[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:36

Wat heeft Ivy ontzettend dunne achterbenen, tot aan zijn kont helemaal. Die hele achterhand lijkt een beetje samengeknepen :P

De kar komt volgende maand, deze maand gaan we wat krachttraining met een bandje doen :D

lienepien610

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:37

Buckje hoe longeer je dan? Heb zelf best veel plezier in longeren met dubbele lijnen... Ook erachter lopen vind ik leuk. Goed, na een week alleen maar longeren heb je het wel een keer gezien... Kun je niet met hem gaan fietsen?

VHU veel plezier met je nieuwe wasser :P

Ik ben ruim 5,5 jaar samen met mijn vriend. Op 1 januari 6 jaar. Wonen nu ruim een jaar samen. We weten dat we willen trouwen, maar voorlopig nog even niet. Ben blij dat we niet dichtbij zijn familie wonen, daar moeten ze eerst getrouwd zijn voordat ze mogen samenwonen. Al zijn neven en nichten van onze leeftijd gaan trouwen of zijn dus allang getrouwd, maar om dan meteen aan kinderen te beginnen......?

Ik wil kijken of ik Jenna vandaag weer eens kan longeren na haar kreupelheid. Ook de manen weer eens trekken (van wat er van over is). Ze heeft erg veel last van eczeem momenteel, dus heeft de eczeemdeken en winterdeken om. Mijn stalhouder vind dat maar raar: '2 dekens op!'.

Had gister beetje een baaldag. Nu nog na-weeen. Stonden op de beurs met erg weinig volk, vandaar dat ik nu niet mee hoef, kreeg bericht dat Totilas verkocht is, maar had ook echt het idee dat de nieuwe pony niet op mijn huidige stal mag staan. Dat alles dus niet door kan gaan. Dan denk ik dat ik opzoek ga naar een andere stal (pff) want ik wil gewoon verder met mijn droom.
Maar wie weet valt het allemaal mee en mag het gewoon. Maar ik heb er zo'n hekel aan om een antwoord uit die man te moeten trekken......

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:49

Ivy haar benen waren nat op de foto's.
en ze stond er nogal onhandig bij :+

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:53

Zo longeer ik filmpje van gisteren.
Zoals je ziet gebruikte die ze achterhand weinig en zakt van voor wel maar op de voorhand.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:59

Longeer jij met touwtjes voor, Buckje? :)
En mag ik vragen wat dat blauwe ding is?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:06

Pessoa :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:08

volgens mij een pessoa daar longeer ik ook wel eens mee. Kan je de touwtjes van voren niet hoger zetten en dan meer actieveren van achter uit ??

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:23

@ L-rivaldo: ik heb ook een webtec maar zwart/zwart. Hoe maak jij ze zuiver?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:29

@Buckje, vindt zijn hoofdhouding ook veel te laag. Of als hij zo laag zou lopen, zou ik graag de neus meer naar voren zien. Vind het er nu een beetje zielig uitzien :o Nu hou ik zowiezo helemaal niet van touwtjes & bijzetdingen maar goed daar gaat het niet om ;) .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:04

@ Buckje: ik vind hem ook veel te diep lopen. Achterhand doet op deze manier niets. Ik hoop dat je iets anders kunt bedenken, waardoor je hem echt aan het werk kunt zetten.

Ik longeer altijd met dubbele longe. Vind ik erg fijn werken. Heb je ook net als dat je erop of erachter zit, inwerking met je handen.

Ik ben dit jaar alweer 6 jaar getrouwd. Had een gebroken witte jurk, met soort halterbovenstuk en een hoedje (lijkt zeg maar op een dressuurhoed maar dan wit). We hadden ons feest in onze eigen tuin en ook foto's met onze paarden. Een geweldige dag, waar we nog steeds met veel plezier aan terugdenken.

Nou, al het leer is gepoetst, ben nu alles in de auto aan het leggen. Morgenochtend ga ik Amerigo pas wassen en vlechten, kan hij nu nog lekker tot een uur of 11 in de wei blijven staan. Heb namelijk heel handig gepland, we gaan vanavond nog naar het theater (cabarestafette). Dan zou ik dus pony al heel vroeg in bad en op stal moeten doen. Vind ik zo sneu, dus dan maar morgen vroeg op.

Trouwens, ik denk dat ik Rembrand in hetzelfde patroon ga scheren, bevalt erg goed!!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:34

VHU: hij heeft er 3 weken gestaan wat ik erg moeilijk vond want had hem nog niet zo lang en dan gebeurd je dit. Ik reed met een sulky cavalletie. Onder de rit kwam er steeds een lamoen uit de lichtogen maar het was er steeds een. Dus je stapt af en doet hem goed en verstelt wat aan de riemen. Dit was 2 keer gebeurd. Toen zei ik tegen mijn groom stel je voor dat ze allebei eruit gaan en al vrolijk reden we door. Tot het fout ging... Wij sloegen achterover en werden eraf gegooit. Toen is rivaldo zo aan de ren gegaan dat de sulky al tollent achter hem aan ging. Hij trapte zo erg naar de kar dat hij zijn eigen benen helemaal doorboort had tot op het botvlies. Ik rende samen met mijn groom achter hem aan. Het rare was nog dat ik keihard aan het lachen was. Dit had de schrik moeten zijn. Rivaldo is uiteindelijk tot stilstand gekomen doordat hij een ander paardje van stal zag in het bos. Toen ik bij hem was zag ik het bloed uit zijn been spuiten. Ik dacht toen echt heb ik eindelijk mijn eigen pony bij elkaar gespaard en mag ik hem nu wegbrengen. Het leek wel een slagader die geraakt was. Die dag had ik ook mijn zakmes mee (deze had ik nooit bij me) maar onbewust heb ik die ochtend gezegd tegen mijn vader dit lijkt mij veiliger. De peesbeschermers heb ik toen afgekneld om zijn been. Nu ik dit typ merk ik dat ik het toch heel moeilijk vind. Degene die op het paard zat heeft toen mijn tuig doorgesneden, want ik raakte daarna zowat versteend van alles dat ik niet meer wist hoe en wat. Vrienden van ons hebben ons toen opgehaald met de trailer het schattige was nog dat hij er zo inliep (natuurlijk wel met moeite) Toen heb ik met spoed de DA gebeld en die zei dat ze dit niet op stal kon hechten omdat ze eerst wil weten of er geen andere dingen geraakt zijn en dat het schoon moest zijn.
Toen heeft ze ons doorverwezen naar utrecht.

Elke keer als ik eraan denk wordt ik toch weer heel emotioneel lijkt of ik het nog niet voldoende heb verwerkt al is mijn angst met mennen helemaal weg.

In utrecht werd hij eerst helemaal gecontroleerd. Uiteindelijk werd ik in de nacht gebeld of ik hem onder nacose wilde hebben of niet. Ik gaf snel de telefoon aan mijn moeder, want op de een of ander manier als het daar over ging raakte ik een beetje in paniek. Ach daar heb je ook ouders voor he om je te helpen.
Hij ging onder nacose en toen werd alles onderzocht en schoongemaakt. Er mocht echt niets achterblijven anders waren de gevolgen hiervan zeer ernstig. Gelukkig was dit niet het geval. De pezen hebben we maar net gemist. |(
Rivaldo kon met zijn 2 achterbenen zowat niet lopen. Dit ging al slepend door de box. Hij stond voor het ongeluk dag en nacht buiten en ook lekker in beweging. Toen hij daar op stal stond en ook hier thuis was het een kriem om hem in stal te houden. Thuis mochten we 2 keer 10 minuten met hem stappen. Uit stal halen moest je echt met zijn 2en doen want hij denderde zo over je heen. Uiteindelijk ben ik tegen de therapie in op een stoel gaan zitten op het land met rivaldo aan een longeerlijn. Zo was hij rustig en kon hij genieten van een hapje.
Alles moesten we heel langzaam opbouwen.

Mijn leermoment hiervan is.
Bij zulke dingen dat je denkt dit hoort niet stap van de kar af en ga lopend naar huis.
Ook ben ik de koetsierscursus gaan volgen zodat ik veilig op pad kon en beter op mezelf kan vertrouwen dan op andere ;)

Stiekem op het land
Afbeelding

Hier een foto van de eerste keer draven aan de longe.
Afbeelding

Hier een foto van die dag, graag geen commentaar over tuig of iets. Ik weet nu dat het niet goed lag. Maar uit onwetendheid en goed vertrouwen ben ik zo op stap gegaan. Maar ik wil jullie de foto wel laten zien.
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:58

Jeetje, wat een verhaal. Zit hier gewoon met kippenvel. Ben heel erg blij dat het zo goed afgelopen is en dat je nu zo kunt genieten van deze kanjer.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:01

phoe wat een verhaal....

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:09

Dankje, ik wil jullie niet een angst geven van alles in tegendeel.
Merk nu wel dat het van mij af typen toch een fijn gevoel geeft.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:16

Dapper van je Laura dat je het verhaal hier wilt doen. En wat je zegt, als je het niet vertrouwt, er direct mee ophouden. Maar zelfs ik met mijn 47 jaar en zeg maar 40 jaar ervaring vind dat zelfs nog wel eens moeilijk om te zeggen, onder druk van 'omstanders' waarvan je denkt dat ze er meer van weten.... Wat een vreselijk ongeluk en wat een geluk dat jullie er uiteindelijk niets (behalve als je eraan terugdenkt dat je het nog steeds heel erg vindt, lijkt me logisch trouwens) meer aan over hebt gehouden. Nu begrijp ik jouw wens ook voor een gesloten lamoen (of hoe noem je dat).

Om ff een licht onderwerp aan te dragen: de wasmachine doet het :+ :D

Oja, even ter geruststelling voor IT, Ivy is toch een NMPRS paardje, geen shetlander, en die hebben nu eenmaal andere 'beentjes'. Sim had ook van die spillepootjes en een smallere bouw / kontje dan een shetlander.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:21

wat een verhaal zeg laura!

Pfff wobbe was vervelend vandaag!
Komt denk ik door de regen en dat het al iets drukker werd op dijk
(spitsuur is altijd drukker)
er lagen natuurlijk plassen in de berm van de dijk.
Geen probleem op zich.
Alleen door de combi van wat kouder, regen&drukte vond meneer het nodig te schrikken van auto's die de berm in gingen en door de plassen in de berm reden.
En van 1 busje,die iets harder reed, schrok hij zo dat hij een stuk de (schuin aflopende) dijk in ging.
Het ging goed, maar ik was er wel flink van geschrokken.
Had er de bibberbenen van.
Maar heb hem wel effe op z'n donder gegeven.
Maar ben gewoon verder gereden naar stal en heb hem op stal in de bak nog even verder gereden en aangepakt.
Als het morgen droog is gaan we gewoon weer naar buiten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:32

Klopt dat is inderdaad de reden geweest waarom ik een dicht lamoen wilde zodat dit niet meer op deze manier althans kon gebeuren. Ik had het mennen al lang opgegeven, maar ik ging nog wel is voor de leuk achter hem lopen met het half kapotte tuigje. Hoe vaker ik dit deed hoe meer hij liet zien dat hier zijn hart ligt. Hij werd dan altijd erg vrolijk en werkwillig en moet zeggen dat ik heel blij ben dat hij dit heeft laten zien :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:42

Citaat:
Heb even verder gekeken. Dit meisje zet dit in ieder topic..

als we zo gaan beginnen :+ 8)7

Wat een oliebol weer mensen, hoop toch echt dat het morgen ietsje beter is, had ritje gepland met Alwyn >;)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:44

Ik was net echt zielig, was klaar met werken, rijd naar huis en krijg ineens een stortbui over me heen.. Was zeik en zeiknat!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:46

Helemaal vergeten te vertellen.

Vandaag met de groom die ik via bokt heb leren kennen een ritje gemaakt met het span. Toen we ze inspande was het droog maar toen we wegreden was het hard aan het regenen. We zijn dapper door gegaan omdat we zowat helemaal klaar waren en ze toch moesten lopen. Onderweg toch maar omgedraait want zag uiteindelijk niet veel meer (normaal pet op nu vergeten hihi) Ze waren erg braaf en hebben toch nog 3 kwatier gelopen :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:46

Poeltje schreef:
Ik was net echt zielig, was klaar met werken, rijd naar huis en krijg ineens een stortbui over me heen.. Was zeik en zeiknat!

:(:)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:48

Wat een verhaal L_R. Echt super dat je weer zo lekker fanatiek bezig bent! Echt, toppie! +:)+

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:26

Laura, ik vraag me af wat zo iemand geleerd heeft met zijn koetsiersbewijs jammer dat jij daar van de dupe bent geworden maar is niets meer aan te veranderen! Gelukkig gaat Riv nu goed.

tine10 schreef:
@ Buckje: ik vind hem ook veel te diep lopen. Achterhand doet op deze manier niets. Ik hoop dat je iets anders kunt bedenken, waardoor je hem echt aan het werk kunt zetten.

Ik longeer altijd met dubbele longe. Vind ik erg fijn werken. Heb je ook net als dat je erop of erachter zit, inwerking met je handen.

Dankje, heb je tips qua het longeren van dubbele longe ? Ik longeer Buck ook wel eens met 2 longeerlijnen nadeel is dat hij hiermee ook diep en opgekropt loopt.

VanHuisUit schreef:
@Buckje, vindt zijn hoofdhouding ook veel te laag. Of als hij zo laag zou lopen, zou ik graag de neus meer naar voren zien. Vind het er nu een beetje zielig uitzien :o Nu hou ik zowiezo helemaal niet van touwtjes & bijzetdingen maar goed daar gaat het niet om ;) .

Hoezo zielig ? pessoa zit gewoon los en hij kan zijn hoofd gewoon hoger doen en of lager en of zijn neusje eruit. Hij kiest zelf voor deze houding.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:28

Regen gelieve niet noordelijk weg te jagen!

Poeltje wat een schatje! wat zijn ze leuk hé die inie minie veulentjes en dan zo'n pak dons haar erop <3

Bicci wat een mooie foto's!

Maisie leuke cavia, vind ze erg leuk maar niks voor mij

vanhuisuit doe jij paardendekens in de gewone wasmachine?
is het niet mogelijk dat je een paard koopt waar je lekker zelf mee aan de slag kan en je een band mee op kan bouwen?
Krijg gewoon kippenvel van je verhaal, kan me voorstellen dat je de angst nog niet helemaal te boven bent.

L_R wat staat je paardje er sipjes bij, waarom staat ze in Utrecht? oude blessure lees ik, gelukkig maar!

Naaltje wat doe je als ik vragen mag?

Buckje hoe komt buck vast in zijn bekken dan verkeerde houding, vast gelegen ofzo? longeren is inderdaad niet het leukste werk maar wel heel goed voor het paardje.
Buck loopt inderdaad te diep en op de voorhand, lastig op te lossen gezien de pessoa meestal een uitkomst is voor zulke problemen. misschien een keer wat korter doen? dan moet hij wel zijn achterhand gebruiken en kan hij niet te diep gaan lopen.
Je kan een gogeu ook proberen weer alleen niet of ze die in kleine maten verkopen, daarmee kan hij niet te diep gaan lopen.

IvesToeter, hoe oud is Ives? leuke pony :)

Vandaag enkel de nodige verzorging gedaan bij de paarden, vanochtend om half 5 ging het wekkertje en ben nu wel kapot.
Hier trouwens 4 jaar bij de man en 2 kids rijker :+ (beide niet gepland maar absoluut wel gewenst).
Straks nog borrelen bij de buren en morgen weer werken :O

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:29

Ivy is 8 jaar.
heeft ooit voor de kar gelopen, maar dat doen we niet meer.