[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:41

Als je zelf toch ook niet overal met je neus bovenop zit......

Vanmorgen zijn alle honden, katten en paarden weer geënt. Vergeet de dierenarts gewoon doodleuk de stempels bij de paarden. En ze was verbaasd toen ik zei dat ik die toch echt wel wilde hebben, omdat ik volgende week anders voor Piet Snot helemaal naar de kampioenschappen ga. Ik heb toch echt: batchnummer, datum, handtekening EN stempel van praktijk nodig. Zucht....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:10

Goedemiddag!

BaudyH vroeg wakker... ik ook geen ochtendmens, maar ontkom er niet aan. Elke ochtend (behalve zondag) vroeg eruit, ben om 09.00 uur alweer terug uit Venlo.

Tine, dan ben je toch sowieso al te laat met je entingen?

Straks een nieuw schoftje halen. Gisteren gemerkt dat de oude van Ster toch echt te krap wordt. Meteen maar een andere neusriem en leidsels kijken.

_Dingetje_

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:20

Hallo allemaal :wave:

Hier weer terug van de vakantie.
We hebben echt genoten ondanks dat het weer niet altijd mee zat en de start van de vakantie was wat minder.
Ik had jullie verteld dat de Pown onderuit was gegaan, maar dat bleek toch wel een staartje te hebben. Ik kon donderdags nadat we aangekomen waren op bezoek bij Rodinde Hoogenraad om de pony recht te zetten.........dat betekende dat ik dus geen sgmw heb gereden maar een paar dagen rustig aan met hem heb moeten doen. Helaas maar de gezondheid staat voorop!

Echter verder in de week lekker gelestt dat ging super lekker, veel geleerd en ontzettend genoten van de verdere vakantie :D

Verder zal ik nog ff bij moeten lezen over geen ochtendmensen, paardendilemma's, kluscapriolen en wedstrijdactiviteiten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:26

Gem, hoezo ben ik te laat? Normaal worden ze rond 20e geent, maar dat komt niet goed uit voor wedstrijd van zoonlief, dus nu een stukje eerder. Na enting mag je 6 dagen erna pas weer op wedstrijd verschijnen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:26

Hi there :) lekker weertje is het {:}
Mooie samenvattingen :list: ga ik graag in mee.
Vandaag op en neer naar de pony's gefietst, is 20 km in totaal dus net leuk.
Red Cel heb ik ook wel eens gegeven aan mijn KWPN'er waar ik toen mee dressuurde. Zo dat gaf een flinke boost :))
Jeskim ik hoop ook van harte dat het aanslaat :(:) je weet maar nooit met die dieren. Ook niet trouwens hoe ze zich houden of hoe snel of langzaam ze minder worden ...
Gem wat goed trouwens van jouw lesmees in het B kader, geweldig voor hem. Een gebroken liverpool klinkt mij in de oren als erg scherp en direct maar blijkbaar is dat niet zo? Heb er nooit mee gereden hoor, geen ervaring mee. Kan maar zo gaan werken hoor, elke maand even wisselen.
Dingetje weer terug :) en pony gelukkig weer heel :)

't Is niet te geloven maar ik zie nu al bij Ber iets meer 'vulling' ben haar nog maar 3 dagen apart aan het bijvoeren :Y)
Onze zoon vindt zijn school gelukkig leuk, hoop dat het zo blijft uiteraard maar die eerste dagen zijn wel erg belangrijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:46

Ja volgens mij ook hoor tine. Aankomend weekend mag je nog niet op wedstrijd maar daarna weer wel.

Nou na 3 dagen is wel heel snel VHU. Geef je nu zo iets speciaals bij dan?

Zelko galoppeerde net zo naar achteren in de wei. Goed teken. Gaat dus nu op een onderhouds nivo kwa elektrolyten. Zat nu nog iets hoger. want de gehaltes waren wel erg laag. Na moet tussen 136-141 zijn hij had 85. K moet tussen 3.2 - 5.2 zijn hij had 1.8 en Cl tussen 95 - 110 hij zat op 59.
Jammer dat je weer een bloedtest moet doen om te weten of het goed is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:53

Dames, ik snap er niks van. Het topic is gewoon uit mijn lijst van eigen berichten verdwenen :(
Ik geloofde er nu niks meer van dat er niks gepost was dus ik zoeken..... Nu via de gewone weg wel weer gevonden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:37

Hahaha nee hier niets gepost dat is niet mogelijk :P

Ik voer Mijten Optiform. Dat zet bij Ollie en Hero ook heel snel aan. Elke dag een emmer. En het kan natuurlijk zijn dat ik ze net wat meer kuil geef dan dat ze vorige week hebben gehad. Plus dat ze vorige week geen pulp hebben gehad, daar krijgt ze een halve emmer van (dwz als het uitgezet is), Ollie en Hero elk een kwart emmer. Plus een schep ponybix met z'n drieeen maar daar worden ze niet dik van, is meer voor de smaak in de pulp (anders eten Hero en Ollie het niet) en wat voor de vitamines.

Dat vd bloedtest is inderdaad onhandig. Maar goed, dan weet je het wel zeker...
De vraag is natuurlijk ook hoe hij zich houdt in het werk. En in hoeverre hij eerder ook altijd al een laag gehalte had of dat dat getriggerd is door de inspanning vd wedstrijd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:04

VHU: dat geeft wel heel snel resultaat.
Ips: dat is raar, ineens verdwenen van de lijst
Baudy: wat fijn dat Zelko zo opknapt. En inderdaad jammer dat je dan weer zo'n test moet laten doen. Zou handig zijn als je dat zelf zou kunnen doen, dan zou ik het bij R bij iedere wedstrijd wel willen testen namelijk.
Mocht Rembrand ooit weer in het werk komen, dan wellicht ook die redcel maar eens proberen. ;) Waar koop je dat? En wat doet het precies? Worden ze er heter van of vlotter?

Hier helaas geen mooi weer. Zwaar bewolkt. Af en toe komt zon er wel heel even door, maar veel te weinig. Zo krijg ik geen hooi -O-

Voel me weer eens niet fijn. Bah, ben het zo zat. Maar goed, straks toch maar weer in de benen om zoonlief naar muziekles te brengen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:33

Ik koop de red cell meestal bij Dochorse. Of ze moeten net ergens anders een aanbieding hebben.

Farnam RedCell - Red Cell

Red cell is een onmisbaar voedingssupplement voor sportpaarden. Vooral binnen de draf- en rensport is Red Cell erg populair. Dit supplement is rijk aan vitaminen, mineralen en sporenelementen met in het bijzonder ijzer. De hoeveelheid ijzer is goed opneembaar en zorgt ervoor dat het paard uiteindelijk een hoger energielevel bereikt.

Waarom is ijzer zo belangrijk?
Ijzer is essentieel voor de transport van zuurstof. De snelheid en hoeveelheid opgenomen zuurstof is belangrijk voor de energie en het prestatievermogen van het paard. Extra zuurstof zorgt op zijn beurt voor extra kracht en weerstand. Door de voldoende zuurstof aanvoer zullen de spieren van het paard minder snel verzuren.

Red Cell bevat onder andere L-Carnitine en DMG. Dit zijn essentiële voedingsstoffen die zorgen voor een verhoogde zuurstoftoevoer naar de spieren, organen en weefsels. Daarbij bevat Red Cell meerdere vitaminen en mineralen waaronder de onmisbare Vitamine-A, Selenium en antioxidanten. Omdat sportpaarden optimaal moeten presteren neemt de behoefte naar verschillende voedingsstoffen toe. De combinatie van deze sterke ingrediënten zorgen ervoor dat uw paard een goede boost krijgt en eventuele tekorten weer worden aangevuld!

Tevens kan Red Cell ook zeer goed worden gebruikt voor paarden die herstellende zijn van ziekte of blessures. Door de hoge dosering vitaminen en mineralen zal de weerstand van het paard verhogen, het immuunsysteem beter ondersteund worden en het herstellingsproces bevorderen.

Red Cell heeft een kersensmaakstof waardoor het over het algemeen makkelijk wordt ingenomen door het paard.

even gejat van de site!!

Ligt eraan Tine hoeveel je ervan geeft. Met mate worden ze vlotter, maar geef je meer worden ze heter.
Ik gaf zelko de hele week al 60 ml. Dat is als een paard goed in training staat. Als onderhoud geef je 30 ml.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:42

Baudy: bedankt voor de toelichting! Heb even overlegd, maar ze krijgen hier ook al Liquihorse, dus daar laten we het maar even bij. Kost ook allemaal weer geld.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:03

Welke Liquihorse geef je ze?
Red cell zou in jou geval ook alleen maar wat zijn voor rembrandt in de marathon. Maar dat kan je dan altijd nog doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:12

Rembrand krijgt basis, bij wedstrijden sport
Amerigo krijgt sport
Samoerai krijgt sinds gisteren relax

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:15

tine10 schreef:
Gem, hoezo ben ik te laat? Normaal worden ze rond 20e geent, maar dat komt niet goed uit voor wedstrijd van zoonlief, dus nu een stukje eerder. Na enting mag je 6 dagen erna pas weer op wedstrijd verschijnen.

Je hebt gelijk :j , je mag idd alweer 6 dagen na de inenting op wedstrijd verschijnen. Ik dacht dat dat 2 weken was, vandaar mijn vrees dat je al te laat was.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:52

Gem schreef:
tine10 schreef:

Je hebt gelijk :j , je mag idd alweer 6 dagen na de inenting op wedstrijd verschijnen. Ik dacht dat dat 2 weken was, vandaar mijn vrees dat je al te laat was.

Heb dat eerst goed nagekeken hoor ;). Maar was dus bijna nog mis gegaan, omdat da geen stempel bij zich had en er ook niet van wist.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:44

Goedemorgen

Zoonlief is geselecteerd *\o/* Helaas gaan de lessen op woensdag gegeven worden ipv maandag zoals eerst gezegd, dus moet weer iets gaan regelen voor de springlessen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:10

Goedemorgen.
Gefeliciteerd Tine..ik hoop dat je zoon er veel plezier aan heeft !!

Vroeg ik me gisterenavond ineens af..
Avaluna...hoe is het met je pianospel ??..daar kreeg je toch les in...ben je gestopt met lessen...of toch nog tijd voor gevonden..

Fijne dag allemaal....tot laterrrrrrr

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:55

Gefeliciteerd Tine, zag het op fb al voorbij komen. Patrick zal wel trots zijn

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:01

@Tine: gefeliciteerd <3 *\o/*

@Biancao: betrapt :D , hahaha, ik ben toch verder gegaan, maar vandaag is het weer woensdag en het was alweer een heel drukke week en heb dus weer bijna niet geoefend :o :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:15

Goeiemorgen!

Tine, gefeliciteerd met je zoons selectie!

Baal lichtelijk.... gisteren naar de tuigenmaker, anderhalf uur rijden (heen en terug) en een Ideal-schoftje maat full opgehaald. Meteen ook een nieuw leidsel, licht materiaal. Daarna Schoftje gepast, past voor geen meter. Van boven te krap op de schoft, van onder teveel ruimte bij de singel. Vooral de buitensingel hangt als een vaatdoek. Oude schoftje weer gepakt en gaan rijden. Met nieuw leidsel...... veel te kort. Volgens de tuigenmaker moest ik een cobmaat nemen omdat marathonpaarden zo dicht op de wagen lopen en Moos geen enorm paard is. Ik had echter nog 40 cm vrij leidsel tussen mijn handen, dus bijvoorbeeld halsstrekken kon alleen met de handen op de gesp en armen vooruitsteken :') .
Kortom, Gem moet vandaag weer bellen en morgen maar terug -O- .

Wie van jullie heeft een paard met een hoge schoft en welk merk tuig gebruiken jullie daarvoor?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:35

Gefeliciteerd Tine, knap gedaan van je zoon. En wat stom zeg van je DA dat íe niet wist dat er een stempel in moest. Lijkt me dat dat toch altijd moet.

Balen Gem dat het niet past.

Verder wat gelezen over suplementen (electrolyt en redcell), nog geen ervaring mee dus ik zal me er niet mee bemoeien ;)

Ipsilonka was topic kwijt

VHU, fijn dat Ber al wat extra vetjes aan het krijgen is. Beetje reserve is nooit verkeerd.

Zijn jullie paarden ook al zo aan het verharen?
Die van mij is druk bezig met zijn wintervacht (is ook echt al goed zichtbaar) en de zomervacht komt er met bosjes tegelijk af. Je kunt er maar op tijd bij zijn lijkt Vjell te denken.

Vanmiddag mijn allereerste echte menles, ben heel benieuwd.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:39

Gem. Wij hadden een tweedehands schoftje van van rijs voor hoge schoft en weinig rib.. .geen foto voor je helaas..de zilco was ook zo laag..pastte ook voor geen meter net als ideaal.

Ava hihi volgens mij is het gewoon te leuk als je wat zelf kunt spelen op een piano ..haha. maar de tijd om te oefenen met eenkids en dieren leven valt tegen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:40

Gefeliciteerd patrick. *\o/*

Gem, mijn haf heeft geen schoft en ideal past haar als gegoten.

Zo met janouk bruiloft rijden voor onze bijrijdster. 15 jaar geleden bij ons gekomen als penny en nu gaat ze trouwen, ik mocht me niet te buiten gasn aan de versiering van de koets, haha dat is moeilijk, maar ik vind het mooi gworden, janouk is schoon en.... de zon schijnt. Helemaal top

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:41

VanHuisUit schreef:
Gem wat goed trouwens van jouw lesmees in het B kader, geweldig voor hem. Een gebroken liverpool klinkt mij in de oren als erg scherp en direct maar blijkbaar is dat niet zo? Heb er nooit mee gereden hoor, geen ervaring mee. Kan maar zo gaan werken hoor, elke maand even wisselen.

Ja, goed van hem hè? Dat heeft hij dan ook echt wel zelf heel erg verdiend :j .
Over het bit: de ervaring leert inmiddels dat wat voor het ene paard scherp is, voor het andere paard juist niet scherp is, en andersom. Liverpoolstangen staan bekend als mild, maar bij Moos breekt binnen een half uur het angstzweet letterlijk uit bij het mennen, van hoofd tot staartwortel aan toe en het huidje op de lagen kapot. Zelfs met dikke lagen zeemleer.
De vierringstrens is een dunne watertrens, zou dus scherp en met notenkrakereffect moeten aanvoelen, maar komt hij na een uur flink werken droog, ontspannen en zonder schade thuis. Dus nu maar eens kijken wat de liverpool met gebroken mondstuk doet. Gisteren duurde het lang voor ik hem fijn had, maar na een half uur + een paar rondjes ontspannen stappen kon ik hem opeens oppakken en tussen duim en wijsvinger rondrijden. Dus nog een superfijne laatste 10 minuten gehad.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:51

Goedemorgen :wave:

@ Gem, je hebt een bekend probleem met Moos. Mijn pony heeft ook een hoge schoft waardoor de kamer op zijn schoft drukte. Ik gebruikte meestal een polypad ertussen om zijn schoft te beschermen, alleen vond ik dit dus geen ideale situatie. Heb van het jaar een Paul Claessen laten maken op maat. De kamers zijn hiervan heel smal, dus deze kan niet op de schoft rusten. Ik kan me voorstellen dat dit niet je voorkeur heeft wat betreft de kosten, maar misschien heeft hij iets tweedehands liggen??

Verder hier rustig en op het gemakje mijn Pown aan het trainen om zijn rug sterker te maken.