[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:14

Succes allemaal

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:25

Goedemorgen, iedereen veel succes in Maasdijk, het is hier lekker paardrijweer dus dat zit in ieder geval mee *\o/*

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:16

Heel veel succes, allemaal!

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:04

Succes iedereen in Maasdijk. Nog een paar uurtjes en ik heb mijn 10-daagse werkweek erop zitten. Morgen lekker vrij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:17

Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben voor mijn shetlander opzoek naar een nieuwe wagen. Echter twijfel ik heel erg tussen een sulky of een concourswagentje, misschien dat jullie mij kunnen helpen?

Mijn eisen zijn als volgt:
Lichte wagen (minder dan 100 kilo)
Geschikt voor een shetlander van 89 cm
Goed geveerd
Geremd
Plek voor 2 personen
Ik wil er mee over de weg kunnen, maar ook mee door de bak en door het bos kunnen rijden. Hierbij zijn er ook plekken met mul zand.

Nu had ik al een beetje zitten kijken naar sulky's, maar de sulky's die 2e hands te koop zijn lijken mij niet heel stevig (cavalettie), en nieuw zijn ze te duur. Marathonwagens zijn te zwaar en te duur. Wat over blijft zijn concours wagentjes. Lichte wagentjes in een betaalbare prijsklasse.

Hier heb ik echter nog wel wat vragen over.

Zijn deze wagentjes er echter ook in shetland-formaat?
De wielen zijn meestal van die dunne spaakwielen, zijn die wel sterk genoeg voor onverharde wegen en door het bos?
Wat zijn punten waar ik op moet letten bij een 2e hands concourswagentje?
Wie heeft er ervaring met een shetlander voor een concourswagentje?

Ook twijfel ik een beetje tussen een cavalettie sport-editie, deze zien er toch een stuk steviger uit dan de gewone versies, iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor het lezen.

Gr.
Shanna

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:37

hallo allen..
ik hoop dat jullie fijn presteren op het districtskampioenschap !! succes.

Shanna, welkom, ik zal meteen antwoorden op je vraag..een sulky/tweewieler is mooi genoeg voor een shet van 89 cm, 4-wieler vind ik dan erg uit verhouding..en vaak veel te zwaar..maar dat is mijn persoonlijke mening. hca sulky's zijn supergoed, andere shetlander menwagentjes licht in gewicht heb ik geen goede ervaringen mee.

Baudyh,..is DB onder het zadel beleerd ?....anders zou ik hem zeker dat aanleren..en dan zien dat je een vriendelijke goede ruiter krijgt die hem wil gymnastiseren, en aan de hand daarvan zou je denk ik rijtechnisch veel op kunnen lossen..of met de dubbele longe aan het gymnastiseren.....dat zou veel kunnen helpen denk ik..omdat je schrijft dat hij linksom stijf is....maar t'blijft een lastig verhaal...

tot laterrrr :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:59

HCA is helaas ver boven mijn budget omdat deze niet 2e hands te vinden zijn. Omdat ik puur recreatief wil rijden is het mij geen 1000 euro of meer waard.

4 wielige die ik vond zijn inderdaad wel aan de maat (stokmaat tot 1.20) maar ik weet niet of er ook een maatje kleiner bestaat? Qua gewicht schijnen ze zo'n 80 tot 100 kilo te wegen (afhankelijk van gebruikt materiaal). Maar jij raad dus 2 wielig aan? Dankje voor je snelle reactie! :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:38

Ik zou met zo'n klein beestje ook niet 4-wielig willen rijden. Met een concourswagen het bos is lijkt me ook niet zo heel veilig. Dus dan toch 2-wielig.

Baudyh, is het niet wat om met DB aan de hand te gaan werken volgens de methode van Bent Branderup, of lange lijnen ala Piet Bakker? Daar bereik je veel meer mee dan alleen voor de wagen en longeerlijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:20

Districtskampioenschappen. Janouk liep 2 hele fijne proeven ZZ dressuur: goed voorwaarts en aktief. Heel blij mee met de progressie van de laatste weken. +:)+ :D
De jury bij H was ook blij : 211 punten.
De jury bij C had helaas een hele andere mening: 176 punten.
35 punten verschil %)

2e proef Jury bij H 204 punten
Jury bij C 196 punten

Niet genoeg om de aansluiting bij de top 3: geen Hippiade

In de vaardigheid was de tijd en de scherpe bochten de scherprechter. Van de ca. 110 starts waren er maar een stuk of 10 foutloos binnen de tijd.

Janouk liep heel fijn en bleef goed aantrekken: 3 balletjes en tijdsoverschrijdeing. Maar goed gelopen +:)+

Nu op naar de clinic bij de Bondscoach: kijken of hij iets kan met Janouk

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:07

na een winderige districtkampioenschap met veel bekende van hier(en weer heerlijk kunnen bijbebben met iedereen) een 5de plaats en ticket naar NK! helemaal blij...nu te in de relaxt-stand want was best een pittig dagje op pad voor 'maar' 2 dressuurproefjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:26

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de cavalettie sport?
Omdat ik er puur recreatief mee wil gaan rijden en geen sport-ambities heb vind ik c.a. 400 euro echt wel genoeg voor een wagentje. Doorsparen is wel een optie, maar ga ik niet doen. Ik vind het gewoon het geld niet waard voor een wagentje die op zn meest 1 keer per 2 weken gebruikt gaat worden..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:54

ik had de oxer(grotere maat) super gave 2 wieler heb er fijne bosritjes mee gemaakt,oke comfort is ver te zoeken,maar heerlijk mee gereden en rare capriolen mee uitgehaald en nooit om gegaan oid ermee

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:16

Janouk..wat een verschil..pffff..onbegrijpelijk....jammer dat jullie niet in de top 3 zaten...balen zeg....
ik hoop dat bondscoach jullie verder kan helpen..veel plezier.
ht, goed gedaan ! knap hoor, gefeliciteerd.
Ik zag op fb al de mooie resultaten hier en daar voorbij komen ! knap !

fijne zondag allemaal..

de temperatuur gaat weer langzaam wat omlaag..dus..hopelijk kan ik binnenkort mijn spullen weer opladen en met de honden beginnen met trainen..ze worden behoorlijk onrustig nu..in zweden is het al koud genoeg..zin in !! *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:01

Bianca: ik moest vanmorgen al aan je denken vwb trainen van de honden. Wat een :brr:
HT: gefeliciteerd met je ticket
Janouk: fijn dat jullie zo'n vooruitgang hebben geboekt. Jammer dat de jury het niet wist te waarderen. Ik ken helaas het gevoel van zulke puntenverschillen (had dit op de hippiade: ene ring 35, andere 40 punten verschil). Dat was dus een pittige vh. Poe
Shanna: welkom. Met zo'n kleintje denk ik dat je inderdaad beter aan de tweewieler kunt.

Vandaag is zoonlief voor de allerlaatste keer in de B dressuur gestart. Nu mag hij niet meer , want hij heeft 30 winstpunten. Wat een mooie afsluiting: 1e prijs in ring 1 met 189 punten en 2e prijs in ring 2 met 187 punten, met 2 heel net gereden proeven. We zijn supertrots op hem.
Als enige A pony tussen 1 B en 7 C ponys toch een heel mooi resultaat. Nu op naar de L1.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:56

Echt super knap van je zoon Tine!
Shanna wij hebben ook een mini gehad, een van 86 cm, en die liep voor een tweewielertje (Sulky Pirouette).
HT ik vind het zooooo leuk voor je! Trouwens, was Easy Time niet van jou, was zijn vader Voice? Dan is die vandaag gestart bij endurance Kootwijkerbroek. Weet niet of ik hem heb gezien want het was behoorlijk p-weer, dus niet zo enorm aan het socializen geweest.
Wel erg fijne dag gehad, want heb lekker gereden, kon het goed volhouden mbt autorijden, ben goed gereden in de route, had rijmaatje maar die reed steeds achter me aan, paardje wilde niet voorop, en Ollie bleef zo dapper doorlopen. Dus helemaal top. En hele goede waardes.
Helaas was Ollie bij de nakeuring erg gevoelig, ze wilde niet draven. Ik ben dus na het stappen teruggestapt naar de jury met mededeling dat het niet ging. Dan krijg je een C en geen klassering.
Mijn hoefsmid is uitgeschakeld en ik wilde vorige week ijzers, maar dat ging dus niet. Kon ook niet zo snel iets anders regelen en dacht, we proberen het gewoon.
Maar goed, dat ging dus niet goed, helaas.

Lekker Biancocoo als je weer kunt gaan trainen *\o/*

Oja, kwam ook nog persoon naar me toe, is dit de moeder van de pony die je te koop hebt. Ik ja, dit is Ollie. Was die persoon geinteresseerd in Ollie. Nou dus echt niet :+

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:55

VHU;goed gezien, easytime is de kleinzoon van happytime en zoon van showtime,leuk dat ze toch gestart is met hem.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:57

Dacht ik zoek even een foto van hem op want er worden altijd foto's genomen vlak voor de finish. Maar zag geen paard met zijn startnummer. Toen even op de uitslagenlijst gekeken. Stond hij ook niet bij. Dan zijn ze toch niet gegaan.
Als het zijn eerste wedstrijd was kan ik me voorstellen dat ze niet is gegaan, het was erg onstuimig weer. Er zijn twee mensen afgevoerd met de ambulance na een val van het paard. En er zijn er meer vanaf gevallen. Sommige paarden waren erg fris.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:59

vhu, wat naar dat er nog zo veel valpartijen zijn geweest met de endurance...en ollie geinteresseerden..haha..hero is ook gaaf !! :))
HT wat leuk dat de nieuwe eigenaar endurance gaat starten..
Tine, gefeliciteerd voor je zoon, nu naar de L..spannend hoor !

zo..weer thuis, zoontje naar school gebracht..voor het eerst in nieuwe klas..op nieuwe school..met nieuwe juf...en nieuwe kinderen....spannend...hij keek nog niet echt overtuigt blij...ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft...moeilijke tijd voor hem..... ^)

gisteren weer een wandeling gemaakt met gps dingetje van mijn man, om een beginroute te bekijken voor de honden..leuke slingerpaadjes en ook wat heuvel-op-heuveltje af..dus dat is superleuk !
maar moet nog iets kouder worden..en ik heb het hier in het huis nog niet aan kant..dus kan nog niet gaan trainen met ze.
Moet eerlijk zeggen :o ..het kriebelt ook nog niet vreselijk bij me om met ze te gaan..maar dat komt door het klussen en verhuizing...

was net schoonmaken bij ons oude huis..t'is bijna helemaal leeg..wat een naar gezicht...voelde me er niet happy bij... ^)
maar nu in ons nieuwe huisje..wel, komt wel goed..t'is niet makkelijk verhuizen.. >;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:39

't Gaat vanzelf wel weer kriebelen Biancocoo als de temperatuur nog wat zakt en je staat 's ochtends op en je ziet je honden.... zeker weten! Verhuizen is een ramp :(:)
Jullie kids alweer naar school, nieuwe school is ook erg moeilijk voor kinderen. Onze zoon gaat over twee weken voor het eerst naar VO en natuurlijk andere school maar ook niemand zit daar van zijn oude school... vind dat best wel wat :\

Nou Ollie stond er vanochtend goed bij, rende enthousiast naar het hek (waar ik stond met hooi :Y) ). Die man zocht een goede endurance pony voor z'n dochter. Ik heb hem proberen uit te leggen dat het zeker bij endurance de combi is en niet zozeer de pony. Ollie verzet echt geen stap als ze je niet mag :+

Wat een hondenweer is het zeg. Het komt hier af en toe met bakken uit de lucht.
Moet hier ook erg aan de schoonmaak ....
Fijne dag allemaal!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:46

VHU: fijn dat Ollie er goed bij stond. En bijna onder je gat weggekocht. :\ Wat raar dat er zoveel van paard waren afgevallen zeg. Ook als het wat veel woei is, zou ik denken dat ruiter en paard zo'n team zijn door de vele ritten, dat dat wel mee zou vallen. Blijkbaar toch niet. Hopelijk geen nare vallen erbij.

Bianca: die zin om te trainen komt vanzelf wel weer als je stuiterende honden krijgt omdat ze aan de slag willen :D . Een leeg huis maakt altijd erg triest vind ik. Daarom wil ik niet meer verhuizen. :n

En kids naar nieuwe school met allemaal onbekende kinderen. Pff, spannend. Maar gaat vast wel goed komen :(:)

Had hier vanmorgen gewoon een bibberende pony staan. Prutweer is het natuurlijk ook he? Dit is gewoon herfst. Erg jammer.

Nou, ik ga snel verder met mijn kluslijst. Tot later

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:56

Ik denk dat mijn voorkeur toch naar een concourswagentje gaat. Omdat ik niet een ervaren menner ben ben ik bang dat ik een sulky toch niet goed in balans ga krijgen.. Toch bedankt voor jullie reacties!

Ik kan hier nog een hoop leren en zal dit topic dus zeker blijven volgen! :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:56

shanna....dat in balans krijgen, daar kun je hulp voor krijgen natuurlijk...en t'is niet zo moeilijk hoor..
even heel directe mening..maar ik vind je pony echt te klein voor een concourswagentje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:02

Helaas heb ik niemand in de omgeving die ment, dus hulp zal lastig worden. Ook lijkt het balans mij verschillen als ik met 1 of 2 personen op de bok zit? Volgens mij zijn concourswagentjes niet gek veel zwaarder voor een shetlander, en als ik er 1 met een bokhoogte gelijkend aan de stokmaat van mijn pony vind moet het kunnen van wat ik gevonden heb? :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:24

Shanna: ook mij lijkt een vierwieler voor zo'n kleintje te zwaar, dus ik sluit me helemaal aan bij Bianca. Verder heb ik het gevoel dat je hier niet komt mee kletsen (dit is een hk topic), maar alleen maar info komt inwinnen.
Tenslotte, als je geen ervaren menner in de buurt hebt, hoe wil je dan straks het mennen gaan oppakken?

Sorry, het klinkt misschien een beetje kort door de bocht, maar als je alleen vragen hebt/advies wilt, kun je beter een eigen topic openen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:41

Van wat ik in de FAQ zag was dat je je vraag ook altijd in dit topic kon plaatsen, om nou voor elke vraag (er zullen er vast meer komen) een eigen topic te moeten openen vind ik ook wat overdreven?
Mijn pony kan al voor de wagen en dit doet hij erg braaf. Echter met het in balans brengen zie ik vrij veel spoken. En om nou alleen daarvoor iemand te laten komen vind ik ook een beetje overdreven..

Zijn concourswagentjes echt zo veel zwaarder dan tweewielers?

Als ik hier mn vragen niet kwijt kan zal ik inderdaad eigen topics moeten openen..