[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:41

Veulens worden tegen influenza en tetanus gevaccineerd vanaf 5-6 maanden leeftijd. De vaccinatie dient herhaald te worden na 4-6 weken. Daarna moet tenminste jaarlijks worden gevaccineerd om de bescherming tegen influenza te behouden, en om de basisenting 'geldig' te houden. Tegen influenza kan ook halfjaarlijks worden gevaccineerd, met name bij paarden die veel op concours of op reis gaan of met veel verschillende paarden in aanraking komen.

Wat ze hier bij de veulens bedoelen, is toch de basisenting?

Je hoort steed meer reachties over die merken van voer.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:17

Marrianne, even een vraagje voor jou. Jij hebt 3 shetlanders toch? Ik neem aan dat je nog een opleiding doet ergens op een school en eventueel reistijden hebt met bus/trein. Hoe doe jij dat met je tijd om 3 pony's te trainen en verzorgen?

Ik zit er dus over te denken om een 3de pony erbij te nemen, maar ben echt bang dat ik in de knoop kom met mijn tijd. Met deze opleiding gaat het prima maar ik wil volgend jaar iets anders gaan doen omdat deze opleiding me niet bevalt. En ik weet dus niet hoe dat gaat worden. Misschien kan ik beter nog een jaar wachten..

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:43

Nu ik niet kan rijden ben ik maar een klein stukje gaan lopen om foto's in de sneeuw te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Wat zie ik daar in de verte?
Afbeelding

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:10

Ik heb ook 3 pony's gehad maar dat ging echt niet met de training.
Nu heb ik er 2 en kom soms ook niet aan robijn toe. Zeker met dit weer niet maar ja nu kan ik helemaal niks met spekglad terrein en bevroren wei.

Bij mij krijgen ze cavalor en dan de strucomix pony daar doen ze het super op.
Verder krijgen ze geweekte bietenpulp vooral omdat het paard van mijn zusje snel mager wordt.

Verder voer ik er een schepje kompleet plus vitaminen bij. En hooi natuurlijk.

O ja trouwens iedereen nog een gelukkig 2010 !!!!!!

Zaterdag wedstrijd gehad maar de 1e manch wou ferro niet echt rechtsom daardoor niet zo'n beste tijd. 2e manch liep wel super. Uiteindelijk de 8e plek van geloof ik iets van 18 deelnemers. Remko had wel een finale plek en is uiteindelijk 4e geworden. Een vriendin met 2-span bonte shetters werd 2e in haar rubriek en staat met een hele mooie foto en stuk tekst in de krant.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:05

maisie bedankt voor je antwoord.. ik twijfel dus ook heel erg over drie pony's! de ene keer loopt jelle namelijk super goed in tweespan, de andere keer doet hij geen reet en trekt mick alles in zijn eentje.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:08

Hier staan mn paarden in training op speciaal dieet/samenstelling van krachtvoer: bietenpulp, perfomix, pavo koeken en daily plus. :j
Zodra ze niet in training staan, haal ik de bietenpulp en daily plus weg. Voer ze dan nog wel wat perfomix en koeken als iets extra's.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:20

:wave:

Poeh wat een uitgebreid voorschema bij sommigen.
Hier krijgen ze een combi van biks en geplette haver, een half schepje 2x per dag. En voldoende goed kuil.
Mijn paard krijgt 2x daags een schep met kop erop van gemengd biks-haver. Soms wat wortels, maar meer als lekker erbij.
Voor de oudjes die niet meer op gewicht kunnen blijven staat er bietenpulp, maar tot op heden is er dit jaar nog niks van gevoerd.

Heb vandaag met Charmer een heerlijke sneeuwbuitenrit gemaakt. Hij had ook al 3 weken vakantie, net als de rest hier. Maar was er flauw van, de weg is weer schoon dus lekker oh zadel naar het bos geweest. Heerlijk hoor :D
'Jammergenoeg' staat mn paard op ijzers, dus die glibbert teveel... Daar plakken we nog maar wat vakantie aan vast.

En las nog wat over 2 of 3 pony's... Nou soms vind ik het al lastig om er 2 in conditie te houden. Laat staan 3, mij zou et niet lukken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:25

@Bora, mooie plaatjes!

Wat betreft voer, ik voer ze erg sober. Ze krijgen als ze niets extra's doen gewoon goed hooi en 2x per week Compact gras van Hartog (soort supergras) en voor de rest niets. Als ze wat doen krijgen ze een paar handjes ponybix. Vooral de pony's geef je gauw veel en veel te veel. Mijn haflinger had ik op suikervrije muesli, half bakje per dag. En mijn draver waar ik endurance mee reed en die dus echt hard werkte kreeg 1 kg ponybix per dag en luzerne, ook fijn voer. Plus altijd volop hooi.

Ik heb een advertentie op marktplaats gezet voor een vakantieadresje voor ons 3 mannetjes
http://link.marktplaats.nl/309450793

Als iemand hier interesse heeft? Laat ze natuurlijk niet zomaar bij iemand in de wei staan, maar probeer ook maar wat ;)
Als ik geen goed adres krijg laat ik ze op mijn weitje staan, heb wel iemand die er wat toezicht op wil houden maar het is voor het weiland ook wel lekker als er een maandje niets op loopt.

Het sneeuwt hier nu ook enorm. Vandaag alleen gevoerd en warm water lopen sjouwen... ach ja het is ook winter.

Oja, over 2 of 3. Ik heb er eigenlijk altijd 3 gehad sinds ik weer mijn eigen stukje land had. Ook omdat als je met een op pad gaat de ander dan niet alleen is. Ik wissel het gewoon af, dan de een dan de ander. En als je twee-span rijdt heb je er toch twee die je tegelijk doet? En ik werk ze soms gewoon met drie tegelijk los, erg leuk om te doen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:10

@ jelle ja ik heb inderdaad 3 shetters en neem de training eigenlijk voor eigen rekening, daarbij doe ik een hbo opleiding logopedie voltijd in rotterdam en moet ik toch wel 1 uur reistijd heen en terug rekenen.
eerst had ik er 2 maar ik heb een halfjaar geen opleiding gedaan en alleen maar gewerkt, toen heb ik de driejarige erbij gekocht omdat we ook gewoon een normaal span willen,,, toen koste die driejarige mij vrij weinig tijd omdat ze vooral nog lekker mocht wennen en ik in de avonduren ook nog veel kan doen. maar nu kan ik dat niet. opzich kan het wel hoor, alleen moet ik gewoon bijna al de vrije tijd die ik naast school heb in mijn pony's steken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:24

Dat dacht ik al. Nu weet ik natuurlijk niet hoe ver jouw pony's van jou huis afstaan en of je 's avonds ook nog in bv een verlichte binnenbak kunt werken. Ik kan dat namelijk niet wat vooral in de wintermaanden een probleem zou kunnen zijn met drie pony's. Ik denk dat ik er verstandig aan doe het voorlopig nog even bij 2 te houden.. ookal wil ik dolgraag een bonte erbij :\

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:34

nee ik heb niet de mogelijkheid om in een binnenbak te rijden, alleen bij uitzondering in de winter een stukjeverderop in de binnenbaan als ik echt niet anders kan.
ik moet een kwartier fietsen naar mijn pony's
nu gaan wel de 2 oudere pony's voor hoor in training, en als ik extra tijd heb mag die andere ook aan het werk, ze is nog 3 dus dat is verder geen probleem voor haar. en als ik wat meer tijd heb mag zij ook even wat doen, in de zomer doe ik 2 pony's op een dag. dus dan schuift dat een beetje door per dag, welke er vrij is, ze krijgen dan toch meer beweging omdat ze meer naar buiten kunnen dus dat maakt me dan niet zoveel uit.
maar het is wel zwaar hoor soms.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:51

Oke.. lastig soms dus. Nouja zoals ik al zei rijdt ik soms super lekker met mn tweespan, maar er zijn ook dagen dat Jelle helemaal niets doet en dan zou ik er best een hardwerkende bonte bij willen hebben. want eerlijk is eerlijk jelle is liever lui dan moe. Hij is trouwens wel heel erg verbeterd de laatste tijd, hij werkt steeds harder. dus we hebben nog hoop haha. Jelle verkopen is sowieso geen optie.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:57

Als je Jelle in enkelspan traint hoe loopt hij dan, want je kunt je tijd en energie natuurlijk ook steken in lessen en het verbeteren van je huidige span.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:58

pff die van mij werken juist te hard haha! moet echt nog heel erg aan die nieuwe wennen, die moet ik aan de praat houden, maar dat is bij die andere twee echt niet het geval, maarja magic verkopen was bij ons inderdaad ook niet echt een optie, niemand anders die ik die pony toevertrouw

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:05

sonjim, Jelle loopt in enkelspan altijd netjes hoor, doet alles wat ik hem vraagt, maar hij gaat niet zomaar echt voluit zegmaar. Mick werkt echt wat harder. In tweespan doet jelle wel meer zijn best, hij vind het ook leuker met zijn grote vriend op stap, vooral in het begin werkt hij voor 2 maar vaak heeft ie het daarna weer gezien. Alhoewel dat niet elke keer is. Afgelopen keer heeft hij namelijk de hele weg de strengen strak gehad en gewerkt. Maar soms gooit ie er met zn pet naar..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:19

Afbeelding

Foto in de krant vandaag. Het is echt een leuk span !!

Ik twijfel soms ook heel erg. Zou graag een grotere pony willen 1,35/1,40 die dan beter mee kan komen in
de wedstrijden. Maar ja ik wil robijn ook een kans geven en ferro gaat echt niet weg.

Nou ja blijven dromen dan maar he.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:27

Wat leuk die foto in de krant!
Ach als ik jong, rijk & blond ;) was kocht ik een paar hectare land, zette er mooie stallen op en trainde dag en nacht de mooiste, liefste en meest geweldige pony's en paarden :D
't Is toch leuk een beetje te dagdromen over hoe en wat.
Een andere pony erbij wil niet zeggen dat die wel hard werkt in het span, ook al doet hij het bij een ander span wel, tenminste dat heb ik er tot nu toe van begrepen.

Pfff heb eindelijk mijn colleges voorbereid voor morgen, is toch soms weer een hele bevalling. Morgen weer naar Zwolle...gelukkig iemand geregeld die morgen de pony's water geeft, anders moest ik weer om 05.00 uur mijn bed uit.

Ga nu lekker naar een ontzettende stomme actiefilm kijken samen met manlief met een lekker glas wijn plus hapjes erbij :+ :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:30

Maisie dat is inderdaad een heel mooi span!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:42

@ maisie mag ik vragen wie dat is?

vind stiekem mijn span toch wel mooier

met een nieuwe pony erbij wil inderdaad helemaal niet zeggen dat et dan wel werkt. al hoop ik dat natuurlijk wel, zou jammer zijn als ik mijn nieuwe weg moet doen omdat et toch niet werkt met die andere 2, ik vrees namelijk dat er dan gewoon een nummer 4 bij komt :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:45

Ik vind het wel een mooi span hooi, alleen niet mooi geschoren (maar wel functioneel natuurlijk). geeft al een ander beeld als de benen ook gedaan zijn natuurlijk. Ik vind ze leuk, hoop dat ik ook ooit mijn bonte tweespan heb :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:51

ja ze ging de benen nu ook doen zij ze. Was idd nu functioneel tis net of ze beenwarmers aan hebben.

Dit is Danielle Weststrate.

Ja idd als je er een nieuwe bij koopt weet je nog niet wat je in huis haalt daar moet je dan toch weer een jaar in steken en dat is dan miss wel een verloren jaar blijft moeilijk.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:06

ja inderdaad blijf met mijn nieuwe zo twijfelen ze is zo anders dan die andere 2 maar het is ook niet eerlijk om haar met die andere te vergelijken natuurlijk.

heb je ook zin in zondag maisie? hoop dat et nu wel doorgaat

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:35

Twijfel blijft er altijd wel even, hebben wij ook gehad met onze shetten, maar toen we alles es op een rijtje gezet hebben, was het gauw gebeurd, zowel de verkoop als de nieuwe aankoop.
Als ik dan zie wat een tijd het gaat kosten om weer es normaal een rondje over de weg te kunnen rijden, laat staan om ze wedstrijd klaar te krijgen, kost echt veel tijd en nog veel meer geduld.

Gelukkig is mijn man degene met het geduld en zijn het zijn wedstrijdpony;s, ik kocht de mijne kant en klaar, meer mijn ding.......

Het grootste verschil wat ik merk, is het karakter, de shetten waren ook heet, maar te controleren, deze zijn gewoon heet, druk,nerveus, noem het maar op, maar zal ook wel kwestie van tijd en gewenning zijn.
Het is dat de mogelijkheden veel groter zijn nu met deze 2, dressuurmatig zijn ze , zo onervaren als ze zijn, nu al super, dat was de bottleneck bij de shetten, maar als mijn man niet zo verrot streberig was geweest, waren de shetten vast nooit verkocht......

Dus Maaike, kijk eerst wat je mogelijkheden zijn, je hebt leuke pony;s met zat mogelijkheden, het is ook maar net wat je wilt bereiken, pas daar je pony;s op aan of ga i.d.d voor groter, maar je weet wat je hebt,daarna is het maar afwachten wat het wordt.........

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:49

@ mammaslamma dat van de dressuur met shetten daar lopen wij nu ook tegenaan hoor, het is zo lastig om die met onze pony's een beetje te scoren welshjes lopen nou eenmaal makkelijker en mooier en omdaar dan bovenuit te komen met onze propjes is een hele opgave!
komt jan leen de 10e nog?

oh mensjes hier nog wat foto's die ik jullie niet wil onthouden

de driejarige in de sneeuw :)
Afbeelding

knappert!
Afbeelding

baas????
Afbeelding

en in het tuig :)
Afbeelding

madam vind ook echt alles goed
Afbeelding

ben stiekem zo trots op et kind

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:02

Ze zien er mooi uit, die van ons waren ook zo super makkelijk, gewoon neerzetten en blijven staan, voorgeprogrammeerd, wat mis je dat nu dan toch soms.......
JL komt zondag niet, afgelopen zaterdag zijn 1e wedstrijd gehad , met enkelspan, dit omdat de andere pony wat schade had opgelopen door vuurwerk, het ging prima, beter als verwacht, niet kijkerig of stakerig, wel gespannen, vooral bij het losrijden.
De 1e wedstrijd met 2 span is een thuiswedstrijd, bij ons in Renesse, 30 Januari.

Rustig aan beginnen, je jaag ze zo over de top, ook al worden ze Augustus 6 jaar, het zijn nog echte puppy;s.......