[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:21

Ik zou zeggen eerst leren trekken daarna aan de teugel.

Hier is het aardig opgefrist nog geen regen hoop dat die vandaag ook wegblijft.
Mag om 09:50 voor het eerst in de ring verschijnen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:29

Als ik het goed gevolgd heb bij diverse beleerpaarden hier, wil onze lesmees / beleerder altijd eerst het gaspedaal, het stuur en de rem in orde hebben, zowel aan de dubbele longe als voor de sleep. Als dat onder alle omstandigheden werkt en het paard voor de wagen staat gaat hij met stelling vragen / recht richten aan de gang en de volgende fase is pas de aanleuning. Dan zit je eigenlijk al aan het eind van het beleerstadium.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 08:36

Goedemorgen

Ik leef ook nog steeds.

Wij zijn dit weekend met het menteam in driezum wouterswoude voor de oefenmarathon de wedstrijd wel uitgereden maar helaas door materiaal pech een diskwalificatie aan de broek.
Wel een leuke opsteker was dat we op 8 van de 11 hindernissen de snelste tijd hadden.
Vandaag hebben we nog een stukje in het showprogramma.. een 4 tal kür op muziek onder het zadel... Genaamd dressuur met filmsterren.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:10

@Lanouska: wat jammer, zeg.

@Tine: ik ken het ook zoals Gem, aan scala ;) .

@Dingetje: :wave:

@Janouk: wat ontzettend leuk van het jurylid!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:36

Zonde lanouska. Succes in het showprogramma *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:28

Ook goedemorgen :)
Lanouska nog gefeliciteerd met je nieuwe baan, was ik vergeten. En wat leuk zo'n showprogramma. Jammer van het materiaalpech -O-

Mijn instructeur vindt wel altijd dat je wel al aanleuning moet hebben, ook al hebben ze 'nog niets' gedaan. Dus dat ze het bit goed aannemen en wat druk erop durven nemen. Anders heb je niets te rijden. Dat zwabberen wat je zegt Tine komt vaak ook doordat ze zo 'los' lopen zonder druk. Met meer druk heb je ook meer in handen / kun je je pony beter op een rechte lijn houden. Bij Ollie had ik dat niet gedaan met beleren, was allang blij dat ze zo braaf liep. Maar bij Hero wel. Gevolg: Hero vanaf dag 1 goede aanleuning, niet zwabberen en zelfs keurige houding. Ollie is dat pas gaan leren (en bleef het moeilijk vinden maar weet niet of dat daaraan lag of aan het feit dat ze een wat moeilijke mond heeft door haar 'speciale' kiezen en haar gevoelige oren) toen ik regelmatig leste.
Overigens had Ollie ook veel meer moeite met trekken dan Hero, Hero liep met de wagen zo weg alsof er niets achter hing, die is gewoon heel sterk. Misschien dat hij daardoor ook wel al meer druk kon pakken.

Denk dat je best al wel veel aan het lange lijnen kunt hebben Tine en vwb netjes lopen wellicht eens wat filmpjes op Youtube bekijken van lange teugelen of hoe ze dat noemen, dat wat Nouvel bijv ook deed? In principe moeten ze alle dressuuroefeningen aan de lange lijnen kunnen doen (zie Spaanse Rijschool).

Maar goed, dat weet ik niet, het is maar hoe het aangepakt is zeg maar.
Bij Rizanta reden we ook direct op druk (die was ook al beleerd onder het zadel), die liep direct ook heerlijk maar goed, denk achteraf gezien dat ze wel een erg speciaal paard was zeker ook wat dat aangaat.

Hier vandaag warm en broeierig weer, zweet me te pletter maar heb nog maar weinig gedaan behalve :9k . Zo even naar de wei. Maar moet huis eigenlijk dweilen,en boodschappen doen zooooooo'n zin in :x

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:40

Bedankt voor jullie reacties. Aan de longe loopt ze wel goed nageeflijk, maar als ik erachter loop is het wat moeilijker om de druk te houden, dus denk dat dat zwabberen dan daardoor komt. Geeft niets, we gaan er lekker mee verder. Als ze dan straks beleerd wordt, heeft ze dat zovast al geleerd. Het halthouden gaat ook met de dag beter. Erg leuk projectje om zo mee bezig te zijn. Het tuig van Amerigo heb ik er nu 2 keer op gehad, vaker doe ik niet omdat het te klein is. Maar ze vindt het allemaal prima, dus dat geeft de burger moed.

Het zou hier slecht weer worden, met veel regen. Nou, flink blauwe luchten en zon.

Zoonlief is weer thuis, heeft genoten van het kamp. Hij had de dames om zijn pink, want toen we aankwamen, liepen er vier met zijn bagage te sjouwen om het in de auto te krijgen _O- Van de leiding kregen we ook nog te horen dat onze zoon heel bijzonder is, in de positieve zin. Altijd leuk om te horen natuurlijk.

Lanouska: veel plezier nog bij de show.

Nou, ik ga me eens wagen aan het zelf maken van sushi. :Y)

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 23:53

Goedeavond

Show ging super behalve dat uzma het nodig vond om bij de start de show te stelen door te beginnen op 2 benen. Daarna niks meer aan de hand en liep de kür erg goed.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:04

Lanouska, een beetje een vliegende start dus, Uzma had er zin in??

Tine, Even laten wennen aan het tuig, de kar straks en de andere vorm van beweging. Als ze dat snapt dan komt het aan de teugel ook wel. Aanleuning is inderdaad belangrijker zoals VHU ook al zegt en bij een paardje dat het allemaal al kent kan dat al heel snel goed gaan.
Mooi compliment voor je zoontje!

Janouk, veel plezier. Leuk dat dat jurylid aanbood om eens samen te rijden, ze ziet duidelijk potentie!!

Maisie, hoe is het gegaan gisteren?

Marjola, is drukdrukdruk! En gelukkig door contractverlenging de nog wel even druk!! Gefeliciteerd!
Wat is een impulsmarathon?
Sam is goed bezig, even een pauze door een behandeling en dan hopelijk weer lekker verder. Heel veel succes op 3 augustus, natuurlijk op het districtkampioenschap en op de welshdag gewenst.
Lijkt me wel heel gaaf een welsh voor de wagen, heb er geen helaas.

Biancacoo, super gedaan door je man en zoon!!

VHU, lekker getut met de pony's. Dat moet ook gebeuren af en toe. Op de hengstenhouderij stond de laatste tijd ook een paard waar duidelijk nooit een borstel in de buurt komt. Die had onwijze klitten in de manen. Kon het niet langer aanzien, krijg daar echt jeukende handjes van! Dus die heb ik eens even lekker uitgeborsteld.

Baudyh, ooh, wat kan zo'n deken dan heerlijk zijn. Het zijn echt rotbeesten. Ik stem voor uitsterven!!
Is db ook zo'n paard die ze vreselijk aantrekt? Je hebt ze ertussen zitten die ze echt liever steken, waar zit hem dat toch in? Tea kan vol zitten met die rotbeesten en Jeskim staat ernaast en heeft nergens last van..

Gem, hoe is het met de elleboog??

Hier vrijdag de hoefsmid gehad. Laten zien hoe ze liep. Liep ze al niet meer te knikken met het hoofd, maar wel duidelijk niet zuiver. Rechtuit ging wel, op de volte meer moeite. Hij zei eigenlijk meteen ah, het rechtervoorbeen. Dus hij haalt het ijzer eraf, zit er recht onder het ijzer toch een steen!! En ik had me van de week al verbeeld dat er wat zat, het klonk anders met de hoevenkrabber, maar kon het ook niet loskrijgen, zat in het hoekje en later wist ik het niet meer zeker. Had ik ook nooit los gekregen zonder het ijzer eraf te halen. Dus mijn beslissing om niet meer op te stappen was dus wel de juiste. Mijn narigheidsknobbel doet het nog..
Maar daarmee zijn we er helaas nog niet, want ze loopt nog steeds onzuiver, al ging het beter zonder steen, daar dus het onderliggende probleem. Ze heeft nu hoefijzers met zooltjes en van dat kitspul eronder, de nike air max noemde de hoefsmid het. Dus maar eens kijken hoe ze daar mee liep en dat viel hem tegen. Hij had meer verbetering verwacht, maar sommige paarden moeten er langer aan wennen. Dus geef het twee weken, geen verbetering dan op de foto zetten is het advies.

Eneuh, Tea moet op dieet, dat ze te zwaar is helpt ook niet. Ik wist ook al dat ze weer te dik werd, we hadden mooi oud hooi in het voorjaar daar is ze toen mooi van af gevallen. Daarna op rantsoen op het gras, ging ook mooi, maar ze groeide toen alweer wat en daarna hebben ze op kuil gestaan en dat gaat eigenlijk niet. Dat zet zo snel aan bij die fjorden. Met Tea eerder nooit problemen gehad met te dik, een fokmerrie die een veulen zoogt en weer drachtig is kan natuurlijk meer hebben, dus is nu even uitvogelen hoeveel ze moet hebben. Maar nog minder dus..
Momenteel staan ze op een klein strookje gras bij elke dag, lang stengelig gras, en dan nu maar een beetje stro bijgeven zodat ze toch nog iets kunnen knabbelen. Dat gras is zo op en paarden moeten malen, beter voor het hele innerlijke paard, geestelijk maar ook gebit, verteringsstelsel. Wel een beetje eng, heb gehoord van paarden met verstopping, dus in de gaten houden.
Heb al ergens een aanbod gehad om ons te mooie kuil in te ruilen voor kuil van natuurland, dus daar ga ik ook even achteraan.

Sorry voor het lange verhaal..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:08

Goedemorgen!

Jeskim, ik zou proberen wat overjarig hooi te krijgen bij een boer. Die hebben meestal nog wel wat liggen als overbrugging wanneer het nieuwe hooi nog "uit" ligt te fermenteren. (Beetje gekke woordkeuze, maar je begrijpt wat ik bedoel :+ ).

Maisie: hoe gaat de wedstrijd?

Elleboog gaat wel goed, maar omdat ik hem nauwelijks meer voel, stoot ik er nu steeds mee en gaat de korst / oude huid weer rimpelen. Zal nog wel een tijd duren voor er een trui over heen kan, dus hopelijk blijft het nog lang warm {:} .

Zonet gespot vanaf, ehhhh, in de Main:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:50

Zo dat is lekker in het water :)
@Jeskim misschien flink gekneusd, dat kan wel even duren denk ik? Zou fijn zijn als dit het was :j
Heb geen ervaring met koudbloeds kan je helaas niet helpen Y;( maar zie bij ons op stal bij de Fjorden/Haflingers die niet zoveel doen hetzelfde probleem, die vervetten van lucht.

@Lanouska mooi dat de show goed ging incl een mooie uitvoering van Uzma *\%/*

Vandaag weer begin gemaakt met trainingsblokje van Ollie voor komende endurance wedstrijdjes. Ze had er zin in, komende week en volgende week weer eens proberen 20/25 km rustig tempo te doen. En dan tussendoor wat tempo ritjes. Dan zou ze weer klaar moeten zijn. Over drie weken doen we mee in Kootwijkerbroek, en dan 6 september in Montferland, net over de grens bij Arnhem. Is erg leuk want met flinke heuvels :):)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:01

VHU: kom je ook nog naar Onstwedde voor (m)endurance?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 18:14

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:28

Gaaf Lanouska *D

@Tine dat is, zeker voor Ollie die geen trailer liefhebster is }:) (is eigenlijk enige nadeel van haar, ach ja you can't have it all, maar we hebben nu al een keer de trapbescherming moeten vervangen zo kan ze te keer gaan ... O:) ), te ver rijden vanaf Rotterdam, anders zou ik er nog een lang weekend van kunnen maken met logeren bij mijn ouders. Ik heb hem vroeger 2x gereden, is leuke rit, toen stond mijn paard van destijds bij mijn schoonzusje in De Wijk, dat was leuk aan te rijden en dat was ook nog een erg makkelijk te vervoeren paard.

Naar Montferland doen we feitelijk ook in twee keer hoor. Eerst naar Laag Soeren, waar we gaan logeren (is 2 uur vanaf Rotterdam, dat is echt haar max en die van mij, want als ze zo te keer gaat is het niet prettig rijden }> ) en dan is het vanaf daar nog een half uurtje naar Montferland.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:01

Hoi.. :wave: :wave:
vhu, gaaf weer trainen voor endurance,
lanouska gave pic's *-:) *-:) uzma doet eigen show op 2 benen, druktemaker
Gem, leuke foto's die paardjes in het water van de main.
Jeskim, fijn dat de steen uit de hoef is, nu opknappen !! kan poosje duren met gekneusde zool.
Aks, hoe is het nu met didd's..mag ook in pb hoor.. :(:) :(:)
Tine, druk met samoerai, en zoon terug van kamp..
maisie, ik hoop dat je wedstrijd lekker loopt.

hele dag druk geweest met van alles...geen tijd verder...fijne dagen weer..tot later..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:09

Gaaf gem en lanoeska die foto s.
Vhu wel jammer dat ze niet graag op de trailer gaat. Wel weer lekker aan het trainen.

Hier pas 1 keer bij de pony s geweest na de bevalling en vandaag langs de wei gewandeld. Ik kan nog niet veel met ze doen niet tillen en vooral niet bukken is met ukjes echt een beperking.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:02

Bedankt allemaal! :)

@Maisie Kootwijk is inderdaad een eindje, maar voor ons is dat echt de maximale reistijd die we doen. Ook omdat het eigenlijk bijna dezelfde afstand is naar het KNHS centrum (je gaat vlak voordat je daar bent namelijk net de andere kant op bij een kruispunt :P).
@janouk hoe is de les gegaan?
@tine leuk dat jullie met Samoerai voor de wagen aan de slag gaan.
@lanouska mooie foto's van de show (en marathon)!
@gem bijzonder tafereel bij de rivier. :)
@jeskim een impulsmarathon is eigenlijk een bijna gewone marathon alleen start je dan niet voor punten. Vaak zijn er wel wat dingetjes anders (dus het is ook geen HC starten ofzo). In het geval van mijn laatste impuls hebben ze daar niet de mogelijkheid om een wegtraject uit te leggen (teveel 80km en harder wegen in de buurt). Dus dan rijd je alleen 6 hindernissen. Het was dus vooral een mooie oefening voor het krappere stuurwerk. Maar zelf zet je zoiets niet even op in je achtertuin ;) Veel succes met het dieet uitzoeken voor Tea. Heb helaas geen tips.
@VHU allemaal mooie trainingsplannen. Goed bezig! :)
@Biancacoo :wave: even na een drukke dag.
@sonjim nog gefeliciteerd met de kleine trouwens!

De werkweek begint bijna weer. Dus ik duik weer onder mijn steentje. :evaw: :evaw:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:06

Net terug van heerlijke boswandeling. Paardjes hebben eten gehad, dus ik ga zo even lekker bankhangen.

Marjola wat een geweldige samenvatting weer _/-\o_ _/-\o_ Ik sluit me er maar bij aan, anders wordt alles herhaalt :+

Mochten er hier mensen zijn die mee willen doen in Onstwedde, ik kan wel slaapplaatsen en stal/wei aanbieden (wedstrijd is hier 15 autominuten vandaan)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:13

Komt vanzelf wel weer Sonjim fijn dat je ze vandaag even hebt gezien.
Volgende week de grote verhuizing Biancocoo?
Wel super dat je contract is verlengd Marjola. Leuke plannen met de welsh dag :-)
Tine top aanbod!

Ollie loopt zo de trailer op hoor staat ook niet te zweten of zoiets denk dat ze gewoon niet zo lang stil wil staan. Het is al wel ietsje beter geworden half uurtje drie kwartier gedraagt ze zich wel maar als het langer duurt en bi stilstaan optrekken enzo gaat ze bokken en slaan.... Manlief is er een keer achter gaan rijden om eens te zien wat ze doet maar die kont gaat echt flink omhoog. Heb nu de stangen zo laten zetten dat ze vrij opgesloten staat anders springt ze gewoon in de trailer.... Duszzz

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:53

@VHU: dat is idd wel jammer, zeker zo met endurance is het leuk om eens een stukje verder te gaan trainen.

@Tine: mooi aanbod!

@Lanouska: wat een prachtige plaatjes <3 *\o/* .

@Sonjim: komt wel weer :(:) .

Hier na enkele weken ook weer eens gemend, meteen 2 keer, hahaha, dochter was niet thuis, dus haar pony ook gereden; ze ging erg fijn en ook Romeo'tje ging <3 .
Heb eigenlijk nog veel te doen, maar is al zo laat..., maar met de hondjes en lekker naar bedje toe.
Om 05:30 gaat het wekkertje weer -O-

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:15

komt ook wel weer heb mijn handen nu vol aan ukje en dochterlief.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:30

Grrrr kan weer eens niet slapen.

Nou ja, dan jullie maar lastig vallen. Vanmorgen nog iets bijzonders meegemaakt. Zoonlief had op Samoerai gereden, ging overigens weer heel fijn. Hij was aan het afzadelen, maar die muts wilde al naar haar stal. Dus pony moest in het gangpad gekeerd worden om weer naar de wasplaats terug te gaan. Ze moest overigens helemaal niet naar stal, want als de vliegendeken erom zat, zou het hele stel weer naar de zomerwei gaan.

Afijn, zoonlief bleek fiets niet heel handig geparkeerd te hebben, dus in haar draai bleef haar staart aan de fiets hangen. Voordat ik iets had kunnen roepen, vlogen er allerlei rampscenario's door mijn hoofd: pony met vier benen in de lucht en landend op zoon of weet ik veel wat meer. Maar goed, Samoerai draait dus om, met fiets in de staart, die kletterend op de grond valt. Manlief en ik met bijna een hartverzakking; alles gaat dan zo snel, dat er helemaal geen tijd is om nog iets te stoppen, waarschuwen of wat dan ook.

Wat gebeurt er.... helemaal niets. Pony keek nog niet achterom. Echt heel raar. Wel heel erg fijn, want poeh, een heel andere reactie was meer te verwachten geweest. Blijkbaar hoeven we niet veel meer aan schriktraining te doen. :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 04:16

Fijn Tine zo'n onverstoorbare pony is met kinderen goud waard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 06:59

Les was interessant. Fijne afstelling en dan vooral van Paul :D veel meer ontspanning in schouders, armen, nog subtielere hulpdn en daardoor minder rem erop. Janouk bleef super fijn aktief lopen. Nu moet Paul het nog leren narijden. Lastig want hij rijdt maar 2x in de week.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:08

@Tine: tja, paarden, als je het niet verwacht zijn ze onverstoorbaar of juist andersom; dat ze schrikken van "niks" :D.

@Janouk: fijne les, dus. Dat is idd lastig om dan mee aan de slag te gaan.

Drukke dag, vandaag en daar zie ik vooral op maandag :o, altijd tegenop.