Kiamyd schreef:Sorry hoor, maar mag ik even zeggen dat ik dit wel een heel erg flauwe uitspraak vind??
Ja hoor, jij mag dat gerust zeggen.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Pipo schreef:Ja hoor, jij mag dat gerust zeggen.
runningkawa schreef:Maar hoeveel je dat hier voorbij ziet komen sanne
En dat zijn dan allemaal onervaren mensen die gaan NH-en
En hoeveel dat als advies word gegeven, aan mensen die er niks vanaf weten
dat is toch eng?
sanne83 schreef:ja, dat vind ik ook heel vervelend, zeker dat het ook onder "nh" valt.
Als ik iemand een paard zie aftuigen met een zweep, of alleen op de slofteugel zie rijden, vind ik dat nog veel vervelender.
Het is zeker niet mishandeling ofzo, maar vaker dan een paar keer moet het gewoon niet gedaan worden. dat is idd heel triest
Lovely schreef:Men zegt dat 22,9 lesuren van Gijsenkim niet voldoende kan zijn om alles te leren. Kweenie, maar in 22,9 uur heb ik die videoband van P wel 10 keer volledig afgespeeld en heb ik die boekjes allemaal van voor naar achter en weer terug gelezen.
maar dat geratel van Kim in je oor, dat vergeet je niet zo gauw.
Kiamyd schreef:hmm moet eerlijk zeggen dat mensen met nh soms een grotere schade aan kunnen richten dan met hulpmiddelen. Bij verkeerd nh-gebruik 'tuig' je een paard nl geestelijk af, wat soms veel meer schade aan kan richten dan lichamelijke aftuiging.
Brendageene schreef:Als je dan een methode hebt gekozen die je bij je vindt passen, dan zoek je iemand die die methode onder de knie heeft en dan vraag je daar hulp aan. Instructie noemt men dat.
gijsenkim schreef:Euh Sanne, je denkt toch werkelijk waar niet dat ik (of dat ik iemand anders) op een paard laat zitten voordat ik deze aan de lijn kan laten doen en laten wat ik wil, op elk gewenst moment he, ben niet levensmoe![]()
![]()
Idem met rijden, ondersteunen waar nodig maar vooral veel op eigen benen laten lopen
sanne83 schreef:ik denk dat een paard z'n instinct niet af kan leren, maar dat je wel kunt zorgen dat hij hetzelfde doet bij jou als bij een ander paard, eerst checken of jij schrikt, doe je dat niet, schrikt hij ook niet. Ik zou het dus ook geen conditioneren willen noemen, want ook in onbekende situaties zal je paard dan op je vertrouwen.
Yuna schreef:Ik denk dat als je gewoon met je paard omgaat, je paard dit sowieso gaat doen...
Met of zonder nh
sanne83 schreef:Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)
sanne83 schreef:natuurlijk, je paard gaat dit altijd in meer of mindere mate doen, maar ik ben het nog nergens zo goed tegengekomen als bij (p)nh. Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)
Pipo schreef:Met de spanning en druk van een volle hal met publiek, muziek en weet ik wat nog meer......is het niet zo vreemd dat die paarden wat ril zijn.
Daarnaast staan ze op scherp omdat ze de proef zo goed mogelijk moeten uitvoeren, dan schrik je gewoon wat eerder.
callippo schreef:*buitenrijden zonder hoofdstel: beter MET vertrouwen ZONDER hoofdstel dan andersom
Walter Gegenschatz nam zijn 2e paardje als handpaard mee naar het strand, zonder lijn eraan. Dat beest is er geen moment vandoor gegaan hoor.
Zolang jullie jezelf niet veilig voelen op een paard zonder iets aan het hoofd, zal NH nog een toegevoegde waarde hebben... tenzij je daar geen behoefte aan hebt natuurlijk.