[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:50

Vanhuisuit: Wat is tying up ?
Ik heb rivaldo toen gecontroleerd op spierbevangenheid, maar dit had hij niet. Hij loopt zo af en toe is stijf. Mijn vader vertelde mij ook dat hij best last kan hebben van het ongeluk.

Hij krijgt nu per dag paar worteltjes en een half appeltje.
(normaal kreeg hij 1 hele koek summerfit)
Vandaag dan wat zemelen gehad voor dat middeltje want dat wilde hij niet zo graag eten.

Daarna kwatiertje voor de wagen.. het werd me echt onmogelijk gemaakt in de bak.. dus er stond een vette wachtrij en op het moment dat ik aan de buurt was, was de bak zo hobbelig dat het voor mij en rivaldo niet fijn was.

Kreeg net een mailtje dat er lessen gaan beginnen op de manege laanhoeve, 1 keer in de maand gegeven door jp hazel. Helaas hebben de 9de mijn ouders een etentje :( en kan k niet meedoen :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:39

Tying up is de 'langzame' variant van maandagziekte. Bij maandagziekte treedt er acute spierbevangenheid op, bij tying up bouwen ze het langzaam op. Het kan dan maanden duren voordat het heel erg wordt dat je het merkt. Vaak merk je het helemaal niet, alleen dat het paard stijver is of chagarijnig. Maar het is dus een grotere en snellere verzuring van de spieren dan dat in feite gezien de arbeid die je doet met het paard zou moeten. Het komt door onregelmatige beweging, verkeerde verhoudingen in het voer of soms weet je het gewoon niet. Ik heb een paard gehad die daar gevoelig voor was. Dat bleek aan het krachtvoer te liggen. Ze was al maanden steeds chagarijniger na het rijden vooral en met rijden steeds lastiger door de rug / nek te rijden. Ze stond soms echt te trappen in de stal en boos te kijken }> Ze was altijd al een beetje typisch dus ik dacht dat ze gewoon buien had. Tot na een springwedstrijd waarbij die schat ook nog twee keer een barrage voor haar kiezen kreeg ze niet wilde eten. Ze stond echt super boos op stal. Ik was bang voor koliek en belde de DA. Die vertrouwde het niet, deed bloedonderzoek en ze bleek verkeerde waardes te hebben (vraag me niet wat meer precies, dat weet ik niet meer eerlijk gezegd is al zo'n jaar of 10 geleden). Op zijn advies van het krachtvoer af, alleen hooi, en een week eerst 5x per dag kwartiertje stappen / niet los (het was midden in de winter met vorst :+ en sneeuw, herkenbaar he), toen twee weken 5 x 30 minuten stappen en daarna weer rustig opbouwen. Ben er toen zo'n maand of 3 mee zoet geweest maar ze heeft het bij mij in ieder geval nooit meer gehad. En...zeer belangrijk, ze kreeg geen bix meer maar een muesli mengsel.
Het kan dus aan van alles liggen, stel dat Rivaldo het zou hebben denk ik dat het meer zit in training die net vervelend voor hem uitpakt in combi met wellicht de val en misschien wat stress bij hem of zoiets, vanwege dat slechte weer (en dat je dan minder kan doen etc)?

Maar ik hoop voor je dat het gewoon is wat Napie zei. En dat het vanzelf weer weggaat. Maar ik zou er wel even DA bij halen.

Er komen weer leuke foto's voorbij! Hier sneeuwt het amper ... beetje natte prut heb je het wel gehad. BEgint nu wel te vriezen dus het zal morgen wel spek glad zijn :(

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:53

Moeilijk te beoordelen, want hij loopt ook vaak goed en wil juist heel graag werken. Ook is mijn ongeluk al 2,5 jaar geleden.

Ik heb rivaldo nu enkel op wat wortels en halve appel per voerbeurt. Dus heb de summerfitkoeken aan de kant gezet. Ook heeft hij nu minder kuil.. hij werd ook gewoon weer veelste dik.

Ik wil eerst iemand laten komen die kan zeggen of ik het mij verbeeld. Want ik ben een typ als ik zelf niet lekker in me vel zit, dan wil ik dat ook nog wel is zoeken bij mijn paard. Dus eerst iemand laten komen die mijn verhaal misschien kan bevestigen of niet. (iemand die al vele jaren in de paarden zit en ik altijd om advies vraag).. klopt het inderdaad niet dan bel ik de DA

Op het moment dat ik veel met hem deed, dus proberen een uur per dag bewegen, had ik wel het idee dat hij beter liep.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:00

Gewoon doen waar je je zelf het beste bij voelt hoor. Kuil is voor pony's niet altijd geweldig, en als je hem ook al van de koek afhaalt maakt dat toch zowiezo wel uit. Met een tying up is het moeilijk te zeggen hoor, hoe en wat. Het kan dus ook heel goed dat je iemand naar hem laat kijken en dat hij er dan juist geen last van heeft. Maar die bloedwaardes zeggen wel wat want die veranderen niet zomaar.
Ik zie soms ook spoken .... Freddy stond toen we Simba net hadden opeens met zijn knietje op slot. Hij was zo aan het donderjagen geweest (zat er steeds boven op }> :+ ) dat het blijkbaar te veel was. Ik direct in de stress, hoefsmid erbij, binnendoor laten zetten, over balkjes lopen met dat ding.. :o Hij heeft er tot nu toe geen enkele keer meer last van gehad.

Paarden, je kunt er soms niet met maar zeker niet zonder ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:18

nu je het zegt over de hoefsmid, die deed altijd achter speciaal bekappen zodat hij binnendoor korter stond ofzoiets. ik heb 1 bekapbeurt overgeslagen.. ga ook even met hem (komt de 9de) in overleg wat hij van rivaldo vind :D.. bedankt je brengt me op goede ideeen :D Ik denk ook dat het stijf is doordat hij zo weinig nu doet en had hem daarvoor op volle training in een keer naar het niets en hetzelfde voer.

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:25

Kaisa schreef:
@ Rivaldo; Als je nu niet meer die suplementen bijvoerd, zou ik eerst dat weer bij gaan voeren voordat je de DA erbij haalt :j Wat ik vaak merk, is al een paard zoiets nodig heeft, hij er niet snel, en in de meeste gevallen nooit, vanaf is...

Straks booschappen doen voor Ginger, dan naar een klant in Tolbert en 's avonds naar Zwolle Internationaal. :D Zijn er nog meer mensen die daar heen gaan, vanavond is de marathon? :)

Ik ben naar de marathon in Zwolle geweest, het was weer een waanzinnige overwinning bij de 4 spanpaarden voor Chardon.
Maar wat een sneeuw viel er in Zwolle. Bij ons ligt er helemaal niets. Helaas wel ijzel... paardjes moeten binnen blijven...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:55

Het is misschien wat laat, maar toch allemaal nog een heel gelukkig nieuwjaar!
Pff word ik vanmorgen wakker en zie ik een laag van 10 cm sneeuw liggen. Het ziet er heel mooi uit, maar aangenaam is toch anders!
Gelukkig heeft Romeo geen hoefijzers meer, kan hij toch nog lekker rennen door de wei zonder problemen! Toen hij vanmorgen op de wei aankwam, begon hij uitbundig te rollen in de sneeuw :Y)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:11

Rivaldo: Wat lastig! Moeilijk ook dat je weet dat er iets is maar er niet uitkomt wat precies :(:) Zowiezo is het misschien wel goed om een keer een osteopaat (van icreo) te laten komen. En teveel voeren is ook niet goed :n Ik heb Tryggur afgelopen zomer een paar maanden elke dag een halve hippostar vitamine/muesli koek gegeven en die kreeg op een gegeven moment ontzettend jeuk. Ben toen 2 keer per week een halve koek gaan geven (en een half schepje muesli na het rijden) en daar deed ie het veel beter op :j Die kreeg gewoon teveel (ook al was het maar een halve koek, hij is heel sober)

Gistermiddag heb ik wat foto's gemaakt van Tryggur in de sneeuw :)
Hebben samen in de sneeuw door het land lopen rennen en spelen :)) Hij is gek op de sneeuw :j
Afbeelding
Afbeelding
(ik had zoveel kleren aan, voelde me net een michelinpoppetje :') :)) )
Afbeelding
Afbeelding
Helaas was de batterij bijna leeg, dus denk dat ik vanmiddag ook nog even wat foto's ga maken :D (sneeuwt nu weer)

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:42

Wauw zoveel sneeuw bij jullie! :oo Hier schijnt de zon :D .

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:44

wat een leuke foto's wendy
ijslander voelen zich vast op hun gemak in de sneeuw;)

zo net al paardje gereden
straks met de pony's lekker tweespan rijden, weet alleen nog niet met welke 2, heerlijk als je kan kiezen haha

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:49

Ik ben die sneeuw wel zat hoor := Het is hier echt súperglad!
Tryggur vind de sneeuw idd heerlijk :j Die loopt lekker te spelen en te graven naar grassprietjes enzo :P

Zo jij bent lekker bezig! :D
Ik wil ook eindelijk weer eens rijden :\ Maar das geen doen de laatste tijd :n
Wil misschien even met Tryggur gaat voetballen in het land, maar dan moet er iemand mee voor als ie de bal onder de draad doorschopt enzo en krijg m'n pa niet zo gek :+

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:52

die sneeuw ben ik ook echt goed zat, daar ik geen auto heb en dus moet fietsen.....
gelukkig kan ik vaak met een kennis meerijden naar stal :) das wel lekker luxe

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:54

Ik stap nu ook liever niet in de auto hoor :o
Gister toen ik bij Tryggur was op de boerderij ook nog een stalgenoot moeten duwen omdat die stond te slippen := En stond hier in de straat gisteravond ook iemand die alleen maar stond te slippen en geen kant meer op kon :=

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:37

Hier ook veel sneeuw! :oo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:58

Whoeoe, heb stukje gesleed met Ginger :+ Wel met gebruik van een hulplijn :')

fearofthefox schreef:
Ik ben naar de marathon in Zwolle geweest, het was weer een waanzinnige overwinning bij de 4 spanpaarden voor Chardon.
Maar wat een sneeuw viel er in Zwolle. Bij ons ligt er helemaal niets. Helaas wel ijzel... paardjes moeten binnen blijven...
Kon helaas niet, zat ingesneeuwd hier :\

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:31

Kaisa wat leuk, heb je ook slee foto's gemaakt? :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:33

Als iemand hier nog een leuke vosbonte shetlandpony te koop heeft/weet, hoor ik het overigens graag. Liefst een ruin. Moet 92 cm wezen, iets langer in de rug en vrij lange benen. Dier moet minimaal wel een jaartje of 3/4 zijn. Liefst ook beleerd voor de wagen ivm uitproberen in mijn tweespan, ik moet namelijk 100% zeker weten dat hij top loopt en super hard werkt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:41

Aaaahhh ik ben jaloers op jullie!!!! :)) Ik wil ook sleeën!! :D Helaas kan Tryggur (nog?) niet voor de kar/slee :n

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:51

Wij hadden vandaag brunch op stal. Was erg geslaagd. Daarna paardjes vrij laten springen. Ik moet maar gaan springen geloof ik. Zo wat kan Veale goed en hoog springen. Zodra ik foto's en filmpje heb laat ik ze zien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:03

Jelleee schreef:
Als iemand hier nog een leuke vosbonte shetlandpony te koop heeft/weet, hoor ik het overigens graag. Liefst een ruin. Moet 92 cm wezen, iets langer in de rug en vrij lange benen. Dier moet minimaal wel een jaartje of 3/4 zijn. Liefst ook beleerd voor de wagen ivm uitproberen in mijn tweespan, ik moet namelijk 100% zeker weten dat hij top loopt en super hard werkt.

Ik zal eens rond vragen bij fokkers. Ze zullen dan alleen waarschijnlijk nog niet beleerd zijn. Je steld wel eisen ;).

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:12

Helemaal vergeten te reageren op de andere foto's :o Zitten echt hele mooie diertjes bij :j
@ Jellee, helaas geen foto's. Was al blij dat ik kon blijven zitten, en we geen rond vliegende slee hadden :')
@ Wendy15; Ik weet hoe dat voelt :+ Had nu zelf eindelijk tijd, en mn pa ook. Maar heb dus al vanaf er sneeuw ligt op hete kolen gezeten, en zeer gefrustreerd naar andere slee foto's gekeken :+
@ Dennis; beter weten wat je wilt, dan iets kopen waar je later helemaal niet tevreden over bent ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:14

Frustrerend he! :))
Maar Tryggur voor de slee zit er zowiezo (nog) niet in hoor :)) Die loopt ook niet voor de kar, dus ga er niet zomaar een slee achter knopen want dan krijgen we ongelukken :=

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:15

Niet slim om te doen nee :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:47

Dennis schreef:
Jelleee schreef:

Ik zal eens rond vragen bij fokkers. Ze zullen dan alleen waarschijnlijk nog niet beleerd zijn. Je steld wel eisen ;).

Oke dankjewel!
Ik heb inderdaad een aantal eisen, dit omdat ik de perfecte pony wil voor tweespan, ik niet meer dan 3 pony's kan hebben en ik liever niet weer verkoop als hij niet goed blijkt te lopen in tweespan of iets dergelijks.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:48

Kaisa wat jammer dat je geen foto's hebt! Volgende keer wel iemand fotos laten maken hoor 'leuk voor later' :P :D