[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:47

Hoe vinden jullie dat Sjors voor mijn sulky cavalettie staat? let niet op het tuig, daar was ik naderhand nog mee bezig om wat dingen af te stellen. Ik twijfel of hij er nog steeds te dicht op staat.. Heb al nieuwe voorstukken waardoor de bomen nu in het totaal 1.35m lang zijn, maar twijfel of ik beter voor 1.50 of 1.60 en dus nog een keer nieuwe voorstukken zal gaan..

Tweede foto vertekent een beetje, hij staat er soms graag zo bij :=

Afbeelding

Afbeelding

Tolbergfan

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:01

Ik vind hem er te dicht op staan, ook horen de stophaakjes aan de andere kant van je tuig, maar is bij de cavalettie niet veilig, heb zelf een cavalettie gehad en de stophaakjes wat langer gelast. Succes! Leuke pony! Mooi tuigje!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:06

Oh echt? := stom, was ervan overtuigd dat ze zo moesten haha. Maar dankjewel!

Edit: nu ik de foto's bekijk is het erg logisch dat de stophaakjes aan de andere kant moeten, dom.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:20

Ik heb ook een cavalettie, maar nog niet mee gereden, we zijn het aan het opknappen.
Lekke banden, dus moet ergens nieuwe banden zien te krijgen, en er zit een rare maat band op dus we gaan de laatste optie proberen en dat is de scooter/motor zaak anders houd het op want in de fietsenwinkel is het niet te krijgen.
Maar volgens mijn man mist er een stuk lamoen, zal morgen een foto plaatsen.
Maar mijn vraag is nu over de verlengstukken, hoe worden die bevestigd?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:22

Ik heb tijdens het optuigen vanmiddag de lichtogen aan de juiste kant van de stophaken gedaan en dat scheelt ookal een stukje ruimte.. niet veel wat er bijkomt, maar ik vond het daarna eigenlijk helemaal niet slecht meer staan. Ik heb dus nieuwe foto's gemaakt die misschien een beter beeld geven. Ik was van plan de voorstukken te kopen waarbij de bomen 1.50 worden in het totaal (zijn nu 1.35) maar nu begin ik weer te twijfelen :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:43

Je lamoen zit verkeerd om, en je pony staat te dicht erop. Hij is eigenlijk niet geschikt voor dit karretje...
tenzij je graag op hol wil. :o

Zweng hoort onder maar bij deze tweewieler lijkt hij wel verbouwt.
Kan je hem draaien naar onder ?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:54

Hoezo is hij niet geschikt voor dit karretje? In eerdere berichten gaf ik al aan dat ik langere voorstukken heb gekocht en bij deze nog twijfel en ik anders alsnog langere koop waardoor hij er verder vanaf komt te staan. En hoe bedoel je draaien naar onder? Zweng zit vast en zo heb ik hem ook gekocht.. Het is een oud type cavalettie (dacht ik) en via google zie ik dit bij alle oude types, nieuwere hebben de zweng idd onder het lamoen zitten.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:55

Het lijkt idd of je lamoen omgedraaid zit. Die bouten horen volgens mij onder in plaats van boven. Je lamoen omdraaien kan niet want dan kun je hem niet goed vastmaken. Hij mag eigenlijk nog wel wat verder naar voren. Raakt ie met zijn benen het lamoen aan als ie gaat stappen/draven?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:15

Geen idee maar heb de sulky zo gekocht, die schroeven op het lamoen zelf zijn er opgelast zodat ik de voorstukken kan verwisselen (kon anders niet) En nee hij raakt het lamoen absoluut niet, zulke grote passen maakt hij niet haha.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:53

Oh, Dan zit het lamoen wel goed. :P Die schroeven horen normaal onder te zitten. :) Ikzelf denk dat het best wel past zo. De strengen zitten er op de foto's ook nog niet aan, dus er zit een kans in dat ie nog wat naar voren gaat.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:07

Ja ik weet het, die heeft de stiefvader van mijn vriend erop gemaakt en die heeft zelf geen verstand van paarden dus dit was voor hem waarschijnlijk logisch := Ik vond het zelf ook wel redelijk staan zo, maar misschien is het net wat beter als ik van 1.35 naar 1.50 ga, maar daar twijfel ik over..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:41

Je pony is gewoon te groot voor de kar, zie bokthoogte en de hoogte van de kont.
Het fijnste is als je evenhoog zit als de schoft van je pony... Zit je lange na niet.
Hij hoeft maar 1 trap te geven en hij komt er over heen. Ik zou het niet aandurven.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:51

Ayla schreef:
Oh echt? := stom, was ervan overtuigd dat ze zo moesten haha. Maar dankjewel!

Edit: nu ik de foto's bekijk is het erg logisch dat de stophaakjes aan de andere kant moeten, dom.

Is niet dom hoor ; ) gewoon vragen, zo doe je ervaring op.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:59

Mijn nieuwe tweewieler is besteld en nu geduldig wachten.
Ik heb alleen nog een vraag, want mijn nieuwe wagen heeft gesloten lamoenen.
Mijn huidige tuig heeft geen veiligheidslichtogen, kan ik deze los kopen en erop zetten of moet ik een heel nieuw schoftje kopen?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:02

Wat LS zegt over je lamoen klopt hij zit verkeerd om, en je pony staat er gevaarlijk dicht op. Wat betreft de bokhoogte, veilig is het zeker niet. raadpleeg iemand die verstand heeft van mennen, die kan je misschien helpen met wat aanpassingen...Voor je de weg op gaat...Vind je tuig wel echt super!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:06

mooney schreef:
Mijn nieuwe tweewieler is besteld en nu geduldig wachten.
Ik heb alleen nog een vraag, want mijn nieuwe wagen heeft gesloten lamoenen.
Mijn huidige tuig heeft geen veiligheidslichtogen, kan ik deze los kopen en erop zetten of moet ik een heel nieuw schoftje kopen?

Je kan losse veiligheidslichtogen kopen en erop zetten. De draagriem is dan wel te lang maar die kan je afsnijden met een scherp mes.

Het lamoen van ayla zit gewoon goed. Zoals ze zei heeft ze zelf een verstelbaar lamoen laten maken waardoor de moeren bovenop zitten. Maar de bevestigingsstang van lamoen naar voetengedeelte vd kar zit goed en de zweng zit aan de voorkant van het voeten gedeelte, en aan het lamoen. Wat dus niet gaat als je hem onfer de zweng plaatst. Wagen zit zo dus correct. Of je pony er te dicht op staat/te groot voor is kan ik niet goed beoordelen van deze foto's.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:17

Ik heb de sulky zo gekocht en kan het lamoen niet omwisselen. Wat betreft het dicht op de sulky staan, ik heb gister langere voorstukken besteld. En over de bokhoogte weet ik even niets te zeggen, ik begrijp wat jullie bedoelen dat hij er overheen kan trappen. Ik probeer al een tijdje iemand te laten komen maar dat duurt even, tegen die tijd men ik waarschijnlijk toch niet. Maar hoe zit dat dan bij een HCA sulky? Daar zit je zoiezo lager dan de pony en heeft hij nog kans om door het hekje te trappen ook. En hoezo is het minder veilig als je kwa bokhoogte wat lager zit? Met mijn 1.75 kijk ik met gemak over hem heen. Ik zou denken dat als er langere voorstukken opzitten en hij haast niet meer bij een trap erover heen zou kunnen komen het dan niet onveilig is, maar misschien begrijp ik dan wat verkeerd. Verder is het een brave menpony, maar dat zegt opzich niets natuurlijk. Bedankt iig, maar zou niet weten wat voor wagentje ik dan aan zou moeten schaffen aangezien ik geen 4 wieler wil.

En Tolbergfan grappig dat je dat zegt, dit is namelijk het Bertha tuig waar ik altijd zulke slechte verhalen over hoor. Heb het eens tussendoor gekocht voor het beleren van mijn merrie wat uiteindelijk niks is geworden. Zaterdag heb ik waarschijnlijk mijn nieuwe tuig.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:18

Ik kan evt ook een filmpje sturen per pb voor de mensen die het lastig vinden te beoordelen op een foto.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:39

Je mag mij wel een filmpje sturen.
Hca heeft een vernieuwd hekje met wiebertjesgaas. Ze kunnen er dus niet meer doorheen trappen.
Wel heeft ze me vol op mijn been getrapt 3x achter elkaar. Dusja ook niet veilig. Dat is inmiddels al 4 a 5 maanden geleden en ik heb nogsteeds de deuken in mijn scheenbeen staan (en kon zeer moeilijk lopen maar de dokter wilde geen foto's laten maken). Wel heeft mijn bot een aardige optater gehad en zit er in de ene kant een deuk en aan de andere kant een uitstulping dus zal me niks verbazen als het alsog een botscheur oid is geweest.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:40

Ik ben klaar met de discussie ik heb veel menervaring en wil je helpen maar als je niet luisterd heeft het geen zin.
Niet alleen je wagen is te laag, maar ook is hij te smalk. Het omklap gevaar is groot! Met zo'n bakbeest ervoor... *qua verhouding!*
Ik wens je veel plezier met mennen, en hoop dat je (lang) heel blijft. :)

Over een HCA die heeft gaas voorrekjes tegenwoordig en dat is niet ovor niets. Er bleven regelmatig pootjes steken in de balkjes.
Bij HCA als je pony boven de meter is krijg je gewoon grotere wielen, zit je hoger en stabieler die dingen zijn niet om te krijgen.
Als je het mij vraagt heel stuk veiliger dan de cavaletti. 1x flinke bobbel af en je zitje is krom.

Mooney, die kan je los kopen zijn veiligheidslichtogen bij demenner, en bij ruitersport.com
http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-4 ... 2N19vl_uT8

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:09

Nou sorry ik vroeg het me gewoon af? Ik luister zeker wel maar had de voorstukken al besteld voordat jullie zeiden dat de sulky gewoon te klein is. Bovendien men ik niet tot ik er een professioneel iemand bij heb gehad, wat ik al aangaf. Ik heb een stuk minder men ervaring en dat is ook de reden dat ik het hier vraag, ik heb geen advies afgewezen maar wil wel snappen waarom het dan niet veilig is of niet past etc.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:14

Ayla schreef:
Bedankt iig, maar zou niet weten wat voor wagentje ik dan aan zou moeten schaffen aangezien ik geen 4 wieler wil.

Keuze genoeg! Hca, cavalier, kraay/de lemerij hebben allemaal degelijke en fijne 2 wielers te koop.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:29

Mag ik vragen hoe groot de pony is?

Ik heb zelf ook grote shetkruisingen van rond de 110cm en vind dan deze sulky inderdaad te klein.
Mijn zusje heeft ook deze sulky voor haar pony van 86 en 98cm en dan gaat het prima. Heb hem voor de lol wel eens achter die van mij gehangen, maar vond dat geen optie. Vooral ook met de lage voorkant.

Ik heb zelf een cavalier met spoorbreedte van 115cm. Maar die zijn een stuk duurder, hca ook dus snap dat je dat als beginnende menner nog niet aanschaft.

Het probleem nu is niet alleen dat je minder ziet als je erachter zit (bij sulky zit ja altijd lager dan bij een 4wieler ( bij een 4wieler ga je inderdaad meestal uit net zoals LS foto zegt dat je ongeveer even hoog als de kont van de pony zit).
Maar probleem is nu ook dat je de bomen wel langer kunt maken maar niet breder. De pony staat dan klem tussen de bomen en dan kan hij niet inbuigen in bochten maar wordt zeg maar meegeveegd opzij en klapt dan door de bocht ipv dat hij dat ingebogen kan en moet dus pootje over doen. Maar als je alleen over de weg gaat mennen is dat geen probleem.

Wel vraag ik me af of je hem nog goed in evenwicht kan krijgen met de langere lamoenstokken.

Voor de veiligheid zou je evt. kunnen vragen of ze ergens er een bovenkant op kunnen lassen dat je er een hekje op laat maken dat je voorkant iets hoger is. Mijn pony kan behoorlijk bokken en ondanks de bokriem komt hij nog best hoog, dus zou het zoals het er bij jouw uitziet niet durven.

Ik begreep dat de pony al wel goed geleerd is, dus misschien dat het wel goed gaat zo, maar het gaat er vooral om dat als er toch een keer iets gebeurd het dan ook echt goed fout gaat.
Ga het lekker zo proberen met wat aanpassingen en dan sparen voor iets anders. Dan heb je ook nog tijd om te bedenken wat je er mee wilt of je bv ook wedstrijden wilt rijden want dan moet je wagen aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er staan op marktplaats en bokt ook vaak leuke sulky's die betaalbaar zijn en beter achter de pony zouden passen.

Succes ermee en als je meer wilt weten mag je me altijd pb sturen!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:20

Dankjewel :) de pony is 1.06 en slank gebouwd. Ik rij over het algemeen alleen recreatief buiten en dat is meestal rechtuit hier aan de dijk. Maar ik ben wel van plan te gaan lessen in de toekomst, misschien dat ik uiteindelijk ook nog wel wedstrijden oid zou willen gaan rijden. Het is niet zo dat ik nooit heb gemend, ik heb 2 jaar 'ervaring'. Ik wou bij mijn vorige pony ook voor een HCA kijken maar dat paste toen niet helemaal in m'n budget.. En een cavalier vind ik eigenlijk te groot. Ik ga inderdaad even kijken hoe het er uitkomt te zien met langere voorstukken en misschien dat ik me nu wel even wat meer ga verdiepen in een HCA..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:29

Hca is zeker een aanrader! Bij een grote pony krijg je inderdaad grotere banden!