor het trekken van de wagen en pas later neem je ze terug. Succes, dit is nou het moeilijke en uitdagende van tweespan rijden!! oja die van mij rennen beide om plassen heen, om moedeloos van te worden :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:23

@Sumic, ik vertel ook alleen maar wat ik heb gelezen in een boek en zie bij de stalhouderij hoor, heb er zelf totaal geen ervaring met paarden beleren in tweespan ;) :+
Hoop wel dat ik binnenkort mijn eigen ervaringen kan delen, heb eindelijk alles van mijn tuig binnen... instructeur komt eind volgende week weer terug van vakantie....dan nog ietsje lekkerder weer :o en dan eindelijk gaan met die banaan :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:25

Iedereen doet het anders Laura, hier altijd eerst enkelspan voordat ze iets anders gaan doen. Maar met de pony van mijn pa heb ik wel getwijfeld om die naast wien te leren gaan, en dan later enkelspan, omdat het een schijterd is. Maar inmiddels komen we ook met haar alleen iedere dag een stapje verder.

Naaltje ik zal je enquete invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:28

Even bijgelezen en hoop interessante informatie :)

Vandaag heerlijk buitenrit gemaakt met Tobbe en stalgenoot en gaat heel goed met Tobbe. Merk duidelijk aan hem dat hij echt steeds sterker wordt en heerlijk in vel zit.
Is nu wel af tellen, want over 2 weken gaat hij van Amsterdam naar Drenthe verhuizen.
Gaat erg leuk worden, en heb ook plannen om fantiek met hem te gaan dressuuren, want wordt tijd om eens die achterhand onder te zetten :+
Ben echt heel blij om te zien dat Tobbe steeds meer energie heeft en steeds sterker begint wordt, nee zijn tot punt heeft hij nog lang niet bereikt :P

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:51

Heb geen ervaaring met 2 span en kan dus daar ook niet mee helpen.

Ik baal ontzettend. Ben bezig geweest met mijn studie, maar mis opdrachten. Deze heb ik ingestuurd en zijn nagekeken, maar zijn in mijn vakantie retour gestuurd, maar ik kan me niet herinneren dat ik ze heb ontvangen. Nu kan ik dus niet verder en zal niet weten hoe ik dit moet oplossen

Spannend verhuizen. Maar gaje zelf ook verhuizen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:57

Wordt even heen weer reizen. Maar valt mee, heb tegen die tijd 3~4 daagse weekenden. Deed van zomer ook niet anders en was erg goed bevallen :)

Wel balen je studie zeg, kan je maandag er niet even naar toe bellen ?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 23:00

Oke. Lijkt me inderdaad een gereis.

Ja ga maandag maar even bellen.

Ik heb op 4 ook een cijfer gekregen, maar weet dus niet welke antwoorden goed of fout zijn. 1 moet ik retour sturen dus die moet ik echt hebben, anders moet ik alles op nieuw doen en je mag maar 1 keer herkansen dus als ik dan dezelde fouten maak heb k een probleem

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:08

dat gaat een verre reis worden voor tobbe.
waarom gaat hij verhuizen?

Tallechie, balen dat je even niet weet wat je moet doen met je studie.

Iemand hier verstand van mobiele telefoonabonnementen?
Ik heb een paar maanden terug een nieuwe telefoon genomen.
en toen alles rond gemaakt om aan het einde van mijn contract met Hi over te stappen naar vodafone.
het is ergens in oktober... ik heb alleen geen idee wanneer en kan het nergens meer echt heel duidelijk terug vinden.
op mijn nieuwe contract van Vodafone staat 'gewenste aansluitdatum' 20-10-2010.
maar dat is de gewenste aansluitdatum en daaronder staat:
De huidige service provider bepaald de werkelijke aansluitdatum.
dus in dit geval zou Hi bepalen wanneer mijn aansluitdatum met Vodafone zou zijn.
Ik heb nu een Hi simkaart in mijn mobiel zitten en heb een Vodafone simkaart klaar liggen.
voor als mijn abbo van Hi naar vodafone gaat.
Ik neem aan dat ik het vanzelf ook wel merk aan mijn telefoon/bereikbaarheid dat ik de simkaarten moet wisselen.
dat ik bijv. een halve dag of een dagje even niet bereikbaar ben omdat op dat moment mijn abbo over gezet word.
Dat klopt toch? want ik verder nergens een datum ofzo terug vinden...

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:15

Avond

Zijn net terug van een avondje wat drinken op de camping.
Afsluiting van het seizoen.
Was gezellig gaat ff bijlezen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:51

Net terug van een avondje Alberthoeve. Nieuwe website is bijna klaar (van de endurance)

Wat betreft het beleren eerst in tweespan en daarna in enkel: ik heb dat bij mijn laatste beleerprojectje wel gedaan. Eerst in het span gezet. Maar dat ging veels te hard en te gek. Ik kon hem nauwelijks corriceren en dat kan ik in enkelspan wel. Misschien met een extra enkelspanleidsel. Uiteindelijk kwam het erop neer dat het een wedstrijd werd tussen de twee pony's. Maar snel in het enkel gezet en dat ging veel beter

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:18

IvysToeter schreef:
dat gaat een verre reis worden voor tobbe.
waarom gaat hij verhuizen?

Tallechie, balen dat je even niet weet wat je moet doen met je studie.

Iemand hier verstand van mobiele telefoonabonnementen?
Ik heb een paar maanden terug een nieuwe telefoon genomen.
en toen alles rond gemaakt om aan het einde van mijn contract met Hi over te stappen naar vodafone.
het is ergens in oktober... ik heb alleen geen idee wanneer en kan het nergens meer echt heel duidelijk terug vinden.
op mijn nieuwe contract van Vodafone staat 'gewenste aansluitdatum' 20-10-2010.
maar dat is de gewenste aansluitdatum en daaronder staat:
De huidige service provider bepaald de werkelijke aansluitdatum.
dus in dit geval zou Hi bepalen wanneer mijn aansluitdatum met Vodafone zou zijn.
Ik heb nu een Hi simkaart in mijn mobiel zitten en heb een Vodafone simkaart klaar liggen.
voor als mijn abbo van Hi naar vodafone gaat.
Ik neem aan dat ik het vanzelf ook wel merk aan mijn telefoon/bereikbaarheid dat ik de simkaarten moet wisselen.
dat ik bijv. een halve dag of een dagje even niet bereikbaar ben omdat op dat moment mijn abbo over gezet word.
Dat klopt toch? want ik verder nergens een datum ofzo terug vinden...

je merkt het
je hebt gewoon van 't ene op 't andere moment compleet geen bereik meer op je ouwe kaartje
zegt ie ''netwerk niet gedetecteerd'''ofzo...
dat was bij mij dan toch (overstap hi-voda, wel met nummerbehoud).
overigens als je op dat moment meteen kaartje wisselt, ben je wel bereikbaar. Want die doet het wel. Ik was zo lomp om 'm niet bij te hebben, en kon heel de dag niet bellen...

verhuis van amsterdam naar drenthe, dat is nogal wat, wordt wel een natuurshock of niet? :D
over tweespan kan ik echt níets nuttigs zeggen, kan amper enkelspan mennen :))
bic; waarom gaat ie verhuizen? puur omdat ie dichterbij kan? :) zit er een pensionstal aan die kant van breda dan? (buiten overbos, of gaat ie naar overbos? :D )

wij hadden gisteren een feest, mama van m'n vriend wordt morgen 50, dus die vierde 't gister. was supergezellig :)
vannacht allebei brak geslapen.. dus ik ben er nu maar uit gegaan, misschien kan íe zonder mijn aanwezigheid nog 'n uurtje tukken :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:25

Even snel een berichtje. Ben al het hele weekend ziek. Vrijdag op m'n werk had ik het al gigantisch koud en 's avonds kreeg ik koorts. Nu is de koorts weg, maar nog steeds niet helemaal beter.

Ga wel proberen vanmiddag mee te rijden met de sponsorrit. Zal eventjes bijlezen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:31

Sorry dames, heb even snel bijgelezen, maar ik sla niet heel veel op. Las wat over een heleboel caafjes, over dubbelspan waarbij de één wat luier was, leuke foto's van de shetters, een vriendje dat IT wakker heeft gehouden, een andere stal die dichterbij is en verder ben ik het kwijt..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:33

IT: Heb je het via internet gedaan? Zo niet, ga dan even langs de telefoonwinkel. Zij zullen je meer kunnen vertellen.
Ik heb toen met het overstappen ook veel gedoe gehad, duurde al met al een hele poos voordat ik van Orange naar Hi kon.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:10

beterschap poeltje!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:59

Goede morgen,

Poeltje beterschap, heerst op moment ook helaas.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:24

Beterschap Poeltje!

Ik ben weer terug van weggeweest! opzich best lekker gereden, maar ik had het gevoel dat de shetten me een beetje lieten zitten! Speel uw spel had ik wel heel goed en slim gereden dus had veel punten bij elkaar gereden!
Ik zal zo even een topic bouwen! :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:37

Goedzo evelien, jammer dat je het gevoel kreeg dat ze je lieten zitten!

Tallechie: jammer van die 4 misschien kan je voor die andere er achter aan mailen dat je het niet ontvangen hebt?

Inderdaad iedereen doet het weer anders, maar zal hem zeker is een keer in enkelspan zetten kijken hoe hij daar op reageerd, opzich is hij erg koel voor de wagen, wacht netjes voor wij beginnen.

Gisteren niet veel kunnen doen want het ging zo tekeer met onweer had ze daarvoor lekker buiten gezet met een vriendje en hebben ze veel kunnen ravotten.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:38

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:22

Poeltje beterschap doe voorzichtig met gaan mennen je loopt zo een fikse verkoudheid op als je niet lekker bent met dit weer.
@Eveline zal je topic zo eens bekijken.
Rivaldo niet in het onweer gereden, lijkt me zeer verstandig.
Geen idee van mobieltjes, is voor mij ook altijd weer een raadsel :o

Vanochtend met groom Tamara met Alwyn aan de slag geweest in het kader van hoe overwinnen we zijn watervrees.
Ging supergoed! Verslag in topicje (zie onderschrift).
Mijn nieuwe tuig :D
Afbeelding

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:16

vandaag voor eerst met knollie bij nieuwe stal wezen kijken...
hij vond het reuze intressant...
en ging gelijk vriendjes maken met de andere paardjes daar...

heb m keer of 3 in de stal gezet waar die komt dan...
want kan hem nl niet zomaar overzetten, dan raakt ie in paniek in een vreemde stal...
krijgt verlatings en opsluitings angst...
en als ik komende maand een paar keer langs ga ,
accepteerd hij het daar als oke...

dus dan doen we dan maar voor knollie he...

:)

@ naald, hij verhuis omdat de stalhuur nogal omhoog gaat en dan idd gelijk maar lekker stuk dichterbij kan komen...
hij komt aan de grintweg te staan...niet op overbos ..
ben heel eerlijk gezecht neit zo van de maneges, en dit is een particulier...
btje t idee van jan en jo weet je nog?