[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:57

Dat denk ik eerlijk gezegd wel ja. Ik ken mn mannetje helemaal niet zo. Zonder oogkleppen doet ie het vast ook prima en kan hij ook gewoon lekker om zich heen kijken.. Dus ik ga ze weg laten denk ik...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:53

Tja, als je paard zo reageert zou ik de oogkleppen er lekker afhalen. Ik zag bij die van mij geen noodzaak om hem met oogkleppen te beleren, hij doet het prima op zijn gewone hoofdstel, dus het menhoofdstel ligt ergens ver weg gestopt in de schuur en heb gewoon zijn dressuur hoofdstel aan het tuig zitten. Zonder oogkleppen, zonder stang. Als hij hier fijn op loopt, waarom dan veranderen? :)
Dus als die van jou zo heftig reageert op oogkleppen, probeer het eens zonder ;)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:44

Arenda ik heb precies het zelfde met Aquesto.

Story geen probleem met oogkleppen, hoewel ik wel vaak merk dat hij dan wat hoort en angstiger is omdat hij het niet kan zien...

Maar Aquesto wil ook direct omdraaien om te kijken. Hij is niet bang van verkeer e.d. maar hij wordt banger als hij het niet kan zien.
Zelf ga ik het nog even aankijken en hopen dat hij eraan wend. Want met oogkleppen heeft wel mijn voorkeur. Maar mocht het niet wennen dan hang ik gewoon zijn normale hoofdstel erin.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:06

Aartje schreef:
Pff nou hier een tegenvaller. Ik was super blij met mn mentuig, maar nu toch wat minder..

Het past verder prima, maar die oogkleppen vind ik geen succes... Stalker is gewoon echt veel schrikachtiger en helemaal niet relaxt.. Ik heb hem nu 3 keer gewoon laten lopen door de bak, maar hij schrikt snel en draait dan 180 graden om zodra hij iets hoort... Zal dit nog overgaan? Ik heb ze echt op zn wijdst nu staan, maar dat helpt niks.. -O-

Oogkleppen is ook wel een kwestie van wennen hoor.... Maar sommige paarden lopen gewoon echt fijner zonder, tja, altijd veiligste kiezen he!

Je kan meestal wel losse bakstukken kopen dan kan je gewoon wel je mooie nieuwe hoofdstel houden :)

Nou ik meld me hier ook weer!!

Had ik anderhalf jaar geleden Booster (Welsh A) beleerd, deze winter gaan we Kyano (welsh A) inspannen :) Dus leuk om jullie ervaringen enzo hier te lezen!!

Booster heb ik zonder kleppen beleerd en uiteindelijk MET kleppen gaan rijden omdat hij toch elke keer reageerde op van alles en nog wat verweg 'naast' hem.
Eerste keer met kleppen was hij behoorlijk zenuwachtig, maar eigenlijk werd het snel minder en daarna was hij juist veeeeeel relaxder.

Kyano heeft nu al paar keer tuig omgehad en rondje door de bak gestuurd en dus meteen met kleppen en die interesseert het helemaal niets. *\o/* Tuig was alleen te klein, of iig krap, nu al, dus heb t verkocht en ben nu opzoek naar nieuw tuig! Ik zit te denken aan Ideal Eurotech of Zilco, maar die laatste is 2 maal zo duur 8-)

Ook wil ik een marathon wagentje aanschaffen maar ik ben er nog niet uit welke bouwer of welke kleur.
Enige 'nadeel' is dat ik nu met beleren meteen die nog aan te schaffen marathon wagen moet gaan gebruiken, heb nu geen tweewieler meer om het eerst mee te proberen :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:53

van deze kant ook weer even een update, onze nieuwe pony staat nu 2 weken bij de VDB stables.
Hij heeft nu 4x voor de wagen gestaan, het bos vindt 'ie nog reuzespannend, maar de wagen trekt 'ie keurig mee! *\o/*

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:07

Wat doet ie het netjes! Volgendsmij vind hij het nog wel spannend maar loopt wel gewoon. Wat heb je trouwens een prachtig gebied om te mennen :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:50

dank je!
hebben wij helaas niet hoor, wij hebben alleen met harde weg en druk verkeer... -O-
vandaar dat wij hem voor het beleren weg hebben gebracht naar een plekje waar hij het wel lekker in het bos kan leren!
als hij bevestigd genoeg is om de weg op te gaan komt hij pas naar huis

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:23

Mag ik mij ook melden hier met een vraagje?
Heb het topic tot ongeveer de helft gelezen.
Ik heb sinds vorig jaar januari een tinker. En deze ben ik heel rustig aan, aan het voorbereiden op het mennen. Ik hoop haar volgend jaar weg te brengen naar een ervaren persoon/stal. Maar ben begonnen met het voorbereidende werk zeg maar.
We zijn begonnen met lange lijnen, en ze kan nu het hele tuig aan. Eerst vond ze de broek heel spannend, daar heb ik haar in etappes aan laten wennen en dat gaat nu ook goed.
Je moet het wel rustig doen, ze is van nature een stresskipje. Maar we hebben de tijd en doe er liever een jaar langer over dan te snel bij wijze van.
Nu kan ze met het hele tuig aan rondlopen. Dit hebben we eerst in de bak geoefend.
En zondag zijn we met het tuig op voor het eerst naar buiten gegaan.
Nu is het alleen 2x gebeurt dat ze haar tong over het bit gooide. Ik gebruik een b-stangetje voor haar.
Na de eerste keer hebben we het bit een gaatje hoger gehangen en toen was het weer een poosje over. De eerste keer gebeurde op stal.
Maar zondag waren we onderweg, gelukkig niet heel ver van stal, dus toen zijn we naast haar gaan lopen en zo terug naar stal.
Maar tot mijn verbazing lag haar tong er toen weer goed onder. Dus ze heeft ook weer genoeg speling om hem terug te doen zeg maar.
Is dit te verhelpen?
Ik wil nog kijken of het helpt om het bit nog hoger te doen, maar zelf heb ik het idee dat het dan tegen haar tanden aan gaat komen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:39

Hier een Shetlander die ook heel af en toe zijn tong over het bit gooit. Ook hij kan hem makkelijk zelf weer terugstoppen, en ook hij loopt op een B-stang.
Jolly doet het alleen als hij iets heel erg spannend vind. Vooral in de eerste paar maanden deed hij het veel, omdat hij toen alles nog moest leren. De laatste tijd heeft hij het niet meer gedaan.
Misschien bij jouw paard ook een momentje van spanning?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:16

O jammer Nouvel! Wel prettig voor je paardje om het daar allemaal te leren (:

Die van mij heeft het ook de eerste paar keer gedaan. Volgendsmij was het na 6 keer over. Het is nu helemaal over, kwam waarschijnlijk ook omdat het een nieuw bit is wat hij niet kende.

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:23

Iemand tips over hoe je je paard kan laten stilstaan voor de koets? Wanneer je wilt oversteken is het niet stil willen staan nogal onveilig :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:44

Groom ernaast.

Daarbij is dit het belangrijkste onderdeel in de basisafrichting, zeker bij het aangespannen werk! Het is hier niet uitzonderlijk dat ze in hun begindagen regelmatig 5 minuten achter elkaar stil moeten blijven staan.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:49

Simone, dit lijkt me eerder iets wat je aan de hand moet bevestigen.
Ik koppel er een commando aan. Paard moet dan gewoon blijven staan waar hij staat en loop dan zelf weg. Dit kan je gewoon langer uitbouwen naar mate hij langer stil blijft staan en naar het commando begint te luisteren.
Persoonlijk vind ik dit ook echt een must voordat je überhaupt met de wagen op pad gaat... Kan inderdaad erg onveilig zijn.

Wij zijn ook nog druk bezig. Maar paardje heeft een ontsteking op het hoofd momenteel. Dus oefenen zit er voorlopig nog even niet in.
Ik wilde hem laten wennen aan vreemde geluiden die zich achter hem afspelen. Dus buiten wezen droog mennen en zelf eens wat gaan stampen. Nou dat was toch nog wel behoorlijk eng. Nu wil hij dus telkens weer omdraaien om te kijken of er niets engs achter hem gebeurd.
Dus wij zijn weer even een stapje teruggegaan en eerst weer even wat vertrouwen geven.
Hopelijk is zijn ontsteking snel over en kunnen we over een tijdje beginnen met slepen.

Zijn er ook mensen die het slepen hebben overgeslagen en direct met de sulky/menwagen zijn gaan werken?
Persoonlijk denk ik dat die van mij dat makkelijker gaat vinden maar geen idee of het verstandig is.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:04

Story schreef:
Zijn er ook mensen die het slepen hebben overgeslagen en direct met de sulky/menwagen zijn gaan werken?
Persoonlijk denk ik dat die van mij dat makkelijker gaat vinden maar geen idee of het verstandig is.

Bij het eerste shetje die ik beleerd heb was het slee (met zweng) erachter en we zien het wel. Nu wil ik denk ik toch wel eerst slepen.. Maar zover ben ik nog lang niet. Hij accepteert het tuig, longeren en commando's gaat prima. Maar wil eerst een ander bit voor ik verder ga en ga lange lijnen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:00

Ik doe ook nu eerst slepen, dat gaat heel erg goed.

wat doen jullie als t paard stil moet staan en dan toch gaat lopen? Wat is dan jullie reactie?

Verder heeft mijn paard nu 5 x de oogkleppen op gehad maar ze vind dit nog steeds erg eng. Ze schrikt als ik haar aanraak als ik naast haar loop en ze draait steeds haar hoofd om mij te kunnen zien is dit normaal?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:10

RMHorse, als het paard weer gaat lopen zet ik hem terug op de plek waar hij stond. Als je hem blijft terugzetten zal hij doorkrijgen dat hij pas braaf is als hij blijft staan.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:26

Zo bitje is besteld, voel me gelijk weer arm.

Inderdaad, corrigeren. Ik ging ook wel eens bewust midden in het bos stilstaan. Puur om hem een beetje uit te dagen zodat hij het zou snappen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:34

Oke bedankt! Hier moet ik nog aan werken inderdaad, zonder oogkleppen doet ze het wel, maar met oogkleppen gaat de draaien en dribbelen.

Even een klein oproepje als dit mag hier: is er hier iemand uit noordholland die zijn paard al heeft beleert bij wie ik eens meemag een ritje maken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:17

Je mag hier altijd een keer langskomen, kan je ook met mijn ponys rond sturen. Van net beleerd tot ZZ nivo.

Bij Deedee is t gebleven bij 1x voor de wagen tot nu toe. Ik heb simpelweg gewoon geen tijd. Ze word wel 1 a 2x in de week een half uurtje omder het zadel gereden. Dat doet ze super en verwacht ook geen problemen als ik haar weer inspan.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:54

Dennis schreef:
Je mag hier altijd een keer langskomen, kan je ook met mijn ponys rond sturen. Van net beleerd tot ZZ nivo.

Bij Deedee is t gebleven bij 1x voor de wagen tot nu toe. Ik heb simpelweg gewoon geen tijd. Ze word wel 1 a 2x in de week een half uurtje omder het zadel gereden. Dat doet ze super en verwacht ook geen problemen als ik haar weer inspan.

Superlief van je! Heb alleen geen auto:( had even moeten aangeven in welke straal, ben altijd op me scootertje. Maar zal het zeker onthouden want misschien kan ik me vriend een keer lief aankijken☺️ Is het ver met het ov? Dat zou ook kunnen ik ga gelijk even kijken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:57

OV, hier? Jij bent grappig! Fiets, brommer en auto zijn de enige opties hier ;).

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:43

Dennis schreef:
OV, hier? Jij bent grappig! Fiets, brommer en auto zijn de enige opties hier ;).

Ahh dat is jammer:( dan is het toch net te ver voor mij, wel heel lief dat je het aanbood dankjewel!

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:03

_RMHorse_ schreef:
Even een klein oproepje als dit mag hier: is er hier iemand uit noordholland die zijn paard al heeft beleert bij wie ik eens meemag een ritje maken?

Misschien kan je het hier eens proberen

[AR] Koppeltopic voor grooms en koetsiers

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:09

Mijn roze wolk kan écht niet meer stuk! Roos heeft vandaag haar eerste paar metertjes voor de wagen gelopen! *\o/*
En ze deed het zó goed, alsof ze nooit anders gedaan heeft, voelde zo veilig en vertrouwd! Na een klein stukje meelopen gewoon los gedaan, het ging zó goed! <3
Ik ben zó trots op mijn kleine top pony! <3

Afbeelding

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:22

super!!(: