[AR] dressuur en vaardigheid 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:53

Zuinig aan de voorkant is meer en langer plezier aan de achterkant.
Wijsheid komt met de jaren, zegt men.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:06

Gelukkig kijk ik naar de pony wat hij aan kan en zoals iemand anders hier schreef word die niet gelukkiger als hij niks doet hij loopt max 45 min als we in de bak rijden . Afgelopen week heeft die vrij gehad na de wedstrijd stront vervelend word hij dan En verder ik kom er eerlijk vooruit wat ik doe en meer dan de helft hier niet die banketstaaf lekker met de menigte mee
Dalijk met het weide seizoen heeft die weer een maand vrij lekker alleen maar gras eten en verder trainen we lekker veder voor elke maand een wedstrijdje op eigen terrein maarja dat zal ook wel weer slecht zijn voor de pony.

Maar goed daar is dit topic niet voor.

Iedereen die dit weekend wedstrijd heeft succes!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:45

Sommige mensen willen niet luisteren, jammer dat de ponys het dan vaak voor ze moeten voelen.

Minimarathon met een 3 jarige, dat is gewoon verboden in het regelement. Maar goed de mensen die dat opgesteld hebben hebben er wssl ook geen verstand van dan ;)

Leuk meer mensen uit t topic in Utrecht! Verder is er de komende tijd niet zoveel te beleven hier in de buurt van ZH helaas he!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:53

Geloof mij der zit zo'n karaktertje in die pony die doet niks zonder dat hij echt wil. En mocht hij idd een dag geen zin hebben span ik hem uit en gaan we wat anders doen en tja dat reglement zijn de meningen sterk over verdeeld met de mensen met wie ik erover praat de meeste vinden het onzin aangezien het vroeger wel allemaal gewoon geoorloofd was. Ik ken er die zijn 20+ en liepen met 4'al samengestelde wedstrijden zijn nog kern gezond. En dan nog vind ik het ook op de manier waarop draaf en galoppeer je rustig of sla je pony in mekaar maar dat vind ik trouwens bij alle leeftijden want er zijn er genoeg die met vijf opeens helemaal los gaan en dat is wel eerlijk wil je dan zegge ?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:04

Maar mijn paard is 10 en volledig uitgegroeid. Dat vind ik wel anders...

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:16

Dat mag je vinden hoor.
Ik doelde ook niet op jou maar op Lyndsey1998 die zei dat een 4 jarige best 5x kan lopen in een week. Ik vind het zo jammer dat in dit soort discussies elkaars meningen niet worden gehoord maar alleen maar met verwijten gegooid word.
Iedereen zijn eigen keuze iedereen kent zijn eigen paard/pony het beste en als we er allemaal zo goed als kan voor zorgen is het toch goed?! Ik heb er elke 6 maanden een fysio/osteopaat bij gewoon check up deze heeft nooit wat aan te merken qua spierspanning oid. Dierenarts is super tevreden over hem wat wil ik dan nog meer?
En als iemand anders het anders doet ook goed mij hoor je niet want ieder zijn eigen mening en manier

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:43

Samengestelde wedstrijden van 16 jaar geleden zijn niet te vergelijken met de smw's van nu en al doende leert men dat bepaalde regeltjes niet echt diervriendelijk of veilig zijn, dus worden die aangepast.
Dus het verhaal van vroeger mocht het, dus het is onzin om je er aan te houden, tja, vraag me af wat zulke mensen met verkeersregels en zulke dingen doen.
Trouwens die van ons weten niet wat een fysio/ostheopaat is, de dierenarts kennen ze alleen van het enten, heebben nog nooit een blessure gehad, twee zijn 20+, waarvan de een nog op ZZ niveau lloopt, wij hebben het rustig opgebouwd in het verleden, plukken we nu nog de vruchten van.
Zorg alsjeblieft wel dat niet alleen jij het leuk vindt, maar dat je pony het ook leuk blijft vinden.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:52

Doe ik zeker hoor vind het belangrijk dat hij het leuk heeft vandaar dat we veel afwisselen met wat we doen :j

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:26

Ik gooi niet met verwijten.. ik vind alleen een jonge pony minimarathons laten starten niet ok. Juist omdat je daar best wat techniek en ervaring voor nodig hebt
.. en dat is simpelweg niet mogelijk met n 3 jarige.

Ik heb n paard nu met veel geduld en liefde gerevalideerd. Nee... was geen project. Eigenaar overleden,voorheen tweespan paard.
En ik start nu na een half jaar eind deze maand enkel 2 dressuur proefjes. Qua conditie en mindset kan hij best een marathon aan maar we moeten nog meer een eenheid worden. Ook dat is zorgen voor en trainen met je paard... dat kost tijd.

Maar goed.. ik begrijp al dat mijn commentaar niet bepaald zinvol is dus ik laat het hierbij. Succes met je pony iig

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:59

Bellarose schreef:
Leuk meer mensen uit t topic in Utrecht! Verder is er de komende tijd niet zoveel te beleven hier in de buurt van ZH helaas he!

Je hebt nog Hoofddorp eind mei, misschien te doen voor jullie?

In mei starten wij in Hippolytushoef, Utrecht en Hoofddorp.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:20

Ja, kom gezellig naar Hoofddorp!

Reactie op het veel trainen van jonge paarden Overtrainen

Als je de literatuur er op na leest en lezingen volgt, zal iedere sporter, trainer, etc je kunnen uitleggen dat je het beste om de dag kan trainen. Hersteltijd is voor een lichaam nog belangrijker dan de trainingsprikkel. Dat is voor mensen zo en dat is ook voor paarden zo.
En dat is alleen vanuit lichamelijk oogpunt. En lichaam raakt snel overtraind ala het niet genoeg rust krijgt.

Een jong paard moet ook geestelijk veel leren en verwerken.
Je krijgt de fijnste paarden, qua wedstrijdinstelling, vetrouwen etc als je ze de tijd geeft om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen,.
Helaas zijn de braafste paarden vaak de pineut, omdat die slecht uiterlijk aangeven wanneer het hun eigenlijk teveel is.

Anton is 8, goed ontwikkeld. Hij doet het het beste als hin om de dag voor de wagen loopt en krachttraining doet. 3 x per week dus. Twee dagen stappen we hem en lichte draf van 10km/u onder het zadel onder de 120 hartslagen per minuut. En twee dagen heeft hij helemaal vrij op de wei. Die tijd heeft hij nodig in zin hoofd om blij ei te zin
Laatst bijgewerkt door janouk op 16-04-17 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:36

Joh ieder zijn ding, laat lekker gaan.

Hier hippolytushoef als eerste op de planning eindelijk weer met 4 span, hopelijk de B uit. En nieuwe pony enkelspan in de L. Pony is nog erg scheef dus ik verwacht er nog niet zoveel van.

Dan Harich en misschien Hoofddorp maar dat zie ik dan wel.

hrhr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:28

Voor mensen die met hun wedstrijdplanning van de komende periode bezig zijn:
Op zondag 21 mei is er op CH Joure net als vorig jaar ook mendressuur.
Vorig jaar was het een erg leuke wedstrijd!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:35

Joure is wel een heel CH, dus ook springen en dressuur, ze hebben de dressuurringen ook wel eens naast het springveld gehad, gaf een leuke reactie met de bel en wij zaten net in de ring toen een paard midden in een hindernis sprong, vanaf dat moment ging de proef tweemaal zo snel en we hebben ondertussen daar ook geleerd dat friese paarden zeilboten niet zo leuk vinden :).

Je hebt wel een boel dingen om naar te kijken tijdens het wachten :).

hrhr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:41

Klopt Grainey, op het nieuwe terrein is het springen niet meer naast de dressuurbanen.
Scheelt weer wat rust in de proef :D
En de zeilboten zijn hier (helaas, ik vond het altijd wel mooi :o ) niet meer vanaf het terrein te zien.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:02

Dank je voor de toelichting, het nieuwe terrein zijn we nog niet geweest, maar dan gaan we er over nadenken. Wij vonden de boten ook wel leuk hoor, maar sommige paarden werden er wel heel erg groot door:).

Het is er altijd wel heel erg gemoedelijk en gezellig.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:10

ik train mijn 6 jarige 4-6 x in de week maar echt niet Enkel voor de wagen. Denk dat hij 2 x per week ongeveer voor de sulky staat, daarnaast word hij gelongeerd en combineer ik dat met andere dingen ( vrijspringen, uurtje extra spelen in de bak met mn andere pony, wandelen, buitenritje, zwemmen etc) maar vooral kijkend naar hem, heeft hij die dag weinig zin dan houden we t kort of doen we iets anders)

Morgen rijden we weer 2 dressuur proefjes in Garderen

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:13

Ik heb mijn 14 jarige 2 keer per week voor de wagen, 1 keer longeren en 1 keer wandelen

Mijn net 6jarige 2 keer per week voor de wagen en 1 keer wandelen.

Mijn 6 jarige pony is behoorlijk sloom, en maak ik niet blij met meer trainen. Maar mijn 14 jarige pony daar in tegen, kan zowat 6 dagen trainen. Anders verveeld ze zich de pletter. Het verschilt absoluut per paard. Maar ik ben van mening dat als je paard 3 keer voor de wagen staat en 2 keer longeert... hij er niet kapot van gaat. Tenzij je heel intensief traint en marathons etc gaat houden. Kijk naar je eigen paard, wat hij aan kan etc. Dat kan je als baas zijnde het allerbeste inschatten, jij kent je paard het beste. :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:28

Omgeving Zuid Holland/Utrecht volgende week Lisse. 13 mei voornruiters Utrecht 20 mei dag van het aangespannen paard Utrecht.
Rhoon 30 april dacht ik. Dus bestel nog veel dingen op het moment.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:53

Ik ga 30 april ook rijden in Rhoon/Poortugaal Patric! :)
Eerst 26 april dressuurclinic van Ad Aarts in Lexmond!
13 mei zit ik helaas in Frankrijk dus kan niet naar Utrecht. (En 20 mei doen we mee met de minimarathon :p)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:52

Linsey1998 schreef:
Ik heb mijn 14 jarige 2 keer per week voor de wagen, 1 keer longeren en 1 keer wandelen

Mijn net 6jarige 2 keer per week voor de wagen en 1 keer wandelen.

Mijn 6 jarige pony is behoorlijk sloom, en maak ik niet blij met meer trainen. Maar mijn 14 jarige pony daar in tegen, kan zowat 6 dagen trainen. Anders verveeld ze zich de pletter. Het verschilt absoluut per paard. Maar ik ben van mening dat als je paard 3 keer voor de wagen staat en 2 keer longeert... hij er niet kapot van gaat. Tenzij je heel intensief traint en marathons etc gaat houden. Kijk naar je eigen paard, wat hij aan kan etc. Dat kan je als baas zijnde het allerbeste inschatten, jij kent je paard het beste. :)

Zeker! Iedereen zei nu tegen ons: 5x per week is wel veel...
Maar we merken als hij minder doet, hij meer last heel van zijn lijf en ook minder blij is. Gister was hij vrij, dan laten we hem even los in de bak. En dan galoppeert hij keihard om ons heen met zn oortjes erop en zn staart in de lucht...
Wel wisselen we zoveel mogelijk af: dressuur trainen we 1 a 2 keer per week aangespannen serieus, dan nog 1x per week onder zadel (kende hij niet, dus recent mee begonnen) en naar rato of 2x longeren of nog 1x longeren en 1x aangespannen spelen met pionnen oid.
Ik geef ook mijn vriend nog aangespannen les tijdens 1 van de keren aangespannen dus das niet heel intensief.. en zo is ons paard het meest blij. Als hij werkt :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:36

De training is voor iedereen anders.

Hier loop ik er tegenaan dat verenigingen juryleden willen binnen een straal van 50 km ivm de reiskostenvergoeding.
In Limburg zijn geen tot max 2 dressuur (vaardigheid) wedstrijden.
Erg jammer.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:09

Anke schreef:
De training is voor iedereen anders.

Hier loop ik er tegenaan dat verenigingen juryleden willen binnen een straal van 50 km ivm de reiskostenvergoeding.
In Limburg zijn geen tot max 2 dressuur (vaardigheid) wedstrijden.
Erg jammer.

Mij hebben zeook nog niet gevraagderzijn hier teveel juryleden

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:28

Inmiddels wel al een paar keer gevraagd. Alleen vanwege de afstand zijn ze tot de conclusie dat het dan wel een groot bedrag aan reiskosten is voor de vereniging. Bij een vol programma is het haalbaar. Echter bij veel D&V wedstrijden zijn er niet veel inschrijvingen. Jammer. Ik woon nu eenmaal overal ver vandaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:43

De voorlopige startlijst voor Lisse staat op de website van DAH West.