[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:56

Minder voer erin. Oke. Maar ze is ook erg mager. Wat voor tips heb je daar voor?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:33

tine: ik denk net als bij een merrie: gras hooi maar geen krachtvoer waar ze melkproductie van gestimuleerd gaat worden,dan maar even een magere geit,dat komt wel goed en eventueel ff vragen hoe zij dat doen?

assie

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:35

Ik denk dat ze op normaal voer al snel bijtrekt omdat ze nu niet meer drachtig is. Ik zou "vetmesten" nu minder belangrijk vinden dan melkproductie remmen ;)
Maarre... had Renske geen geitenfokkerij? Die weet er vast nog veel meer van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:59

Dank jullie. HT: ik heb ook nooit merries met veulens gehad :D

Moeten ze nog wel willen eten. Isabelle, onze nieuwe witte geit, is ook mager en eet haast niet. Komt door stress van verhuizing enzo. Dus ik geef nu ook wilgentakken. Maar ja, moet ze dat wel eten :Y)

Geiten zijn best rare dieren. Eten alles wat los en vast zit, behalve als ze moeten eten. Toen wij 16 jaar geleden voor het eerst geiten hadden, wilden die ook niet eten na de verhuizing naar ons toe. Heeft paar weken geduurd, was best spannend.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:50

Pff, net overleg gehad met assistente van de huisarts. Ik heb lichte spondylose (kende dat alleen van de hondenwereld eigenlijk). Naast de paracetamol en tramadol, maximale dosis, moet ik nu ook nog diclofenac maximale dosis gaan slikken. Dan hoop ik dat de pijn eindelijk draaglijk wordt.....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:08

Mijn ex had een melkveebedrijf met geiten idd. :D

Maar wat gezegd is klopt idd wel.
Ik zou niet te eiwitrijk voer geven, en idd goed in de gaten houden of ze geen uierontsteking krijgt.
Wij gebruikte nooit droogzetters bij de geiten, maar je kan het altijd eens bij een dierenarts navragen.

En geiten zijn heel stress gevoelig, dus geef ze inderdaad lekker de tijd om te wennen.
Enne... van geiten leer je vloeken. :D

Jeetje Tine dat is ook niet niks. :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:15

Wat een enorm heftige pijnstillers Tine, heel veel sterkte wat zul je je beroerd voelen :(:)
Van geiten totaal geen verstand, vind ze altijd bijzonder vervelend maar ook ontzettend leuk. Bij mijn vorige stal liepen 2 geiten op het erf. Wat een rampzalige beesten := ze waren heel slim. Wisten zelfs mijn voerton open te draaien deden ze gezamenlijk, met die horentjes tegen de afsluiter. Echt bizar.

Jenn officieel nu gemeten op.... 1.42. Dacht dat ze kleiner was :+ Toen ik haar 1,5 jaar terug kocht (in november) was ze officieel gemeten op 1.37. Toch nog aardig gegroeid. Ze is nu 4. Erg handig mijn stalbaas is officiële paarden/ponymeter :7 Weer gewandeld met tuig en alles erom :)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 16:13

Dat is naar Tine, hebben ze goede rugfoto's gemaakt, heftig hoor, hoop dat je snel minder pijn hebt.
Jenn is groooottt
Zie allemaal mooie menfoto's.
Geiten... geen idee...
Hier genieten tijdens fotowandelingetjes, en met de honden... en aan t klussen...begonnen ramen en kozijnen buiten te schuren en schilderen.....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:36

Dinsdag zijn foto's gemaakt. Of ze op goede plek gemaakt zijn, ik weet het niet. Assistente zegt van wel. Er was niets op te zien, alleen wat spondylose (dan denk ik: spondylose geeft toch dit soort klachten) Na overleg met huisarts zei de assistente dat ik nu max 6 weken met ook diclofenac moet slikken, dan zou het beter moeten gaan. Zo niet, dan verder onderzoek.

Geiten zijn zoooo grappig. Oke, je leert er ook van vloeken, maar toch.

Jenn is flink gegroeid.
Bianca weer aan het klussen.
Renske, even voor de zekerheid: hoe herken ik uierontsteking? Dan weet ik dat maar vast.

Zoonlief heeft vandaag weer op Thor gereden, ik geloof dat hij het stiekem steeds leuker gaat vinden. Of dat is wat ik graag wil zien :+ . Morgen maar eens kijken hoe Rocky zijn tong eruit ziet (als dat al lukt, vorige keer werkte hij niet erg mee).

Verder weinig te melden hier. Zoonlief gaat vanaf volgende week weer naar school, nou ja, nog niet echt, alleen om toetsen te maken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:20

Uier/speen wordt vaak rood en warm.
En je ziet het vaak ook wel aan de geit, vooral qua lopen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:47

Tine, succes met de geit! En wat naar van je pijn ;( Hoop dat de diclofenac wat voor je doet!

VanHuisUit, 1,42 mooi maatje!

Hier vanmiddag weer een heerlijk rondje gereden!! Pepijntje doet het echt zo super! En hij vind het echt leuk, constant zijn oortjes naar voren!
Mijn nichtje was ook mee met haar vriend, en die heeft gave foto's en filmpjes gemaakt! Ook van de waterbak, dus dat volgt zeker!

Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:26

Wat leuk met Pepijn zo.

Tine sterkte met de spondylose. Kan een fysio niks voor jou betekenen met sterkere buikspieren of tapen ter ondersteuning ofzo?
Uieronsteking herken je aan harde rode warme plekken. Het is tenslotte een ontsteking. En er komt dan 'korrelige' melk uit.
Geit zelf heeft vaak ook iets verhoging.
Probeer nu vooral zo min mogelijk aan het uier te zitten, dan komen er ook geen ongewenste bacteriën aan :)

Jenn is een grote dame. Leuk zoals jullie samen bezig zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:43

We halen zaterdag die geit pas op, dus ik zit nergens aan :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:47

Wendy_koomen, heerlijk! Dat ziet er uit als een fijn galloppad haha!

Tine, Leuk een geit! Ik heb er geen ervaring mee haha.

Ik las dat binnenkort de wedstrijden weer soort van zijn toegestaan. Dus dacht ga even kijken of er menwedstrijden in de buurt zijn. Maar ik snap niet echt hoe dat werkt. Heb al meer dan 3 jaar geen wedstrijden gedaan haha.
Ik zie wedstrijden op KNHS staan, maar weer andere op startlijsten.nl.
Weet iemand waar ik nou moet kijken?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:45

Afbeelding
Even weer eens een kiekje maken,kleintjes worden al echte ponys

Afbeelding
En joy word weer palomino ipv wit

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:57

Mooi stel pony’s HT. Ga je later 4-spanrijden?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:03

Hier geen ervaring met aangespannen wedstrijden rijden.
En mijn laatste dressuur wedstrijd is ook alweer 6 jaar geleden. :=

Wat een mooie kudde happytime!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:31

Belker:wie weet,duurt nog wel een paar jaar.
Jenkins: heb je nog je startkaart van de knhs(of geactiveerd)of wil je hobbyklasse rijden? Je kijkt op knhssite naar een wedstrijd en als je startkaart hebt log je via mijnknhs.nl in en zie je de klasse waarin je wil starten,aanklikken en naar winkelwagentje en betalen of op wedstrijd zelf

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:52

Afbeelding
Nooit willen ze naast elkaar op de foto,kom ik vanmorgen aan staan ze zo...wist niet hoe snel ik mijn telefoon moest pakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:58

Hoi!

Mag ik mij hier ook melden? En gezellig mee kletsen en vooral veel leren. :D

Samen met m'n vader heb ik 'n friese merrie van 18 jaar. We hebben haar inmiddels 6,5 jaar nu.

Afbeelding

Voornamelijk m'n vader reed met haar voor de kar en ik reed ohz. En voornamelijk ook lekker in het bos!

Afbeelding

Afbeelding

Maar sindskort vind ik het ook hartstikke leuk en ben ik helemaal om. :D :D Ik heb nu 2x zelf gement (wel onder begeleiding van m'n vader) maar ik wil dit zeker elke week gaan doen. Ons paard vindt het fantastisch en in het bos hoeven we de teugels maar wat mee te geven en ze gaat! :') Echt fantastisch! Ik vond het mennen nooit zo mijn ding, z' n karretje er achter.. Maar wat 'n machtig gevoel zeg, 'n paard in z'n harnas!

Ik moet nog wel heel veel leren. Dus alle tips zijn welkom. Ik ben nu voiral eerst nog aan het kennismaken met het inspannen, sturen en gas en rem. Ik heb nog nooit 'n les gehad en dit zou ik wel graag willen. Dus mijn eerste vraag is ook gelijk..wie weet een goede instructeur/instructrice rondom en in Drenthe? Mijn 2e vraag gaat over overgangen rijden. Ik merkte bij mij zelf dat ik nog niet goed weet wat precies hoeveel te gebruiken. Gebruik je veel stem of zweep? Kan iemand mij uitleggen hoe je een goede overgang maakt? Wat is n goede houding op de kar? Hoe stuur je netjes? Ik zag in 'n filmpje van Chardon dat als je naar links wil je je rechter hand naar voren brengt? Mennen jullie ook alleen? Of altijd met anderen? Ik las eens dat dat toch wel gevaarlijk is, alleen op pad.

Wij hebben 'n recreatie wagen en willen kijken naar 'n andere wagen. Ik vind een mengeling of combinatie van marathon en recreatief wel een goede. Wat adviseren jullie?

Waar mennen jullie vooral? Waarom mennen jullie liever dan ohz?

Heel verhaal en veel vragen! :')
Ik vind het hartstikke leuk om jullie ervaringen te lezen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:03

happytime schreef:
[ [url=m/PKJYBa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nooit willen ze naast elkaar op de foto,kom ik vanmorgen aan staan ze zo...wist niet hoe snel ik mijn telefoon moest pakken!

Wauw! <3 <3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:33

Manlief ging vandaag onze nieuwe geit ophalen, bij thuiskomst zaten er 2 in de trailer. Annabelle en Judith hebben we ze genoemd. Judith is extra, ze moet nog herstellen van zware bevalling. Zij zou anders naar de slacht gaan, maar omdat wij toch niet gaan fokken, mag ze verder herstellen bij ons. Volgens hun dierenarts moet het goed komen. Er is wsl een zenuw beschadigd, ze heeft nog moeite met opstaan en lopen. Annabelle ziet er prima uit. Isabelle blijkt ineens een monstertje. Super fel naar de indringer in haar domein.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 14:34

Mooie geiten Tine, hopelijk komt het goed met Judith.
Welkom amoor.
Ht <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:01

Arme geit... wat fijn dat ze bij jullie terecht kan. Maar heeft ze haar lammetjes dan niet bij zich? Of hoe doen ze dat eigenlijk bij een geitenbedrijf? Is dat net als bij koeien dat de geiten gemolken worden en de lammetjes er direct af of zoiets?
**sorry totaal geen verstand van geitenhouderij**

Wat leuk zeg samen met je vader mennen AmoorM :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:29

Bij geiten worden de lammeren er idd ook meteen bij weg gehaald.
Als je de lammeren bij de moeder laat heb je veel kans op uitval.
Geiten die bovenop de lammeren gaan liggen, maar denk ook aan infecties, ziektes. En het is ook niet handig als ze mee lopen naar de melkstal waar je kans hebt dat ze in de melkput vallen.