[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:13

Als je een weg oversteekt ga je er niet op, dus ik snap het probleem dan niet?
Er zijn dit jaar 2 zeer zware ongelukken gebeurd (in het bokt nieuws dan) met aanspanningen die over een 80 km weg gingen. Ervaren koetsiers, ervaren paarden maar in beide gevallen een auto die er achterop reed. In beide gevallen een van de paarden dood (waren tweespannen) en koetsiers / passagiers gewond. Je bent simpelweg langzaam verkeer op een weg waar iedereen harder rijdt dus is het gevaarlijk.
Zelf ga ik ervan uit dat ik niets te zoeken heb op een weg waar meer dan 50 km/uur wordt gereden, vaak zijn dergelijke wegen ook niet toegankelijk voor langzaam verkeer (staat dan zo'n tractor bord).
Overigens vind ik veel van die 'doorgaande' wegen van 50 km/uur ook niet geschikt voor een aanspanning, vaak rijdt men harder.

Dus volgens mij mag het wel (mits er niet zo'n tractorbord staat) maar of het verstandig is, denk het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:33

Zolang erg geen bord autoweg/autosnelweg of verbod bord staat met traktor, brommer en fiets er in mag je er komen. Of verstandig is, is andere verhaal, maar mag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:11

Ben laatse dagen bezig met schrijven van samenvatting voor examen.

Erg handig om vlak voor je examen eventjes door te lezen, examen te maken en daarna weer snel te vergeten :o
Samenvatting Koersierbewijs
Voel vrij om gebruik van te maken en/of wat dingen te verbeteren.
Onzin die er in staat, ja ik weet maar ze willen dat eenmaal graag op examen horen :+

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:24

Is er in de buurt van Bleiswijk ook een locatie waar je dmv privéles je koetsiersbewijs enkelspan kan halen?
Haanemaaijer heeft de lessen op donderdagavond en ik kan alleen op woensdagavond, vrijdagavond of in het weekend. Dus als jullie een stal weten waar het op een van die avonden of in het weekend kan hoor ik het ook graag!

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:37

Ik zou gaan beginnen met de koetsierscursus in Exloo, maar helaas gaat deze niet door.
Weet iemand waar er nog meer koetsierscursussen gegeven gaan worden in omgeviing Drenthe/Groningen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:34

Als alles mee zit doe ik 26/6 mee aan het examen in Franeker. De cursus word gegeven door mijn instructrice.
Ik roep altijd wel dat het goed is om je koetsiersbewijs te halen, maar heb hem zelf nog niet. Ik heb geen volledige cursus gevolgd omdat we dit van de week in de les bedacht hebben. Voor die tijd gaan we nog wel een keer naar buiten ipv dressuurles.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:01

Ik heb binnenkort examen voor het koetsiersbewijs.
Ik weet dat nette kleding die bij de aanspanning past en een cap verplicht zijn, maar zijn een menschort en handschoenen ook verplicht?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het vanaf 1 januari 2011 niet meer verplicht was, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Op de site van de KNHS en de SRR kan ik die informatie maar niet vinden.
Alvast bedankt! :)

Dennis

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:44

Nee, schort en handschoenen zijn niet verplicht.

Ik heb zondag examen gedaan (met cap, zonder schort en handschoenen in de warmte). En iemand anders ook met mijn Roosje. Beide geslaagd :)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:25

Gefeliciteerd! *\o/*

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:12

Alleen een cap is verplicht, handschoenen en schort niet meer.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:06

Bedankt! Dan hoef ik daar niet meer over te tobben :P

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:00

speedyweedy schreef:
Bedankt! Dan hoef ik daar niet meer over te tobben :P

Kleine tip, doe zonder schort wel een nette donkere broek met jasje en blouse aan ofzo en je haar vast. Ik word gek van al die menners op toetsen en examans in fleecetruien, staljasssen met de halve stalvloer in de jas getrokken, ouwe spijkerbroeken en wapperende losse haren -:(-.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:15

Geslaagd :):)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:05

Hallo Bokkers...
Ik zou graag ( snel ) willen weten wat t enkelspan koetsierbewijs tegenwoordig kost bij hanemaaijer in Zoetermeer...
Ik heb ook al een mail gestuurd, maar ik ben weer eens lekker vlot met m'n spontane ideetjes maar als ik t antwoord voor morgen zou kunnen hebben, ben ik erg geholpen ... Dus wie o wie kan mij helpen??

Groetjes en bedankt

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:49

Ik heb komende zondag examen koetsiersbewijs, willen jullie voor me duimen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:56

Jaaa, spannend hoor!
Succes.

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:51

Nou echt wel!
Erg benieuwd hoe we het allemaal gaan doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:04

Is er hier iemand die mij kan zover kan krijgen dat ik écht het nut inzie van zo'n koetsiersbewijs? Want ik zie (net als het ruiterbewijs) hier totáál het nut niet van. Ik heb menlessen (sinds kort), maar heb totáál de behoefte niet om zo'n koetsiersbewijs te halen, veel belangrijk om het góed te kunnen dan zo'n papiertje te hebben een organisatie die je alleen maar geld uit de zak wilt slaan.

Zelfde als dat ruiterbewijs, dat heb ik niet, ik heb 15 jaar rij-ervaring en zo'n papiertje om te zeggen dat ik goed (genoeg) rijden kan is overbodig. Veel belangrijk dat je goed rijd of ment oid. dan dat je zo'n papiertje hebt.

Iemand die mij anders kan overtuigen, dat zo'n koetsiersbewijs wél van belang is?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:36

Naja, het belang van zo'n koetsiersbewijs.. heb je niet veel aan. Hoogstens misschien dat je verzekerd ben. Verder ben ik wel blij dat ik het heb gedaan. Heb er toch veel van geleerd. Zowel van mijn instructeur als de fouten/tips van mijn medecursisten. Daarom ga ik nu ook de tweespancursus doen voor koetsiersbewijs.
Ik heb daarbij ook gewone menlessen, maar heb er zeker geen spijt van gehad :)

Aanstaande donderdag begint de tweespancursus, ben benieuwd :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:47

Verzekert ben je altijd, dus dat maakt ook 't verschil niet :Y)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:49

Maartje1990 schreef:
Verzekert ben je altijd, dus dat maakt ook 't verschil niet :Y)

Klopt :) :') Ander voordeel kan misschien zijn dat je een KNHS pasje krijgt en als je die nog niet had.. kan je soms korting mee krijgen :+

Nee, ik blijf erbij. Vind het zelf geen weggegooid geld. Heb er zeker veel van geleerd. :) Vooral hoe je in het verkeer ermee moet omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:51

Voordeel van het koetsierbewijs: stel je krijgt een ongeluk en het komt voor de rechtbank. Je bent wel altijd verzekerd, maar een slimme advocaat kan vragen om het "papiertje" wat je kan laten zien om te bewijzen dat je kunt mennen, dat is namelijk je enige bewijs. In geval van schadevergoeding kun je fluiten naar je vergoeding.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:48

hmm oke, die allerlaatste.... daar zit nog íets in maar om daar euhm... ieder jaar volgens mij 25 euro voor neer te tellen? dan spaar ik dat wel op :Y) én meneer de advocaat wil ik dan bést kennis leren maken met m'n meninstructeur hoor :')

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:54

Joepie geslaagd :D

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:21

Maartje1990 schreef:
hmm oke, die allerlaatste.... daar zit nog íets in maar om daar euhm... ieder jaar volgens mij 25 euro voor neer te tellen? dan spaar ik dat wel op :Y) én meneer de advocaat wil ik dan bést kennis leren maken met m'n meninstructeur hoor :')

Neu neu! Je hoeft 'm sowieso maar om de twee jaar te verlengen. Je krijgt trouwens ook nog 4x per jaar een blad thuisgestuurd. Maar dat even terzijde.

Bren gefeliciteerd!

Aanstaande woensdag m'n eerste praktijkles tweespan :D