[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:44

Ik vroeg het omdat ik niet weet hoe het bij ons op stal gaat nu, op vorige stal was standaard een paar keer per jaar, maar weet niet precies hoe of wat, omdat dit werd geregeld. Ga maar even overleggen met DA wat wijsheid is want het is nu ruim 4 maanden geleden en ik weet niet hoe vaak dit moet :?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:50

De ivermectine spuit (Noromectin of zoiets) was toen niet mijn idee hoor maar van de DA :o ik (en de stal) volg gewoon zijn advies (=ontwormen op basis van wormonderzoek). Toen alles nog vrij was deed ik altijd een keer per jaar zo'n alles in een spuit en dan nog elke 3 maanden of op basis van ivermectine of op basis van moxi / prazi-nogwat.

Hoe toon je bloedworm aan trouwens? Maar dat schijn je toch ook erg goed aan je paard te zien heb ik begrepen? Lusteloos enzo? Nou dat is ze zeker niet =:)

@Smickey zou idd DA maar even raadplegen dan. Mestonderzoek doen en dan ontwormen obv onderzoek is om te voorkomen dat je a. het verkeerde middel geeft b. te vaak geeft want dan kan resistentie optreden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:52

Ik ben niet zo van 't mestonderzoek.. Heb het 1x moeten inbouwen in een onderzoeksverslag. En voordat je 't enigzins een beetje betrouwbaar mag noemen moet je van 1 individu, op meerdere tijdstippen verschillende monsters onderzoeken...

Bloedworm gaat zover ik weet wel met zo'n ''zware'' spuit. 1x per jaar zoeen erin dan?

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:54

Tjonge wat gaan jullie snel zeg! Hier het huis weer helemaal aan kant, de strijk gedaan en nu op de bank met laptop even bijlezen.

Om even terug te komen op de pessoa;
Ik vind het een erg prettig hulpmiddel. Heb een tijd bij een paardenkliniek gewerkt en kregen daar regelmatig te maken met paarden die scheef waren, een rug probleem hadden, onder behandeling fysio voor bv. scheef bekken e.d. Door het opbouwen van training aan de longe met pessoa heb ik ze stuk voor stuk enorm zien verbeteren. Dus ja ik ben voorstander van een pessoa mits natuurlijk correct afgesteld. Je zet hiermee de paarden niet vast omdat het systeem helemaal rond loopt. Knoopje zoals Gem bedoeld kan in een aantal gevallen wel nuttig zijn. Longeren met dubbele longe doe ik ook heel veel, hiermee heb je gewoon heel veel gevoel en kun je goed bijsturen en gerichter op iets trainen dan met een pessoa.

Baudy; het achter de teugel kruipen kan mevrouw te allen tijde zelfs in de proef tijdens de middendraf, ze loopt dan zeker niet onder haar tempo, onttrekken is het natuurlijk wel en van een correcte aanleuning is op dat moment zeker geen sprake, Op het menbitje krijg ik wel een betere aanleuning dan op het dubbelgebroken onder het zadel het geval is. Ze is net een elastiekje, kan alle kanten op buigen/ inbuigen/ verbuigen. Grappig om te zien maar niet handig als je met haar werkt. Het aantikken gebeurt niet alleen wanneer je haar over haar tempo laat gaan hoor. Ze is dus niet scheef naar één kant, vandaag doet ze het naar links, morgen naar rechts en vaak wijzigt het ook nog eens tijdens de training. In een wending naar links zet ze haar linkerachterbeen tussen de voorbenen en bij de wending naar rechts haar rechterachterbeen. (Voor de beeldvorming; Het is net alsof je heel veel gas geeft met een auto en deze aan de achterkant naar links en rechts uitbreekt.) Soms doet ze het ook niet en in het rijden ook veel minder, dan wordt ze meer op het achterbeen gereden dan op dit moment voor de wagen nog het geval is. Ik denk echt zoals Janouk en Tine aangaven dat het een kwestie van trainen is voor de wagen, ze meer op het achterbeen moet komen en dat het dan beter wordt. Het zal denk ik wel altijd een kwestie van opletten blijven. Gelukkig iedere week les en ik merk echt wel verbetering maar was gewoon benieuwd of jullie dit ook al eens hebben gehad met een paard. Voor ons is dit namelijk de eerste die dit zo extreem heeft en we hebben er aardig wat uitgebracht op wedstrijden en zadelmak gemaakt voor anderen maar dit nog nooit zo extreem gehad. Weer een heel verhaal geworden sorry.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:05

Heel verhaal geeft niet hoor, hebben we allemaal wel eens :j wel interessant om te lezen hoe iedereen met de verschillende hulpteugels al dan niet iets doen.

@Aks ik wil het zelf ook echt niet alleen op basis van mestonderzoek doen hoor. Kan DA zeggen wat hij wil maar ik vertrouw het dan niet en wil met wormen geen risico nemen. Maar twee keer per jaar ontwormen en daarbij mestonderzoek bijv of standaard eens in de ca 8 weken, wat men tot een paar jaar terug vond dat moest gebeuren zit heel verschil in.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:07

Klopt, eens in de 8 weken vind ik ook onzin :=
Ik ben in principe best voor 1x per jaar met zo'n zware werkzame stof :o

Ben daarvoor als eens uitgemaakt voor slecht baasje, maargoed :)

Ik hou 't voor gezien voor vandaag :oo Ga lekker naar bed :))

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:08

Dat ben ik helemaal met je eens VHU! iedere 8 weken ontwormen was ook niet goed. Alléén op mestonderzoek afgaan vind ik persoonlijk ook niet altijd verstandig. Zoals je zegt als jij denkt dat het nodig is dit aangeven. Mijn ervaring is dat de da daar niet moeilijk over doet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:11

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:02

:wave: Goedemorgen!

Ontwormen... Gwin moet ook weer denk ik...
Wij zijn op stal veranderd van standaard 4x per jaar naar mestonderzoek, maar niet alle stalgenoten wilden meedoen met mestonderzoek, dus tis beetje rommeltje nu.

Hier regent het lekker zachtjes. Ideaal voor de bodem. Hopelijk is vandaag of morgen de buitenbak niet meer zo mul en dan kan ik Gwin eventjes longeren. Wel lastig om te bedenken hoe ik dat nu moet gaan opbouwen, maar eerst maar kijken hoe ze het oppakt en wat ze zelf aangeeft.

Manlief heeft gister het gazon bijgezaaid en met mestkorrels gestrooid. Nu staat Beer alleen maar te piepen en te janken bij de achterdeur want hij vindt die mestkorrels wel lekker denk ik ;) Smerige aap... euh hond...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:04

Goedemorgen

Ik ontworm wel alleen aan de hand van mestonderzoek. Rembrand heeft lichte besmetting met bloedworm en heeft dus spuit gekregen. De rest niet. Ik merk niets aan dat ze lusteloos of dof of iets zijn. Ja, ik weet dat een goed mestonderzoek meerdere dagen achtereen moet, maar dat is onbetaalbaar. Ik doe dit al jaren nu zo en dat gaat prima.

Veel mensen vergeten dat alle paarden gewoon wat wormen bij zich hebben. Het is pas een probleem als er teveel wormen zijn.

Heb weer een aanmelding voor de kur binnen. *\o/*
En het regent hier. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Wel jammer dat ik zo allemaal buiten aan de slag moet en dus nat ga worden.
Ga zo eerst Amerigo mennen, dan uitmesten (moet van 3 dagen, dus ben wel even bezig) en dan wil ik het lint nog gaan uitzetten in de zomerwei, want ik hoop dat ze daar snel heen kunnen.

Fijne dag iedereen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:28

@frensie; ik hoop met je mee wat betreft de bak. Wat fijn zeg dat je met gwin weer wat mag gaan doen! :)
Denk je dat ze aan de stuiter gaat?
Hoe lang heeft ze nu eigenlijk op rust gestaan? :)

Weer 36 verhalen door elkaar gedroomd vanacht := :z

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:29

Over ontwormen. Ik denk dat ik de paarden 2 x per jaar gewoon ontworm. Laatste keer met die tabletten van equimax en dan 2 x met mestonderzoek.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:33

Aks ik weet zeker dat ze aan de stuiter gaat. Dat doet ze normaal niet met longeren, want longeren is voor mij serieus werk en ik laat haar dus nooit even uitrazen, maar ik ben bang dat ik haar nu niet rustig kan houden. Ze heeft 7 maanden stilgestaan, vanaf 8 september.
Ik heb er ook echt weer zin in, maaaaar Bieb krijgt voorrang, dat is mijn wedstrijdpaard :D
En Gwin heb ik absoluut geen haast mee, endurance zit er toch niet meer in en wie weet ooit wedstrijden dressuur ohz of aangespannen, maar dat is een meerjarenplan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:39

oei.. dat wordt met samengeknepen billen staan kijken dan :=
heb je haar zorgvuldig rustig gehouden gaat ze aan de knetter... :oo Ik duim dat ze zich heel houdt!

En 7 maanden stilgestaan, da's lang.. Gelukkig ook met goed resultaat :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:42

Volgens de dierenarts zou haar pees het moeten kunnen houden.... Hij was heel mooi hersteld, waren mooie langwerpige vezels te zien op de scan. En ze heeft de afgelopen 2,5 maand in de loopstal ook enorm gek gedaan af en toe en dat heeft ie ook gehouden. Maar alsnog is het wel op hoop van zegen...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:50

frensie, erg stoer dat je met bieb mag en kan blijven rijden. en ik hoop dat Gwin zich gedraagd..binnenkort opbouwen met haar, pezen zijn moeilijk....ik hoop dat het goed blijft gaan !
het regent hier ook, ziet er somber uit, maar het is voor het gras e.d. wel prima natuurlijk.
ontwormen..doen we 4x per jaar, wisselen wel het merk ivm horzeleitjes e.d.
nog een duf hoofd hier...ik ga straks de dokter maar eens bellen om te horen wanneer er uitslag is..en wat die is..ik voel me wel iets fitter, dus dat is wel erg fijn ! :j

edit..rontgenfoto laat geen afwijkende dingen zien gelukkig, dus dat is allemaal goed.
de bloedonderzoek uitslag is maandag pas binnen..dus tot die tijd modder ik nog lekker door..
maar wel heel fijn dat de longfoto schoon was !! *\o/*

fijne dag allemaal !

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:58

Goedemorgen allemaal

@Biancacoo: fijn dat je je weer iets beter voelt, hopelijk een meevallende uitslag van de dok!
@Frensie: fijn dat je met Gwin weer iets mag gaan doen hoor, hopen dat de bak lekker mul is na wat regen!

Het ontwormen is geregeld, blijkt op stal 4 x per jaar te gebeuren, heb aangegeven dat wij het zelf willen geven, dan zie ik namelijk precies wat voor spul en hoeveel erin gaat en of het doorgeslikt wordt door onze boef :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:00

*denkt mee* miss met gwin eerst kwartier aan de hand in de bak lopen tot er wat rust is?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:30

Bianca: fijn dat longen schoon zijn. Verder nog wachten op andere uitslag
Frensie: inderdaad misschien eerst aan de hand wat lopen?
Aks: een mixdroom

Net de nieuwe geit naar binnen gehaald. Die mag niet in het hokje van de andere dames. Geiten kunnen niet tegen regen, dan gaan ze dood. Dus maar even in de hondenbox gezet (daar staat de stro opslag voor de geiten ook in). Ze vindt het niets, staat heel erg te bibberen. Maar ja, liever wat stress dan dood door de regen. Ze heeft ook helemaal geen vacht zoals de andere twee, dus heb haar net al helemaal met een handdoek staan afdrogen.

Nou, ik mag lekker in de regen gaan uitmesten. BLEH, zooo geen zin in.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:18

@Frensie: hopelijk is de bak niet meer zo zwaar en gedraagt Gwin zich een beetje!

@Biancao: gelukkig was er op de foto niks te zien!

@Tine: weer wat geleerd, ik wist helemaal niet dat geiten niet tegen regen kunnen.

Hier was mij gisteren de zak met kippengraan gescheurd en de honden laat ik na het buiten spelen opdrogen in de schuur, indien nodig, heeft er toch eentje veel van dat graan gegeten, begh, vroeg me al af waarom ze gisteren gras at, nou moet ze flink pitjes poepen :') .

Ben me nog aan het bedenken of ik even langs de ha ga, ben het wel een beetje moe, nou, duurt gewoon te lang...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:22

:oo bad dog :oo Legt ie nog geen eieren? Oh wacht, 't was graan he, geen legkorrel :))

Sterkte tine met strontscheppen :(:)

:(:) voor vermoeidheid van avaluna :)

Ik ben bijna klaar met het aanpassen van m'n onderzoeksplan. Daarna reflectieverslag nog en dan kan ik dat morgen op school gaan inleveren :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:26

@Aks: nou, eieren legt ze wel, maar die zien we liever niet, hahahaha.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:32

kromme eieren :')

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:48

tine...dat is balen dat de nieuwe geit niet in het hok mag.....moet je haar steeds eruit halen..lastig zeg..
ik wist niet dat geiten zo slecht tegen regen konden..zielig eigenlijk...en erg lastig..

dat die zoveel van dat graan gegeten heeft..maffe hond..nou ja, die van mij zouden dat zelfde doen..hahaha...en die kromme eieren...tja..een van die van ons..vond het een goed plan om een dikke drol binnen te leggen..bah..viezerik...... :x }:) -:(-

goed bezig aks met je plan en verslag !! super !

hondjes hebben lekker gerend en 2 aan 2 gespeeld, tchica lijkt geen last meer van pootje/schouder te hebben, dus die heeft lekker samen met dakota gespeeld, dat was mooi om te zien , zoveel plezier als ze daaraan beleefde !! gelukkig gaat het nu met alle 4 samen heel erg goed !

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:07

@Biancao: fijn dat het goed gaat met de hondjes samen!
Heeft er ook maar eentje graan zitten eten, de ander was gelukkig verstandiger.