[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:25

Kiamyd schreef:
Sorry hoor, maar mag ik even zeggen dat ik dit wel een heel erg flauwe uitspraak vind??

Ja hoor, jij mag dat gerust zeggen.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:27

Pipo schreef:
Ja hoor, jij mag dat gerust zeggen.

haha fijn dank je Tong uitsteken

runningkawa, nh wordt idd te vaak aan mensen aan bevolen die er niets van afweten, en idd kan dat vooral bij de join-up eerder schade aanbrengen binnen de vertrouwensband. Ik vind het dan ook heel jammer dat mensen er vaak te licht over denken, dat ze denken dat nh wel even te doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:28

gelukkig
Zijn we het toch ergens in dit topic over eens Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:30

runningkawa schreef:
Maar hoeveel je dat hier voorbij ziet komen sanne
En dat zijn dan allemaal onervaren mensen die gaan NH-en
En hoeveel dat als advies word gegeven, aan mensen die er niks vanaf weten
dat is toch eng?

ja, dat vind ik ook heel vervelend, zeker dat het ook onder "nh" valt.
Als ik iemand een paard zie aftuigen met een zweep, of alleen op de slofteugel zie rijden, vind ik dat nog veel vervelender.
Het is zeker niet mishandeling ofzo, maar vaker dan een paar keer moet het gewoon niet gedaan worden. dat is idd heel triest

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:32

sanne83 schreef:
ja, dat vind ik ook heel vervelend, zeker dat het ook onder "nh" valt.
Als ik iemand een paard zie aftuigen met een zweep, of alleen op de slofteugel zie rijden, vind ik dat nog veel vervelender.
Het is zeker niet mishandeling ofzo, maar vaker dan een paar keer moet het gewoon niet gedaan worden. dat is idd heel triest

hmm moet eerlijk zeggen dat mensen met nh soms een grotere schade aan kunnen richten dan met hulpmiddelen. Bij verkeerd nh-gebruik 'tuig' je een paard nl geestelijk af, wat soms veel meer schade aan kan richten dan lichamelijke aftuiging.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:34

Als je als advies geeft: ga maar wat NH doen, dan weet je denk ik al niet waar je over praat. NH is namelijk een verzamelnaam voor bepaalde methodes die bepaalde goeroe's hebben ontwikkeld en op de markt hebben gebracht. Je hebt parelli, voest, T-touch, hempfling en nog een hele reeks. Als je al die methodes op 1 paard gaat toepassen dan wordt je paard goed gek denk ik.

Als jij een probleem hebt met je paard en je komt er niet uit, dan heeft het geen zin om op internet te gaan vragen wat je kan doen en vervolgens al die verschillende tips en trucjes uit te gaan proberen.

Je kunt beter dan 1 methode kiezen die jou aanspreekt, Nh of boerenverstand, dat maakt niets uit, het werkt allebei, mits jij consequent en rechtvaardig met je paard omgaat. Dus het een afkraken slaat nergens op, de een doet het met NH, de ander met boerenverstand.

Als je dan een methode hebt gekozen die je bij je vindt passen, dan zoek je iemand die die methode onder de knie heeft en dan vraag je daar hulp aan. Instructie noemt men dat.

Ik houdt gewoon mijn eigen regels aan en pas die toe in verschillende situatie's. Ik krijg dan vaak te horen, nou ik zou het zo en zo doen, maar ik volg mijn eigen manier. Als ik ergens niet uitkom dan vraag ik advies aan ervaren paardenmensen. Zit daar iets tussen wat ik logisch vindt en vindt passen in mijn eigen regels, dan pas ik dat toe, anders niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:36

Lovely schreef:
Men zegt dat 22,9 lesuren van Gijsenkim niet voldoende kan zijn om alles te leren. Kweenie, maar in 22,9 uur heb ik die videoband van P wel 10 keer volledig afgespeeld en heb ik die boekjes allemaal van voor naar achter en weer terug gelezen.
maar dat geratel van Kim in je oor, dat vergeet je niet zo gauw.

Geloof dat maar Haha! Haha! Haha! Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:41

Kiamyd schreef:
hmm moet eerlijk zeggen dat mensen met nh soms een grotere schade aan kunnen richten dan met hulpmiddelen. Bij verkeerd nh-gebruik 'tuig' je een paard nl geestelijk af, wat soms veel meer schade aan kan richten dan lichamelijke aftuiging.

bepaalde hulpmiddelen zijn ook geestelijk mishandelend. Als een paard zijn hoofd laag heeft, betekent dit onderdanigheid. Dwing je dit af met een slofteugel dan vindt ik dat geestelijke mishandeling. Hij moet zich maar onderwerpen aan jouw, hij heeft geen keus. Als een paard zijn hoofd vrijwillig laag houdt, dus ontspannen, dan kiest hij er zelf voor om zich ondergeschikt te stellen aan jouw.

Als mijn paard achter mij loopt, verwacht ik ook dat hij zijn hoofd laag houdt. Dan heb ik de touwtjes namelijk in handen. Als ik dan opeens afwendt naar rechts zal mijn paard direct volgen. Mijn paard blijft altijd stilstaan op het moment dat zijn hoofd hoog is. Dan zet ik hem een pasje achteruit en tadaa, hoofd weer laag en ik kan weer verder lopen...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:09

Brendageene schreef:
Als je dan een methode hebt gekozen die je bij je vindt passen, dan zoek je iemand die die methode onder de knie heeft en dan vraag je daar hulp aan. Instructie noemt men dat.

OK dan!
Kijk en dan heb ik geen enkel probleem met NH, of wat voor methode dan ook Lachen

Overigens wat betreft het afkraken van een methode, ik kraak NH niet af maar vraag me gewoon nog steeds af wat de toegevoegde waarde is.....

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:16

ik denk dat voor veel mensen de toegevoegde waarde van Nh is, dat ze een betere relatie ten opzichte van hun paard krijgen. Door de oefeningen, met name het grondwerk, krijgt het paard meer respect voor de baas en de baas wordt meer leider over zijn paard. Daardoor luister het paard beter en zijn de meeste problemen die je had opgelost.

Ik los deze dominantie verhouding op mijn eigen manier op, maar een hoop mensen hebben een leidraad nodig, die ze vinden in het aanhangen van een van de vele NH methodes. Via de reguliere methodes gaat het vaak om het rijden en wordt er niet goed gekeken naar de dominatie verhouding. Ik denk dat bij boerenverstand het zelfs vanzelfsprekend is dat het paard ondergeschikt is aan jou, als hij niet luistert kan hij een correctie (van euh zeggen tot een schop) verwachten en kent hij zijn plek weer.

Bij NH zoek je juist die situatie's op, je gaat bij parelli (neem dit als voorbeeld omdat ik deze methode het beste ken, de rest niet) bijvoorbeeld expres je paard in ''vervelende' situatie's brengen. Over een zeiltje lopen, smalle doorgangen etc. Hierbij test je dus of je paard jouw leiderschap accepteert. De spelletjes die daarvoor komen zorgen ervoor dat het paard jouw als leider gaat zien. Jij bepaalt welke richting hij opgaat, hij moet achter jouw lopen, er mag geen druk op het touw komen etc.

Dit is dus mijn mening, maar ik hoor van bar weinig NH aanhangers wat voor hun nu die toegevoegde waarde is...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:54

Ik heb het (ergens in dit topic...) al aangeven, dat ik vind dat het grootste verschil is dat nh probleemvoorkomend is en de gewone manier probleemoplossend, heel generaliserend gezegd. niet op je paard gaan zitten voordat je hem op de grond volledig voor elkaar hebt, niet met teugels vast rijden, voordat je hem met teugels los volledig voor elkaar hebt. Misschien voegt het dan juist wat toe omdat je (bijna) nooit in een conflict situatie terecht komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:56

Euh Sanne, je denkt toch werkelijk waar niet dat ik (of dat ik iemand anders) op een paard laat zitten voordat ik deze aan de lijn kan laten doen en laten wat ik wil, op elk gewenst moment he, ben niet levensmoe Haha! Haha!

Idem met rijden, ondersteunen waar nodig maar vooral veel op eigen benen laten lopen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:57

dat bedoel ik ook met het opzoeken van die vervelende situatie's, omdat je dit bewust opzoekt conditioneer je je paard zo dat in het echt het paard zal reageren op wat jij hem hebt geleerd, ipv dat hij zijn instinct volgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:59

Brendageene, ik ga niet een paard plagen. Een paard die zn instinct niet kan of mag volgen is imo niet een volwaardig paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:06

gijsenkim schreef:
Euh Sanne, je denkt toch werkelijk waar niet dat ik (of dat ik iemand anders) op een paard laat zitten voordat ik deze aan de lijn kan laten doen en laten wat ik wil, op elk gewenst moment he, ben niet levensmoe Haha! Haha!

Idem met rijden, ondersteunen waar nodig maar vooral veel op eigen benen laten lopen

Ik heb zo vermoeden dat Sanne iets heel anders bedoelt met op de grond voorelkaar hebben dan jij en ik bedoelen Gijsenkim Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:06

ik denk dat een paard z'n instinct niet af kan leren, maar dat je wel kunt zorgen dat hij hetzelfde doet bij jou als bij een ander paard, eerst checken of jij schrikt, doe je dat niet, schrikt hij ook niet. Ik zou het dus ook geen conditioneren willen noemen, want ook in onbekende situaties zal je paard dan op je vertrouwen.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:14

sanne83 schreef:
ik denk dat een paard z'n instinct niet af kan leren, maar dat je wel kunt zorgen dat hij hetzelfde doet bij jou als bij een ander paard, eerst checken of jij schrikt, doe je dat niet, schrikt hij ook niet. Ik zou het dus ook geen conditioneren willen noemen, want ook in onbekende situaties zal je paard dan op je vertrouwen.

Ik denk dat als je gewoon met je paard omgaat, je paard dit sowieso gaat doen...
Met of zonder nh Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:15

Ik wil nog even duidelijk maken dat ik niets tegen NH heb. Wel tegen mensen die zijn ogen voor iets sluiten omdat ze het vreemd vinden of wat dan ook.

Er zijn genoeg ruiters die hun ogen sluiten voor NH. Dat is dus in mijn ogen verkeerd.

Ik denk dat je beter zo veel mogenlijk informatie kunt inwinnen over de verschillende methodes. Zo kun je de juiste voor jou en je paard eruit halen.

Als je dressuur rijdt. En je wilt graag verder komen. Dan begrijp ik dat NH niet het eerste is waar je aan denkt. Ik hoef verder niet zo hoog in de dressuur of iets anders te komen.

Ik wil wel graag zo ver mogenlijk met mijn paard komen. Ik vind het heel leuk om met Karan af en toe wat grondwerk te doen. Gewoon om hem eens anders te leren kennen dan dat ik erop zit. Gebruik ik de NH methode? Geen idee? Gewoon mijn methode wat ik geleerd heb. Van mijn instruceur, van verschillende clinics, van mijn ervaring.

Prima toch? Mensen die de NH methode niet bij hun en hun paard vinden passen...ook prima!

Maar je moet je er wel enigszins in verdiepen om te weten dat het niets is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:20

Yuna schreef:
Ik denk dat als je gewoon met je paard omgaat, je paard dit sowieso gaat doen...
Met of zonder nh Lachen

natuurlijk, je paard gaat dit altijd in meer of mindere mate doen, maar ik ben het nog nergens zo goed tegengekomen als bij (p)nh. Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:23

sanne83 schreef:
Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)

Aangezien een paard een vluchtdier is, lijkt het mij normaal dat die weleens schrikken hoor.
Mensen zijn geen vluchtdieren, en als ik een luide knal hoor spring ik toch ook wel een metertje omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:25

sanne83 schreef:
natuurlijk, je paard gaat dit altijd in meer of mindere mate doen, maar ik ben het nog nergens zo goed tegengekomen als bij (p)nh. Denk bijvoorbeeld eens aan grand-prix ruiters die nog steeds met een schrikkend paard zitten, terwijl dat het toppunt van harmonie is (of zou moeten zijn)

Met de spanning en druk van een volle hal met publiek, muziek en weet ik wat nog meer......is het niet zo vreemd dat die paarden wat ril zijn.
Daarnaast staan ze op scherp omdat ze de proef zo goed mogelijk moeten uitvoeren, dan schrik je gewoon wat eerder.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:37

Dat kun je idd niet vergelijken met een gewone omgeving.

Daarnaast zijn de echte top paarden altijd al een beetje lastig heb ik me laten vertellen.

Ik vind het heerlijk om een proef te zien waar met minimale hulpen zoveel te zien is. Ik vind dat wel harmonie tussen een paard en ruiter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:00

dat is gewoon persoonlijk waar je graag naar kijkt, ik kijk liever naar iets mindere bewegingen waar sprake is van meer harmonie (en mijn definitie van harmonie is in ieder geval niet schrikken). Zonde toch dat daar zo weinig aandacht aan besteed wordt, kan je alles uitvoeren, schrikt je paard.
Ik kijk dan toch naar het verschil op de parellidag in keulen, waar alle paarden rustig zijn (grote hal met lawaai en mensen), en het wel gewoon mogelijk is om het halster af te halen en zo een 1.50 parcours te springen Haha! (om even aan te geven, dat het niet om een paar suffe paarden gaat). Dat is voor mij echt een streven.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:02

Pipo schreef:
Met de spanning en druk van een volle hal met publiek, muziek en weet ik wat nog meer......is het niet zo vreemd dat die paarden wat ril zijn.
Daarnaast staan ze op scherp omdat ze de proef zo goed mogelijk moeten uitvoeren, dan schrik je gewoon wat eerder.

Ja, dat vind ik wel vreemd.
Want waarom zijn die paarden tijdens de PNH demo's dan zo relaxt??

Het zal eerder aan de mensen liggen die erop zitten dat dressuurpaarden in een proef nerveus zijn (de mensen staan onder spanning, niet de paarden)

Nog ff wat puntjes die ik hier en daar ben tegengekomen:

*Nut van Parelli tijdens een springwedstrijd: je mag wel degelijk rijden op natural hackamore of cherokee bridle (was laatst zelfs iemand op TV die dat deed)
*Er zijn al meer internationale wedstrijdruiters die zich in PNH aan het verdiepen zijn. bijvoorbeeld Luca (weet ff zn achternaam niet) die vond de grand prix wedstrijden geen echte uitdaging meer en is zich gaan toeleggen op "horsemanship as an art". Dat is wat boven de standaard levels uitstijgt.
*buitenrijden zonder hoofdstel: beter MET vertrouwen ZONDER hoofdstel dan andersom Tong uitsteken
Walter Gegenschatz nam zijn 2e paardje als handpaard mee naar het strand, zonder lijn eraan. Dat beest is er geen moment vandoor gegaan hoor.

Zolang jullie jezelf niet veilig voelen op een paard zonder iets aan het hoofd, zal NH nog een toegevoegde waarde hebben... tenzij je daar geen behoefte aan hebt natuurlijk.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:06

Suffe paarden kunnen ook best springen, als ze willen maar dat terzijde

Het is niet de hal die het m doet, op wedstrijd is het toch anders; stress, zenuwen niet alleen bij paarden maar ook bij de ruiters. Bij zo'n nh meeting is de sfeer ook helemaal anders.
Dat is wanneer je de deelnemers aan een examen zou gaan vergelijken met de deelnemers aan een seminarie (waar ze niet op beoordeeld worden)

Edit:

callippo schreef:
*buitenrijden zonder hoofdstel: beter MET vertrouwen ZONDER hoofdstel dan andersom Tong uitsteken
Walter Gegenschatz nam zijn 2e paardje als handpaard mee naar het strand, zonder lijn eraan. Dat beest is er geen moment vandoor gegaan hoor.

Zolang jullie jezelf niet veilig voelen op een paard zonder iets aan het hoofd, zal NH nog een toegevoegde waarde hebben... tenzij je daar geen behoefte aan hebt natuurlijk.

Mijn paarden vertrouwen mij, en ik vertrouw mijn paard.
Niet bij iedereen heeft dat hoofdstel met vertrouwen te maken, bij een echt 'geflipt' paard maakt het hoofdstel niet zoveel uit hoor, moest dat een geruststelling zijn Scheve mond
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die zonder hoofdstel kunnen buiten rijden met een paard, maar dit hangt ook van het paard af. Zoals eerder gezegd het blijven vluchtdieren, en in een bos kan je dit riskeren maar naast een autoweg toch even niet. En dat heeft niets met vertrouwen te maken, ik rijd ook zonder hoofdstel of zadel op m'n paardje, maar buiten kies ik voor veiligheid want m'n paarden zijn me toch net iets te dierbaar.