[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:48

Ik heb mijn merrie op de mylerliverpool lvl 2 en lvl 3 geprobeerd.
Ze had er prima respect voor, maar doordat het een gebroken bit met scharen is was het onmogelijk een stille aanleuning te krijgen. Je blijft ruis houden doordat de scharen onafhankelijk van elkaar blijven bewegen, hoe stil je hand ook is.
Ik ben weer terug op de standaard rechte Liverpool.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:35

Geen ervaring mee. Amerigo heeft ook heel dikke tong en kleine mond. Daarom bij hem overgestapt naar dubbel gebroken bit

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:08

Weer heerlijk paardendagje. Vanmorgen met zoonlief, Samoerai en Rembrand naar het bos, en daarna thuis nog even gespeeld met Fabels. Themba doet het supergoed, vannacht 5 uur en keurig schoon
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:28

Zalig zo Tine met je kind en de paarden op pad. <3

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:51

Myler heb ik wel gebruikt, heel fijn als het goed past, melody reagerde er heel fijn op, nam bit mooi aan en mooie ontspanning..en kon fijn druk op de leidsels houden....
Sommige paarden reageren er niet goed op maar dat is met elk bit.
De trens die ik onder het zadel gebruikte is volgens mij naar vhu gegaan...??

Mooie foto's tine..en heerlijk buitenrit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:06

Ja klopt dat was zo'n fijn bitje heb die bij Ollie nog gebruikt.
Ik vind Mylers erg erg dun en durf ze niet te gebruiken.... al helemaal niet dat level 2 of 3 .... ben zelf erg van dubbelgebroken bitjes bij voorkeur aurigan of zo'n fijn sweet iron bitje wat Biancacoo bedoelde. Voor onder het zadel dan he. En voor het mennen vond ik liverpool met lichte tongboog naar voren eigenlijk overal wel passen. Soms met zeempje eromheen. Bij hele kleine mondjes of van die gevoelige mondjes nam ik ook gewoon een dubbel gebroken bitje (bijv bij Ollie en bij Piet).
Heb met Ollie ook poosje met deze gereden, maar kreeg haar daar niet stabiel op
https://www.ems-webshop.com/a-25026670/ ... ort-mouth/

Kinketting of strap onder bit kan ook veel uitmaken trouwens, Ollie liep duidelijk beter met een kunststof strapje eronder dan met een kinketting.

He hoi Assie hoe is het bij jou?

Heerlijk Tine <3

Vandaag flink eind gewandeld met Cathey ze vond het allemaal vreselijk spannend :wow: :(:) maar ze was wel super braaf. Fijn paard is ze toch <3 ben echt zo gek op dat dier ze is gewoon zo super eerlijk. Vind ze het super eng (bruggetje, tractor vlak langs haar, zwanen in de sloot) en kijkt ze echt enorm maar toch heel braaf met me meelopen. Zie dan haar hartslag door die halsader schieten maar toch braaf meelopen. Dat vind ik echt heel braaf. Hoop dat we het van de zomer kunnen uitbouwen naar dat ik erop naar buiten kan.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-04-17 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:14

Myler vind ik veel te onrustig. Ik heb er 1 voor Pablo gehad en dat is het enige bit wat ik ooit weer verkocht heb. Welke maat bit heeft Anton?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:17

Vroeg me ook af Janouk wat merk je dan precies dat je denkt dat hij druk op de tong niet prettig vindt? Het kan ook zijn dat hij zijn tong omhoog drukt tegen het bit aan, dat het niet eens zo is dat hij zo'n dikke tong heeft?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:22

De paardentandarts heeft geconstateerd dat hij een dikke tong heeft. Weinig ruimte in zijn mond.
Zijn hoofd, kaken, nekwervels en si gewricht zijn cranio sacraal helemaal los en recht nu. Hij loopt goed, maar zijn mond reageert hij onrustig op druk op de tong met de Liverpool.
Maat Anton 13 cm, 13,5 cm.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:28

Ik heb namelijk dat bit van de link van Vhu maar dat is dan te groot voor m.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:09

Lastige puzzel met het bit dan. Ik begreep van mijn instructeur dat die nieuwe lijn (kunststof) bitten van trust heel fijn zijn voor paarden met weinig ruimte in de mond.
Die zijn naar boven en naar voren gebogen. Misschien is dat wat? Ze zijn wel flink duur.
Mocht je de myler willen proberen, ik wil de myler(s) wel kwijt. Maat 13,5

Cathey klinkt heel fijn en betrouwbaar.

Gaat hier zijn gangetje. Vandaag voor het eerst sinds ons ongeluk zonder angst gereden. En dat terwijl de prinses niet eens zo zoet was. Of nouja... ze was wat taai en snel afgeleid, niet heel stout. Toch heb ik fijn gereden, zonder bibbers. Dat wil ik nu gaan uitbouwen.

Ik zal proberen weer wat vaker te reageren hier. Lukt op de een of andere manier niet zo goed

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:11

janouk schreef:
De paardentandarts heeft geconstateerd dat hij een dikke tong heeft. Weinig ruimte in zijn mond.
Zijn hoofd, kaken, nekwervels en si gewricht zijn cranio sacraal helemaal los en recht nu. Hij loopt goed, maar zijn mond reageert hij onrustig op druk op de tong met de Liverpool.
Maat Anton 13 cm, 13,5 cm.

Ik had hier letterlijk hetzelfde commentaar van de paardentandarts. Daarom werkt een bit met zeempje ook niet. Dan wordt het nog dikker. Ik ben gewoon met dubbel gebroken bitje van onder het zadel gaan rijden. Hier kreeg Amerigo gewoon een zwarte tong van het bit. Arm ding.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:15

Wat fijn Assie, nu lekker uitbouwen. Gezellig als je weer wat mee kunt kletsen en altijd welkom hoor :j
Snuitje had ook een hele dikke tong. Pony ook wel eens met blauwe tong voor de wagen weggehaald. Nu was hij ook wel erg apart maar die dikke tong was wel een dingetje zeg maar vwb de bitjes. Liep beste op zo'n heel simpel bokkebitje, deze maar dan met iets naar voren gebogen mondstuk zeg maar kruising tussen deze
https://www.agradi.nl/harrys-horse-bokk ... n-13-5.htm
en deze
https://www.agradi.nl/imperial-riding-g ... vs-125.htm
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-04-17 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:18

Ik lees ook altijd bij, maar reageer te weinig of wat kort.
Die trust bitten zijn veel te dik in menbit nu 22 Mm. Dat wil je echt niet bij een paard met weinig ruimte.
Ik heb afgelopen twee dagen eerste dagen van de opleiding zadel/tuigreparateur gehad. Super leuk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:23

Volgens mij zijn die bitten van Trust gewoon een hype. Ziet er mooi uit maar of dat nu je van het is is zo afhankelijk van je paard. Toen met Bente ook zo'n zoektocht gehad naar goed bit, voor mennen en onder het zadel. Met mennen liep ze uiteindelijk toch het beste op een simpele rechte liverpool maar dan een rubberen, niet zo'n luxe als bij Letty maar gewoon een van Divoza. Weet het merk niet meer. En met rijden op een simpel appelbitje dubbel gebroken van 20,- Euries.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:41

Die B-post in de link van vhu, die beviel onze Melody heel goed voor de kar.
Werd ze een stuk rustiger en stabieler van, .. heb toen niks anders meer gezocht.
Oh..en wel een sperriem bij menhoofdstel gemaakt..maar dat is tegenwoordig al normaal geloof ik..

Net lekker stukje gefietst..
Gisteren animal event..was erg leuk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:26

Bianca lekker gefietst en naar animal event. Leuk!!
Baudy hoe gaat het met je lijf? en met veulen(s) ?
Ips: wat een leuke opleiding en ook erg handig :D
Assie, wat fijn dat je weer zonder angst hebt kunnen rijden. Hopelijk gaat het nu verder zonder angst

Vandaag met zoonlief en Sam naar springwedstrijd. Ben zo trots op hun. De laatste springwedstrijden ging het niet lekker, aldoor weigeringen, dus eerst thuis weer geoefend en dat gaat super. Dus dan maar weer op concours. Stond een heel raar, onlogisch parcours, maar ze deden het super. B parcours was goed voor 2e prijs. L parcours ging super, tot hindernis 6. Sam kwam (zo lijkt het als we film terug kijken) niet goed uit en maakt nog een extra krabbel voor de sprong en komt daardoor in de sprong. Zoonlief ging keurig goed met handen naar voren, maar iets te veel, want hoofdstel (was vergeten veter in eerste knot te doen, grrrr) schoof af. We hadden het eerst helemaal niet door, maar Sam wilde niet meer in galop. Brave pony, gelukkig bleef ze heel rustig, maar ja, zoonlief moest er natuurlijk wel af om de boel te herstellen. Weer iets geleerd, eerst even afgroeten voor je afstapt, want nu weer -2 waarmee de teller op -4 komt. Maar wat hebben ze het goed gedaan verder.

Vanmiddag zouden we nog met Fabels aan de slag, maar er zijn hier halve zandstormen, dus maar even een extra vrije dag.

Ik dacht lekker tijd te hebben om mijn lessen voor te bereiden, maar het programma waarmee ik dat doe, werkt ineens niet meer. Grrrr.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:36

Mijn lijf doet het weer redelijk. Lukt weer zonder pijnstillers dat is fijn.
Het eerste veulen is al groot al 2,5 mnd. Die doet het goed.
Mr Brown is uit logeren bij de hengstenhouder. Zirola komt weer bij Expression. We willen wel een zusje die op Mr Brown lijkt.
De hengstenhouder was erg gecharmeerd van Mr Brown. Dat is altijd mooi om te horen.
Het derde veulen is in aantocht. Word vervolgd dus

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:44

Wat ontzettend leuk dat je gestart bent met de opleiding Ips +:)+
Jeetje dat is schrikken Tine brave Sam... en ja toch idd maar met touwtje vastzetten of wat wij deden bij onze pony's vroeger is de keelriem door de neusriem (snap je wat ik bedoel?) zit het wel wat strakker maar blijft het wel zitten of met tussenriempje. Trouwens bij Ollie deed ik dat ook (tussenriempje) want die had ook zo'n koppie. Die Arabiertjes hebben van die ontzettend kleine oortjes en vrij bol bovenhoofd daar glijdt het heel makkelijk af.

Wat leuk Baudyh dat de hengstenhouder positief is. En dat ze weer bij Expression gaat. Spannend met het 3e veulen, ben benieuwd! En gelukkig het lijf weer wat in het gareel :(:)

Hier waaide het heul hard. Cathey flink laten rondgalopperen aan de longe, het lijkt alsof ze eindelijk harder wil en durft en dan normaal, niet als een soort raket of als een soort huppelend hertje nauwelijks voorwaarts maar gewoon grotere sprongen. Eindelijk :D en zowaar jaja haar hele voorbeen kunnen laten strekken :)F

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:10

Bedankt voor de tip VHU, maar dat werkt niet omdat keelriem te los zit (kan niet strakker), dus een veter aan hoofdstel en om voorste knotje werkt dan ook.
Net uit eten geweest en natuurlijk weer veel te veel gegeten :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:31

Als je die keelriem / neusriem met elkaar verbindt zit het wel anders int totaliteit dan om het hoofd dan met een flink aangetrokken keelriem maar kan me voorstellen hoor als je voor de knot-verbinding kiest :j

Lekker uit eten :Y)

Grappig we hebben vandaag een gezin uit Moskou op bezoek. Die doen Nederland met de fiets, een tandem (vader - dochter van 7) en moeder met zoontje op de fiets achterop. Bagage heel licht en via airbnb door Nl. Weer zo iets bijzonders :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:34

Dat is inderdaad wel heel bijzonder. Dapper ook.
Nee, ook als we het op jouw manier doen, gaat hoofdstel zo af. :D

Pfff turbo pup in huis.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:50

Had Gretha ook altijd voordat ze doodmoe omviel werd ze helemaal hyper :):) :O :z :))

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:02

Zeker bijzonder VHU. Leuk.

Turbopup, sterkte Tine.
Wat een zoete Sam, Tine.

Biancacoo lekker gefiets +:)+ Daar was het ook echt mooi weer voor.

Als het goed is krijgen wij rond oktober een pup erbij :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 05:23

Leuk Belker, een pup op komst. Wat voor een ras?

Tine, we hebben een gaatje in het kopstuk gemaakt met standaard daar een veter aan. Dat hangt naast het hoofd als je het niet vast maakt. Haha dan zien we meteen dat we het vergeten zijn vast te zetten. Zo vergeten we het niet. Veter vast aan eerste vlechtje om te voorkomen dat het hoofstel over het hoofd schuift. Zeker in het tweespan wil dat wel eens gebeuren.