[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:24

WAAROM wordt toch telkens gezegd dat Parelli paarden SUF moeten zijn omdat ze relaxt zijn??? (over vooroordelen gesproken...)
En alsof er niets vanaf hangt als je voor 5.000 man een presentatie moet houden...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:49

callippo schreef:
*Nut van Parelli tijdens een springwedstrijd: je mag wel degelijk rijden op natural hackamore of cherokee bridle (was laatst zelfs iemand op TV die dat deed)

Over de meningen laat ik me nu even niet uit,
maar het is een feit dat de optomingen die jij hierboven noemt pas toegestaan zijn vanaf het Z.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:49

Mijn paard is echt niet zo'n lieverdje buiten hoor, maar toch rijd ik hem altijd met een touwhalstertje buiten. Ik heb met bit nl niets, maar dan ook niets meer te vertellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:55

callippo schreef:
Ja, dat vind ik wel vreemd.
Want waarom zijn die paarden tijdens de PNH demo's dan zo relaxt??

Het zal eerder aan de mensen liggen die erop zitten dat dressuurpaarden in een proef nerveus zijn (de mensen staan onder spanning, niet de paarden)

Nog ff wat puntjes die ik hier en daar ben tegengekomen:

*Nut van Parelli tijdens een springwedstrijd: je mag wel degelijk rijden op natural hackamore of cherokee bridle (was laatst zelfs iemand op TV die dat deed)
*Er zijn al meer internationale wedstrijdruiters die zich in PNH aan het verdiepen zijn. bijvoorbeeld Luca (weet ff zn achternaam niet) die vond de grand prix wedstrijden geen echte uitdaging meer en is zich gaan toeleggen op "horsemanship as an art". Dat is wat boven de standaard levels uitstijgt.
*buitenrijden zonder hoofdstel: beter MET vertrouwen ZONDER hoofdstel dan andersom Tong uitsteken
Walter Gegenschatz nam zijn 2e paardje als handpaard mee naar het strand, zonder lijn eraan. Dat beest is er geen moment vandoor gegaan hoor.

Zolang jullie jezelf niet veilig voelen op een paard zonder iets aan het hoofd, zal NH nog een toegevoegde waarde hebben... tenzij je daar geen behoefte aan hebt natuurlijk.

In een hal als bij Indoor Brabant met veel muziek en geluid is het heel wat anders dan een demonstratie. Wat ik al eerder zei: Die paarden moeten op het hoogste nivo presteren, en dus staan ze op scherp.

- Buitenrijden zonder hoofdstel moet je helemaal zelf weten, dat jij dat vertrouwen hebt in je paard........prima, maar zadel een ander er niet mee op, op het moment dat het radicaal fout gaat. Heb je weleens iemand gezien die met een auto per ongeluk een paard aanreed? Nee.........ik wel namelijk!

Verantwoordelijkheden nemen voor je medemens lijkt mij in een situatie als zonder hoofdstel buiten rijden vrij normaal. Je bent niet alleen op de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:10

een paard dat capaciteiten heeft voor een 150 parcours of een GP proef zijn van nature al heel anders van temperament.
dat is niet te vergelijken met de meeste paarden van de hobbie ruiters.
Ik neem aan dat jij ook weet dat een haflinger en een arabier anders reageren op iets?

En niet te vertellen hebben met een bit, dat is een rt probleem en dus ook een NH probleem Lachen
ik kan kawa ook met een halster een Z proef doorkrijgen
Zonder teugels springen
dus gehoorzaam en vertrouwen genoeg, beide richtiningen in
Toch gaat hij met bit naar buiten
Hij doet het braaf, maar ik ga geen risico's lopen
En daarbij denk ik niet aan mezelf maar aan mijn paard en idoite weggebruikers.

En bitloze optomingen zijn niet zacht
vandaar dat vele daar nog wel op kunnen rijden als een bit niet meer gaat
Nadenkertje Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:12

sanne83 schreef:
Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)

Uit deze zin kan ik opmaken dat je niet een flauw idee hebt waar dit over gaat.

Een GP paard heeft karakter, heel veel karakter. Heeft looplust, heel veel looplust. Is attent, heel attend. Heeft vaak veel bloed, heel veel bloed. Dit is dus niet je standaard haflinger. Deze paarden vereisen onder het zadel een compleet andere aanpak dan je doorsnee paard. Met een paard dat zo graag voor je wil werken, tot het uiterste van zn kunnen wil gaan voor de samenwerking (let op SAMENWERKING) is juist het toppunt van harmonie. Die kijkerigheid heeft zo een paard nodig, juist om tot topprestaties te kunnen komen, zal die moeten vlammen zo nu en dan.

Ik denk juist dat een GP combinatie het toppunt is van samenwerken

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:14

Pipo schreef:
Buitenrijden zonder hoofdstel moet je helemaal zelf weten, dat jij dat vertrouwen hebt in je paard........prima, maar zadel een ander er niet mee op, op het moment dat het radicaal fout gaat. Heb je weleens iemand gezien die met een auto per ongeluk een paard aanreed? Nee.........ik wel namelijk!

Verantwoordelijkheden nemen voor je medemens lijkt mij in een situatie als zonder hoofdstel buiten rijden vrij normaal. Je bent niet alleen op de wereld.

Geloof me Pipo, dat gebeurt vaker dan je denkt ook met mensen die met bit rijden. Heeft absoluut niets te maken met het al dan niet met touwhalster rijden en is een beetje een naieve gedachte.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het topic een beetje vervelend vind worden. Ik zal het nog 1 keer proberen: voor mij persoonlijk is de toegevoegde waarde van Parelli een manier om ter afwisseling iets anders met mijn paard te doen. Een beetje meer openheid en tolerantie (van beide 'kampen') is wel op z'n plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:14

idd g&k
over oordelen wat je niet weet hoe het zit (waar wij dan van beschuldig worden?)

Weet je wat ik denk, dat vele hier met de grote mond, wat brave hafjes enz hebben gereden
want toen ik zei wat een klote knol was, was het er 1 die richting wei wat huppelt
ja gevaarlijk beest

krijg jammer genoeg de indruk dat enkele hier nog nooit een bloedpaard irl gezien hebben, laat staan mee ge-nhd't en geredem hebben.

En ik kan je zeggen, dat is heel wat anders als een haf

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:17

Ik rij en NH met een KWPN'er (D-day x Orlandi). Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:19

Ja en ik heb van de zomer een 3 jarige KWPN-er verkocht, paar maandjes onder het zadel, aan een minder gevorderde ruiter die een braaf paard zocht
perfect match

niet alle wpn-ers zijn vlug, maar die in de topsport wel
want op dat te kunnen heb je gewoon heel wat in je mars nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:19

oberon schreef:
Ik rij en NH met een KWPN'er (D-day x Orlandi). Haha!

En NH kon je toch niet rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:22

oberon schreef:
Geloof me Pipo, dat gebeurt vaker dan je denkt ook met mensen die met bit rijden. Heeft absoluut niets te maken met het al dan niet met touwhalster rijden en is een beetje een naieve gedachte.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het topic een beetje vervelend vind worden. Ik zal het nog 1 keer proberen: voor mij persoonlijk is de toegevoegde waarde van Parelli een manier om ter afwisseling iets anders met mijn paard te doen. Een beetje meer openheid en tolerantie (van beide 'kampen') is wel op z'n plaats.

Kijk daar heb je wat aan, zon antwoord. Voor jou is dat dus de toegevoegde waarde, begrijpelijk en prima dat je het doet.

Mbt het buitenrijden, dat gebeurd tuurlijk ook met een bit in, maar je hebt meer controle bij panieksituaties met een hoofdstel in, dan met een touwhalster.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:22

runningkawa schreef:
En NH kon je toch niet rijden?

Ik begrijp het niet helemaal Verward . Ik heb eerder gezegd dat ik Parelli games deed toen ik niet kon rijden. Dat wil niet zeggen dat ik nooit rij.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:23

[quote="Pipo"]Kijk daar heb je wat aan, zon antwoord. Voor jou is dat dus de toegevoegde waarde, begrijpelijk en prima dat je het doet.
/quote]

Dank je Pipo OK dan! . Zijn we het tenminste eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:25

Ik snap jullie niet
NH is geen richting zoals bv dressuur of western en vervolgens rij je NH Verward

En net wat pipo zei en ik heb het ook al ergens gezegt
het enige wat ik nu als toegevoegde waarde heb gezien is het spelletjes doen
prima, niks ee mis
Maar er word wel geoordeeld over schrikkerige paarden van anky

ooit wel eens een echt sportpaard gereden?
1 die aan de hulpen staat?
1 die geen trekbek heeft?
En hoe lang duurde het voor je in galop rond vloog?
want dat is de reactie als iemand die nog nooit op een echt sportpaard heeft gereden te voelen krijgt Lachen

echt, dat is niet om te pesten, maar dat is een mega mega verschil, niet uit te leggen tot je het hebt gevoeld
(en voor mij heb gezien dat een paard er dan echt vandoor gaat, zou het eerst ook niet geloofd hebben)

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:31

Wat ik bedoel Runningkawa is dat ik m'n paard rij en dat ik af en toe Parelli games doe. Mijn rijden heeft niks met NH te maken. Ik reed vroeger dressuurmatig en nu alleen nog maar buitenritjes. Dat doe ik gewoon met een Engelse optoming (dressuurzadel en hoofdstel met bit). Het was meer een reactie op jouw opmerking over bloedpaarden en NH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:34

Oke snap ik je weer Haha!

maar een kwpn-er is bij bij niet altijd een bloed paard
daar zijn ook rustige, slome bij
maar bij paarden die dat nivo presteren, daar zit heel veel pit in,zonder dat gaat een paard er niet voor op dat nivo.
dat is wat ik bedoelde Lachen

een kwpn-er die dat mist, komt ook niet todat nivo en daarom zie je ook geen hafjes in dat nivo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-04 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:34

runningkawa schreef:
ooit wel eens een echt sportpaard gereden?
1 die aan de hulpen staat?
1 die geen trekbek heeft?
En hoe lang duurde het voor je in galop rond vloog?
want dat is de reactie als iemand die nog nooit op een echt sportpaard heeft gereden te voelen krijgt Lachen

echt, dat is niet om te pesten, maar dat is een mega mega verschil, niet uit te leggen tot je het hebt gevoeld
(en voor mij heb gezien dat een paard er dan echt vandoor gaat, zou het eerst ook niet geloofd hebben)

Ik vraag me trouwens af hoeveel van ons hier weleens op een echt sportpaard hebben gezeten. Ik in ieder geval niet. Ik vaak genoeg
een Z-paard gereden (en in ieder geval 1 die gruwelijk aan de hulpen stond), maar Z-paarden noem ik geen 'echte sportpaarden'. Maar goed, dat is wellicht een hele nieuwe discussie.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:38

callippo"]
WAAROM wordt toch telkens gezegd dat Parelli paarden SUF moeten zijn omdat ze relaxt zijn??? (over vooroordelen gesproken...)
En alsof er niets vanaf hangt als je voor 5.000 man een presentatie moet houden...
[/quote]

Woa, Callippo je begrijpt me verkeerd ik refereerde naar wat sanne schreef...

[quote="sanne83 schreef:
en het wel gewoon mogelijk is om het halster af te halen en zo een 1.50 parcours te springen Haha! (om even aan te geven, dat het niet om een paar suffe paarden gaat).

...en bedoelde dus gewoon dat de hoogte die een paard kan springen geen garantie is voor het al dan niet 'suf zijn van een paard.
Heb niet bedoeld dat nh paarden suf zijn
Laatst bijgewerkt door Karamell op 21-06-04 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:39

runningkawa schreef:
Oke snap ik je weer Haha!

maar een kwpn-er is bij bij niet altijd een bloed paard
daar zijn ook rustige, slome bij
maar bij paarden die dat nivo presteren, daar zit heel veel pit in,zonder dat gaat een paard er niet voor op dat nivo.
dat is wat ik bedoelde Lachen

een kwpn-er die dat mist, komt ook niet todat nivo en daarom zie je ook geen hafjes in dat nivo.

Ben ik het helemaal mee eens. Uiteindelijk bloedt dit topic gewoon dood en zitten we allemaal op 1 lijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:40

Sommige zijn (potentiele) echte sportpaarden
vele andere in het Z idd ook niet. daar heb je gelijk in.

ik heb het geluk gehad enkele van deze paarden zadelmak te mogen maken en tot l nivo gereden te hebben waarna ze in de sport niet slecht waren (meer dan basis nivo)
waaronder mijn eigen paard, waar ik te eigenwijs was hem te verkopen aan enkele grote namen.
en complimeten kreeg over het gereden zijn van het paard en het goed rond kunnen krijgen in het parcours met dat temperament (van ook wel erg bekende naam)

dus ik durf te zeggen dat ik er gereden heb.
ik durf ook te zeggen dat ruiters die dachte te kunnen rijden er dus ook echt aflagen na een half rondje op die paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:42

Ik niet, ik heb alleen haffies zadelmak gemaakt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:42

En nee die krijg je niet rond op een halstertouwtje (wel op een hack, maar die zijn ook niet zo zacht als vele denken)
in een parcours worden zulke paarden echt fel
want een beetje moet je ook wel zijn om een parcours van 150 te willen halen, als paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:43

Pipo schreef:
Ik niet, ik heb alleen haffies zadelmak gemaakt Haha!

idd pipo dat jij nog in dit topic bent, sttkkk

denk dat jij vele hier veel kan leren Lachen
Zonder NH, maar dat ze met open mond staan te gapen
Idem als G&K

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:48

runningkawa schreef:
denk dat jij vele hier veel kan leren Lachen
Zonder NH, maar dat ze met open mond staan te gapen
Idem als G&K

Ik hou me altijd aanbevolen hoor; ik wil graag van anderen leren.