Weet iemand waar je een actueele prijs kunt vinden van het gehele examen + cursus in de provincie Zeeland? Want ik ben toch wel zwaar wanhopig op zoek haha
Anoniem
Geplaatst: 09-08-12 18:02
Ik vraag me af of het ook zinvol is om gewoon wat menlessen te nemen, in plaats van compleet een koetsiersbewijs? Dus gewoon voor het leren...?
Heb geen 30 pagina's doorgelezen, maar ik ben opzoek naar menlessen in Gelderland! Rond zwolle/ harderwijk... Eventueel met koetsiersbewijs...
irise456
Geplaatst: 10-08-12 16:16
Ik kom me ook melden, binnenkort(september) word er bij ons een koetsierbewijs gedaan als er genoeg mensen zich aanmelden. Nou heb ik van een vriendin een boek gehad wat je allemaal moet leren klopt dat er zoveel gevraagt op de examen?
germie
Geplaatst: 11-08-12 09:01
Er wordt niet veel gevraagd, beetje basiskennis (en beetje onzinkennis als het typen van rijtuigen, alsof je dat interesseert als je op straat rijdt, dan gaat het om veiligheid, niet of je met een landauer, of een marathonwagen of en phaeton over straat gaat. ). In 10 lessen kun je leren mennen en het examen met gemak halen. Ook als je nog nooit een paard van dichtbij gezien hebt (serieus, er waren een paar toen in mijn groep). Ik heb deze 10 basislessen gebruikt om gelijktijdig mijn eigen paard voor de wagen te beleren (dit moet je niet zomaar nadoen, ik mag mezelf gerust zeer ervaren noemen in het beleren onder het zadel en had al wel vaker gemend, maar nooit les gehad, dus ik beheerste hiervoor het achenbachsysteem nog niet. Dus ik was geen groentje op het gebied van mennen en beleren, had alleen nog weinig ervaring met jonge paarden voor een wagen. Omdat ik geen eigen wagen had heb ik het examen toen niet met m'n eigen paard gedaan).
Als je gewoon wilt leren mennen, dan denk ik dat normale menlessen beter zijn. Wij hadden dus 10 lessen, elke keer 20 minuten op de bok, want je moest het paard met 3 man delen. Geen dressuur,alleen over straat. bij een gewone les heb je een uur het paard voor jezelf. Wat ik gemist heb in de lessen voor het koetsiersbewijs en dus zelf heb uit moeten vinden is van hoe krijg ik mijn onervaren paard netjes door een wending i.p.v. naar binnen laten vallen e.d. Dit heb ik dus geheel zelf uitgezocht, en nu gaat het heel aardig. Nu is het koetsiersbewijs hier misschien niet voor, maar ja, ik was toen al een dressuurmiepje. Voor mij was het koetsiersbewijs de mogelijkheid om het achenbachsysteem te leren en daarvoor was het geschikt.
Ik heb de cursus gedaan bij iemand uit Bellingwolde (Groningen), een vrouw. Ik kom even niet meer op haar naam. Als iemand het wil weten stuur maar een pb, dan kom ik er hopelijk weer op.
Men ik nu veel? Nee, totaal niet, 2 keer per jaar, misschien 4 keer per jaar. Ik vind het belangrijkdat mijn paard veelzijdig afgericht is, dat ik dus nu als ik zou wlllen een Bproef kan mennen, dat ik over straat kan met haar vooor de wagen en onder het zadel, dat ze onder het zadel op Z-niveau loopt (incl. wissels) en dat ze een parcours kan springen. Ik rij het liefst. Maar ik ben heel blij dat mijn paard ook gebruikt kan worden voor het slepen van de bak. Ik heb inmiddels wel zo veel de leidsels in handen gehad dat het achenbachsysteem er gewoon in zit. Verder kan er nog veel verbeterd worden qua houding van paard en ik denk ook bij mij. Ik heb nooit meer lessen gehad in mennen dan die 10.
irise456
Geplaatst: 13-08-12 07:23
Bedankt voor de uitleg hier heb ik wat mee
Linsey1998
Geplaatst: 18-08-12 18:09
hallo', Moet je veel leren voor een menbewijs/ koetiersbewijs? En wie heeft ervaring met het behalen van zijn of haar menbewijs bij Jan Tuin In heesmkerk? Groetjes
Juud87
Geplaatst: 21-08-12 15:35
Ik vond niet dat ik veel moest leren. Ik had mijn menbewijs in dezelfde periode als mijn ruiterbewijs (stagebedrijf) gehaald. Stof is veelal hetzelfde, alleen wat echt op het mennen slaat, dus het tuig, de rijtuigen, verkeersregels moet je dan nog wel leren.
Iemand die een adres in de buurt van Den Bosch weet voor een mencursus?
Dakota_75
Geplaatst: 26-09-12 21:13
Ik waag me hier ook maar eens even met een vraag..... kan iemand mij vertellen waar in de omgeving van Assen (beschik wel over een auto dus in een straal van 50 km bijvoorbeeld maximaal) je menlessen kan volgens en je koetsiersbewijs kunt halen? Ik keek even op de mensite voor examenplaatsen maar deze zijn echt allemaal totaal niet hier in de buurt zag ik?
Bedoelde je dit voor mij toplinsey? Heemskerk is voor mij namelijk niet binnen een straal van 50 km ongeveer .
Theo_V
Geplaatst: 16-10-12 11:47
Hoi geïnteresseerde in het mennen op http://www.mencursus.nl of http://www.mencursusonline.nl is een gratis e-book te verkrijgen. Ook ontvang je per e-mail regelmatig gratis info over de mensport en de techniek van het mennen als je dat wilt.
voor de menners en aankomende menners misschien interessant:
Menbewijs in duitsland halen:
In 1 cursus enkel en dubbelspan. (klasse 4) menbewijs het hele leven geldig. geen jaarlijkse bijdrage voor verlenging. in Nordhorn(bij denekamp) bij onze vereniging wordt Februari-maart 2013 een nieuwe cursus gehouden. kosten vergelijkbaar met enkelspan in nederland.
Theo_V
Geplaatst: 25-11-12 12:32
Hoi Dodootje,
In Bladel bij Eindhoven worden mencursusen gegeven. Zie Mencursus.nl
Bedankt Theo_V daar ga ik even contact mee opnemen.
Josefientje
Geplaatst: 09-12-12 10:25
Mijn dochter van 14 heeft gisteren haar koetsiersbewijs gehaald. Mag zij nu samen met een vriendinnetje (die het ook heeft gehaald gisteren) met haar pony de weg op of staat er ook een minimumleeftijd voor?
(theoretische vraag hoor, ze gaat meestal met haar vader of grote zus de weg op)
Bij onze menvereniging (de Paardengroep) in Wageningen gaan we ook in het nieuwe jaar (begin februari) van start met een nieuwe mencursus mochten mensen nog op zoek zijn naar plekken in Gelderland voor menles en hun koetsiersbewijs.