[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:36

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:59

IT, voor de sulky moet hij trekken, dat geeft een andere belasting dan het werk aan de longe, waarbij hij zich kan leren dragen zonder dat er gewicht aan hangt...
Waarschijnlijk is hij nog niet sterk genoeg om zich ook voldoende te gaan dragen als er gewicht achter hangt, dan trekt 'ie zich als het ware nog 'uit elkaar'...

Een paard moet zich voor de wagen ook leren dragen, net zoals een groen paard dat moet leren met ruitergewicht op de rug, alleen een paard voor de wagen moet het leren als hij gewicht moet trekken.
Veel paarden vallen dan voorover op de voorhand om het gewicht dat ze mee moeten nemen te verplaatsen...

naaltje, ik ga even naar je link kijken...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:04

netjes uitgelegd nouvel! :)
bij Dids was dat mooi te zien, die smeet zichzelf echt voluit in het tuig in het begin.. :')
terwijl hij nu gewoon gaat lopen en de boel meeneemt :=

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:21

nouvel, bedankt voor de uitleg.
het is dus een kwestie van oefenen?
veel longeren en veel mennen?
en dus niet een kwestie dat hij niet wil, maar dat hij het moet leren?

Ik zat al te denken om zijn tanden na te laten kijken.
misschien dat hij daar last van heeft?
alleen hij is begin maart ook al flink gedaan.
maar ik heb geen idee hoe snel zoiets kan veranderen.
de praktijk is bij ons met de trailer 10minuten vandaan.
maar ik heb geen vervoer om erheen te rijden... en weet niet of de dierenarts wel wil komen voor een 'banketstaaf' shetlandertje...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:22

Naaltje schreef:
netjes uitgelegd nouvel! :)
bij Dids was dat mooi te zien, die smeet zichzelf echt voluit in het tuig in het begin.. :')
terwijl hij nu gewoon gaat lopen en de boel meeneemt :=

Heel herkenbaar. Deed pony hier ook. Gaat nu al veel beter, alleen na het halthouden gaat het nog wel mis en dan gaat inderdaad kop de lucht in.

Ben bang dat ze hier weer een vrije dag krijgen. Ik voel nu pas het effect van de slechte nacht van gisteren. Wel jammer, want het is hier nu droog en er schijnt een zonnetje af en toe. Maar goed, het lukt me gewoon niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:28

IT, ja dat heeft inderdaad tijd nodig, hij moet sterker worden en zich leren dragen, zowel opbelast en belast...
Zorg er voor dat je voor de wagen het tempo niet te hoog laat worden, want dan zal hij zich sneller voor over gooien.
Verder veel tempowisselingen rijden, stukje terug rijden, klein stukje naar voren, etc, zodat 'ie zijn lijf goed gaat gebruiken.
Dit kun je ook goed aan longe oefenen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:31

maar dan wel gewoon wat vragen van hem?
of wat meer mijn handen naar voren doen/leidsels losser laten en hem zelf laten 'zoeken'?

snappen jullie wel dat het een beetje frustrerend is?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:34

je kunt het toch gewoon vragen?? maar zelf snappen dat hij er moeite mee heeft
als niemand jou ooit had gevraagd te leren schrijven, is de kans klein dat je het geleerd had.
Maar ze hebben het je gevraagd, met begrip voor 't feit dat je 't nog moest leren :)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:40

Ik snap precies wat je bedoelt IT.. Mijn pony heeft/had dat ook. Maar gewoon volhouden, heeft tijd nodig. Longeren aan de dubbele lijnen heeft erg veel nut, ook om de onderhals eruit te krijgen (nu zeg ik niet dat die van jou dat heeft, heb gister je topic gezien en kan nu even niet voorhalen of dat ook zo is, maar die van mij had dat veel en nu bijna niet meer).

Een pony van Jan heeft er ook erg veel moeite mee. Die kan als geen ander trekken, maar kan ook aan de longeerlijn en in enkelspan (sulky) ongelofelijk mooi lopen. Nu nog combineren in het vierspan maar dat vind hij heel erg moeilijk. Komt wel, maar voor Jan duurt dat dan net iets te lang.

Mijn tips die ik ook voor mezelf kreeg: Leg het tempo lager, zodat jij zeker weet dat je die controleert. Daarnaast veel overgangen, wendingen, en probeer gewoon het contact met de mond te houden als hoe jij dat zou willen. Gewoon zachtjes blijven vragen, dan zul je vanzelf resultaat zien.

Maar wat misschien ook wel zou helpen, merk ik bij mijn pony goed. Jenna is 5. Is dus nog jong. Ik móet haar af en toe even een week of 2/3 even vrij geven om alles weer te verwerken.
Laatst was ik aan het longeren en vooral proberen met achterwaarts en middendraf. Wilde allebei nog niet goed lukken. Ik heb haar 3 weken vrij gegeven en pakte haar daarna weer op, en ineens kende ze het commando en deed precies wat ik vroeg! :D
Laatst bijgewerkt door lienepien610 op 19-10-10 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:40

ik zou in ieder geval wat minder streng zijn voor hem...
denk dat ik gelijk teveel van hem verwacht ofzo..
als ik logisch nadenk (had ik gewoon eerder moeten doen) dan weet ik gewoon dat het tijd nodig heeft...
ga hem de komende tijd gewoon 2x per week aan de dubbele longe doen.
en dan 3 keer per week (of 4x) mennen.
en met het mennen wel wat vragen, maar niet te streng zijn.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:42

wobbe heeft/krijgt nu wel iets een onderhals.
maar ik denk dat als ik hem meer aan de dubbele longe pak dat vanzelf wel wat weg trekt.
en ad aarts heeft wel gezegd dat hij niet echt de bouw/hals heeft om nageeflijk te lopen, maar dat ik met veel oefenen wel iets verder zou kunnen komen.
maar goed... ik ben dan miscchien weer zo dat ik te hard van stapel loop.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:03

Kim, les nemen scheelt vast al een hele hoop. Ik denk dat je teveel van Wobbe verwacht dat beestje loopt nog niet zo heel lang voor de wagen daar kun je niet gelijk van verwachten dat die tip top met ze kop naar beneden voor de wagen loopt. En wat van de aarts zegt dat hij er geen bouw voor heeft, de grootste onzin die ik ooit gehoort heb!

Ik heb Buck gister weer voor het eerst 'gelongeert' nadat de fysio afgelopen vrijdag is geweest. Ik heb hem los zonder troep om en zonder longeerlijn in de cirkel gedaan laten stappen draven galoperen. Ik zie weinig verandering hij kijkt gewoon aan beide kanten die die op loopt lekker naar buiten toe en loopt mooi te wezen. Vanmiddag dus maar weer lekker mennen, en ik bel die afspraak voor vrijdag af, beetje zonde geld dit.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:35

lot, zou het niet kunnen dat het iets meer tijd nodig heeft bij buck?
en dat als de 2e afspraak geweest is dat het dan wel beter gaat?

over wat er gezegd is over wobbe zijn bouw... geen idee of het onzin is of niet.
maar ik heb daar verder niet veel verstand van.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:44

@ IT het is en blijft gewoon moeilijk. Ik heb dat met ferro ook zijn bouw heeft er idd ook wel iets mee te maken. Ik krijg ferro wel redelijk rond maar net dat laatste knikje geeft ie niet. Ik ben hier ook lang mee bezig geweest. Verschillende bitten (hij loopt nu met een dubbelgebroken trensje) en dan nog verschillende methodes. Longeren met touwtjes werkt goed hij moet dan zijn nek gaan gebruiken en hopelijk zijn rug ook en dan de spieren oprekken en dan proberen de achterkant er ook bij te houden maar dat vind hij ontzettend moeilijk en gaat ook regelmatig in verzet. Maar ik hoop dat we er ooit nog komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:10

IT, wel vragen, anders leert hij het nooit, als hij gewoon met z'n neusje naar voren mag lopen...
maar eerlijk en met beleid, en liever 10 min goed dan een uur zonder resultaat... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:01

Gaat lekker hard. Van weer heb geen kast gehad, en voor mijn paard is ook goed wat extra koeling tijdens het werken.

Naaltje,
Dankje voor tips. Die geboken lijn ga zeker mee nemen de volgende keer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:08

Alwyn vindt het ook nog moeilijk wat langer dan half uurtje goed te lopen voor de wagen. Hij buigt wel heel makkelijk af, gelukkig, maar houdt het niet lang vol. Hij doet zijn hoofd dus niet omhoog, maar doet zijn hoofd steeds lager op een gegeven moment loopt hij bijna met zijn neus op de grond zeg maar. Niet uit ontspanning maar door inspanning :(:) Dat vrij lopen voor de wagen, wat Naaltje zegt, heeft echt tijd nodig.
Als ik Alwyn vergelijk met Snuit (wel leuk als je twee van die totaal verschillende pony's hebt, qua ervaring) zie ik dat Snuit helemaal vrij loopt, los door zijn lijf, koppie erop en totaal geen moeite met het gewicht, ook niet met de 4-wielige wagen met mij en mijn (100 + kg) groom erop. Pas als hij moe wordt gaat zijn hoofd (ietsje) naar beneden (en dat is dus over de weg / gras pas na 25 / 30 km }:0 ).
Snuit heeft echt een dikke nek en als hij in verzet komt zet hij zijn onderhals erin, kop omhoog, dan heb je weinig meer te vertellen, doet hij gelukkig steeds minder :+
Als hij lekker loopt zet hij zijn hals er nog steeds op maar maakt hij wel mooi knikje in zijn nek en ziet het er op zich echt wel leuk en pittig uit. Maar voor een dressuurproef zou hij zijn hals meer uit moeten leggen, neusje naar beneden. Zo af en toe heb ik hem stukjes voor de wagen zo mooi lopen, ziet er dan ook wel echt heel mooi uit <3
Ook als hij los in de wei loopt heeft hij zo'n opgezette houding en Alwyn houdt zijn hoofd uit zichzelf ook veel meer in een dressuurhouding.

Als ik men zit ik niet de hele poos te prutsen hoor, vraag stukjes meer maar laat ze ook lekker sjouwen. Ik geef mezelf ook altijd een 'opdracht', vandaag werken we aan, of deze week aan... bij mij is het nog heel erg basis hoor. Gewoon halthouden, stap, draf overgangen in mijn tempo, probeer mooie buiging te rijden in bochten en gehoorzaam voor obstakels. Dat ze dan netjes lopen vind ik mooi meegenomen en gebeurt soms vanzelf, soms ook niet. Denk wel dat, als ze voor de rest goed voor elkaar zijn, dat nagevelijke vanzelf wel komt. Was onder het zadel ook altijd zo. Buiging en tempo kunnen wisselen is veel belangrijker dan die 'krul'.

@Buckje, weet niet hoe het werkt met fysiotherapie bij paarden, kan je geen advies geven.

Vanochtend met Snuit op het laantje / toerit geoefend. Eerst lange lijnen daarna voor de tweewieler. Oefening halthouden, wachten, rustig in stap voorwaarts, drafje, stap, halthouden wachten, stap - draf -stap enz. En...'t ging eigenlijk steeds beter :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:03

ben nu ff een stille mee lezer...lig al een week plat op de bank,tja weer enorme last van mijn darmen(crohn) dus alleen het nodige:uitmesten,paarden/ponys de wei op,binnen halen, voeren enz en weer plat.
zaterdag al mijn moet en energie verzameld om de meiden van mijn vriend te plezieren met een bixie-dressuur/spelletjes wedstrijd.
voor hun de eerste keer(jongst rijd net 1 maand, dus mee hollen en gelukkig na 2,5 uur pas weer spelletjes,dus bijkomen voor mij)
was een leuke dag,maar wel pijnlijk voor mij,maar dat had ik voor ze over: 2 blije gezichtjes en ze genoten ervan :D
en ik.....op zware medicijnen en veel rust en hopen snel weer voorbij zodat ik weer wat kan gaan doen met mijn dieren en ondertussen lees ik braaf hier mee! ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:28

sterkte HT... :(:)

snuit hard aan 't oefenen, oefening baart kunst! ;)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 14:31

Beterschap en sterkte happytime.

IL veale loopt ook niet makkelijk naar beneden, daar ben ik ook constant bezig. Constant kneepjes geven, constant recht richten. Als het niet wil laat ik hem even in zijn eigen houding lopen en daarna probeer ik het weer. Als ik constant vraag wordt hij chagrijnig en krijg ik niks meer voor elkaar.

Maar blijven oefenen. Je hoeft niet telkens een uur te oefenen, maar probeer eerst 10 minuten dat hij goed loopt en ga het dan uitbreiden.
En ga een keer een les nemen, kan ook veel helpen.

Ik ben trouwens op zoek naar een andere instructeur. Mag alleen niet te ver rijden zijn, ivm altijd met 2 auto's heen moeten.
Maar ik merk dat veale bij de nieuwe instructeur gewoon niet goed loopt. Thuis loopt hij super en in de les niet. ik moet hem terug rijden constant en daar wordt hij gek van.

Buck misschien heeft het inderdaad tijd nodig en anders een andere fysio of een keer een kraker of ostheopaat.???

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:31

Naar Happytime, hoop dat je wat afleiding bij bokt vindt. Leuk dat je de meiden hebt meegenomen, die kinderen genieten daar zo enorm van!

Oja IT
Citaat:
maar dan wel gewoon wat vragen van hem? of wat meer mijn handen naar voren doen/leidsels losser laten en hem zelf laten 'zoeken'?

Je handen horen niet te ver naar voren, alleen in noodsituaties dan verkort je de leidsel, doe je je handen dus automatisch wat naar voren en heb je in geval van nood genoeg ruimte om in te kunnen grijpen. Als het 'enge' dan weer voorbij is verleng je weer wat en zorg je dat je handhouding weer mooi dichterbij is. De kunst is dat je pony het niet merkt, die houdt continue lichte aanleuning in zijn mond (en heeft er dus als het goed is geen weet van dat jij voorbij iets engs gaat). Maar zo blijf je er wel bij en als het moet kun je direct ingrijpen.
Leidsels horen te 'dansen' boven de rug van je pony, niet strak, niet te los maar verend. Dan heb je mooie aanleuning. Voelt het ook licht in je hand. Als het te strak is hou je teveel de leidsels vast en is je hand te gespannen. Je pony kan dan ook niet ontspannen gaan lopen. Is moeilijk hoor, kwestie van leren aanvoelen (of misschien eens met een pony mennen die dat al wel kan, weet je waar je naartoe kunt werken).

Jammer Tallechie dat je op zoek moet naar andere instructeur. Maar kun je het niet gewoon uitleggen, dat je bij Veale gewoon niet continue terug kunt rijden omdat hij daar helemaal gestoord van wordt? Vind het trouwens ook raar als je dat steeds moet want daar worden ze volgens mij op den duur allemaal compleet idioot van.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 19-10-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 14:33

Als hij niet weet hoe hij moet lopen blijft hij zoeken, je moet hem wel ondersteuning bieden waar hij ongeveer moet lopen. Hij moet je hand wel opzoeken, maar dan moet je wel contact houden.

Ik zal je toch echt aanraden om wat lessen te nemen, desnoods met een ervaren pony.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:36

Precies wat je zegt, wel ondersteunen, niet trekken en ontspannen.

Het kan heel erg goed helpen eens met wat anders te mennen.
@Nouvel, we zijn inderdaad druk aan het oefenen. Gelukkig pakt hij het erg goed op!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 14:40

Je moet zo'n beestje wat net voor de kar staat ook geen uren in die houding laten lopen, gewoon in het begin korter en uit gaan bouwen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:01

Persoonlijk vind ik het het belangrijkste dat een paard/pony met plezier voor de wagen loopt, met een vrolijke uitstraling, passend tempo en betrouwbaar. En ik ben zelf helemaal geen dressuurknutselaar dus misschien heb je aan mijn tips / ideeen wel helemaal niets :+

Het is me hier toch vervelend weer, regen, koud, bah. Zoonlief hangt voor de televisie, ik achter de laptop, dit is nu niet het toonbeeld van een actieve herfstvakantie :+ Zal mezelf eens even in beweging zetten :evaw: