[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:52

ik zou met een hond die zo verandert naar de dierenarts gaan...
neem aan dat je daar al bent geweest?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:56

Ai wat naar van je hond, toch maar even langs de DA?

ALleen laden van paard ben ik mee begonnen aan de longeerlijn en dan door het deurtje eruit en dan omlopen naar achteren. dan kan je nog wat druk op de lijn houden en als ze achteruit komen, dan gaat dat zonder probleem. Nu loopt mijn paard er zelf in met touwtje op de hals

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:00

oeh trailerladen.. ik ben zo benieuwd. Volgende week ga ik met Diddle ook oefenen, ik weet namelijk niet of hij makkelijk de trailer nog opgaat. Laatste keer vervoeren was met een vrachtwagen en daar is hij toen niet al te cool ingezet.. jammer genoeg

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:05

Goedemorgen! Ben erg druk maar denk even bijlezen :+

@S_L even langs DA denk ik, misschien last van de rug/hernia achtig? Kunnen ze ook heel moeilijk gaan zitten/liggen en zijn ze ook niet meer zo vrolijk. Altijd sneu zoiets.
@Naaltje stoer!!!! En die straat is inderdaad vlak achter waar ik sta, dus we komen zeker kijken! Leuk.
@Tine denk net wat meer tijd nemen als je Thabor in de trailer zet met gezellig met z'n tweeen in de trailer staan. Appeltje/bixje erbij. Beetje teuten. Eventueel emmer ophangen / voerbak met lekkers erin. En voetje voor voetje leren voorwaarts / achterwaarts in trailer te gaan. Dan kun je als hij achteruit wil (achter jou aan) ook weer voetje voor voetje voorwaarts corrigeren. Alles in ultieme rust en vertrouwen, komt helemaal goed (maar denk dat je dat allemaal al doet maar ja, zo doe ik het zeg maar). Moet ook altijd mijn paarden / pony's zelf kunnen doen, er is niet altijd hulp voor handen, dus ik leer het ze ook zo. En ik deed dan ook lange lijn aan paard, die hield ik inderdaad gewoon vast, dan onder stang door, beetje teuten, naar achteren lopen, paard weer 'opduwen', stang erachter, weer naar voren enz. :7 't kost effe tijd maar dan heb je wel een trailerproof peerd }:0

Lees verder nog over achteruitlopende paarden, deed ik ook wel eens bij Nebraska en Ushi, bij endurance wedstrijden. Dan moest je gewoon ergens langs en soms wilden ze niet. Niet vooruit, dan achteruit, en jawel, dan liepen ze er zo langs, rare beesten. Sinds ik ook men mogen ze van mij beslist niet achteruit onder het zadel (buiten dan) en al helemaal niet omdraaien. Ben ik echt heel streng in ~~}>

Gisteren echt heerlijke paardendag gehad. Snuit lekker gemend, leuk buitenritje gedaan. Alwyn in de bak, door de hindernissen en in de grote dressuurring gemend, sta toch steeds verbaasd over die pony, hij pakt het erg goed op. En daarna Rizanta voor de tweewieler. Had de burries bij laten buiten en yes *\o/* nu zat het allemaal perfect. Goed in balans, ik zit er goed achter en Rizanta kan er goed mee lopen. Heb stukken zo ontzettend lekker gemend, fijn mondje, mooie stelling, wow dat is kicken hoor. En... ben zelfs zo dapper geweest dat ik zelf ook alleen het gras op ben gegaan en in de dressuurring. Ging echt fijn.

Conclusie: wij zijn volgens mij nu wel klaar voor volgende week :j

Het is hier heerlijk weer :D

Oja, wagen staat nu bij wagenmaker, krijgt soort 'grote beurt', Peter heeft dat voor me gedaan, echt super service. Toch echt zo fijn dat ik bij een stal sta waar ze gewoon met je meedenken en je echt helpen +:)+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-04-11 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:06

Morgen allemaal.
Sander_Lotte: ik zou toch ook eens naar de dierenarts gaan. Zeker met zo een ouwetje.
Alleen laden: ik heb voor Petra een ponytrailer zodner tussenschot die eigenlijk breed genoeg is voor 2 pony's. Dus kan makkelijk pony er op zetten, vastbinden en langs haar door wandelen om de achterstang er achter te zetten. Tine, kan je zo niet met een longeerlijn doen zodat je druk op het halster kan houden zodat het voor hem lijkt dat hij vastgebonden staat.

Vanavond weer even genieten van het mooie weer en de koets er weer achter hangen. Begin me alleen af te vragen of we ons pas ingezaaide gras niet beter zouden sproeien want het heeft al een hele week niet geregend en volgende week geven ze ook nog warm.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:07

vhu dat klinkt goed! +:)+

lotte, hmm naar van je hond, als je het niet vertrouwd zou ik toch de dierenarts even bellen, misschien is er wel iets verkeerd geschoten ofzo...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:13

Met druk op het halster moet je oppassen hoor, kunnen ze juist van gaan trekken / omhoog gaan en dat wil je helemaal niet. Had longeerlijn er vooral bij om te zorgen dat mocht het paard eruit gaan, je in ieder geval nog iets vast hebt. Als ze er bij mij uitwillen, duw ik ze weer terug (bij de billen) of lok ik ze weer met lekkers / stem, maar niet trekken aan halster. Bij pony'tje is dat nog wat anders, maar bij paard hou je er echt helemaal niets aan. Wilden ze er toch koste wat het kost uit, gewoon laten gaan, gerust stellen, en weer erop. Het lijkt dan dat ze hun zin krijgen, maar dat krijgen ze niet, want ze krijgen pas 'rust' als ze normaal en rustig op de trailer staan. Het er steeds uitwillen, stel dat ze dat willen, moet ook langzamerhand stapje voor stapje dus rustig gebeuren.

@Pantarhei, gezellig, kom je er ook bij? Hoe bevalt de wagen van Nouvel? Ik ben trouwens super tevreden over mijn tweewieler.
@Nouvel, was ook helemaal blij en tevreden gisteren, het buiten de bak rijden, in de dressuurring met de tweewieler (is niet geremd) was voor mij echt weer een mijlpaal!

Nou ga aan de slag, groetjes & fijne dag allemaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:15

super zeg!

ik laad eigenlijk nooit alleen, zou misschien nu met fifi wel kunnen, maar ik ben te bang dat het een keer mis gaat en dat ze er dan niet meer in wil, ze is zo gevoelig op dat soort dingen...
ze is al eens in paniek door de achterstang gekomen toen we er nog een paard naast probeerden te zetten dat niet wilde laden, toen hebben we weer een hele tijd geoefend en nu laadt ze weer super, dus dat houd ik graag zo! :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:20

Ik laad de snel achter uit lopende pony's vaak met een longeerlijn. Sla ik om de voorstang heen, klein beetje druk, blijf zelf op de klep staan met hooguit een handje op de bil (zonder druk) en vaak lopen ze er dan zo in. Snel stang dicht en zelf naar het voordeurtje lopen om de boel vast te knopen.

Heb nu een veetrailer zonder schot. Ren er nu met 2 pony's tegelijk in (echt rennen, Whitney wil liever niet op de iets stijlere klep staan, dus die probeerd er overheen te springen) en knoop ze met z'n 2en naast elkaar vast en doe dan het hek dicht (heb er echt vee hekjes in zitten, geen stang, hekjes kunnen ook op de rand van de klep gezet, wel handig tegen er naast stappen).

Ze laden hier meestal wel makkelijk hoor. Op manier 1 doe ik het als Whitney weer een keer een bui heeft. Door die hand op haar bil loopt ze er zo in, aan de voorkant staan trekken heeft bij haar echt geen zin als ze het in haar bol heeft.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:26

ik moest met Diddle (de paar keer dat hij in een trailer stond) oppassen dat hij niet met zijn kont onder de stang doorging. Stang op paardenhoogte, sja dan heeft die ukkepuk best kans om net onder die stang te kruipen, dat vind ik het engste van trailerladen :=

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:28

Hier geen probleem met trailerladen: Tabloid (de oudste) staat er graag in, loopt er op als het niets is , Denzel (bijna jaarling) is met een koekje zo overtuigt :P

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:30

Mijn moeder denkt dat het niets is met Zoë. Nu ligt ze languit in het zonnetje, net als gisteren. Ik ga het eens bekijken en anders maandag heel zeker naar de dierenarts. Ik moet wel toegeven dat ik me snel zorgen maak over mijn beestjes, zij kunnen zelf niet zeggen dat het tijd is om naar de dierenarts te gaan. Mijn ouders zijn daar heel anders in.. Zij zijn eerder het type van "we zullen wel zien hoe het loopt, als het te erg wordt, gaan we naar de dierenarts".

Wat laden betreft, Romeo gaat ontzettend makkelijk op de trailer, net alsof hij gewoon de weide in loopt :D Het is echt een droom, zoals Romeo op de trailer gaat :+

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:08

VHU: met druk op het halster bedoel ik een kleine druk zoals ze ook zouden voelen als ze gewoon ergens aangebonden staan. Als ze dan een klein beetje achteruitgaan, voelen ze ook dat er druk op het halster en het touw komt te staan.

Dennis: heb jij je pony's ook zonder tussenschot op de trailer staan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:17

In m'n "nieuwe" trailer wel op dit moment.
Ben van een 1,5 paards van 2004 met schot naar een veetrailer van 1992 gegaan. Even breed, even lang, even zwaar, alleen minder hoog. En (nog) geen schot er in.

Mijn pony's zijn lief voor elkaar, en heb geen hengsten meer die naast merries hoeven. Dus heb ook nog niet zo'n haast met er weer een schot in zetten. Als ik nu 1 pony mee heb is het een mooi stalletje met uitkijk naar buiten :).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:22

Het trailerladen zelf is ook geen probleem. Hij loopt er zo op en af, heel netjes allemaal. Alleen ik moet het alleen kunnen, dan moet hij dus blijven staan, als ik met halstertouw vast (is lang, dus heb geen longeerlijn nodig) naar achteren loop op achterstang vast te doen. Maar dat laatste lukt dus niet. Komt er druk op halster en dan gaat hij hangen. Omdat ik onder de voorstang door moet kruipen, en dan over andere voorstang heen (is pony zijn kant, die zit laag) naar achteren duurt het even. Kost meer tijd als in 1,5 paards trailer.

Hij is te groot om even met een druk van de hand op billen dan tegen te houden hoor!! Is wel ouderwets type Groninger!

Ben nu maar begonnen met het commando blijf te leren, mbv brokjes. Met de stang achter vast (had man gedaan). Dus nu oefen ik terwijl hij veilig opgesloten in de trailer staat, met langs hem naar achteren lopen. Iedere keer als hij keurig blijft staan, krijgt hij 3 biksjes. Dit kan ik ook op de wasplaats oefenen.

Rembrand en Amerigo blijven keurig los staan, dan loop ik via andere kant naar achteren, zet stang vast en dan paard vast. Kan bij hun ook in andere vak mee naar binnen lopen. Dat lukt met Thabor nog niet, die loopt achter mij aan. Tja, dan staat ie aan de verkeerde kant.

Nou, ik ben 3 dagen uit de lucht dus neit te veel kletsen.

Iedereen alvast een heerlijk weekend met veel paardenplezier. Wedstrijdgangers veel succes.

Ik zou met de hond naar arts gaan denk ik.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:31

Met sil heb ik eerder moeite om hem uit de trailer te krijgen :P
Hij vind t zo interessant, dat als ik even niet oplet hij vlug in een openstaande trailer kruipt :P
Komt misschien ook omdat sil in zijn leven nog maar 1 keer echt in een rijdende trailer gestaan heeft :P hij kwam er toen wel zeiknat van de zweet af hihi. Mja toen was hij 1.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:38

Tine,
Hoe loopt hij als je gewoon aan de hand gaat wandelen? Naast je of achter je? Misschien dat je ook zo kan oefenen om langs je te lopen. En eens als dat goed gaat langs je de trailer op.

Jenkins, ik zie jou al op een concours komen. Sil die rustig elke trailer eens gaat bestuderen. :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:42

hallo iedereen :)

SL: Vervelend van je hond even nog goed in de gaten houden inderdaad
VHU: Heeft lekker getraind met haar top knollie en is er klaar voor, wagen grote beurt
Tine: Is aan het trainen met thabor op de trailer, rivaldo was altijd makkelijk maar denk dat er iets met sulky voorin gebeurdt is of dat hij toen eng vond, sindsdien moeten we hem zowat erin tillen.
Kontstang onder de kont en 2 man duwen hem er dan in. Wil dat eigelijk nog is op rust met hem trainen.
Nieuwe kar in aantocht *\o/*

Mijn kar is eindelijk weer de oude, ga vandaag nog even trainen met ze en de boel deels klaar maken.
Zaterdag nog trainen en parcour verkennen en zondag starten. Ben toch wel na al die stress (kar op tijd klaar krijgen) best wel

Vandaag gaat tum hopelijk op ijzers. Een smid van een stalgenootje doet vaker kleine hoefjes en ik vond het hem zo netjes doen dat ik hem graag wil laten komen.
Mijn eigen smid heb ik het idee dat hij het niet aandurft gezien hij vaker grotere paarden beslaat. Ben ook even klaar met hoefschoenen voor tum, na een rengalop 3 schoenen verloren was voor mij de lol er echt af. (Zaten ook niet echt goed op maat voor hem). Smid vertelde mij dat hij voldoende kan wennen voor ik zondag ga starten. Ben benieuwd, achterhoeven zijn al goed gegroeit, rode plekken zitten onderop en niet meer de gehele hoef, voor is hij vooral wat platter.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:42

Verzorgpony van mij ging altijd los mee het bos in. Wij bij terugkomst Dennis afzadelen, Dennis trailer op, merrie weg. Pff, die ging altijd naast de trailer staan grazen tot ze de trailer op mocht. Was ze een splinternieuwe trailer ingelopen en wilde er niet meer uit :+.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:49

hihi

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:51

Die van mij wandelen meestal uit zichzelf de trailer in. Touwtje over de nek gooien
en dan kan ik zelf de achterstangen er achter doen. Oook met uitladen kan ik het
zo doen met allebei zonder dat er een gaat hangen ofzo. Wel lekker hoor
je kan zo veel gedoe hebben met trailer laden.

Ik hoop vanmiddag nog een rondje 2-span te kunnen doen. Het is wel super weer.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:56

@ laura Wat voor kar krijg je?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:06

Oh dat was voor tine bedoelt, haar kar is in aantocht.
Over de sulky hoor ik niet zo gek veel ervan dus als ik in de tussen tijd een leuke 2de handse kan vinden doe ik dat.

Lekker makkelijk maisie, riv liep er vroeger ook zo in ook met zijn benen toen we het ongeluk hadden gehad echt zo dapper. Nu gaat hij als hij erin staat snel weer terug of steigerend de strijd aan.
Nu doen we gewoon de bilstang onder de kont en duwen hem erin :P

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:08

Trailerladen en uitladen blijft lastig. Wel fijn als je het alleen kan.

Ik zou ook met de hond heen gaan.

Daan gaat vanmiddag voor de eerste keer naar de huisarts. Hij drinkt al 2 dagen slecht, 's nachts wakker en wil nu om het uur drinken. Lactatiedeskundige gebeld maar die weet het niet dus wil dat de huisarts er naar kijkt. Ook omdat hij het gewoon 2 weken goed heeft gedaan.

straks eerst naar een verzekeringspersoon om alles door te nemen. Zal leuk worden, heb ontzettende koppijn en ben ontzettend moe naar 2 nachten zonder slaap

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:09

L_Rivaldo schreef:
Oh dat was voor tine bedoelt, haar kar is in aantocht.
Over de sulky hoor ik niet zo gek veel ervan dus als ik in de tussen tijd een leuke 2de handse kan vinden doe ik dat.

Woeps }:0