vind het helemaal niet zo leuk net zijn ze kussens van z'n bank terug komen brengen, eindelijk, na bijna 3 maanden zonder te hebben gezeten (ik heb 3x op die bank gezeten voor de boel weggebracht werd ) de stofzuiger en dweil roepen nog, en ik voel me nogsteeds te rot om met dids aan de slag te gaan... heb een honing-verslaving
strijken begin ik niet aan zakdoeken lukt nog, theedoeken ook.. maar zogauw ik aan iets gecompliceerd als een blouse wil beginnen strijk ik er alleen kreukels bij woon officieel nog gewoon thuis he daar doet mams dat
sander_lotte
Geplaatst: 29-12-09 11:40
Ik zal ook nog maar eens iets komen posten... (heb erg weinig tijd: familiefeestjes en ik moet leren) Ik verschiet er echt van hoeveel dekens sommigen hebben! Ik heb gewoon een fleece deken die ik even opleg na het rijden. Voor de rest laat ik de natuur zijn gangetje gaan. Romeo heeft een erg dikke wintervacht, dus dan laat ik het zo maar.
Gisteren toen het eventjes gestopt was met regenen had ik tijd gemaakt om Romeo nog eens te longeren. Dat was zeker al bijna 2 maanden geleden! Romeo was heel braaf, alleen op de rechterhand deed hij erg vervelend. Hij wou absoluut niet rechtsom gaan. Heb hem onmiddellijk gecontroleerd, en ja hoor...hoefijzer los Ik heb een smsje gestuurd naar de hoefsmid, hopelijk vindt hij nog ergens een gaatje om deze week nog te komen... Ik ga de ijzers eraf laten halen voor de winter. Romeo is net bambi op het ijs als het heeft gesneeuwd! Best wel zielig om hem zo te zien klungelen
ik was juist jaloers op diddle... ik schoof op het stukje auto-hek een aantal keer bijna onderuit, en hij kwam vlot aangestapt door de ijzige bak/paddock.. óp zijn 4 ijzertjes!
hij voorspelt weer goeie vorst richting begin volgende week he?..
Mijn oudste merrie is geschoren moet wel een deken op en die sloopt ze danw eer, dus dan komt er een nieuwe omdat ik de kapotte moet plakken en ze niet in haar nakie kan. En dan krijg je er nog eens eentje enenen
sander_lotte
Geplaatst: 29-12-09 12:46
@ Naaltje: Hahah ik ken het:D Alleen schuift Romeo even hard als ik Het is echt een mooi zicht als ik hem naar de wei breng hoor! Maar dit is Romeo zijn eerste winter op hoefijzers, dus ik kan er wel inkomen dat het écht niet gemakkelijk loopt
@ Evelli: ja als ze geschoren zijn, kan je niet anders dan dekens op te leggen Ik geef toe dat geschoren ook mooier is, maar bij Romeo vind ik het geen nut hebben om hem te scheren. Ik rij (nog) geen wedstrijden met hem, en als ik ga rijden met hem, las ik een 30-45 minuten in om hem droog te stappen. Het lijkt me de slimste oplossing in mijn geval. Ik weet niets van dekens (hoeveel wanneer opleggen, welke deken goed is,...), en gezien Romeo snel hoest, lijkt het me verstandig om de natuur zijn gangetje te laten gaan. (ik ben bang dat ik dan meer kwaad doe dan goed en hij weer gaat hoesten)
Wendy15
Geplaatst: 29-12-09 12:56
Hallo, zou ik hier ook mogen meekletsen? Heb een klein beetje menervaring. 2 jaar gegroomd met dressuur en vaardigheids wedstrijdjes en een oefenmarathon achterop gestaan (en als vrijwilliger geholpen bij een marathon). Met dat paard ook regelmatig op buitenrit stukken mogen sturen. Inmiddels gestopt met groomen en nu zelf sinds kort op mencursus gegaan om goed te leren mennen en hopelijk van 't voorjaar mijn koetsiersbewijs te halen Heb zelf een ijslander welke ik alleen onder het zadel rij. In de cursus zijn 4 paarden beschikbaar gesteld door mensen om mee te rijden, erg leuk! Vorig weekend tijdens de kerstwedstrijd in de manege hier een 'lesdemonstratie' gegeven met ons groepje. Pionnetjes gereden enzo, érg leuk! Mijn eigen paard is inmiddels 16 en is bang voor karretjes, maar hoop stiekem toch dat als we het rustig opbouwen dat hij ooit voor de kar zal kunnen (en mocht hij er echt geen plezier in hebben dan ga ik hem natuurlijk niet dwingen ) dus ben me nu een beetje aan het verdiepen in werken aan de lange lijnen/dubbel longe/langeteugelwerk. Longeersingeltje heb ik, dus wil een paar leidsels aanschaffen en eens gaan proberen vanaf de grond wat rond te sturen (mocht ik verder willen gaan en er een karretje achter willen hangen dan ga ik daarmee natuurlijk niet zelf aanrommelen, maar laat ik hem door iemand die ervaren is beleren, maar eerst eens rustig kijken of hij er plezier in krijgt en er vertrouwd mee kan raken en zelf meer menervaring opdoen met ervaren paarden )
Hé welkom stoer dat je een ijslander hebt, vind dat zulke gave beesten.
avaluna
Geplaatst: 29-12-09 13:05
@Wendy: welkom! Leuke menplannen heb je! Koetsiersbewijs vind ik zelf ook mooi om mee te beginnen. Bij mij heeft het toen wel nog ff geduurd, maar nu heeft het menvirus toch echt toegeslagen.
Wendy15
Geplaatst: 29-12-09 13:30
Ja ik ben wel al een paar jaar erg betrokken bij de menvereniging omdat ik dus elke maand groomde met de dressuur en vaardigheidswedstrijden en hielp bij de marathons. Ook ging ik altijd mee met de puzzelritten, voorjaars en najaarsritten en mocht dan ook stukken sturen, erg leuk! Alleen door wat onenigheid met degene die ik groomde ben ik daarmee gestopt. Wilde vorig jaar al voor mijn koetsiersbewijs gaan, maar toen zat het helaas al vol, dus stond nu al een jaar op de wachtlijst en nu sinds een aantal weken dan begonnen Erg leuk ook dat er in de les 4 verschillende paarden en pony's beschikbaar zijn gesteld door leden van de menvereniging, dus kan ook ervaring opdoen met verschillende paarden (een tuiger, 2 haflingers en een welshpony )
Heeft iemand misschien ook tips voor mij hoe ik het beste kan beginnen met het werken aan de lange lijnen met mijn pony? Hij is gewoon gewend aan onder het zadel rijden en goed verkeersmak enzo. En longeer hem gewoon met een enkele longe. Nu heb ik wat rond zitten kijken en je hebt dan 'lange lijnen' dan loop je er een stukje achter, 'dubbellonge' dat je gewoon in het midden staat, en 'lange teugelwerk' dat je naast de achterhand meeloopt. Dat klopt toch? En wat heb je daarbij precies nodig (ik heb een longeersingel met veel ringen, en las dat sommige mensen voor het lange teugelwerk een slofteugel gebruiken als leidsel omdat die lang is en bij lange lijnen gewoon een menleidsel? ) Ik heb er verder absoluut geen haast mee De bak hier is momenteel toch niet bruikbaar en hij heeft een gigantische wintervacht (staat 24/7 op het land ) maar ga wel proberen het rustig op te bouwen en wie weet tegen de zomer eens proberen wat te slepen als het goed gaat.
Gebruik voor het lange teugel werk idd een slof maar dat is wel bij een shet Voor lange lijnen gebruik ik mijn leidsels maat shet Dubbele longe doe ik nooit
Denk dat een slof wat aan de korte kant is voor het lange teugelen, maar je kan het proberen
7,5 jaar... dids ben ik 4-11-06 gaan rijden en heb ik op 7-5-07 gekocht... duurt nog even voor wij zover zijn
Wendy15
Geplaatst: 29-12-09 13:41
Bedankt!
Tryggur is 1.36m, zou een slof dan te kort zijn? Denk dat ik via marktplaats even kijk om een paar leidsels voor niet al te duur te kopen om voor ik meteen vanalles ga aanschaffen eerst eens te proberen
Kun je me iets meer vertellen over het verschil tussen lange lijnen en lange teugel (behalve je positie tegenover het paard?) Het lijkt mij dat je met lange teugel wat makkelijker kunt verzamelen en zijgangen inzetten ed om je paard recht te richten? Maar misschien is lange lijnen handiger als voorbereiding op eventueel in de toekomst gaan mennen? Kun je me iets meer vertellen over hoe ik het beste kan beginnen?
Haha ja lang al he In maart 2010 woont ie alweer 8 jaar bij mij
Dankjewel! Ga het straks even rustig doorlezen Heb ook een aantal boeken over grondwerk en lange lijnen gekocht en die ga ik ook nog goed doorlezen (dubbele lange lijnen van voest en grondwerk van inge teblick ) Ik doe wel veel 'spelen' met hem, los samen door de bak rennen en achterwaars gaan en dat soort dingen, maar niet echt werken aan de hand zeg maar.
Oh dat is wel heel leuk volgens mij! Alleen ik woon op Texel, dus met lessen is vaak lastig Heb ook een boek van richard hinrichs over werk aan de hand en daar moet ik ook nog ergens de dvd van hebben liggen
1,36 mooi maatje zo groot is mijn fjordmans ook ongeveer doe met dids alleen afentoe dubbele longe werk lange lijn/teugel is geen succes, dan heb ik het te druk met zelf lopen
@evelli; dat is het probleem niet bij ons gelukkig ons staptempo zeker niet, dat loopt gelijk maar ik loop scheef, en als ik hem dan dingen wil vragen, krijg je raar effect