[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:36

Janouk, supermooi !!! daar zal die wel heel blij mee zijn !
Baudyh..hoe ging het met Zelko's benen gisterenavond en vanmorgen ?nog dik..of al verbetering..?
Tine, gaaf, gefeliciteerd voor je zoontje.
sonjim, lekker bij de paardjes geweest ! super..
Aks..hoe is het bij jou ??...mis je hier wel on topic....!!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:05

@biancacoo ze heeft jouw werk hier van janouk aan de muur lang bestudeerd.haha kijken hoe je het heb opgezet etc. Ze studeert aan het grafisch lyceum

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:25

Hieperdepiep hoera voor Baudyh *\o/*
Sonjim dat gaat dan lekker bij jullie, leuk hoor. Heerlijk als ze goed slapen. Wij waren ook gezegend met een goed slapend kind. Doet hij nu nog trouwens :+
Amerigo had een goede bui en zoon heeft dan goed gereden zeg, wat netjes 1e prijs en mooie punten _/-\o_
Erg mooi Janouk, wat een leuk gebaar.

Vandaag rustige stap en beetje draf rit gedaan met Ollebol, had zin in bepaalde route maar dat was eigenlijk een 'menroute', dus met veel weg. En als je er dan op zit ga je veel stappen. Over Aks gesproken, kwam Aks tegen :) eindje met elkaar opgereden, was gezellig (Diddle voor de tweewieler). Diddle en Ollie herkenden elkaar erg grappig om te zien. Dus toen Aks afsloeg naar hun stal had Ollie zoiets, waar is hij nu hinnik de hinnik, wel schattig dan.
En ik tik het af op hout, Ollie is nu voor de 4e keer op rij rustig geweest op de trailer. Hoop heel stiekem dat het gedonder afgelopen is en dat het kwartje is gevallen :D
Ber durfde vandaag voor het eerst (laat ik het zo zeggen maar weer eens geprobeerd en het ging) alleen achter een lijntje een emmer eten opeten. Anders was ze zo gestresst dat ze maar heen en weer rende en af en toe een hap nam, dat schoot niet op. Maar nu hele emmer goed opgegeten.
Afbeelding
Ollie en Hero waren boos dat ze er niet bij mochten := stelletje vreetzakken.
Hoop dat ze met emmer Optiform van Mijten erbij gewoon net dat tikje meer krijgt wat ik zo graag zie. Is mengsel van oa lucerne en lijnzaad. Bij Ollie en Hero zie je het direct als je een paar dagen wat bijgeeft dus wie weet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:41

VHU: wat fijn dat het op de trailer steeds goed gaat nu. Er is nog hoop ;) . Hier laat ik ze ook apart eten, achter een lijntje, anders heeft Amerigo niets. Die staat onderaan in de rangorde (en werkt momenteel het hardst)

Janouk: allerlei mooie werken aan de muur.

Sonjim: klinkt dat het heel goed gaat. Fijn!

Hier net ritje met Rembrand gemaakt, zoonlief op Samoerai mee. Ze vonden het wat spannend, dus maar 20 minuten gestapt ipv 30.

Trouwens, tijdens de wedstrijd kwam er een echtpaar naar ons toe. Ze waren helemaal weg van Amerigo en wilden hem kopen. Manlief zag dat wel zitten, zoonlief gelijk huilen. Tja, we hadden afgesproken dat Amerigo bij ons blijft. Hij kan er straks nog mee mennen en je weet ook nooit waar zo'n beestje dan weer terecht komt. Wel leuk. En er was ook nog iemand die op stal staat bij de vorige eigenaren van Amerigo. Die vonden hem er erg goed uitzien.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:26

Wat je zegt Tine jullie kunnen nog veel plezier hebben van Amerigo. En ach zo'n kleintje neemt toch ook niet zoveel voer / plaats.

Ber is ook sociaal een beetje onhandig en laagste in rang. In plaats dat ze dan gewoon aan de buitenkant zeg maar aansluit, gaat ze in het midden staan (krijgt ze op haar donder van zowel Ollie als Hero). Of ze bijft maar heen en weer lopen tussen de verschillende voerplekken (heb er expres 4, dus altijd is er plek, maar dat snapt ze niet).
Maar goed, ook dit gaat steeds beter dus ook hier geldt er is nog hoop :')

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:11

Janouk leuk om te lezen *\o/* _/-\o_ !! ik ben ook best trots op het HRB werkje !! :o ook al zitten er nog genoeg foutjes in.. :+
Vhu, goed van Ber zeg !! top, er komt rust in haar !!
en met ol lekker gereden en aks met de tweewieler, superleuk om te lezen !! Didd's fan hierzo !!!

ik ben begonnen aan een schets op de schoorsteen...thema...onze sledehonden..onze slaapkamer is een heeeel grote muur, dat word thema alaska !! ben helemaal benieuwd !! :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:18

Bianca: wow wat een grootse plannen. Ben heel benieuwd naar het resultaat.
VHU: Dids loopt weer goed begrijp ik uit je verhaal. Neem tenminste aan dat ze anders niet met hem op pad zou gaan? Hier ook Dids fan, vooral in zijn winteruitvoering.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:47

Goedemorgen

Het is weer maandag (of een hondenleven haha)

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:05

@Tine: wat goed; gefeliciteerd!

@Janouk: wow, dat is wel heel erg mooi <3 ; wat een prachtig cadeau :oo .

@Biancao: ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.

Hier heb ik de pony's al jaren zonder ijzers staan en dat gaat al jaren goed.
Nou zijn ze vorige week maandag bekapt en ben ik, meen donderdag, met Liesje voor de wagen naar buiten gegaan, nou liep ze gevoelig over pad met wat steentjes.
Dochter was afgelopen weekend op ponykamp en vond haar daar op asfalt ook al anders lopen.

Dochter heeft de laatste tijd vooral gemend en dan op de wei of ze heeft ohz in de rijbak gereden.
Nu weet ik dus niet of ze altijd een tijdje gevoelig is na het bekappen...
Over 3 weken rijdt dochter haar eerste marathon, ben me nu dus aan het bedenken om haar alsnog te laten beslaan.
Op zacht loopt ze dus goed, dus ga er maar even vanuit dat het aan de voetjes/gevoeligheid ligt.
Vanavond komt de instructeur dus ook maar even met hem overleggen.

Gisteren Romeo weg gebracht om wat verder door te laten rijden ohz.
Erg vreemd, gisteravond al als je dan maar 3 emmers voer klaar staat te maken.
Hij is ook nogal "aanwezig", dus dat zal wel nog even zo blijven...

Er schijnt een heerlijk zonnetje en het weekend was druk en als ik de honden van Tine zo zie liggen; mmmm, daar had ik ook wel zin in, maar druk programma, dus ik schop mezelf weer even aan het werk ;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:13

Goedemorgen,
Avaluna..spannend romeo wat meer doorrijden onder het zadel, ook wel leuk, en in dubio op ijzers of niet..lastig...
Tine..zonnebadende hondjes..haha..liggen weer lekker samen !

fijne dag allemaal..moet echt weer snel verder..genoeg te doen hier... :j

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:14

Goede middag inmiddels alweer.

Ava lastig met zere voetjes. Ik ben echt van de ijzers. Heb ze nooit zonder. Mar kan best zijn dat ze iets te kort bekapt zijn en dat ze daardoor op eieren loopt.

Gisteren een gezellige maar drukke verjaardag gehad.

Heerlijk dat zonnetje vandaag, doet een mens ( en beest) goed.
Zelko gaat vooruit. De elektrolyten doen hem zichtbaar goed. Zijn benen zijn in de avond nog warm en opgelopen. S 'morgens alleen opgelopen. Gisteren is hij voor het eerst weer gestapt. Onder het zadel. Ging goed. Hij mag nog niet zweten van de DA dus doen rustig aan.

Vanavond maar weer eens met db naar de les.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:22

Hmmmm, hier begon de dag heel leuk met flink wat zon. Tweede snee is gemaaid, dus nu hopen dat het de komende dagen droog blijft. Manlief was ook lekker bezig, wat windveren in de lak gezet. Begint het daarna toch te druppen -O- -O- -O-

Net Samoerai voor het eerst sinds ze hier is gewassen en gevlochten, nou, dat viel nog niet mee. Ze vond het bepaald niet leuk om zo lang stil te moeten staan. Alleen op stal is ook niet leuk, ze loopt nu aldoor rondjes te draaien. Nou ja, nog 3 kwartier, dan mag ze de trailer op.

Baudy: gisteren een fijne dag gehad en Zelko gaat weer iets vooruit gelukkig. Ik dacht eigenlijk ergens gelezen te hebben dat jij al el bijvoerde. Was dat niet voldoende of heb ik dat dan verkeerd?

Bianca: drukdrukdruk

Ava: als ze altijd op blote voeten hebben gelopen, lijkt het me dat ze net iets te kort bekapt zijn. Wel lastig zo vlak voor een wedstrijd, dan ga je toch weer twijfelen. Samoerai staat hier op blote voeten, Amerigo heeft in de zomer ijzers onder ivm wedstrijden (meer grip) en in de winter ook op blote voeten. Rembrand kan helaas niet zonder ijzers, dus die heeft ze altijd aan.
Raar idee ineens een paard minder op stal. Scheelt je vast wel werk en tijd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:56

@ tine, nee ik voer het aan db voor marathons. Maar niet aan zelko.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:18

Ik twijfel dus, kan dat ze altijd wat gevoelig liep vlak na bekappen, maar dat we dat nooit gemerkt hebben, omdat we dan meer op zacht gereden hebben...
Te kort, geen idee, kan me bijna niet voorstellen van onze smid.

@Tine: even wennen voor Samoerai, dus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:25

Dag allemaal :) Hier zoonlief voor eerste dag naar school, manlief weer aan het werk en ik mijn eerste officiele dag van mijn sabbatical.
Moet er nog aan wennen maar denk dat ik het wel fijn ga vinden :+
Voel me ondertussen wel steeds beter, vandaag ook officieel uit de ziektewet na 5 maanden....

Poowns hebben vandaag dagje vrij, dus gevoerd en verzorgd en daarna weer naar huis gegaan.

Geef mijn pony/paard altijd electrolyt voor de endurance wedstrijd als het boven de plm 20 graden is. Daar begin ik dan 2 dagen voor de wedstrijd mee (halve portie), op dag zelf afhankelijk van weer/omstandigheden/rit en eindig dag erna (ook halve portie), soms zelfs pas 2 dagen erna, afhankelijk van de inspanning. Overigens ook als ik train en denk dat het nodig is.
Er wordt wel eens gezegd dat het niet goed is, dat je ze 'er aan went' maar ik heb er nog nooit nadelen van gemerkt. Turgor en darmgeluiden is altijd prima bij mijn paardjes en dat komt volgens mij oa van die electrolyt (die ze de dag voor / tijdens en na krijgen met flink natte pulp). Ze moeten wel altijd flink water kunnen drinken, anders drogen ze zichzelf uit, werkt het tegengesteld.
**even afkloppen want zoiets zeggen is vragen om moeilijkheden }:0 **

Was je de paarden altijd Tine voor wedstrijd? Ik was ze eigenlijk nooit. Alleen bij heel warm weer en als ik dan heb getraind dan krijgen ze een douche met teatreeshampoo. Misschien als ik met Ber ooit wedstrijden ga doen maar dan nog, ze is erg schoon, beetje modder eraf en ze ziet er altijd wel netjes uit.

Avaluna Ollie liep in de wei en met gewoon trainen op de ruiterpaden ook totaal niet gevoelig zonder ijzers. Maar toen we die rit hadden en we op het harde moesten voordraven had ik bij de voorkeuring al zoiets van zjipz.... ze loopt niet fijn. En bij de nakeuring wilde ze niet eens draven :7 vond dat best stom van mezelf want heb nooit bewust over het harde laten lopen omdat ik er totaal niet bij stil had gestaan dat het een probleem zou kunnen worden, want ze liep gewoon prima .... tot die dag. Volgens smid kwam het doordat de grond zo lang hard is geweest met die enorme warmte dat de zolen zijn gesleten en dat ze daardoor na zo'n eind lopen gevoelig is geworden. IJzertje eronder en hele probleem was direct opgelost.

Jeskim, moet direct weer aan je paardje denken, hoe is het?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:38

Ik was altijd db zijn benen voor een wedstrijd. Alleen in de zomer was ik hem helemaal.
Maar ja voor een endurance hoef je niet te wassen VHU. Dat is handig. Oh en ook niet te vlechten.

Ik rij te weinig marathons om altijd elektrolyten te geven. Dus begin meestal 4 dagen voor de wedstrijd met geven en naar gelang hij door de wedstrijd komt ook 1-2 dagen erna.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:15

Ggrrr niet naar les dus. Ze komen hooi brengen. 50 grote gewikkelde balen. Moet vriendlief mee helpen. Kan niet in mijn eentje naar les helaas.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:50

Baudyh, ach hooi in de schuur is ook fijn toch??

Avaluna, kan gebeuren dat ze een keer wat te kort bekapt is. Is toch even afwachten of het op knapt.

Tea heeft dus beginnende artrose in haar voorhoeven, er zijn kleine puntjes te zien op de foto, minimaal, maar ze heeft er dus wel last van als ze op de volte draaft op het harde en dan linksom. Bij de kliniek was er bijna niets van te zien, denk dat ze ook wat adrenaline mee had, Tea vond het wat spannend. Ze liep twee passen niet goed, maar omdat ik aangaf dat het normaal gesproken erger was hebben we besloten om foto's te maken, de dierenarts twijfelde erover omdat hij zo weinig zag.
We zijn nu begonnen met IRAP behandeling, ze is nu 1 keer ingespoten en volgende week moeten we weer heen. Kan twee maanden duren voor we verbetering zien, als het aan slaat kan ik haar misschien nog wel een paar jaar gebruiken, als het niet aan slaat.. tja.. Heb met de DA overlegd i.v.m. belasting en erfelijkheid maar een veulen fokken kan dan nog wel prima.
Maar ja dat was niet de planning natuurlijk, heb Fjella dit voorjaar verkocht omdat ik echt met Tea verder wilde, nieuwe wagen gekocht, mijn ouders hebben een bak aangelegd en ineens sta je zonder paard om mee te werken.. Dat is wel even zuur..
Ik hoop maar gewoon dat het aanslaat, meer kan ik niet doen.

Inspuiten met corticosteroïden is ter sprake gekomen, maar dan moet je dus om het half jaar inspuiten, dat kan een paar keer maar ondertussen is die zooi ontzettend slecht voor het kraakbeen en verniel je je paard dus nog harder.
Na IRAP zouden we nog kunnen denken aan behandeling met stamcellen, maar dan kun je eigenlijk voor dat geld een nieuw paard kopen. Die behandeling is voor ons dus geen optie.

Tea lijkt ondertussen vrij happy, ze heeft zo in de wei natuurlijk geen last. Wel staat ze op dieet samen met Jeskim, maar dat lijkt tot nu toe nog niet echt vruchten af te werpen, oftewel er is nog geen gram af naar mijn idee. Dus we blijven het rantsoen maar wat terug schroeven tot er wel wat af gaat.

Ik ben nog niet zo geneigd om glucosamine te geven, is zo onzeker of het werkt.

Zo heel verhaal..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:16

:(:) jemig jeskim. Onzeker hoe het nu verder gaat met Tea. Ik hoop dat het snel aanslaat en je snel verbetering merkt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:22

Goeienavond!

Ava, hoe ging je menles? Lesmees was zeker te laat, bleef nogal lang nakletsen na mijn les :D . Lesmees is meestal erg van de ijzers. Hij vond Moos ook erg voorzichtig lopen, dus die staat ook op ijzers.

Jeskim, lichte artrose is niet het einde van de wereld hoor. Je kunt eigenlijk nog prima gaan mennen, is zelfs beter dan rijden, zeker als je haar goed op het achterbeen kunt zetten. Rust roest bij artrose, "onze" oude volbloed was 9 jaar geleden al opgegeven. Zou nog zo'n 3 jaar een beetje buiten kunnen hobbelen was ons verteld. Hij is nu dit jaar, op zijn 23e, wel een echte oude man en hoeft niks meer. Maar als het moet, perst hij er nog steeds een galopje uit; hij wil niet oud gevonden worden, dan gaat hij draken }:) .

VHU met sabbatical, zal wel rust geven :) .

Electrolyten, ik geef ze bij trainingen achteraf als Moos erg gezweet heeft, zoals vandaag. Daarbij geef ik ook elke dag dat ik op stal ben een schepje magnesium voor de spiertjes en de rust in zijn kop. Verder wil ik het een beetje opbouwen voor de komende wedstrijd.

Vandaag eindelijk sinds 2 maanden weer les gehad. Lesmees had tussendoor wel met Moos gekoetst en vindt dat de gebruiksmogelijkheden van de vierringstrens "op" beginnen te raken. Hij wil dat Moos iets fijner / sneller gaat reageren op hulpen en loopt tegen de beperkingen van een watertrens aan. Vandaag dus een liverpool met gebroken mondstuk geprobeerd. Viel niet tegen, maar dat hebben we vaker gezegd...... als Moos over een maand nog zo fijn loopt als vandaag en zijn mond er nog zo netjes uitziet als vandaag, is het nieuwe experiment geslaagd. En anders wordt het wrs een tijdlang 2 bitten afwisselen. Of weer iets nieuws zoeken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:30

Jeskim: poe, hopelijk komt er toch snel verbetering. :(:)
Gem: aan het proberen met ander bit. Is altijd lastig. Het duurt altijd even voor je weet of het werkt.
Baudy: jammer van je les
VHU: ja, ik was altijd voor een wedstrijd. Heb weinig keuze met een schimmel en een bonte met heel veel wit. Zodra ze iets gaan zweten ziet het er anders niet meer uit. Bovendien zijn de staarten altijd zwart. Vandaag Sammie alleen afgespoeld met warm water, wel de staart gesopt. Zoonlief heeft namelijk meegedaan aan de selectie voor het Jeugd Stimulerings Plan regio Groningen van de KNHS. We horen binnenkort of hij geselecteerd is. Dan krijgt hij 12 x (om de week) les (van zijn eigen juf) tegen gereduceerd tarief en ze gaan met de hele groep ook 2 dagen op pad. Oa met rabotalentengroep ook iets doen.

Omdat Rembrand blijkbaar gevoelig is voor uitdroging (bleek uit bloedonderzoek bij een marathon), krijgt hij in de zomer dagelijks electrolyten over het eten. (Nu dus niet, omdat hij niet werkt.) Toen het zo heel warm was heb ik de andere 2 voor de zekerheid ook bijgegeven.

Nou, ik ga verder met het voorbereiden van onze eerste indoor menwedstrijd. Heb al 3 juryleden weten te strikken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:27

@jeskim: :(:) :(:) :(:) .

@gem: hahaha, geen idee; ik ben nooit zo van de tijd en nu dus alleen dochter dat is voor moeders lekker rekaxed.

@tine: wat leuk zo'n eigen talentenplan!

Pony loopt anders rustig ritten van halve dagen zonder ijzers en in de rijbak ging het prima; zekerheidshalve wel afspraak gemaakt om te beslaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:52

Goedemorgen

Voorlopige startlijsten van hippiade staan op internet. Verkennen van 9.30-10.00 en voor mij start om 11.03. We hoeven gelukkig niet idioot vroeg van huis.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:00

Goedemorgen..
Jeskim...heftig zeg....onze Vamor die is...even rekenen...20 jaar geworden,...met zwaar gevorderde artrose in halswervels en rugwervels.
We reden fanatiek met hem tot hij ...16 jaar was..toen is hij met pensioen gegaan.
Ze kunnen heel veel tegenwoordig, ik hoop dat de behandeling goed aanslaat, en ze snel weer opknapt, in ieder geval heel veel sterkte..dat soort dingen komt hard aan....
Ava, lesmees iets aan de late kant..maar gelukkig tijd genoeg,
Gem, een echte uitdaging om het juiste bit te vinden dus..lastig, ik hoop dat jullie de juiste match vinden..
Vhu, de routine begint weer voor Zoon....en jij zelf ook weer an't'wark....Goed zeg !!!..maar ook sterkte ! en succes !
Electrolyten..hebben we ook voor de honden...ook red cell, maar dat gebruik ik dus niet.....
electrolyten heb ik ook nog niet gebruikt, wel pemmikan..een high energy boost koekje voor tijdens de wedstrijden en zwaardere trainingen.
baudyh, niet naar les..balen....hooi is wel weer nodig..maar jammer dat dat precies samen valt...
Tine, leuk zo'n plan, ik hoop dat je zoon mee mag doen.

wij hadden 2 teven loops..dat is bijna over..nr.3 is nu ook loops..eagle eet zelfs niet...hahaha...arm ding..
verder..ga ik mijn koffie op drinken..en verder klussen...tot later..
fijne dag allemaal....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:20

Goede morgen.
Werd vanmorgen vroeg gewekt, stond om half 8 een loonwerker voor de deur waar ik de mest wilde hebben. Zucht. Hem het weiland gewezen maar ondertussen wel wakker. Ik ben zo geen ochtend mens.

Wij gebruiken red cell als we paarden wat scherper willen hebben voor de keuring. Omdat het er toch stond heb ik zelko er van gegeven net na de wedstrijd maar hij reageerde er helemaal niet op. Wat blijkt doordat de elektrolyten te laag waren deed het niks. Ik ben er maandag maar mee gestopt want zelko werd iets te jollig. Het elektrolyten peil liep op en de red cell ging zijn werk weer doen. ha ha. Maar het was wel een goed idee zei de DA. Zo leer je elke keer weer wat.

Merries met veulens net weer omgeweid. Ze moesten gisteren even een weitje verplaatst worden omdat de trekkers met balen door hun land moest.
Inderdaad wel fijn om weer een wintervoorraad ruwvoer te hebben.

Ik ga maar eens aan het werk. tot later.