[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:05

hier in 't buitenland is het grauw..
maar dat maakt niet uit :))
Wil 'r ook weer eens op. Kar is geen optie, moet nogsteeds ergens een groom klonen..

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:18

Net de dierenarts geweest voor Hidalgo....hij heeft erge zandkoliek ;( ;(

Vorige week had hij een beetje diarree,als hij windjes laten kwam er letterlijk water mee :(:)
In eerste instantie dacht ik misschien van de enting of nog een reactie van de wormenkuur o.i.d.
Andere dag normale mest en geen diarree......en zo ging dat eigen de hele week ene dag wel diarree andere dag niet.
Van het weekend had ik het gevoel dat hij niet lekker was, maar met op de wei zetten ging hij gewoon lekker gek doen dus dacht nouja dan zal het wel mee vallen.
Maandag had ik weer een slecht gevoel dat hij zich niet in lekker voelde maar hij at en dronk gewoon goed.......wat hij overigens al die tijd gewoon doet en nu ook gewoon.......
Vandaag toch maar de da gebeld,die is dus geweest.
Eerste instantie he zou de wormenkuur wel goed gegaan zijn, ligt het niet aan het voer e.d.
Totdat hij mest eruit haalde en dat in water deed :wow: :roll: ;(zo veel zand dat het gelijk duidelijk was, normaal moet je het even laten staan.
Hidalgo vond het gewoon lekker stond mij met zijn lip te kriebelen :o :D := _O- da moest er om lachen...
Daarna zijn darmen geluisterd..... niet normaal zoveel krampen dat hij heeft ;( ;( :(:) :(:)
En die eikel van een Hidalgo gewoon geen koliekverschijnselen toont _-:( :( :(:) ;( zo bikkelhard voor zich zelf.....
Da zegt normaal had een paard hele erge koliek verschijnselen getoont.......

Hidalgo heeft een injectie gehad tegen de krampen en parafine via een hoe noem je dat ook al weer.....slang in zijn neus naar zijn maag wat hij braaf toe liet.
Ook krijgt hij een kuur zandclear, dit blijven we preventief doen.
Patrick heb ik ook nalaten kijken en die heeft het niet.
Dus nu gaan we hem goed in de gaten houden......

Waarschijnlijk krijgt hij zand binnen met graseten....staan in bos, waar de grond wat zanderig is.
Dus in de winter gaan ze daar maar lekker lopen om te rennen en te spelen en de rest moeten ze maar in de paddock lopen die is verhard......had t liever niet gehad maar is ook niet fijn om iedere keer een paard te hebben met zandkoliek....of weten jullie misschien een ander idee?
Ik heb hem nooit zand of grond zien eten.....

Sorry voor het lange verhaal maar wilde het even kwijt :o

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:22

jeemig, dat is schrikken..

heel veel sterkte....

enne...gewoon op t hard dan maar he....
beter dan koliek idd... :))

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:26

krijgt ie hooi vanaf de grond ook?
hopen dat ie er gauw bovenop komt :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:29

Wow, dat is inderdaad schrikken.

Balen dat ze op het harde moeten, maar koliek is 't ook niet. :(:)

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:35

Naaltje schreef:
krijgt ie hooi vanaf de grond ook?
hopen dat ie er gauw bovenop komt :)

Ze krijgen op de paddock hooi uit een kunststof palletkist op de wei krijgen ze nu geen hooi daar staat gras.
Waar ze van de zomer liepen kregen ze wel hooi vanaf de grond, maar heb niet het idee dat het daar van kan zijn daar was het ook niet zanderig of dat het alleen grond was...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:38

staat er weinig gras?
als ze dan polletjes gaan uittrekken etc krijgen ze wel zand binnen..
jeetje lastig..

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:45

staat genoeg gras, misschien een graaskorf proberen maar of dat helpt.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:53

Nog ff snel voordat ik weer serieus aan het werk moet :o

Citaat:
Hoe oud is Alwyn daar? Denk dat hij daar niet onder geleden heeft of wel?
Alwyn was daar op de kop af 2 jaar en 9 maanden. Als we wat met hem deden in tuig / lange lijenen was dat in het begin hooguit kwartiertje en 1x per week of zoiets. Voor de wagen is hij gegaan maandje later, in maart. En dan ook iets van hooguit 1x per week half uurtje per keer. Nu loopt hij 1x per week, wil graag naar 2x per week zo'n uurtje / drie kwartier. Ben 2x wat langer met hem weggeweest. We hebben het heel rustig aan gedaan / doen het nu nog rustig aan en het gaat heel goed. Wel veel met hem gewandeld en wat fietsen, net als jij aanrommelt met jouw paarden. Worden ze supermak en 'streetwise' van, dus zou daar vooral mee doorgaan!

Citaat:
VHU, is dat het paard waar je menles mee had?
Een van de paarden, heb met alle paarden van de stalhouderij wel les gehad. Dit is Jarava, 1.85 stoere bink, klein hartje ;) . Het heeft me erg veel vertrouwen gegeven met zoveel verschillende paarden te mennen. Maar mijn favorieten zijn Nolanda en Zara, twee nogal pittige troela's.

@_Patrick_, dat is echt niet fijn zeg, wat vervelend nou. Je hebt zo'n mooi plekje krijg je van die zorgen bah. Heb totaal geen ervaring met iets als zandkoliek. Die van mij staan voornamelijk op de paddock maar eten gelukkig geen zand. Hooi krijgen ze in bakken. Maar hopen dat dit eenmalig is en dat de sandclear goed helpt :(:)

Heb trouwens mijn sleutels weergevonden! Alleen nu heeft wasmachine het begeven :+ dus was net naar wasserette gebracht (zit hier ergens om de hoek, voordeel van grote stad). NOu moet nu echt aan het werk :wave: :evaw:

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:03

Gelukkig je sleutels terecht.
Balen van de wasmachine, gelukkig om de hoek een wasserette

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:06

wasmachine begeven omda tje de sleutels érin vond? ;)
gelukkig dat er idd een wasserette in de buurt is. Ik ga inpakken hier, naar huis rijden, en dan omkleden en 't bos eens verkennen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:07

Keet heb ik laten beleren toen ze 4 was :) Dora is nu 3,5 en loopt ook af en toe mee in het tweespan.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:41

Ik heb vandaag een bad day. Ben zo moe en buik is rumoerig. Ben lekker thuis gebleven. Heb mijn zus gebeld en die komt zo deze kant op. Ga ik even lekker naar veale en verder niks doen

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:19

Bart is om 13.00 uur bij Hidalgo en Patrick geweest ik moest naar de fysio AAAUUUWWWWWW heeft hij gedaan....
En hij stond er goed bij en ging samen met Patrick hooi eten.
Ik ga zo weer naar ze toe.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:30

mag ik me hier ook melden? :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:44

Heel bericht getypt en ineens verdwijnt alles. Heel gek.

Maar goed, welkom nieuwe, Patrick sterkte, Tallechie goed dat je naar je lichaam luistert en op tijd rust neemt

Ik heb vanmorgen eerst gemend met Rembrand, we zijn duidelijk nog even niet op ons oude niveau. Daarna pony geschoren. Ziet er best wel aardig uit vind ik. Ik heb zijn hoofd, hals, schouders, benen en een streep van voor naar achteren gedaan. Hij heeft nu zeg maar een soort uitrijdeken en zijn buik met haren. Daarna gelongeerd. Ik had een heel andere pony, ineens weer actief en hij liep echt super.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:30

:wave:
zonde dat er geen ruiterpadpaaltje te vinden was tijdens m'n route.. Máár! 'n mooi bos :)
Alleen hopen dat ik gauw weer een braaf paard heb.. Er werd gestuiterd, babysteigertjes gedaan, perfect appuyerend het pad af als ik wilde dat hij stilstond, dids' bekende ''weiger-move'' (uitrekken als een kat, met voorbenen over elkaar) werd veelvuldig getoond, aaaahr :P

máár! onderweg een ruiter tegengekomen die er volle galop vandoor ging, al dan niet gepland, hij wilde zóoo dolgraag erachteraan, maar hij bleef bij me :))
3keer zelf een klein galopje gedaan, kleine stukjes draf, en verder vooral geprobeerd rust in de stap te brengen :)
Hij vindt zichzelf veel te stoer _O-

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:43

Da is voor de 2e keer bij Hidalgo geweest.
Heeft weer pijnstiller en Buscopan gehad.
Vanavond nog een aantal keren 10 min stappen,zodra hij weer koliekerig wordt gelijk bellen,weet nooit wat voor kant het op gaat...

Straks zorgen dat de trailer klaar staat hoop voor niets maar dan is die alvast gereed.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:00

@ pashon stel je even voor.

@ patrick, nu maar hopen dat hildago weer helemaal opknapt!

@ tallechie, heeft een offday :(:)

dids heeft zich ondanks galopperende paarden zich keurig gedragen

amerigo is blij dat hij een beetje kaal is :)

zo ik ga in mijn autotje springen op naar stal en dan mijn eerst menles :):)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:03

sterkte patrick

Vandaag heftig druk werkdagje gehad net even lekker gegeten en ga zo naar de paardjes. Weet niet wat ik met ze ga doen, maar zowiezo hoefsjes vijlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:36

Hoi !

Zou ook even voorstellen. Ben Joram en ben al tijdje bezig om mennen met me fjord op te pakken en zo doende ben ook sinds kort met koetsier cursus begonnen bij Jaco waar ze ook van die mooie gele monsters voor de wagen hebben lopen :D
Tobbe is mijn paardje en hij heeft bij vorige eigenaar veel voor kar gelopen. Echter bij mij voor kar is hij toch wat onrustig waardoor heb besloten om bij bij beging te gaan begingen en merkte al gauw dat dit toch heel leer proces voor hem is. Blijkbaar doet andere eigenaar erg veel met hem en voor mij is net alsof dat ik opnieuw aan beleren ben.

Het slepen van bak gaat tegenwoordig zeer goed, en ook bij in/uit spannen is hij sinds kort ook vele malen ontspanner.
Afbeelding
Zou heb ik uiteindelijk Tobbe voor kar staan, als staat hij nu wel iets korter voor. Vandaag heb ik besloten om stapje veder te gaan.
Ben paar rondjes met hem door bak wezen stappen terwijl ik naast de kar liep. Beging werd even onrustig van de rammelde kar. Heb toen even halt gehouden en zag dat hij zich ontspande, daarna opnieuw weg gestapt en toen begreep hij het dat maar de kar is die zo rammelde . Paar rondjes gestapt en daarna links en rechts omkeert geoefend. Dat was ook weer heel leer proces voor hem, daarna netjes over hoefslag vlak langs de bak rand (zo wel links al rechts om). En toen vond ik mooi geweest en zag dat alweer zo uur veder waren.

Zaterdag heb ik weer les, koetsier cursus. Gaan voor eerst straat op en maandag ga ik weer veder met Tobbe.

Patrick, veel sterkte met je paard :(:) vervelend zeg koliek.
En hoorde iets van sleutels in wasmachine :+

_Patrick_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:51

Hidalgo stond er iets beter bij.
Straks weer naar hem toe en 10 min stappen met hem.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:56

Welkom nieuwe!

Patrick, vervelend koliek maakt je toch altijd flink aan het schrikken. Fijn dat hij er wat beter bij staat houd hem maar goed in de gaten!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:25

hey Joram :) leuke pony! :)

fijn dat het beter gaat patrick! :) hopen dat dat zo blijft :)

Heb daarstraks diddle voorgesteld aan z'n nieuwe stal :)) een containerstal met aan de lange zijde 2 openingen. Galmde wat, dus hij vond het eng :')
Ben erin gaan staan met een appel, binnen lokken. 2 voorbeentjes lukte vlot, en toen die achterbenen nog
Hij dacht slim te doen, en sprong.. Dat gaf een klap in die container, dus nadat hij de appel uit m'n handen kon grissen sprong hij net zo hard weer naar buiten _O- :')
toen maar nog 'n keertje geprobeerd :))

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:02

welkom joram! je lest dus bij jaco schouten?

naaltje, ben je nog een rondje door het bos geweest?

tallechie lekker dagje rustig aan gedaan?

VHU,mooi dat je je sleutels weer gevonden hebt.