[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:21

hier heeft milk nu voor de 2de keer voor de sulky gestaan..
en ze doet t zo braaf...ze word wel heel enthousiast voor de sulky en ze zwabbert nog alle kanten op haha en vind t leuk ...maar ben heel blij dat ze t zo goed door en vandaag nogal over enthousiast werd wat wel apart aanvoelt.
http://youtu.be/KGjff7yvaZc

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:13

VanHuisUit schreef:
Vind dat ook het duurste wat ik tot nu toe heb gehoord / weet...
Daarbij wil duur niet zeggen dat het goed is. En je weet nooit of je paard 2 , 4, 6 of 10 weken nodig heeft of langer. De een verwerkt het sneller dan de ander.

Natuurlijk is het duur, maar dit paard heb ik gekocht voor het leven en dat is mij heel wat waard eerlijk gezegd. Te veel slechte ervaringen gehad met paarden die eerst van een ander waren. Dit paard heb ik vanaf veulen. Het is hier zo druk in de randstad, hij moet gewoon behoorlijk beleerd worden. De stal waar ik Dafydd heen breng staat heel goed bekend. Deze meneer rijdt heel hoog in de mensport. Hij gaat iedere dag met je paard aan de slag en ik mag er bij zijn wanneer ik wil en zal er voor zorgen dat ik mijn paard zo veilig mogelijk over de weg kan sturen. Er zit ook een stukje thuisbegeleiding in.

En eerlijk gezegd, ik vind dat geld minder belangrijk dan de manier waarop. Natuurlijk kan er wat misgaan. Maar dat is met alles. Ik heb hier lang voor gespaard en ik kan niet wachten tot het eindelijk zo ver is!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:38

Ik woon in Rotterdam weet er alles van van mennen in de Randstad :)

Maar wat het jou gaat kosten vind ik bijzonder veel. Sta zelf op een stal van eveneens een internationale menner die ook beleert, paarden gaan dan ook elke dag aan het werk, je mag er altijd bij zijn, hij helpt je op weg enz enz en de prijzen zijn daar anders. Daarbij heb je hem dan nog niet thuis aan het werk, dat is vaak ook nog een weg te gaan, zeker met al dat verkeer hier (helemaal als je afhankelijk bent van buiten mennen).

Natuurlijk gaat het niet alleen om de prijs, jij vertrouwt het en wil daar graag heen, maar dat neemt niet weg dat het heel veel geld is en er naar mijn mening vergelijkbare adressen zijn (wellicht niet zo dicht bij jou in de buurt) die een andere prijsstelling hebben. Dat was waarom ik reageerde. Ook omdat hier in het topic mensen meelezen die wellicht twijfelen over hun paard wegbrengen of het zelf doen. Als 'men' denkt dat 850,- Euro per maand een normale prijs is, is dat dus niet zo.

@Nathalietje grappig filmpje *\o/*

denice

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:09

Oke, wat denk jij dat een beetje gemiddeld is dan? 150 per week?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:15

Yep in die richting.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:58

Scheelt wel ja haha :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 19:15

Ik vind een all-in prijs veel eerlijker. Plus stalkosten uiteraard.
Wanneer je per week betaalt kan een beleerder de boel rekken omdat het hem / haar (financieel) wel goed uitkomt, of kan de tijdsdruk voelen die er op zijn schouders ligt wanneer de klant begint aan te dringen of er nieuwe klanten op de agenda staan.

Bij "ons" pakt de beleerder het paard of de pony wanneer
1. hij tijd genoeg heeft en niet steeds op zijn horloge hoeft te kijken
2. de pony er aan toe is om te herhalen of een volgende stap te zetten.

Soms is het verstandig een paard eens enkele dagen te laten nadenken over zijn zonden :') of uitrusten wanneer hij mogelijk wat spierpijn zou kunnen hebben.
Mijn ponymerrie bouwde bijvoorbeeld onzichtbaar veel stress op tijdens het inspannen en ontplofte wanneer ze haar eerste passen vooruit ging zetten. Draafde of galoppeerde ze direct weg. Die kon je echt niet elke dag, zelfs niet meer dan 3 x p/w voor de wagen zetten. Soms werd ze gepakt en direct weer weg gezet: geen goede dag voor haar.
Het heeft maanden geduurd voor ze dat kwijt was, maar we hebben daar heel veel tijd voor genomen. Ondertussen ging ik wel al mee én groeide met haar mee.

Mijn paard heeft tussentijds in de lappenmand gelegen, maar pikte alles heel gemakkelijk op. Zelfs een beetje te makkelijk en dan ligt het risico van "te veel" en "te vaak" op de loer, waardoor hij spierpijn had kunnen krijgen. Vergeet niet dat een paard opeens spieren moet gebruiken die hij daarvoor nooit hoefde aan te spreken.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:59

Wat een leuk topic zeg, even de laatste paar pagina's doorgelezen.

Vorig jaar heb ik mijn verzorgshetlander beleerd, en dat ging onwijs soepel, verbaas me erover als ik er aan terug denk eigenlijk :+

Nu komt over een maandje mijn eigen man naar huis, mijn eigen trotse shetlander ventje. Plan is om hem ook te beleren, maar hij komt groen van de fokker, dus eerst maar eens wandelen en lekker poetsen. Bitje, hoofdstelletje etc. En dan, afhankelijk van hoe snel hij alles oppakt ook richting het beleren gaan :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:40

200,- per week voor beleren/trainen en stalling/verzorging heb ik wel vaker gehoord hoor op stallen met echt goed ervaren mensen die weten waarmee ze bezig zijn, maar misschien zijn de prijzen inmiddels wat gezakt?

als het echt goed en zorgvuldig gedaan wordt door kundige mensen mag het van mij best wat kosten, maar dan moet je wel de zekerheid hebben dat het echt goed en met zorg gebeurt, je paard goed staat en dat je altijd kunt gaan kijken...

fijn dat iedereen zo lekker doorgaat, leuk om te lezen!

Hier de menplannen even helemaal stop gezet.
Ik ga 'm eerst lekker rijden en met alles goed vertrouwd maken en dan zien we wel of we later nog eens in gaan spannen, ik heb nu zoveel plezier ook aan de andere dingen met hem dat ik het mennen ook echt niet mis op dit moment, dus geen haast...
en wie weet wel helemaal niet, we zien wel hoe het loopt...

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:01

Citaat:
Hier de menplannen even helemaal stop gezet.
Ik ga 'm eerst lekker rijden en met alles goed vertrouwd maken en dan zien we wel of we later nog eens in gaan spannen, ik heb nu zoveel plezier ook aan de andere dingen met hem dat ik het mennen ook echt niet mis op dit moment, dus geen haast...
en wie weet wel helemaal niet, we zien wel hoe het loopt...

Rustig aan doen en niks forceren inderdaad!

Met adje gaat het mennen goed. Eindelijk een perfect passende liverpoolstang gevonden :D Heb sinds 2 weken een klein vierwielig karretje. Adje heeft er nu 3 keer voor gestaan, hij deed het weer super :) Heb vandaag mijn theorie en praktijk koetsiersbewijs gehaald, ben echt helemaal blij! *\o/* *\o/* *\o/* Dus kan nu veilig de weg op :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:24

super,veel menplezier! +:)+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:19

Weet iemand in Groningen/puntje van Drenthe iemand die een shetlander kan beleren? Mini shet dan

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:40

Mag ik mij hier ook melden ?

Het is eindelijk zo ver mijn kleine(grote :') ) man gaat weg om beleerd te worden voor de kar.
Heb gisteren een afspraak gemaakt en ik ben echt heel benieuwd hoe hij het gaat doen :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 15:39

Mira283 schreef:
Weet iemand in Groningen/puntje van Drenthe iemand die een shetlander kan beleren? Mini shet dan

Zie de FAQ :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:50

Gem schreef:
Mira283 schreef:

Zie de FAQ :)

Heb al iemand gevonden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:06

Ik heb er een brave menpony bij!

Ik heb Deedee gister ingespannen, ze liep er bij alsof het dagelijkse kost is. Had eigenlijk niet anders van haar verwacht, maar het is toch altijd even spannend. Ik heb ze ook wel gehad die wel veel spanning op bouwde terwijl ik dat niet verwachte. Het is echt een kind van haar moeder :j.

Nu vooral nog voorwaartser worden, is ohz (de 4x dat er nu op gezeten is) ook lastig. Zal ze ook wel van haar moeder hebben ;).

Afbeelding
BRAVE pony :D
Afbeelding

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:18

Wow dacht even dat ik adje zag! wat lijken die op elkaar := Super dat het zo goed gaat!(:

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:19

Gaaf zeg!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:36

Ik ben echt wel heel trots op mijn meisje, het is zo kort geleden dat ze geboren werd en nu, 4 jaar en 2 dagen later, loopt ze zo braaf voor de wagen!
Afbeelding

Nu lekker een paar keer enkelspan en daarna wat kilometers maken in het 2span naast haar moeder of zus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:09

Is toch geweldig Dennis, van veulen tot menpony 8-)
@Nouvel begrijpelijk, komt wie weet ooit wel weer een keer. Nu eerst onder het zadel genieten van jouw mooie kerel.

Hero had twee weken terug last van zijn tanden/kiezen. Wilde alleen linksom, is niet zo praktisch :+ bleek paar flinke haken te hebben en een wolfskiesje. Vandaag voor het eerst weer voor de wagen, hij was weer super braaf met inspannen en reed zo weer weg links- en rechtsom prima. Dus dat was ook erg braaf.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:33

Oef, daar zeg je ook meteen iets wat mij herinnerd aan de tandarts. Misschien laat ik die ook binnenkort weer even langs komen. Stalker is nu bijna 6 jaar en de eerste keer was hij net 4 jaar en toen wilde zij niks in zn mond gaan lopen doen, dus was gewoon een snelle check en zag er toen prima uit.

Fijn dat het bij Hero weer verholpen is!

Ik heb zondag trouwens een tweespan mentuig gekocht. Het zou maandag opgestuurd worden dus dinsdag of woensdag binnen... oké tis nu woensdag dus ik zit met smart te wachten! Haha. Dan kan ik éindelijk gaan beginnen met het oefenen in een écht mentuig ipv steeds dat geimproviseerde spul (met longeersingel ed) haha.
Dan ga ik ook weer oefenen met slepen uiteraard. Zijn hier ook mensen die met tweespan 'sleepwerk' doen? Ben benieuwd of dat ook gewoon kan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 10:31

Aartje, tuurlijk kan dat. De boeren deden vroeger niet anders op het land. Alleen wordt het tegenwoordig niet meer zoveel gedaan voor het beleren voor de wagen, omdat een onervaren paard meestal naast een ervaren paard wordt gezet.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:38

Mijn beide haflingers hebben al eerder geoefend met sleep (een pellets) en Anjo is ooit beleerd voor de wagen in tweespan, maar dat is wel al heeel lang geleden. Maar ik heb al wel een paar keer geoefend aan de lange lijnen door ze naast elkaar te laten lopen. Daar heb ik volgens mij wel eens een foto van geplaatst. Denk dat dit dan ook wel moet lukken, ben erg benieuwd.. het pakketje is nog niet binnen... wachten duuurt lang :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:57

hier zijn we al flink km's aan t maken en t gaat tot nu toe echt super enkel weg van dr plekkie vind ze best moeilijk..

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:54

NathalietjeB schreef:
hier zijn we al flink km's aan t maken en t gaat tot nu toe echt super enkel weg van dr plekkie vind ze best moeilijk..

Super! Hier gaat het ook goed. Hij heeft helaas 2 weken stilgestaan ivm met het rare weer. De ene keer te veel regen en andere keer weer te warm. Gisteravond een ritje van een half uur gemaakt. Maar hij was wel enorm druk! Maar het ging goed :)