[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:07

Dingetje, ik had eerst zo'n dikke IR-onderlegger eronder om het schoftje "op te tillen" en dus vrij te houden, maar dat drukte teveel op de bespiering aan weerszijden langs zijn schoft en knelt af. Daarna een longeeronderlegger genomen, dat gaat veel beter, maar het is maar heel net aan bij de schoft. Nu kwamen er de laatste weken ook kleine wondjes bij de randen van de singel, dus ik dacht: dan maar meteen een heel nieuw schoftje. Maar dat blijkt dus lastiger dan gedacht.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:50

Lastig probleem Gem. Geen idee. Db heeft geen hoge schoft dus kan je niet helpen.

Hier nog lang geen verharing bij de paarden maar dat komt omdat ik Linamix voer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:24

Hier passen de ideal schoftjes goed (maat cob). Heb er een Van Rijs onderlegger onder. Bij de Zilco ging het schoftje knellen, maar dat kwam ook omdat Ol wat 'uit elkaar' was gegaan, maar die was ook wat smaller, niet alleen in breedte maar ook met de kussens. Bij Bente had ik er een xfull op liggen, was oude tuig van Rizanta. Met dikke onderlegger en met en cob maat singel. Dat lag erg netjes maar zag er altijd wel uit als een paard met veel tuig zeg maar.
Als het echt niet pas te krijgen is zou ik net als Dingetje de investering van een op maat schoft doen.
Ik heb hier nog prachtige xl leidsels liggen van Rizanta, zijn full maat plus 1 meter. Nooit gebruikt, had ze net een dag, daarna is ze overleden ;(
Mocht iemand ze willen hebben, gewoon voor normale prijs van leidsel, zijn ze over te nemen :)

Hoe ging de menles met Vjell *-:)
Wat ontzettend leuk voor je zoon Tine +:)+ (en voor jullie uiteraard)
Toch gewoon blijven doen Avaluna is zo leuk (speel af en toe gitaar met zoonlief, ik slag, hij lead, is zo gezellig, alleen is hij veel beter dan ik :P ).

Hier toch wat onrustig met al die paardenmishandelingen, die van mij staan 24/7 in de wei. Maar goed, denk dat geen een paard in principe veilig is want het gebeurt ook op stal, overdag, 's avonds... hoop toch dat er iemand wordt opgepakt, ooit.
Vandaag gedressuurd met Ollie ze was errrrrug fris :):) dan is het toch echt geen kinderpony (soms heb ik zoiets van het zou zo leuk zijn als een jeugdruitertje ermee gaat rijden) :)) maar goed uiteindelijk liep ze mooi rond en in stelling links- en rechtsom (met oren plat in haar nek). Als beloning even uitstappen, is ze weer helemaal lief met oortjes vooruit. Het is toch zo'n figuur af en toe.
En Hero gelongeerd, wil proberen hem om de dag aan het werk te zetten, hij vond het leuk.
Ook wei schoongemaakt, alle waterbakken schoon en vers water erin, mest geraapt, onkruid weer netjes en nog 2 palen geslagen :7
Nu beetje moe :+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:02

@VHU: lekker druk nou tijdens je vrije jaar <3 .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:06

Bootcamp hahaha.

Wie van jullie heeft ervaring met ganzen? Ik zit eraan te denken (als het mag van weide-verhuurder) om een setje ganzen aan te schaffen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:11

VHU: Lekker bezig geweest. Vwb geschikt zijn als kinderpony. Vaak passen de dieren zich erg aan. Amerigo is bij Patrick (behalve bij het springen) superbraaf, maar wil bij mij nog wel eens draken. Ze weten het verschil dondersgoed.

Gem: lastig. Ik heb idealtuig op Rembrand. Hij heeft wel een redelijke schoft, maar heb geen problemen met het tuig.

Dingetje: goed bezig met pony

Janouk: wat geweldig mooi om te doen. Denk dat jullie bijrijdster wel heel blij is met jullie.

NvV74: da heeft net de praktijk overgenomen, oude da is met pensioen gegaan. Praktijk is vooral voor honden en katten (kliniekgebouw is niet eens geschikt voor iets anders), maar ze doen ook vee erbij. Als ik iets met de paarden heb, ga ik naar Schoonloo, naar een echte paardenkliniek, maar de entingen laat ik altijd wel door de plaatselijke (nou ja, bijna plaatselijk haha) da doen. Scheelt me heel veel voorrijkosten.

Net met zoonlief een uur gepeddeld met mijn oude rubberboot. Was erg leuk. Het weer uitstappen en de boot weer naar huis zeulen was nog wel even een dingetje. Ben nu wel gesloopt zeg maar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:13

Ik vind ganzen monsters, rotbeesten.... wil je ze in je wei als bewaking? Doen }:) !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:24

Ik vind ze ook echt eng :+ Als je ze beter kent vallen ze wel mee, die bij mijn vorige stal vond ik wel grappig, ze gaan je ook herkennen. Zou idd bewaking zijn. Ik heb een sloot/vaart om de wei, maar bij een klein stuk is het een hek. Daar laat pony's ook niet lopen, dus heb er niets aan. Maar daar zouden die ganzen prima kunnen. Denk dat er dan niemand meer ook maar aan denkt om de wei in te lopen. Heb er nu een soort versperring opgeworpen van schrikdraad en prikkeldraad maar goed, je weet maar nooit hoe gek mensen soms zijn :n
Ben me nu maar wat aan het inlezen in het ganzengebeuren. Wist je dat ze wel 40 jaar kunnen worden :oo

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:27

Ik vind ganzen doodeng (maar ja, ik ben al bang van een kip haha). Het zijn de beste bewakers die er bestaan, tenminste dat wordt altijd gezegd, zelf geen ervaring mee.

Ik las net op fb dat de groene auto waarvan wordt gedacht dat die paardenbeul ermee rijdt (zat ook een fiets achterop) in de omgeving van onze manege rondrijdt. Jakkes!!!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:56

@baudy: zit daar iets in wat het verharen vertraagd o.i.d.?
Nooit geweten dat je dat verharen met voeding kan beïnvloeden.

@VHU: menles ging goed. Voor het eerst echt les, dus regelmatig het idee dat ik er echt (nog) niks van bak haha. Maar komt goed. Geen foto's ;) was maar alleen.
En Ollie fris, ligt aan de wind vandaag denk ik. Ken er namelijk nog 1tje die daar last van had ;)
Persoonlijk geen ervaring met ganzen maar als erfbewaking schijnt het erg goed te werken. Ze laten zich goed horen en kunnen ook echt aanvallen als het moet.

@Tine: bij ons wordt ook standaard een stempel gezet bij de entingen van de hond, dus ik ging er vanuit dat dat heel vanzelfsprekend was. Maar wellicht scheelt dat per praktijk.
En peddelen met de boot, kan me voorstellen dat je nu gesloopt bent :D

Vanmiddag dus mijn eerste menles gehad. Valt allemaal nog niet mee. Maar gelukkig is mijn instructeur heel rustig en neemt er echt wel de tijd voor. Ik kan in elk geval vooruit de komende weken. Moet even kijken wanneer ik weer kan lessen. Heb de smaak te pakken :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:16

VHU; hier dus ganzen lopen.deze zijn opgevangen (dit was voorheen terrein van de dierenopvang) uit vijvers van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen, veel zijn al over de 20,we hadden gijs die was tegen de 40 jaar oud(en dacht dat hij eend was...ganzen liepen in ganzenpas achter elkaar en gijs? achter de eendenrij aan) _/-\o_ elk voor jaar is het eieren rapen(om jongen te voorkomen,hier bij schiphol worden ze vergast enz voor het vliegverkeer) de stront die ze achterlaten trekt heel veel groenige strontvliegen aan,getver erger dan op de paardenmest!
en....gelukkig zijn ze super bang voor mij(ik schijt peuken voor die ganzen _O- )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:52

Tja VHU, als er een keer iets is met zo'n beest, moet je hem vangen in de hele groep en (laten) behandelen. Moet je wel durven :+ .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:35

Geweldig verhaal ht. Het zou bij mij maar om 2 gaan hoor maar nog geen beslissingen genomen hoor.

Gem als iets moet durf ik veel :7

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:56

Hier zelf geen ganzen, want manlief wilt dit niet op het erf, hahaha.
Wij hebben wel veel kippen en eenden en bij de pluimveevoerhandelaar hebben ze ook ganzen, m.n. in de tijd dat ze eieren hebben is het echt oppassen geblazen daar :D.
Lijkt me wel wat in jouw geval, VHU.

@Janouk: hoe was het <3 :):) .
Hier ook al een paar bruiloften gereden met ons tweespannetje en Sinterklaas en communies; leuk om te doen voor vrienden en familie.

@Jeskim: eerste menles *\%/* .

Hier met dochter na voltige naar de rijles op de club geweest, ging niet verkeerd, maar je merkt dat kind bijna alleen nog maar ment :') . Ach ja, nog ff en dan heeft ze haar eerste sgmw in Schinveld, daarna maar weer eens flink aan de slag ohz.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:44

Hier nog even een foto van mijn oude bootje. Heb 2 gaatjes gevonden en geplakt en hij is weer bijna als nieuw.
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:01

Leuk hè, lekker ronddobberen op het water :) .

Bij ons op stal hebben we ook ooit, toen ik daar net kwam, een Gijs Gans gehad. Gijs was nogal opdringerig en hing meteen in hubby's broek en probeerde hem aan te randen :+ . Hij schudde hem los, maar daar werd Gijs alleen maar meer opgewonden van. Volgens SH sr. hielp alleen een flinke trap om hem weg te krijgen. Vervolgens klom hij in mijn broek, maar schoenmaat 40 met stalen neus voegde daad bij het gegeven advies en slingerde hem anderhalve meter weg. "Zo doe je dat", was seniors reactie :D . Was toch wel heel blij toen Gijs korte tijd later opgeruimd werd.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:37

haha leuk die ganzen verhalen. Wij hadden er vroeger ook 2. Kon je lekkere omeletten van
maken van de eieren.

@ gem ideal knelde bij robin ook. Kieffer en zilco geen probleem.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:34

Afbeelding

Dit was zo'n speciaal moment toen Janouk de Bruid zag: ze bleef heel lang heel intensief kijken. Ik dacht eerst nog dat ze de jurk eng vond of zo, maar het was geen angst. Ze was blijkbaar heel geintrigeerd door de jurk en toen de bruid tegen haar praatte, herkende ze haar. En ze bleef zo lief staan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:46

Kippenvel moment janouk.

Ik heb geen ganzen herinnering. Heb er ook niks mee. Ha ha.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:40

Geweldige foto janouk, herkenbaar van de reactie op de bruid, super.
Ganzen...brrrr..op afstand mooi. .maar that's all.
Kieffer schoftjes inderdaad pastte dat wel goed.

Tine gefeliciteerd met je verjaardag !!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:02

tine: van harte gefeliciteerd,dat je heerlijk verwent mag worden vandaag *\o/* (de zon heb je al mee 8-) )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:46

Wat een prachtige foto Janouk, je ziet gewoon dat het een speciaal moment is <3

Tine jarig vandaag *\o/*

O ik zie dat ik snel moet afsluiten moet naar mijn burn out coach. Vandaag nog en volgende week. Dan is het traject afgelopen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:20

Happy happy birthday, Tine!!!!! *\o/*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:28

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:41

Tine, gefeliciteerd met je verjaardag!

Baudy, wat goed dat je die link gevonden hebt *\o/* . Heb me suf gezocht.
Heb er ff een topicje voor gemaakt :) .