Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
callippo schreef:*Nut van Parelli tijdens een springwedstrijd: je mag wel degelijk rijden op natural hackamore of cherokee bridle (was laatst zelfs iemand op TV die dat deed)
callippo schreef:Ja, dat vind ik wel vreemd.
Want waarom zijn die paarden tijdens de PNH demo's dan zo relaxt??
Het zal eerder aan de mensen liggen die erop zitten dat dressuurpaarden in een proef nerveus zijn (de mensen staan onder spanning, niet de paarden)
Nog ff wat puntjes die ik hier en daar ben tegengekomen:
*Nut van Parelli tijdens een springwedstrijd: je mag wel degelijk rijden op natural hackamore of cherokee bridle (was laatst zelfs iemand op TV die dat deed)
*Er zijn al meer internationale wedstrijdruiters die zich in PNH aan het verdiepen zijn. bijvoorbeeld Luca (weet ff zn achternaam niet) die vond de grand prix wedstrijden geen echte uitdaging meer en is zich gaan toeleggen op "horsemanship as an art". Dat is wat boven de standaard levels uitstijgt.
*buitenrijden zonder hoofdstel: beter MET vertrouwen ZONDER hoofdstel dan andersom
Walter Gegenschatz nam zijn 2e paardje als handpaard mee naar het strand, zonder lijn eraan. Dat beest is er geen moment vandoor gegaan hoor.
Zolang jullie jezelf niet veilig voelen op een paard zonder iets aan het hoofd, zal NH nog een toegevoegde waarde hebben... tenzij je daar geen behoefte aan hebt natuurlijk.
sanne83 schreef:Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)
Pipo schreef:Buitenrijden zonder hoofdstel moet je helemaal zelf weten, dat jij dat vertrouwen hebt in je paard........prima, maar zadel een ander er niet mee op, op het moment dat het radicaal fout gaat. Heb je weleens iemand gezien die met een auto per ongeluk een paard aanreed? Nee.........ik wel namelijk!
Verantwoordelijkheden nemen voor je medemens lijkt mij in een situatie als zonder hoofdstel buiten rijden vrij normaal. Je bent niet alleen op de wereld.
oberon schreef:Geloof me Pipo, dat gebeurt vaker dan je denkt ook met mensen die met bit rijden. Heeft absoluut niets te maken met het al dan niet met touwhalster rijden en is een beetje een naieve gedachte.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het topic een beetje vervelend vind worden. Ik zal het nog 1 keer proberen: voor mij persoonlijk is de toegevoegde waarde van Parelli een manier om ter afwisseling iets anders met mijn paard te doen. Een beetje meer openheid en tolerantie (van beide 'kampen') is wel op z'n plaats.
runningkawa schreef:ooit wel eens een echt sportpaard gereden?
1 die aan de hulpen staat?
1 die geen trekbek heeft?
En hoe lang duurde het voor je in galop rond vloog?
want dat is de reactie als iemand die nog nooit op een echt sportpaard heeft gereden te voelen krijgt
echt, dat is niet om te pesten, maar dat is een mega mega verschil, niet uit te leggen tot je het hebt gevoeld
(en voor mij heb gezien dat een paard er dan echt vandoor gaat, zou het eerst ook niet geloofd hebben)
callippo"]
WAAROM wordt toch telkens gezegd dat Parelli paarden SUF moeten zijn omdat ze relaxt zijn??? (over vooroordelen gesproken...)
En alsof er niets vanaf hangt als je voor 5.000 man een presentatie moet houden...
[/quote]
Woa, Callippo je begrijpt me verkeerd ik refereerde naar wat sanne schreef...
[quote="sanne83 schreef:en het wel gewoon mogelijk is om het halster af te halen en zo een 1.50 parcours te springen(om even aan te geven, dat het niet om een paar suffe paarden gaat).
runningkawa schreef:Oke snap ik je weer
maar een kwpn-er is bij bij niet altijd een bloed paard
daar zijn ook rustige, slome bij
maar bij paarden die dat nivo presteren, daar zit heel veel pit in,zonder dat gaat een paard er niet voor op dat nivo.
dat is wat ik bedoelde
een kwpn-er die dat mist, komt ook niet todat nivo en daarom zie je ook geen hafjes in dat nivo.