[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:59

Mijn Pony's blijven buiten. Daar wordt niet echt veel afgestoken.
Ik heb nu ook een passende ruiter in huis, is toch het makkelijkste, want anderen kunnen niet hebben het koud of nog meer van dat soort dingen. Ik heb wel sinds dit jaar mijn ouders met een pony erbij staan en die doen ook wat dingen, nooit gedacht dat ik daar zo blij mee zou zijn. Heerlijk gewoon.

Naaltje ik duim dat je morgen beter bent.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:59

ik heb eens even een vraagje, Ik zil nieuwe hooinetten aanschaffen voor men welsh A en shetlander. Tot nu toe kregen ze het hooi van de grond of in een traditioneel hooinet. Ik wil er nu met kleine mazen kopen, maar welke grootte van mazen raden jullie aan? 3,4,5 of 6? Wil niet dat ze het hooi gaan laten liggen omdat de mazen te klein zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:09

Had me nog zo voorgenomen vandaag niet teveel rond te surfen maar ja, jouw vraag kan ik goed beantwoorden.
Ik heb drie netten, een met gaten van 4.5 en de andere twee met de kleinste gaten (3 cm). Komt meer doordat ik die van 3 cm pas later heb ontdekt :+ Ze eten er prima van, lukt ze goed hoor. Heb dus 1x Welsh A, 2x formaat shetlander. Er komt nog een beetje hooi op de grond maar dat is niet te vergelijken met een ruif of een normaal hooinet. Ben er zeer tevreden over. Heb wel een extra touw die ik door het hele net trek, omdat ik dus echt niet wil dat het losgaat.

Hier zie je het in werking ;)

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:42

@B445: die groene die Van Huis uit heeft lijken me ook wel fijn, maar die zijn vaak best prijzig, dacht ik.
Ik heb van die hele grote met fijne mazen, er schijnt een klein pakje in zijn geheel in te gaan, ik voer zelf grote pakken, maar er past idd heel veel in en zowel de kleine welshkes als mijn paard van 1.78 eten er uit.
Ik ben er supertevreden over en voer alleen nog maar zo hooi/voordroog.
Ze zijn er lekker lang mee bezig!

@VHU: fijn dat je zoon er nu toch weer plezier in heeft. Hoe oud is hij?
Onze dochter is nu vijf jaar.
Achenbach is heel fijn, vind ik. Wij kregen na enkele lessen een mentoestel mee naar huis, die heb ik zelfs nog nagebouwd en ik vond het erg fijn om het thuis nog eens extra te oefenen.
Heb ik laatst nog gedaan, want een tijd alleen maar bezig geweest om ze in tweespan te laten lopen en van de spanning was ik het Achenbach een beetje kwijt :o . Weer even droog geoefend en nu gaat het allemaal weer prima en lopen ze gewoon veel en veel beter.
Ik heb nu dus een fijn concourswagentje en ik hoop hier gauw mee aan de slag te kunnen, zij en ook ik moeten echt ff dressuurmatig in enkelspan aan de slag.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:45

Bestaan zulke hooinetten ook in 1 paards maat?.. heb namelijk nu hooinetten met normale grote gaten en denk om hem langer aan het werk te houden het fijner is als hij meer moeite moet doen :D.. maar zie alleen maar die grotere maten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:49

L_Rivaldo schreef:
Bestaan zulke hooinetten ook in 1 paards maat?.. heb namelijk nu hooinetten met normale grote gaten en denk om hem langer aan het werk te houden het fijner is als hij meer moeite moet doen :D.. maar zie alleen maar die grotere maten

Je kunt ze natuurlijk ook wat minder vol doen, ik heb gewoon een ronde van Büsse, is ongeveer een meter lang, maar dus niet zo breed als zo'n rechthoekige.
Hangt bij mij ook gewoon in de stal bij één paard en eentje bij twee, kleine, pony's.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:51

Avaluna, weet jij welke maat mazen je hebt?

Laura: ik ben momenteel aan het kijken op een duitse site: www.afterbuy.de

Daar hebben ze ook gewone hooinetten maar dan met fijne mazen ( kosten iets tussen 7 en 8 euro). Zo ga ik er een paar aanschaffen, ben er alleen nog niet uit welke maat.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:53

de mazen zijn 3,5x3,5, groter zal ik ze nooit meer nemen ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:17

oke van die site begrijp ik er dus helemaal niets van haha!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:19

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:23

oeh die kleintjes kosten 12 euro.. opzich heb ik nog hooinetten 6 keer en gebruik die dagelijks hihi.. ik maak namelijk als enigste hooinetten klaar zodat ik precies weet wat hij krijgt en dat zijn vlasstal ook schoon blijft zodat het niet gaat mengen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:40

Zo'n hooinet is echt een goede investering hoor, ze gaan niet stuk, en ze zijn echt super handig. Die ene die je ziet hangen is de 'kleinste' maat die ik heb gekocht via deze leverancier uit Duitsland.

http://www.loewers-heu.net

Ze zijn volgens mij ook de goedkoopste met van die netten. Het is nog niet goedkoop natuurlijk, 50 Euro voor een hooinet (ik heb die 'knotenloose 3x3 cm, van 1.5 m breed), maar ze zijn ook gewoon goed. Die van 1.5 m breed kun je op allerlei manieren ophangen.

Tjeetje zeg, nu zit ik toch echt aan mijn max vwb berichtjes :o

En om het af te maken: Han, onze zoon is nu 7 jaar (:)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 31-12-09 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:45

Ik vind een beetje akelig dat ze van boven open zijn, die rechthoekige, zeg maar.
Ik zou het dus samen binden en dan zijn ze gelijk aan de hooinetten die ik zelf heb.
Maar nogmaals, dat is voor eenieder verschillend en ik vind ze beiden gewoon echt een "uitvinding" en ben er heel blij mee.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:46

Vanhuisuit, ik kom op dezelde site als mijn eerdere link uit.
Vind ze inderdaad niet zo heel duur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:49

Bijzonder hoe internet soms werkt :+
Ik maak ze dus aan de bovenkant dicht hoor, ik zich-zach er een halstertouw doorheen met aan beide kanten van het touw een clip eraan. Daar mee maak ik ze dus nog een keer extra vast. Heb een keer een pony uit een (gewoon) hooinet moeten halen, die had zich helemaal erin gewikkeld, echt heel erg. Benen stuk, spierbevangen van de stress. Dus voor mij geen gewone hooinetten met grote gaten meer in de box en alles wat ik erin hang dubbel vast.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:50

super duur niet nee, kwaliteit zal best goed zijn, maar mijn 6 hooinetten doen het opzich ook prima :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:53

_O- -O- tja tegen 6 hooinetten (zijn ze rose :+ ) kan ik natuurlijk niet op. Nou ik hou er nu echt mee op, manlief vermoed een opkomende verslaving (:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:11

manlief al om kunnen praten VHU? ;)

ik kan door mijn neus ademen op het moment
kan slikken zonder dat 't pijn doet
en ik kan ademen zonder reutelen
:)) ik sluit 2009 gezond af denk ik :D :')

't lijkt hier overigens wel oorlog :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:31

@Naaltje: fijn dat je je beter voelt!

@VHU: oei, dat is erg. Eén van onze pony's heeft laast met een haakje van zijn borstsluiting aan het hooinet vast gezeten, dat valt dan wel mee. Vreemd was dat hij 's ochtends de stal niet uit kwam om de wei op te gaan. Hij is mooi blijven staan, dus.
Ik ben idd ook erg voorzichtig met vastmaken van de netten en idd heel fijn gemaasd.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:32

VanHuisUit schreef:
_O- -O- tja tegen 6 hooinetten (zijn ze rose :+ ) kan ik natuurlijk niet op. Nou ik hou er nu echt mee op, manlief vermoed een opkomende verslaving (:)

hahaha _O- _O- je begint me al goed te kennen, toen ik de hooinetten ging kopen (2 etappes) had ik wel eerst allemaal kleurtjes, daarna ging ik naar een winkel en hadden ze alleen grijs en zwart, maar ik had ze nou eenmaal nodig!.. helaas geen roze, maar het was wel wat voor mij geweest..

Oh ja had wel een roze longeerzweep gehad voor kerst haha :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:37

Je kan ook twee hooinetten in elkaar doen om ze het wat moeilijker te maken :)

Wij voeren het hooi vanaf de grond omdat dat een natuurlijkere houding is om in te eten en er dan gaan stof uit het hooi in de ogen komt en geen verstoppingen kan veroorzaken :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:47

ja dat is ook een idee, zat ik ook al aan te denken.

Ja ik heb liever die hooinetten, want dan weet ik gewoon wat hij krijgt.. veel paarden op stal zijn ook al hoefbevangen geweest in de winter en er werd bij rivaldo echt soms zo gigantisch veel kuil gevoerd, dan was dit even de oplossing (kan namelijk voor mijn stal geen 6 bakken neerzetten :P

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:13

ze kunnen het hooinet dan ook leeggooien in de stal?

Hier eten ze ook van de grond. We hebben een hooinet voor in de trailer meer niet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:42

Naaltje goed dat het alweer wat beter gaat met je! Hopelijk kan je 2010 gezond beginnen!

Gisteren is de hoefsmid al geweest, hij heeft Romeo zijn hoeven bijgekapt en de ijzers afgenomen. Kan ik weer verder voor de winter, zonder loshangende hoefijzers! (en kan bambi weer ietsje geruster zijn als het heeft gesneeuwd zonder voortdurend te schaatsen :+ )

Romeo blijft vannacht gewoon op stal staan. Ik ga met vrienden op stap, maar mijn ouders zijn thuis. Mijn vader gaat vannacht dan even kijken of alles nog in orde is. Romeo is niet zo een schrikscheet, dus ik verwacht dat mijn vader Romeo zelfs gaat wakker maken als hij gaat kijken (was vorig jaar het geval, mijnheer lag languit in de stal te slapen, door de knallen heen :Y) )

Een hooinet heb ik hier niet nodig, Romeo eet gewoon van de grond. Mijn vz-paarden plassen in het hooi als ze genoeg hebben, maar dat doet Romeo gelukkig niet. Als hij genoeg heeft, wacht hij tot hij weer zin heeft om te eten...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:22

Hier ook van die hooinetten. Van 1,5 meter (mazenwijdte 4 cm) in de stallen (en buiten voor de geiten) en een van 3 meter in de wei. Ideaal. Ze doen veel langer met hun hooi (zodat ze hele nacht iets te doen hebben), er ligt veel minder op de grond, zodat er veel minder wordt vertrapt, over geplast/gepoept, en buiten waait er niets meer weg.

Heb al paar dagen niets gedaan met paard en pony. Zou gister wedstrijd hebben maar die werd afgelast. Erg jammer, had er veel voor getraind. Nu zelf beetje ziek, dus ze krijgen een paar dagen vrij. Gelukkig staan ze wel gewoon buiten.