[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 12:48

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:29

gefeliciteerd tallechie :)

Ja opzich wel maar hij heeft het heel erg druk dus binnekort even les nemen :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:11

Er zijn behoorlijk wat verhalen geweest in dit topic over verzorgsters en bijrijdsters. Ben zelf al meer dan een jaar verzorgstertje en dit is toch wel de pony waar ik het meeste van heb geleerd, vooral dankzij de eigenaresse die liet zien wat voor een watje ik was tegen Tijger :+ hij liep zo over me heen en ik liet het toe, had ik met Rivaldo eigenlijk ook behoorlijk :o Nu is dat gelukkig heel anders, al vind het nog steeds wel moeilijk om streng op te treden en een lijn te trekken wat mag en wat niet mag.

Heb wel heel wat horror verhalen van andere mensen gehoort die bijrijdsters hadden die zelfs geld gingen vragen 'voor hun diensten', in plaats van dat ze zelf betaalde :+

Ik adviseer mensen die gaan zoeken naar bijrijdsters en verzorgsters om dat alleen te doen als ze echt niet uitkomen met hun dagen, dan ben je toch het meest zeker van de verzorging aan je paard ;)

zou ik ooit moeten stoppen met tijger, dan hoef ik echt geen paard waar ik op kan rijden, liever niet eigenlijk. Om 1 of andere reden gaan eigenaren vaak juist eisen dat je rijd, en ik ga veel liever tutten, wandelen, longeren en grondwerk doen :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:48

Ben ik weer.

Ben zelf jaren bijrijder/verzorger geweest en ik was daarin zeer serieus. Ging juist zelf aanbieden om uit te mesten, omdat stallen altijd vreselijk vies waren. Denk dat ik ook erg veel geluk had, mijn eigenaren deden zelf amper iets met hun paard, dus ik reed bijna 7 dagen in de week en mocht en deed er alles mee. Was eigenlijk bijna mijn eigen paard. Toen wel heel veel geleerd over wat voor stal ik zelf zou kiezen als ik een paard had. Bij 1e paard hadden ze geen weidegang (zou niet goed zijn voor sportpaarden, nou dat is natuurlijk de grootste onzin). Heb zelf een paar bijrijders gehad, maar ze kwamen hun afspraken niet na, deden klussen onder luid gezucht, of komen niet opdagen. En inderdaad, ik paste me aan aan hun ipv anders om. Nee hoor, ik begin er echt niet weer aan.

Wedstrijd ben ik tevreden over. Hij vond het wel spannend, maar had ook stukjes waarin hij mooi nageeflijk liep. Bodem was wel zwaar en dat gaat dan ten koste van impuls, waar ik dan ook een 5 op scoorde. Had 177 punten, dus weer geen winstpunt. Had 3 7-ens (halthouden, hals strekken en verzorging) en 6 5-en (2x middendraf, 2x volte volgens jury niet rond en nog wat) Maar als je rekent dat hij laatste maand weinig heeft gedaan, was dit nog heel zo slecht niet. Volgende maand weer wedstrijd, hopelijk scoren we dan eindelijk weer eens een wp, dat is wel goed voor de motivatie. Ik vond het zelf nu ook nog niet verdiend hoor, moet allemaal wat constanter.

Volgens mijn man moest ik maar stoppen met wedstrijden, omdat we toch niet scoren. Heb ik ook wel over zitten denken, maar wil het nog even aanzien hoe het gaat als hij zo weer goed in de training zit. Hij vindt dat pony er te veel aan moet trekken, dat ik beter tweespan kan gaan doen. Maar ja, moet je nog weer een goede pony zien te vinden, kost weer meer tijd en ik heb er absoluut geen ervaring mee. Toen ik zei dat ik dan geen trainingsdoel meer had en bang was dat ik pony dan zou laten staan en dus maar meer buitenritten moest gaan doen, krabbelde hij terug :D Ik moest toch maar wedstrijden blijven rijden. Hahaha, nou buitenritten zullen de komende maanden vrees ik niet gaan gebeuren, dat vind hij te koud.

Nou, ik ga Rembrand vangen. Hij krijgt net zo'n scheermodel als Amerigo. Toen ik ze gisteravond binnenhaalde, bleken ze allebei doorweekt van de regen. Ik had Rembrand onder zijn oude regendeken met nieuwe onderdeken van 200gr. Nu was zijn vacht en binnenkant van de onderdeken gelukkig nog droog, maar de rest van echt zeiknat. Pony stond ook onder een oude winterdeken en was echt helemaal doorweekt. Van Rembrand heb ik de nieuwbestelde winterdeken al binnen, dus die opgedaan, maar die is 375 gram, dus hij heeft het nu vast warm. Vandaar dat ik ga scheren. Voor hem dus nog wel weer een nieuwe regendeken gaan bestellen

Amerigo heeft een andere oude winterdeken op met daarop zijn regendeken, omdat die winterdeken wsl ook niet waterdicht is. Zijn nieuwe winterdeken is helaas nog steeds niet binnen. Dat is wel jammer, want de deken die hij nu opheeft kan geen halsstuk aan en zijn hals is net geschoren. Gelukkig schijnt nu de zon, dus nu gaat het nog wel. Maar hopen dat die andere oude deken snel droogt, daar kan halsstuk wel aan en dan regendeken eroverheen.

Nou, ik ga aan de slag

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:35

:wave:

Met Hidalgo gaat het redelijk tot goed al vind ik m nog niet helemaal fit.
Heb een graaskorf voor hem, heb gezien dat hij het gras tot aan de grond weg eet.
Patrick eet het gras hoger af.

Vandaag heeft hij met de graaskorf in de wei gelopen vind t wel sneu voor hem vraag me af of hij er mee gegeten heeft :(:)
Maar denk dat ze dat wel snel door hebben....
Ze hebben lekker samen lopen rennen en spelen dus dat is wel een goed teken.

Was er best van geschrokken :o dat hij zoveel zand in zijn darmen heeft/had.
Ik had t ook helemaal niet verwacht toen woensdag de dierenarts kwam voor Hidalgo en hij ook nog eens koliek had......

Maandag komen ze bloed prikken, wil een algeheel bloedonderzoek en denk dat ik Patrick ook maar gelijk mee laat doen...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:04

Ik snap dat niet he, waarom mensen het zo een last zouden vinden om hun verzorgpaarden hun stal te doen. Ik bied het zelf ook aan, alleen heb ik er sinds dit schooljaar bijna geen tijd voor helaas, maar het is ook geen verplichting.

Het zelf verzorgen van het paard, dus uitmesten, poetsen en dergelijk is al 2/3e van het werk van het paard. Dan vraag ik me af wat mensen nou leuk vinden aan een paard houden?

Ik vind dat je eigenlijk niet zomaar mag genieten van je paard, als je er verder ook geen moeite voor wilt doen. dat is gewoon erg egoïstisch.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:30

ik vind de stallen mesten nou ook niet zo heel vervelend.

Ik heb vandaag de mannen allebei gelongeerd en de regendekens verwisseld voor de dikkere winterdekens
ze zijn geschoren maar daar zie je al bijna niets meer van. Denk dat ik robijn volgende week nog een keer doe.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:35

Citaat:
Dan vraag ik me af wat mensen nou leuk vinden aan een paard houden?

Geen idee Milanka, ik snapte mijn bijrijdsters / verzorgsters die ik heb gehad ook niet. Het is toch logisch dat je het paard/de spullen/de stal netjes achterlaat als je bent geweest. Ik heb zelf ook heel vaak paarden van anderen verzorgd en gereden. Het rijden doe ik nu ook weer bij de stalhouderij. Daar heb ik dus gezegd dat ik niet kan mesten of zoiets omdat mijn knieen dat zware tillen van kruiwagen e.d. niet kunnen. Dus groom ik en in ruil daarvoor rijd ik de paarden, prima ruil vind ikzelf :D groomen zie ik echt niet als verplichting, is super leuk!

Leuk dat het goed ging met Amerigo! Winstpuntjes komen vast wel weer. Zo vaak heb je toch geen 0 gereden? Tenminste, in mijn geheugen heeft hij steeds wintspunten gehaald, maar twee keer niet ofzo?

Vandaag tuigje van Sim gepast op Freddy en dat moest ietsje kleiner worden gezet bij de borst maar de rest paste perfect. Alleen het hoofdstelletje wordt een drama, maar goed, dat zien we dan van het voorjaar wel. Hij heeft echt zo'n ieniemienie koppie <3 Nog ff gewandeld met tuigje om, gaf hij natuurlijk niets om, stoer mannetje. Ook flinke stuk gewandeld met Alwyn. Soort hindernistocht. Met plassen, langs de wegopbreking, over van die ijzeren platen heen, tussen kraanwagens en hopen zand plus stenen enzo 8-)

Het tuigje van Alwyn ga ik te koop zetten. Voor de liefhebber, prima beginnerstuigje, kunststof schoftje, rest leer, gebruikt maar in goede staat. Voor Welsh A of B (bij Alwyn zat alles op het kleinst). En ik heb ook nog een heel mooi Ideal leidsel maat pony te koop (heb ook nog een webtech, dit is een leren, die zit niet lekker bij mijn handen) en een vrijwel nieuw Pfiff menhoofdstelletje maat shet (te groot voor Alwyn en Freddy) :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:49

verhalen over verzorgsters/bijrijders.
ik heb zelf een aantal jaren een Epony gereden en verzorgd.
deed ook altijd netjes de stal uitmesten, af en toe hoofdstel en zadel poetsen etc.

Vandaag wilde ik persee een stukje over de dijk met wobbe.
mijn moeder zou mee gaan.
maar het waaide keihard! dus heb eerst maar een half uur in de bak gereden en daarna een stukje de dijk op.
en ik denk dat het voorvalletje van gisteren een vergissing was.
want vandaag was hij hartstikke braaf!

Ik ga even wat dingen te koop zetten.
heb de kasten uitgezocht en een paar spullen tegen gekomen die ik niet meer gebruik.
ook voor grotere paarden/pony's.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:15

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:23

Goed zo tine inderdaad wp komen vast wel :D

naast mij staat een meisje met een paardje ik zie haar echt nooit en paard staat echt zowat alleen maar in de stront. vind het zo zielig ze was ook best erg mager dus voerde haar vaak bij met kuil. Meisje heeft een paard gehad en woont nog maar paar huizen verderop en dat maakt me zo boos.. ze had zo erge mok dat ze kreupel liep. Haar bijrijder doet er van alles aan, maar die kan niet elke dag en vind het ook niet haar verantwoordelijkheid. Ouders hebben er geen bal verstand van.. als ik haar is zie is ze voor mij }>

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:53

Flaver schreef:
Welke maat heb jij voor wobbe?

de kleinste die er was.
120 onderlengte.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:58

ben ook altijd verzorgster geweest :j blij dat ik het heb mogen doen ook, anders had ik dids nooit gehad :) die heb ik namelijk ook eerst verzorgd :D

Ik heb overigens wel 'n hekel aan stallen mesten, omdat ik 9 van de 10 keer zó weinig tijd heb dat ik dan amper meer toekom aan paard bezighouden ;) maar geen stal hier, dids staat 24/7 buiten :)

Ben net terug van 'm, en overdag gewerkt, was wel leuk :))
over 'n uurtje eten, vriendje ligt 'n dutje te doen, die is ingestort :(:)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:20

auwww ik heb net m'n gehemelte verbrand aan een pizza stukje...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:25

au :oo
ik ben wel jaloers.. jij hebt eten _O-

ik ga er hier eens eentje vragen of ie al uit bed wil :) gaan wij ook eten :) soep met stokbrood met kruidenboter :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:26

mijn pizza was mwa mwa...
onderkant was een beetje verbrand.
klein beetje donker maar, maar ik proefde het wel heel erg goed.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 19:33

Wij doen ook heel makkelijk. Vriendlief heeft een aardappelschotel en ik heb broodje met kruidenboter, salade en knakworstjes. Avond eten houd ik de laatste tijd niet binnen dus in overleg met vk mag ik eten waar ik zin in heb, mits ik genoeg fruit eet.

Martine, jammer van je wp, maar net wat je zegt hij is een tijd niet getraind geweest. WP komen wel weer. En handig dat je nu wedstrijden mag blijven rijden.

Ik heb vandaag met een fjord gemend die net beleerd is, wat een braaf beest. Had helemaal niks in handen, inbuigen kwam al wat en nageeflijkheid ook.

Veale krijgt twee weken rust. Ik ging hem longeren vandaag en hij loopt niet goed. Hij is woensdag onderuit gegaan en hij loopt nu weer net zo als voor de fysio behandeling. HIj draait zijn rechterachterbeen een halve slag voordat hij deze neer zet. 5 nov komt de fysio weer dus maar even afwachten

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 19:34

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:42

ik ben jaloers! ik wil ook een dressuur paard voor de kar :j
wobbe wil/kan het gewoon echt niet :n
ad aarts zei al dat hij er de hals niet voor heeft, maar dat we met oefenen een heel eind komen.
we moesten maar regelmatig longeren met dubbele longe of touwtjes.
ik heb het sinds de clinic pas 2x gedaan :+ want vind mennen veel leuker dan longeren.

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:50

Verzorger(st)ers hou ik ook niet zo van doe het liever zelf :o

Mesten e.d. vind ik niet erg, heerlijk als alles weer gedaan is.

IT kastopruiming, en in de bak gereden.

tallechie met fjord gemend.veale :(:) die niet lekker loopt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:51

Nou, Rembrand loopt nu in zelfde modelletje als Amerigo. Niet dat je het verder ziet, want jasjes zitten erover ;) . Maar het is goed gelukt. Ben benieuwd wat mijn instructrice ervan vindt. Wsl erg lelijk. Nou ja, voor mijn paarden is dit een fijne oplossing denk ik. Snel droog na het werk, maar niet koud. Weet nog dat Amerigo vorig jaar echt liep te bibberen.

Hier ook makkelijk gedaan met eten, stokbrood met filet americain en verse jus d'orange.

@ Tallechie: balen dat je paard niet goed loopt, maar wel lekker kunnen mennen dus.
@ Naaltje: mest jij de wei niet uit dan? Als ik het uitmesten iedere dag doe, vind ik het niet erg, dan is het niet zoveel. Nu ik sinds kort de stallen er weer bij heb, vind ik het wel minder. Kost meer tijd. Maar ook hier geldt, dat als je het bijhoudt, het wel meevalt.
@ Rivaldo: zo'n meisje had ik ook op mijn laatste pensionstal. Een heel leuke (bonte) pony, heel lief, wel ondeugend, maar er werd helemaal niets mee gedaan en hele vieze stal. Hij zou niet bij andere paarden kunnen, maar ik heb hem op gegeven moment toch bij mijn paard in de wei gezet (wel gezegd tegen haar dat ik het zou proberen hoor). ging prima. Beestje helemaal blij. Maar ja, toen kwam ze nog minder vaak langs. Maar paardje had in ieder geval gezelschap en was buiten.
@IT fijn dat je rit nu weer helemaal goed ging
@vhu: Laatste 2 wedstrijden geen wp, de 2 ervoor 1 wp per 2 proeven. En dan te bedenken dat ik bij de allereerste 2 wedstrijden 2 wp per proef scoorde. Terwijl hij nu veel constanter en ontspannener loopt. Snap het nog maar. Heb wel belangstelling voor je menhoofdstel, maar vrees dat het hier dan ook te groot zal zijn.
@Patrick: fijn dat het de goede kant opgaat.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 19:59

Martine, ik snap de jury ook niet meer hoor. Ik heb in roden en in tolbert zulke goede proeven neer gezet en rijd ik geen winstpunt en bij mindere wedstrijden rijd je wel gewoon een winstpunt. In het begin was mijn gevoel altijd goed, en nu heb ik het altijd verkeerd

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:07

Hoop tekst door genomen :+

Heftig verhaal Laura, fijn dat toch helemaal goed is gekomen en super dat je nu zelfs een 2 span heb. Wie had ooit gedacht.

tine10,
Leuk dat wedstrijd zo goed ging

Fijn dat stukke beter met Hidalgo gaat :D

Sta luitmesten, vindt ik ook helemaal niks. Daarom staat mijn paard ook alleen maar buiten.

tallechie, hee wat leuk :D

_Patrick_, Wat staan jullie paarden op mooi stuk land zeg !!

Vandaag heb hele dag gehad.
Eerst had les moet koetsiercursus waar voor eerst op weg zijn gaan rijden. Ging erg goed al is erg lastig om alle foute dingen af te leren :+
Daarna eigen Fjord voor de kar gezet. Ben weer in bak wezen rijden en dit keer was wel op kar gestapt. Stappen ging erg goed, draf bijgepakte en meneer reageerde meteen weer op de rammelde kar :\.
Ben toen veel overgangen wezen, gegeven ontspande hij, nog paar keer versnelling gevraagd en ging zeer goed :) .

Paard stal gezet, uurtje pauze. Daarna onder zadel buitenrit gemaakt samen met een stal genoot.

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:15

Lekker bezig geweest dus.