[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:15

Dat ken ik :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:15

Ja is net een mooi maatje :D :))
En ondanks dat ik 1.77m ben pas ik er vind ik nog best leuk op :)
Afbeelding

Als je met de dubbellonge werkt, doe je dan beide lijnen door de bovenste ringen zeg maar, of de buitenlijn achter de billen langs? Tryggur vind dat namelijk nog wel spannend en schiet dan weg, dus ik wil eerst beginnen met hem goed aan de hulpen hebben als ik er achter loop oid voordat ik dingen tegen z'n billen ga hangen :P (hij zal niet uitslaan, maar rent ervoor weg)
Zelf lopen is wel goed voor mij _O- Gaan er misschien nog wat vetjes af :))

Wat voor maat tuig heb jij op je pony? :) Een pony of cob maat? :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:18

Je kan ze eerst over zijn rug laten lopen, geen probleem :) en dan voorzichtig achterlangs proberen :) Eerst handigheid krijgen is wel fijn denk ik

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:19

Ja dat bedoel ik idd :j
Maar wat is voor mij het makkelijkst om mee te beginnen en wat zou voor Tryggur het fijnst/duidelijkst zijn? Toch eerst dubbellonge? Of is langeteugel of lange lijnen dan toch fijner om mee te beginnen? :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:21

Welkom! leuk paardje :D

Vandaag gaat mijn bijrijder naar rivaldo, zodat ik een dagje aan school kan gaan werken, bah heb er helemaal geen zin in maar het moet maar. Denk wel dat ik vanmiddag even langs ga om iets te halen op stal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:21

Weet niet, per paard verschillend :)
Ben met mijn merrie met lange lijnen begonnen ivm het mennen. Dubbele longe doe ik niet, raak in de knoopknoop en dat is niet handig :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:24

Bedankt! :D

Ah in de knoop raken is niet handig nee :)) Zou mij ook nog wel kunnen gebeuren denk ik :')
Denk dat ik maar met lange lijnen ga proberen te beginnen dan, dubbellonge heb ik zelf ook nog niet veel ervaring mee (ofja alleen een paar keer met ervaren paarden) net met lange lijnen kan ik natuurlijk ook gebruiken wat ik nu in de menlessen leer elke week :)
Dan ga ik denk ik gewoon een paar leidsels aanschaffen (kan dan later altijd nog een dubbellonge erbij kopen) :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:32

ik heb er een cobmaat op
(rugriem zowat verkleind tot shetmaat! strengen halve meter gaatjes bij laten maken, singel op kleinste gaatje, hoofdstel laten verkleinen, maar broek maar net goed, enz :P )

nevermind de volheid van het zadel op onderstaande fotos :) nichtje wilde éérst zo even voelen, 3 rondjes
Afbeelding
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 210286.jpg
ben ook ongeveer 1,76 lang :j

Afbeelding

overigens is dit dids in vol ornaat, met bokker lacuna!:
Afbeelding

bevestiging van de dubbele longe gebeurt meestal zo:
Afbeelding
dus idd lijn achter de kont door, en hierboven via bit tussen de benen weer vast
Afbeelding
ook zonder lijn achter zijn kont proberen we weleens :))

Afbeelding
en ook gewoon rechtstreeks aan het bit vast :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:36

Vandaag een mailtje van een collega binnen gekregen. Ze geeft ook menlessen, helaas in omgeving den haag en lager, dus dat was voor haar niet te doen om mij les te geven. Wel heeft ze voor mij bij het knhs 3 lijsten opgevraagt met 1ste, 2de en derde fase meninstucteurcursussen hebben afgerond, echter is hij niet compleet, maar er zijn toch meer mensen in de buurt :D.. alles staat erbij om contact op te nemen met deze mensen :D.. Ga dus vanavond even allemaal mailtjes versturen met de hoop een leuke betaalbare instructie te kunnen krijgen voor ons :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:38

Haha maar als je alles hebt moeten verkleinen kon je dan niet beter meteen een maatje kleiner nemen? :)) Tryggur is ook vrij smal, dus denk dat een cobmaat hem dan echt veel te groot gaat zijn :=

Mooie foto's!! :D
Dat bruine tuig staat wel érg gaaf zeg! :D
Dat met lijn achter de kont weet ik idd dat het meestal zo gedaan wordt :j Maar ik denk dat wij daar nog niet helemaal aan toe zijn := Ik heb zelf weleens andere paarden gelongeerd met dubbellonge en dan gewoon net als met mennen door de ringen van het schoftstuk naar het bit :)

Keet

Hee dat is handig :)

Keet

Je zit op de veiling in Aalsmeer toch? Heb ik ook nog een jaartje gewerkt :) Op fust bij een expeditie bedrijf

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:42

Ook ik zal proberen een beetje mee te komen kletsen. Ik ben in het bezit van 5 pony's waarvan er 4 aangespannen lopen. Mijn oude KWPN'er loopt ook nog rond maar die is al jaren met pensioen.
De pony's: Dotje ( Royal Dance vd Lobster Toren) shetland merrie, cream dun, 83 cm hoog. Met Dotje rij ik enkelspan. Misschien dat ik dit voorjaar haar ga proberen in het 2 span te zetten met mijn andere shetlander Okki van stal Marhe. Okki is nog niet beleerd.
Dan heb ik ook nog een zwarte shetlander Yaja van Stal Majero(95cm). Yaja loopt sinds dit jaar in het enkelspan, ik hoop aankomend voorjaar met haar te gaan starten in de dressuur/vaardigheid.

Dan heb ik sinds kort 2 nieuwe pony's Coco en Lola. Met hun ben ik hard aan het trainen voor het 2 span en hoop met hun dit voorjaar te gaan starten in de samengestelde mensport. Coco en Lola hebben al aardig wat ervaring in de wedstrijdsport. Nu ik nog...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:43

Jeetje, jij hebt een hele verzameling pony's!! :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:48

Wendy15 schreef:
Haha maar als je alles hebt moeten verkleinen kon je dan niet beter meteen een maatje kleiner nemen? :)) Tryggur is ook vrij smal, dus denk dat een cobmaat hem dan echt veel te groot gaat zijn :=

Mooie foto's!! :D
Dat bruine tuig staat wel érg gaaf zeg! :D
Dat met lijn achter de kont weet ik idd dat het meestal zo gedaan wordt :j Maar ik denk dat wij daar nog niet helemaal aan toe zijn := Ik heb zelf weleens andere paarden gelongeerd met dubbellonge en dan gewoon net als met mennen door de ringen van het schoftstuk naar het bit :)

nope maatje kleiner was geen succes geweest :)
hoofdstel heb ik de bakstukken laten verkorten, maar neusriem, frontdeel en keelriem zijn precies goed
broek dus ook
schoftje zelf ook
pony heeft een kort koppie, kort ruggetje dus had het voorzien :P
vond het zelf overigens ook mooier om cob (=dus net wat groffer) op klein erop te leggen dan pony op 't grootst zegmaar :)

zal 't tuig binnenkort eens opgraven, is al 2 mnd niet meer gebruikt :o
vorig jaar om deze tijd was m'n kar net klaar! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:48

Coco en loa die namen komen me bekend voor? Waren die niet van Mamalamala hier op bokt (weet de exacte naam niet)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:01

Ja klopt zit op de veiling in aalsmeer, collega komt soms hier in aalsmeer maar werkt in vestiging naaldwijk.

Mochten er mensen zijn die ook geintresseerd in die lijsten zijn dan kan ik ze naar jullie mailen :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:03

ik ben ook wel benieuwd l_rivaldo!! :D
en dan vooral het noord-west brabant gedeelte :D
blijft kriebelen om met dids ook goed les te gaan nemen met de wagen :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:05

Pb even je gegevens dan zal ik ze naar je mailen.. Het zijn niet super grote lijsten, maar miss zit er wat tussen.. Niet iedereen staat erop.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:08

Naaltje: Lastig is dat he! Tryggur is ook heel kort :j Was ook lastig om een zadel te vinden wat kort genoeg is voor hem en waar mijn billen ook in passen := :))
Jouw fjord lijkt op de foto's wel net iets groter en steviger dan Tryggur? Weet ik niet ik het zou redden met een cobmaatje := Maar dat is van latere zorg :) rustig aan beginnen :j

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:11

@Evelli: Omdat mijn mentuig op maat gemaakt gaat worden, heb het dus nog niet. Deze is veeel te groot, dus doen we die dubbel. Het spant dus echt niet, hangt soms wat teveel naar voren, maar geloof me vrij, hij daar geen last van ;) .

En van dat meelopen, oude gewoonte :o .

Als je Jerom of Jeane even twee dagen laat stilstaan op de paddock, zijn ze gewoon de eerste vijf minuten wat hyper. Chester, das met gevaar voor eigen leven :Y) . Hij vind dan dat het nodig is om bij iedere overgang es te bokken :j . En stoppen, wat een onzin is me dat :\ . Hij luister wel naar commando's en stem, en blijft altijd braaf. Doet er gewoon af en toe es zn eigen pleziertje ertussenin :+ .
(onder het rijden heeft hij trouwens nog nooit gebokt ;) )

@sander_lotte : vervelend van dat hoefijzer!

Welkom Wendy15, leuke pony heb je!

Straks even lekker met pony's en honden het bos in! :D Eerst naar orhodontist :( .

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:12

op dids heb ik nu een westernzadel wat arthur voor mij heeft gezocht :D maar idd.. zelfs boomloos cheyenne maat 1 was net te lang :oo
stevig is dids zeker (lees; goed leven :') )

ik pb je rivaldo :D

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:14

Evelli schreef:
Coco en loa die namen komen me bekend voor? Waren die niet van Mamalamala hier op bokt (weet de exacte naam niet)

Ja klopt Coco en Lola zijn van mammaslamma geweest.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:19

Naaltje schreef:
op dids heb ik nu een westernzadel wat arthur voor mij heeft gezocht :D maar idd.. zelfs boomloos cheyenne maat 1 was net te lang :oo
stevig is dids zeker (lees; goed leven :') )

ik pb je rivaldo :D

Is een westernzadel niet juist erg lang? :) Ik heb voor Tryggur nu een Wintec Pro Feldmann (ijslanderzadeltje) en die ligt er mooi op en zit voor mij prima :)
Heb sinds kort ook een barebackpad, maar die singelstoten zijn zelfs met een 35cm shetlandsingeltje nog te lang :') Moet ik eerst flink wat gaten in laten bij laten maken en hopen dat het dan net lukt := (gewoon aan zn zadel heeft ie een singel van geloof ik 65cm)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:23

Dat probleem ga ik volgend jaar ook krijgen met mijn merrie, die heeft een heerlijke korte rug....

Afbeelding
hier nog beeeeeeeetje overbouwd :+ en een cm of wat kleiner :+