[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:57

:oo
die van mij die zou door een kattenluik proberen te kruipen voor een banaan _O-
die is daar echt helemaal :):) :9 van.

En indd, school weer bezig..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:58

Jemig wat is jouw paard verwend :D :D Mijn paarden vinden echt al het fruit heerlijk :Y) Janouk vindt vooral bananen en sinaasappels geweldig. Image gaat vooral voor mandarijntjes en appel.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:14

Fruit heb ik nog nooit proberen te geven aan Romeo (buiten appels dan). In de winter probeer ik biet te geven, maar dan doet hij hetzelfde als Bente, hij weigert dan zelfs in zijn bak te kijken.

Ik had een hele berg bieten gekregen van de buren, dus die moest op. Helaas weigerde ponylief om erin te bijten, dus besloot ik om de bieten te gaan raspen. (ik verklaar mezelf nog steeds gek als ik eraan terug denk 8)7 ) Meneer wou het nog niet, dus mengde ik de biet met zijn voer. Omdat hij honger kreeg, at hij het toch maar op. (hij kreeg niets meer van mij, ik was er te koppig voor, die bieten moesten op :D )
Dit jaar heb ik het aanbod van de buren toch maar vriendelijk afgewezen :o
Romeo zou beter ruilen met onze hond, die zou er een moord voor plegen om een biet vast te krijgen :D (beetje overdreven, zo een sok van een hond, maar toch :+ )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:35

Fijn VHU dat je weer een eigen wagen hebt. Loopt robin nou ook voor de dekkers wagen?

Nou vanmiddag bij Ferro geweest hij lag in de wei. Met veel moeite kwam ie overeind en mega kreupel.
Gelijk maar DA gebeld en die was er met 10 seconden (was in de buurt denk ik zo :+ )

IJzer er van onder gehaald en opengesneden. Kwam niets uit maar het kon ook een bloeduitstorting zijn.
Verbandje er om en morgen mag dat er weer af en mag ik kijken of er iets uit gekomen is.

Iemand hier ervaring met een hoefzweer? weken in soda is wel goed begreep ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:38

Bente lust bix, muesli mwah ... omdat ik het aardig vraag. Appeltje? Snapt ze nu. Boterham? .... alleen bruin, wit alleen als het flink gedroogd is, of ze spuugt 't steeds uit. De omega 3-6-9 mix waar andere paarden stapelgek op zijn zeeft ze tussen haar bix vandaan (geef het haar nu ook niet meer, ze ziet er geweldig uit dus is momenteel niet nodig). De senior priores lust ze ondertussen wel, vindt ze erg lekker. Maar daar heb ik haar via de gewone slobber van subli (met melasse dus zoet :Y) ) naar moeten verleiden (verhouding steeds aanpassen). Nu lust ze het ook ongemengd. Lucerne lust ze niet. Van die appelsnoepjes lust ze ook niet. Krentenbol ook niet. Maar sultana's die vindt ze wel lekker.... als ze niet beledigd is (=als ze bijv in trailer moet).

Als een 'vreemde' of iemand die ze niet zo aardig vindt iets aan haar geeft eet ze het niet op. Als ze beledigd is eet ze ook niet.

Zo was ze al... en ik denk echt niet dat ze bij haar vorige baas verpest is of verwend. Ik heb mijn hele leven al paarden / ben mijn hele leven al tussen de paarden, maar deze is echt nogal 'apart' niet alleen in kleur, maar ook in doen en laten :7

Ga de kinderen van het schoolplein halen of uit het park, zijn ze aan het spelen met Wiske :D ik sla dus twee vliegen in een klap, en kinderen lekker er uit en de hond straks afgedraaid :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:43

Hier ervaring met hoefzweer. Als hij door gebroken is, dan weken in de soda. Weet niet of het van te voren ook al zin heeft.

Soms zit het erg diep en duurt het even voor het doorbreekt. Erg sneu, maar verder niet heel schadelijk voor het paard. Het beeld dat je beschrijft klopt er wel helemaal bij, dus niet de moed verliezen. Paard heeft gewoon heel veel pijn in voet door enorme druk. Als die eraf is, dan is het zo voorbij.

Heel veel sterkte in ieder geval!!

Heb net gegeten, maar heb zo'n zin de kast open te trekken en koek en snoep te gaan eten. Zwakkeling ben ik toch zeg, net 1 dagje bezig. -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:56

@Maisie we hadden zo ongeveer gelijk gepost, dus had jouw post niet gezien sorry.

Denk dat Robin voor de wagen van Snuitje loopt, schat ik zo in, maar zeker weten doe ik het niet hoor, ik heb hem nog niet voor de wagen gezien. Hij stond toen ik er vandaag was lekker beetje te suffen in de paddock :7

Hoefzweren zien er qua beeld altijd heel dramatisch uit maar als het door is is het over. Hoef moet vaak nog wat herstellen van het gesnij en gepeur. Weet nog wel de 1e keer dat ik een pony had met een hoefzweer, dacht echt dat hij zijn been had gebroken. Maar het is per paard heel verschillend hoor hoe ze reageren op die pijn, denk ook afhankelijk van waar het zit. Mijn Nebraska liep gewoon dwars door een hoefzweer heen, zag de hoefsmid met beslaan een keer dat ze er maar liefst 2 zou moeten hebben gehad :oo

Overigens kan hoefzweer / kunnen hoefzweren ook voorkomen bij hoefbevangenheid, dan is de hoef er gevoeliger voor (is mij verteld hoor, door mijn vorige DA). Er zit een soort van verband tussen (figuurlijk he }:0 ). Was zo bij die pony waarbij ik het voor het eerst meemaakte (was mijn haflinger die dus hoefbevangen was geweest). Die had een iets gekanteld hoefbeen wat waarschijnlijk extra druk veroorzaakte zo nu en dan op de zool, dus vaker last van hoefzweren, was toen de redenatie. Ik ben hem toen standaard hoefcure gaan geven van de paardendrogist en toen heeft hij het nooit meer gehad (bij mij) maar toen ik hem had verkocht had hij het ook weer .... (ging ook weer over natuurlijk so don't worry).

Maar goed, dat is mijn ervaring hoor. En dat is bij een pony die er dus giga kreupel op liep en bij een paard die er doorheen liep. Verder heb ik nog nooit paarden/pony's gehad met hoefzweren.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:43

Hey, vhu superwagen gekocht !!! echt een fijne wagen !! gefeliciteerd !!
Tine..moe..moe...en moe... :(:)
Aks; groot worden is moeilijk :(:) ...vind ik nog steeds het gaat met vallen, opstaan en weer doorgaan :(:) .....een heel mooie dag gisteren *\o/* , onthoud die !!! hoe moeilijk dat ook is.....je kunt het.....dat weet ik zeker.....duim voor je dat je snel van school af bent en je eigen ding kunt gaan doen !!!!!!
SL druk en hard aan het werk, ook jij kunt het !!!!! voor je het weet ben je er vanaf !! *\o/*
maisie....arme Ferro....komt vast goed..Robin al voor de wagen, gaaf !

waaierig hier..straks nog met honden wandelen, als manlief terug is....die is wielrennen...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:41

@ Maisie: sterkte voor Ferro! Romeo heeft het ook eens gehad, in de zomer. Als hij op de wei stond, huppelde hij naar de drinkbak en legde hij zich daar languit neer. Zo moest hij niet meer rechtstaan als hij dorst kreeg en kon hij gewoon liggend drinken (was heel erg warm) :(:) Het is écht zielig om te zien, maar je kunt er weinig aan doen. Romeo wou zijn voet niet laten weken, dus dan is het eigenlijk einde verhaal. We hebben moeten wachten tot het over was.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:09

Bedenk me nog het volgende.

De haflinger die ik toen had kreeg trouwens wel pijnstillers. Hij zou anders zijn andere voorbeen teveel gaan belasten met extra gevaar voor hoefbevangenheid (omdat hij dat ook al eerder had gehad) door overbelasting. Moest hem toen pijnstiller geven, wachten tot het werkte en dan wat gaan wandelen zodat de benen wel gelijkmatig belast bleven en dat wandelen scheen ook goed te zijn voor het goed loskomen van de rotzooi van die zweer / zweren. Dus hij kreeg niet zoveel dat hij er de hele dag mee onder de pannen was maar wel dat hij toch een paar uur per dag fatsoenlijk op alle vier de benen stond.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:16

Ben vanavond nog even geweest en hij had al wat meer praatjes. Op de wei kan ie iig nog een beetje rondscharrelen.
Heb zn graasmasker idd weer omgedaan ivm de connectie met hoefbeavangenheid. Hoop dat er morgen wel wat uit is
gekomen dan kan ik gaan weken.

Pijnstillers heb ik nog wel liggen zal eens kijken hoe het morgen met hem gaat.

Net een afspraak met Peter gemaakt dat ik robin zondag ga ophalen *\o/* Maar eerst ga ik donderdag nog rijden.
Weet niet of jij er dan ook bent VHU? Hij was ook al buiten geweest en dat ging prima was alleen een beetje onder
de indruk van de strepen en kleurtjes asfalt.

Ferro is ook zo'n zinnige eter. Ben blij dat ie zn brokjes van equilin gewoon op eet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:39

Wat leuk dat Robin het zo goed doet en ook al op de weg is geweest, kanjer 8-)
Zondag zijn wij er misschien in de ochtend.... en donderdag moet ik werken ..... tot 17.30 uur .... jammer zeg....

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 06:18

Goedemorgen!
Maisie hier geen ervaring met hoefzweren maar gelukkig heb je al,genoeg advies gehad van de rest.
Fijn dat Robin zondag naar huis mag en op de weg is geweest. Toen Gwin beleerd werd gingen ze meteen de weg op omdat dat lichter is voor het paard.

SL succes met je presentatie!

Tine als ik jouw berichten zo lees, lijkt het erop dat je suiker verslaafd bent. Vooral niet toegeven aan die suikerbehoefte en even een paar dagen doorbikkelen, het wordt vanzelf makkelijker!

Heb vannacht weer dienst gehad. Gelukkig gewoon kunnen slapen. Was gisternacht wel anders met de dienst...
Ben alleen wel erg vroeg wakker nu.

Fijne dag allemaal!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 06:40

Goedemorgen

Hier helaas meer dan genoeg ervaring met hoefzweren in het verleden. Image heeft nadat haar hoefbeen ontstoken is geweest en gekanteld is, geregeld hoefzweren gehad totdat de rust in de hoef was teruggekeerd.
Ik heb wel veel moeten weken totdat de hoefsmid kwam om het open te snijden. Op de röntgen foto's waren de zweren goed te zien als zwarte vlekken.

Vandaag de hele dag een marketing cursus over promoten website via social media. Ik ben benieuwd wat ik ga leren. Extra omzet is welkom in deze tijd www.chaletparket.nl
Want de schoorsteen moet ook roken hier!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:30

Goedemorgen.

Geloof dat ik ziek aan het worden ben. Heel duf hoofd, snotverkouden, rillerig. Heb mijn lessen voor vanmorgen maar afgezegd, is een beetje zonde van het geld als het toch niet doordringt. Paarden krijgen nog een dag vrij.

Heb vannacht toch 1 dropje gepakt. Heb zo'n vreselijk zekere keel, water drinken doet erg veel pijn. Vannacht hield ik het echt niet meer, dus 1 dropje gepakt om keel te verzachten. Dat hielp gelukkig, nu red ik het hopelijk weer met alleen water.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:41

o jee tine je mag zeker geen dropjes vanwege je dieet. Miss kan je wel van die keelsnoepjes of strepsils halen ofzo?

Frensie als ik robin zelf had beleerd zou ie ook gelijk de weg op moeten. Gelukkig is ie niet bang van auto's. En bij petrideko hebben ze een mooie menbak te zien op de foto's van Aks.

Hoop dat ferro er wel snel van af is. Gelukkig als ik zo lees is het niet super ernstig alleen wel heel vervelend. Hou hem maar even goed in de gaten nu.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:53

@ Maisie, getsie wat vervelend voor Ferro :(:) hopelijk is die snel weer de oude.
Ben je al klaar voor zaterdag? Zag dat het voor ons allemaal uitslapen wordt :O
Maak uit de verhaaltjes op dat je nieuwe pony ook al voor de wagen staat? Leuk zeg, ben wel benieuwd naar de look a like ;)
Heb gister nog een nieuw tuig gekocht, staat super mooi op de pown :D
Hopelijk heb ik op vrouwenpolder niet zo'n binnenkomer als laatst bij Vermue :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:57

*\o/* Goedemorgen...
Tine..succes..koolhydraatarm is wennen, maar werkt wel ! hopelijk ook voor jou...kan wel even zwaar zijn vooral in het begin...succes !!
Maisie Donderdag met robin mennen, gaaaaf !!! hij doet het dus goed !
Janouk, succes met de cursus !
Frensie lekker vroeg wakker
verder...fijne dag allemaal !!!! :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:31

Net even de paarden gevoerd, ben nu doorweekt van het zweet. Ga zo even wat fruit eten en dan naar bed.

Vwb het dieet, volgens die man zou ik me dezelfde dag al fitter voelen.....

En vwb het dropje. Ik weet dat dat niet mag, maar alle keelsnoepjes zijn verboden en dit was het enige wat ik in huis had. Kon haast niet meer slikken, water deed heel erg pijn, dus moest toch even iets. Nu gaat het wel weer, dus blijf er verder vanaf hoor. Ik ben altijd heel strikt als ik een dieet moet volgen (heb al meerdere dieeten moeten volgen van artsen, helaas tot nu toe zonder enig resultaat)

Maisie: wat super dat Robin het zo mooi oppakt. SToer hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:26

Het is zo'n gekkenhuis bij ons op het werk dat ik vandaag thuis ben gebleven anders kom ik nergens aan toe (werk nu thuis, vlucht even naar bokt :o ) klinkt eigenlijk wel raar als ik het zo opschrijf.... Ik kan er niet tegen hoor al die gestresste mensen om mee heen. Nu eindelijk mijn mail bij kunnen werken en wat dingen telefonisch af kunnen handelen. Straks weer verder met nakijkwerk.

Bij onze stal (waar Robin dus staat) hebben ze een super grote menbak (plus enorm veld) en de bodem van de bak is ook echt gericht op menwerk, dus gewoon stevig en beslist niet zwaar (ook niet als het vreselijk heeft geregend). Bij stal krijgen ze doorgaans pony's en paarden die nog niets gewend zijn, dus ook geen verkeer, of ze zijn verknipt/is verhaal bij. Er komt hier op de weg wel van alles langs t/m enorme tractor/vrachtwagen combinaties. Dus kan me voorstellen dat ze met een onbekend jong ding niet direct de weg opgaan. Ze doen het wel snel hoor, vaak als ze twee, drie keer voor de wagen in de bak hebben gestaan gaan ze al naar buiten toe. Gaat eigenlijk ook altijd goed. Heel soms gebeurt het dat een paard echt bang is voor het verkeer, maar ja dat kan je als beleerstal eigenlijk ook niet trainen, dat duurt langer dan een paar keer de weg op om dat goed te krijgen. Vaak zijn ze in het begin bang voor de strepen op de weg, blaffende honden, sissende ganzen, mensen in de tuin, dingen langs de weg, tegenover de stal is een horeca gelegenheid met een speeltuin incl springkussen, ook altijd erg leuk en dus al het verkeer. Meestal als ze bij ons een bepaald rondje goed kunnen afleggen, kun je er thuis denk ik ook behoorlijk mee op pad :j

Nou ik duik weer in de school-toestanden.... sterkte met je keel Tine wat ellendig dat je nu net ziek aan het worden bent met het dieet :(:)

**edit** dat bepaalde rondje durf ik nu pas sinds een maand of twee samen met mijn groom met Bente te doen.... :+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:10

Citaat:
@ Maisie, getsie wat vervelend voor Ferro hopelijk is die snel weer de oude.
Ben je al klaar voor zaterdag? Zag dat het voor ons allemaal uitslapen wordt
Maak uit de verhaaltjes op dat je nieuwe pony ook al voor de wagen staat? Leuk zeg, ben wel benieuwd naar de look a like
Heb gister nog een nieuw tuig gekocht, staat super mooi op de pown
Hopelijk heb ik op vrouwenpolder niet zo'n binnenkomer als laatst bij Vermue

nieuw tuig !! zo oud was je andere toch niet?

Ja de look-a-like staat voor de wagen ga er donderdag mee rijden dan zaterdag miss nog en zondag halen we hem op
dus dan zal je hem ook wel eens zien verschijnen in de les bij Leo.

Ja dag van het paard is altijd vroeg uit je bed. Voor 8.00 de vaardigheid verkennen is wel erg vroeg. Blijft
het meestal ook niet zo goed hangen :o Als het maar droog is !!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:05

middag :wave:

zo even niet veel doen, cursus weer voor maand ingeleverd, zal pics laten zien. Vanmorgen boodschappen gedaan ivm komst baby, dan hebben we al veel liggen, maar toch weer katjing bij de kassa, net ook nog factuur van de vloerbedekking betaald van zoonlief zijn kamer, zo de bankrekening is weer ver geplunderd. Straks hier nog huis schoonmaken en verder verdiepen in rest van cursus, maar had nu even geen zin :')
Dadelijk eerst maar wasje kleding aanzetten, tis lekker weer, kunnen die buiten hangen scheelt weer.
Even teruglezen :j

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:09

@vhu, gekkenhuis op het werkt, boktuitvlug gevonden.
werk ze vandaag nog
@tine, beterschap, niet te veel doen.
@maisie, hoop dat die snel opknapt
verder geen ervaring met hoefzweren of bevangenheid. Hoefzweren bij koeien heeft manlief dan weer wel. Tja maar niet bij paarden.
@biancaoo, hier ook waaiierig, tja wonen in de polder, was droogt snel

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:12

paar pica's van de cursus dan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

als iemand de andere wilt zien, even mij op facebook zoeken :j

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:19

Maisie schreef:
nieuw tuig !! zo oud was je andere toch niet?

:o Nope nog geen jaar, want 27 augustus hebben we de Pown pas een jaar!
Heb nu een luxe marathon van leer, deze hou ik voor de wedstrijden dressuur vaardigheid is toch iets sjieker als de eurotech :+

Vrijdagavond kun je vanaf 19.30 ook verkennen, dat doe ik maar en dan zaterdag nog een keertje.

Ja ben echt benieuwd, dus we gaan hem bewonderen bij Leo in de les *\o/*