[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:39

Mijn instructeur is ook niet zo duur hoor, als ik het vergelijk met anderen. Wel prettiger he als je gewoon overdag kunt, 's avonds kun je dan aandacht besteden aan je gezin. Klinkt zo burgerlijk maar ja, is wel gewoon zo :Y)

Ik vond het die twee wedstrijden met Bente erg fijn dat mijn instructeur erbij was en dat hij even meereed met losrijden. Ik heb zelf nog helemaal niet veel ervaring op wedstrijden en dan is een beetje steun erg welkom. Met wedstrijden onder het zadel zal ik me wel redden, maar voor de wagen, is voor mij nog wel een heel ander verhaal :o

Dennis

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:48

Ik ben ook erg blij met mijn instructrice. Ik rij soms bij haar thuis (erg nuttig met jonge pony's, vreemde bak, bomen er omheen, hond die door de bak loopt, vreemde paarden langs de kant), maar meestal komt ze hier.
Op wedstrijd heb ik vaak ook steun aan haar, we groomen elkaar vaak. We redden ons beide wel op het voorlezen na. Meestal krijg ik tussen mijn proeven weer een bak commentaar over me heen (en vaak ook terecht :+ ) en een schop onder mijn hol.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:15

Ik heb ook aan huis, nou ja aan de wei les, heerlijk. Wel als nadeel dat ik dus niet in een bak kan rijden want die hebben we niet en onze weien zijn niet vlak. wellicht gaan we een van de weien aanpassen of we gaan kijken of het haalbaar is om lid te worden van het menterrein hier een paar km verderop.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:03

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:15

Goedemorgen allemaal, lees later bij, geen tijd...
Zoek maar even welke smiley op je van toepassing is...
<3 :j :') _/-\o_ *\o/* :(:) :(:) :7 :Y) :( :+ /3 /3 /3 /3

Tot later......

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:19

Ik heb heerlijk geslapen. Daan is gelijk in slaap gevallen toen wij hem heen brachten. En vanochtend om 615 hoorde ik hem, toen had ik al gedoucht. Hopelijk hebben we de oplossing gevonden

ik ga broodje eten en dan richting werk

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:33

goedemorgen

Tallechie: heerlijk geslapen. Dat doet een mens zooooo goed.
Janouk: leuke foto's
Sonjim: ik heb dan wel een bak aan huis, maar die is maar 17x34 en dat is zeker met Rembrand erg klein. Kan een heel aantal oefeningen niet doen, die moet ik op de wedstrijd maar gewoon proberen. Maar goed, doorgaans doe ik in de training alleen maar basis, en dan gaat het goed genoeg.

Als het goed is, gaat Thabor 11 februari naar de hengstenkeuring. Ben heel benieuwd. Iedereen die me tips kan geven hoe ik hem hierop kan voorbereiden....... kom maar op. Wij hebben er helemaal geen verstand van, is het dan handiger om hem door iemand anders voor te laten brengen of is het voor het paard juist fijn als er een bekend iemand naast hem loopt?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:39

Ehhh Tine, hoe is je conditie :-) hahaha. Geen grapje, je rent je de benen uit het lijf !! Die gasten vragen er naar mijn idee wel teveel geld voor maar zij rennen voor hun leven zeg maar hahaha.

Verder tja, niet te mager, houden ze vaak niet van, maar ook niet vet :-) Netjes getoiletteerd. En gewoon oefenen met het rennen.
Hoe zit hij in z'n spieren ?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:45

Citaat:
Als het goed is, gaat Thabor 11 februari naar de hengstenkeuring. Ben heel benieuwd. Iedereen die me tips kan geven hoe ik hem hierop kan voorbereiden....... kom maar op. Wij hebben er helemaal geen verstand van, is het dan handiger om hem door iemand anders voor te laten brengen of is het voor het paard juist fijn als er een bekend iemand naast hem loopt?

Mág je hem zelf voorbrengen dan?
Het voordeel van een voorbrenger is dat die precies weten hoe ze het moeten doen, hoe het paard moet staan, lopen, tempo, etc. Maar als je een eenkennig paard hebt kunnen ze juist onzeker gaan lopen door die andere hand aan hun lijf.
Bij mij op stal brengen ze de paarden naar een trainer toe, daar worden ze helemaal klaar gemaakt, wordt regelmatig geoefend met enge lintjes, enge mannen in witte pakjes, en alle andere enge keuringsdingen, zodat ze daar al aan gewend zijn. De trainer waar ze naartoe gaan heeft ook zijn eigen vaste voorbrengers, dus de paarden worden op de keuring ook voorgebracht door hun eigen mensen.

Mja, verder persoonlijk geen ervaring, mijn poownie mag in maart of april naar de stamboekopname haha. :+

Groetjes, lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:46

@tine; ik zou hem laten doen := er lopen daar kerels die gaan hárd! :oo (als ik al keek hoe dat bij de haflingers en trekpaarden ging := een tuigpaard van zo'n formaat zal ook de gang er wel in hebben :=

Zou eens contact opnemen met een hengstenhouder die ook gaat. Beetje vragen. Die hulp zal er onderling wel zijn toch?..

@tallechie; fijne les, super! En lekker geslapen, nog superder! :D

gisteravond even langs m'n ouders geweest.. Heb een briefje van een acupuncturist mee gekregen. Yeah right, alsof ik al van 1 naald houd, laat staan zoveel :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:09

Bedankt voor jullie tips. Manlief zou het dan doen hoor, zouden we het zelf doen (ja, je mag het zelf doen). Ik kan dat helemaal niet. Conditie van een dweil :o Maar goed, zo te lezen besteden we dat dus uit. Zal wel wat geld kosten, maar ja, als hij daarmee goed gekeurd wordt, is dat natuurlijk wel waard.

Ik weet wel dat je op de keuring zelf mensen daar dan kunt aanspreken om ze voor te laten brengen. Zoveel groningers en hengstenhouders zijn er niet.
Ik zal wel eens een mailtje sturen naar de fokker van Thabor, die wil vast wel helpen. Ook eigenbelang natuurlijk haha, als haar nakomelingen goed voor de dag komen.

Ik ga hem er niet voor wegbrengen, zal nooit in de buurt zijn hier. Ga wel paniektraining en rennen aan de hand met hem trainen, zodat we het meeste hebben geoefend.

Nu moet ik zoon naar school brengen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:19

Goedemorgen allemaal!

Leuk Thabor naar de hengstenkeuring!

Tallechie heeft lekker geslapen, ik hoop voor jullie dat jullie de oplossing gevonden hebben.

Naaltje gaat zich lek laten prikken. Zijn maar hele dunne speldjes, dus daar voel je haast niets van. Is anders dan een injectienaald of bloedafname naald. (Al vind ik dat je daar ook maar weinig van voelt.)

Ik heb al lekker een half uur met de honden gewandeld. Zit nu een ontbijtje weg te werken en ga zo naar stal, Gwin aan de dubbele longe doen. Verder weinig op de planning vandaag.

Gister nog met manlief bij de Ikea geweest, een bureau en kast gehaald. We hebben onze oude slaapkamer omgetoverd tot hobby/werkkamer voor mij. Is heel mooi geworden! Muren allemaal paars geschilderd en allemaal witte meubeltjes en witte plinten en raamkozijnen. Ik schrok eerst van het paars, maar nu het af is is het supermooi.

Fijne dag allemaal!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:05

Paars is leuk!

vanavond maar weer eens geld brengen bij de dierenarts is tenslotte alweer bijna 3 weken geleden zucht. Dit keer niet met Gompie (die het wonderwel redelijk doet, morgen zit de prednison er 3 weken in. zou 3 tot 4 weken meegaan)

Nu weer met Mazzeltje die zichzelf compleet kapot krabt dus even een anti-jeuk prik halen. Heeft hij al vaker gehad maar jaren goed gegaan.

ach ja.......

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:17

Tine, hartstikke stoer, als je echt serieus bent... zoek een echt bekende en goede voorbrenger, dat is vaak voor de keuring al het halve werk...
mag eigenlijk niet zo zijn maar is wel waar, het maakt vaak enorm uit wie het paard vast houd...
Weten we uit ervaring, punten van onze hengst waren vele malen hoger bij de bekende voorbrenger als bij onszelf...is echt erg, maar ik zou daar toch even flink wat tijd (en geld) in stoppen, meestal wil de voorbrenger wel even wat oefenen voordat hij hem op de dag zelf in handen geschoven krijgt.

vraag is dan natuurlijk, wat is je doel met thabor, wil je hem echt als volledig dekhengst gaan zien, die zijn geld gaat verdienen, dan is dat thuis bijna niet te doen, om het rendabel te maken moet hij wel voldoende merrie's krijgen om te dekken.
of is het gewoon om te kijken voor jezelf voor de fun, of hij goed genoeg zou zijn ?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:26

goedemorgen

@ tine ik zou thabor ook de laatste week naar een hengstenstal brengen waar ze hem goed kunnen voorbereiden en op de keuring zelf voorbrengen. en ik zou even navragen of thabor voor de keuring wel geschoren mag worden bij sommige stamboeken mag je namelijk niet scheren en om ze dan toch mooi in de vel te hebben met zo min mogelijk winterhaar moet je er dus al een lading aan dekens op gooien aan het begin van de winter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:40

tallechie schreef:
Ik heb heerlijk geslapen. Daan is gelijk in slaap gevallen toen wij hem heen brachten. En vanochtend om 615 hoorde ik hem, toen had ik al gedoucht. Hopelijk hebben we de oplossing gevonden

*\o/* _/-\o_ *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:28

ik ga zometeen dids even longeren. Kan hij even werken zonder dat ik op z'n rug zit te vervelen...
hopelijk lukt longeren nog gewoon wel >;)

daarna weer leren. stom rot-rekenmachien..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:29

Ja Tine, goede vraag inderdaad; hoe serieus ben je? Is het een kandidaat om echt een goedgekeurde hengst te worden ? Zo ja, dan zeg ik 'het hele traject uitbesteden'
Zo nee, voor de lol ? Dan lekker zelf doen maar wel iemand anders laten rennen :-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:55

hahahah, geld verdienen aan Thabor als dekhengst. Zoveel merries zijn er helemaal niet. Als hij 2 keer per jaar dekt, is dat waarschijnlijk al veel. Sorry, maar Groningers zijn er maar zo'n 200 van ofzo in het hele land (en dat is inclusief de andere hengsten en ruinen). Dus als we geld met hem willen verdienen, moet hij het goed gaan doen in de sport. Maar daar hebben we hem niet voor gekocht.

Geen idee of het een kandidaat is, denk en hoop het wel, maar ja, blijft natuurlijk mening van een paar mensen in het midden. En zijn afstamming speelt ook mee. Dit jaar is een halfbroer goedgekeurd, dat werkt niet mee. Bij KWPN, of Friezen, of andere rassen, maakt dat niet zo uit, maar in ons beperkte bestand maakt dat heel veel uit.

Ik ga wel even overleggen met de fokker, die kent vast wel mensen in dat wereldje en dan vraag ik ook wel of het zinvol (en gebruikelijk en mogelijk) is om het uit te besteden. Volgens mij mag hij wel geschoren worden, dus dat doen we een paar weken van te voren. Hij heeft nu wel een deken op, maar heeft ook al flink wat haar.

Grappig paarse kamer. Zou het zelf nooit kiezen, maar ik vind het er wel leuk uitzien.
Poezenpech

Nou, ik ga het laatste slachtoffer (Thabor) hier even aan het werk zetten. Zal hem eerst longeren, bodyprotector aan doen en dan wil ik er toch wel even op.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:12

frensie mooi een kamer opgeknapt, ik houd wel van kleur in je huis !! super, daar word je vrolijk van.

Naaltje wat balen van je rug.. :(:) ben benieuwd of de osteophaat iets voor je kan doen !!
lekker naar didd'sje toe !! :D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:59

Ben ook helemaal blij met het kamertje. Heb net lekker zitten quilten :D
Alles bij de hand, heel fijn.

Vanochtend Gwin gelongeerd, ze begon erg taai en stijf, maar dat mag na een osteopathie behandeling.
Nu lekker boterhammetje eten. En een cup-a-soupie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:23

Nou mensen ik heb vanochtend kennisgemaakt met een totaal andere dimensie van het mennen namelijk een 4-span op volle snelheid over het veld en weer terug, haaks door hindernissen en daarna dan weer braaf stappen :D zo .... dat gaat toch een partij hard en snel door die hindernissen wow... =:)

't Was echt gaaf want ik zag hoe Snuitje zich als hij weg mocht helemaal strekte om zo hard mogelijk te gaan (en dat kleine ding kan dus echt makkelijk mee met zijn grote kameraden, 't is dat het mijn eigen pony is, maar wat een pony is dat dan zeg 8-) .

Zelf even Bente gemend, niet zo lang, had natuurlijk alleen de ochtend. Braaf geprobeerd overgangen te rijden, vind ze erg moeilijk (ik ook). Ze sprong paar keer in galop ook keurig weer terug (zonder kont in de lucht := ). Ook nog op veld gestapt en rond de stallen. Paar keer heel mooi haltgehouden en netjes voorwaarts. Dus dat ging goed :D

Zal zo even bijlezen :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:31

@ VHU: wat super dat Snuitje het zo goed gedaan heeft! *\o/* Zijn zijn 'collega's' dan zo veel groter dan hem?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:48

Ben ook helemaal soort van 'trots' :+

Zijn maatje voor, Rattan, is iets van 120/125. Zijn maatjes achter zijn 1.30 en 1.32/33 zoiets. Op de foto in mijn profiel zie je het goed, het verschil (achter - voor). Dus dat scheelt best wel veel. Nu zie je vaker de achterpony's/paarden die wat forser zijn dan wat voorop staat, het achterspan moet trekkracht hebben natuurlijk. Het misstaat niet, want hij loopt zo stoer & ruim dat het niet zo opvalt :+

@Tine ik weet niet wat de gewoonte is bij het stamboek maar ik vind persoonlijk voorbrengen echt een vak apart. Ik heb het met mijn pony's en paarden wel gedaan, maar dat waren merrie-keuringen voor opname in stamboek. Met een paard moet je echt hard kunnen lopen }:0 En je moet er echt voor trainen (zowel voorbrenger als peerd) plus dat je ook goed moet kunnen opstellen. Je kunt werken met professionele voorbrenger, kost paar centen maar levert je zo een 1e premie ipv lagere plaatsing op (is mijn ervaring met het laatste paard dat we voor de keuring hadden gedaan, deed ik toen zelf niet meer). Ik zou er trouwens wel goed over nadenken of ik mijn paard voor die 2, 3 x per jaar dekken zou willen laten dekken. Maar dat zullen jullie vast wel hebben gedaan. Ik vond Simba, als mini-dekhengstje lastig hoor bij hengstige merries. Die rook hij echt van kilometers afstand. Nu zal ik dan wel totaal geen hengstenmens zijn maar goed, dat is mijn ervaring.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:52

*gaat even in profiel spieken*
Wauw wat staat Snuit stoer in dat vierspan :D Lijkt me ook wel geweldig om je eigen pony in een vierspan te zien lopen :Y)