[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:43

bij het goed rechts houden op de weg probeer ik altijd kleine ophoudingen te maken en zo snel mogelijk weer los te laten, om blijvende druk op alleen de rechterleidsel zo veel mogelijk te voorkomen...
probeer ook soms juist wat buiging links te vragen tussendoor, om alleen maar rechts vragen te beperken...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:48

Citaat:
probeer ook soms juist wat buiging links te vragen tussendoor, om alleen maar rechts vragen te beperken...
:j
Zegt mijn instructeur: en we groeten naar links en naar rechts :D zo'n grappig man.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:51

:D
da's inderdaad een leuke oplossing!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:29

@ VHU: Romeo heeft dus een roze neus, momenteel ziet die paars uit omdat die verbrand is, zijn neus is zelfs aan het vervellen, best wel zielig om te zien. Vorig jaar had hij ook een oogontsteking, liep beestje daar met 1 oog toe :(:) En oogzalf smeren bij een paard is geen pretje!(begrijp hem wel, zou het zelf ook niet in mijn oog willen :? )

Ivm dat rechts aanhouden doe ik ook erg fel. Het probleem is dan dat Romeo rechts kijkt en dan links over de schouder wegloopt. Als hij dit doet, weet ik wel dat ik fout bezig ben en probeer ik te corrigeren. Maar als er een auto aankomt, ben ik zo bang om rechts los te laten, want hij moest maar eens plots naar links springen (durft hij wel eens) als die auto net bij ons is!
De tip wat Nouvel geeft, heb ik zelf ook al ondervonden (kleine ophoudingen maken en zo snel mogelijk weer los laten), dat helpt erg goed. :j

@ Buckje: dat een langdurige oogontsteking voor blindheid kan zorgen, wist ik niet. Ik vind het sowieso niet prettig om te zien, zo een paardje met 1 oog toe. En hijzelf heeft er dan ook erg veel last van, dus dan liever die kap!

@ Lacuna: dat is nog eens een idee!! Kan ik misschien na verloop van tijd ook met Romeo doen, hem de kost laten verdienen :D Dat zou zelfs echt geweldig zijn, zou echt een oplossing zijn voor mijn geldprobleem :o

@ Maisie: inderdaad liever zo een ding op dan een hoefbevangen paard! Volgens mij hebben ze er ook geen last van.
De vraag is wel of Romeo het ophoudt. Toen hij het net even op had om te passen, deed hij alles om het af te krijgen: hij begon tegen de eetbak te schuren, tegen het poortje, toen liep hij naar buiten en probeerde hij het met zijn hoef uit te krabben, maar het lukte niet. Ding is nu al vrij groen, maar dat maakt niet uit... Ik hoop alleen dat hij het aan houdt, 35 euro is echt te veel om dadelijk gesloopt te hebben!

@ Laura: hou hem maar goed in de gaten, hopelijk geneest hij snel. Romeo heeft ook lange tijd gehoest, maar nu heb ik hem al 3 dagen niet horen hoesten (wat een wonder is), hopelijk blijft het zo! Dan ga ik het product promoten aan iedereen! *\o/*
Over de marathonwagen: bordeaux bekleding lijkt me ook wel mooi hoor, ik denk dat het niet echt heel veel verschilt van bruin. Hiervoor zou ik hem in ieder geval niet laten staan :+

@ Babs: pff het geven van extra's, dat is hier ook zo verschrikkelijk. Mensen uit de buurt komen hier soms af met 2 plastic zakken vers brood af en geven het Romeo volledig! Ik ben om te koken wat dat betreft, en dan worden mijn ouders boos op me: "Hij gaat hier heus niet dood van hoor!! Laat dat kind toch doen, als zij Romeo graag brood geeft!" Maar ik ben toch naar die mensen toe gestapt en vriendelijk gezegd: "Romeo kan doodziek worden van zo veel brood, dus ik zou het fijn vinden als jullie het niet meer zouden doen. Als jullie kleindochter graag iets geeft, mag 1 sneetje OUD brood dat niet beschimmeld is, maar zeker niet meer."
Ik vind het verschrikkelijk dat mensen niet snappen dat paarden zo veel gevoeliger zijn dan mensen! _-:(

Net te horen gekregen dat een vriendin van me (een bokker) haar paard(van 6 jaar geloof ik) naar de kliniek heeft moeten brengen, beestje heeft plots erge koliek gekregen. De kans op overleven is erg klein ;( Ik krijg rillingen over mijn hele lichaam als ik zoiets te horen krijg. Zoiets gun je echt niemand! Het is echt een pracht van een beest, echt een black beauty, en veel te jong om nu al te gaan! ;(

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 02:16

Goedenacht :D

Maisie, met zo'n graasding krijgt je pony blokjes op zijn neus van de zon haha.

Als ik jullie zo zie praten over pony's met pijntjes ben ik blij dat sil tot nu toe nog niks ernstigs oid heeft gehad.
Hij heeft wel een keer een trap tegen zijn oog gehad, maar dat heeft iemand van stal behandeld en na 2 dagen was het genezen! En verder hoest hij in de winter wel een beetje, maar weet niet of je het echt hoesten kan noemen.. Meer een kuchje :P Verder heeft hij nog nooit kreupel gelopen, gelukkig maar!! en hoefbevangen ook niet enz :) Hopen dat dit zo blijft :P

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:44

tja dat graasmasker....sun moet er straks ook aan geloven, heb er 1 besteld, wil niet meer dat ze zo fatsig word als vorige zomer, toen pastte ze niet meer tussen mijn lamoen!
ik vind het ook moeilijk om rechtuit over straat te gaan (heb een smal fietspad waar ik over moet)
buts regelmatig met mijn wielen tegen de stoeprand :(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:48

Ik heb gewoon zo weinig land en een padock dat ik niet aan graasmaskers hoef :). Ik voer het hle jaar door hooi bij, ook als ze op het land lopen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:07

Goede morgen allemaal!
Romeo hoeft geen graasmasker, maar hij heeft wel een periode dat hij erg dik is.(gelukkig is mijn lamoen erg breed :Y) ) De eerste 2 weken dat hij op de zomerweide mag is het verschrikkelijk! De buurman is zelfs komen aanbellen om te zeggen dat hij Romeo wel érg dik vond geworden :=
Maar dat was er snel terug af, nu staat hij op een kaal stukje (wat hij in die 2 weken heeft kaal gegeten), en om de 2-3 weken krijgt hij een metertje bij.

Ik ben wel erg bang dat hij hoefbevangen raakt. Zijn manenkam is wel erg hard vind ik, maar zijn hoeven voelen normaal aan...
Vorig jaar had ik aan de (vorige) dierenarts gevraagd voor hoefbevangenheid, toen zei hij: "haha dan moet hij eerst nog 100 kilo bijkomen!"
Is dit zo?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:10

Ook slanke pony's kunnen prima bevangen worden. Bij dikke pony's is het risico wel groter.
Er zijn echt tientalle redenen om bevangen te worden. Over gewicht, fructaan, over belasting, cushing, insuline resistentie, bepaalde medicijnen, stress, als reactie op een ontsteking ergens anders in het lichaam is een kleine greep uit de 'collectie'.
Al is overgewicht wel een goede nummer 1.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:19

Goedemorgen :O

Was eigenlijk van plan nog lang niet op gestaan, maar me katten hebben me op brute wijze wakker gemaakt!!
Eentje is op mijn koekast geklommen (die echt enorm groot is) en heeft een lamp en een glaze klok die er op lagen eraf gegooit!
Ik schrok wakker! :\ Waarna me kat ook nog eens achter een onderdeeltje van de klok aanging en dus langs alle lamellen liep enz.
Ik ben echt zo bang voor inbrekers! En was er dan ook van overtuigd dat er iemand in huis liep :P
Maar toch vond ik de moed de huiskamer in te lopen en gelukkig kwam ik er toen achter dat ik gewoon stomme katten heb! :P

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:22

hmm twijfel hier.
ik heb een tweespantuig gekocht van de staleigenaar.
nu men ik altijd met de hoofdstellen van de pony's zelf.
jackson heeft een idealhoofdstel.
moon het hoofdstel van het tweespantuig.
nu twijfel ik of ik voor moon een idealhoofdstel moet kopen.
ze hebben ze op voorraad en kosten 65,-
twijfel twijfel

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:09

@ Dennis: bedankt voor je uitleg. Romeo krijgt geen medicijnen (tenzij op natuurlijke basis, maar dat kan geen kwaad denk ik), hij heeft bij mijn weten geen stress(tenzij nu van dat kapje :D ), overbelasting daar let ik sowieso goed op, en overgewicht heeft hij nog niet...
Ivm het fructaangehalte, ik probeer erop te letten dat hij niet te veel gras krijgt.

@ Jenkins: kan me wel voorstellen dat je je rot schrok! Wel een enorme opluchting als je je katten bezig ziet :D

@ magicmist: hier kan ik je niet mee helpen... Als het op twijfelen aankomt, daar ben ik de beste in :o Je moet doen waar jij je het beste bij voelt :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:20

Aan de nageboorte blijven staan is er ook nog een die wel regelmatig voor komt. Maar het risico daarop is ook wel erg klein bij Romeo :+.

Heb nu ook een bevangen pony op stal staan van iemand anders. Stond op redelijk land met een masker om. Ze probeerde er veel mee te werken, maar hij kwakkeld al eventjes. Iedere keer als hij echt weer goed was en aan de gang kon was het weer foute boel.

Zelf heb ik er 1x eentje bevangen gehad. Weet nog niet waardoor. Had de hele zomer in het hoge gras gelopen, was gedekt, ruim een maand thuis op kort gras met hooi er bij. Patsboem bevangen. Kwam niet door de overgang (dan was het eerder gebeurd), ook niet door over gewicht (ze was wat gegroeit bij de henstenhouder, maar was niet overdreven dik en viel al weer rustig een beetje af), al is fructaan in augustus (met gewoon lekker weer) ook niet erg aannemelijk.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:26

Ivy en wobbe hebben ook geen graasmasker op.
Ivy blijft nu met Rafiki aan de voet redelijk netjes op gewicht.
maar wobbe die groeit echt van de lucht.
dus die mag lekker werken voor de wagen etc.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:27

en over stelling voor de wagen...en nageeflijk lopen etc. (het echte dressuurgedoe)
ik krijg dat bij wobbe nu nog niet echt voor elkaar.
denken jullie dat dat soort dingen vanzelf wel komen als hij er wat vaker voor gestaan heeft?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:30

jouke_h schreef:
@ L_Rivaldo Anijsazijn (van de kruidvat) met gekookte appelstroop ;) Werkt ook goed.

Help je dan de luchtwegen of onderdruk je het dan?
Ben zo bang dat ik het ga onderdrukken.
Ga het zo even halen! Gekookte appelstroop? Appelstroop hebben we hier staan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:31

Als je netjes rijd worden ze vanzelf nagevelijk. Vind een degelijke dressuur training wel belangrijk om ze soepel te houden.

Heb een pony op stal gehad die al jaren (jaar of 8 oid) alleen maar buiten gereden werd, neus omhoog, rug weg gedrukt. Heeft hier een week op stal gestaan en liep toen al ruim de helft van de tijd fijn nagevelijk.

Als ik naar buiten ga lopen die van mij automatisch nagevelijk.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:33

wobbe dus (nog) niet.
maar eerlijk gezegd vind ik het nu nog even belangrijker dat hij braaf is en het goed doet.
en dat we plezier hebben samen.
Ik hoop/denk dat het dressuur gedoe later vanzelf wel komt.

of hebben jullie al tips?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:37

Dressuur is de basis. Vanaf dat ze er voor lopen (lees: er een keer of 5 voor gelopen hebben) ga ik met ze lessen. Braaf of niet, dan kan mijn instructrice me juist helpen als het niet lukt ;) .
Al zijn ze normaal al wel braaf hoor, heb tot nu toen nog maar 1x met m'n handen in m'n haar gezeten. Maar dat was er bij eentje die geen rare dingen deed, maar juist gewoon helemaal NIETS deed.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:42

op zich zou ik best op les willen.
maar zit een beetje met het vervoer van pony+sulky.....
en de vereniging waar we zouden kunnen gaan lessen heeft alleen maar zand om in te rijden..
en dan een hele les (geloof ik 3kwartier of een uur o.i.d.) meerijden vind ik dan al iets te zwaar worden voor hem.
al is dat een kwestie van trainen.
les thuis zou op zich ook wel kunnen, maar dan kunnen we ook alleen maar in de bak en dan ook alleen als er niemand anders aan het rijden is.
dus is nog even iets om overna te denken.

ik ga hem denk ik in ieder geval ook wat longeren met bijzetjes en/of dubbele longe.
en dan voor de wagen ook maar oefenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:23

Heb voor Keet ook een graasmasker als het te erg wordt. Ze blijft nu redelijk netjes op gewicht :)

Keet heeft een natuurlijke nagevelijkheid, dat is erg fijn want ze zoekt zelf de hand op. Enige nadeel daarvan is dat ze flink terugkomt in tempo. Maar daar werken we aan :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:28

Ik ben net even bij Romeo gaan kijken, en hij heeft het kapje nog op!! *\o/* Het lapje over de neus was vanmorgen wel wit en nu donker bruin, maar ach...Zo veel kan ik nu ook weer niet verwachten hé :Y) Toen ik hem vanmorgen bezig zag, dacht ik dat het ding geen kwartier zou overleven. Hij duwde zijn neus tegen de grond en dan ging hij draven, dan stopte hij, schuurde hij met het ding tegen zijn been, dan probeerde hij zijn hoef erop te zetten en los te trekken, echt verschrikkelijk hoe hij zijn best deed!
Maar het leeft nog :)) (en het ziet er nog zeer intact uit, behalve het vuil zijn dan..)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:54

:wow: zijn jullie aan het pesten ofzo :oo 6 paginas bijlezen.. :P

:(:) Voor Laura, laat die kerel maar eens bedenken wat ie nu mist! en ook een hugg voor rivaldo met 't hoesten..

SL had geshopt!
Lacuun ging shoppen :P

mooie shetters in modeshow gezien :D

ben ik nog wat vergeten? :))

Ik heb weer eens hoofdpijn (al bijna 2 weken!) en als ik actief doe kom ik in een of andere dazige fase terecht waarin ik alles laat vallen enzo... :?

ik... heb gisteravond ná de hema nog gereden met diddle! Voelde me zo ontzettend in en in verdrietig en gen**id dat ik m'n cap op gedaan heb, en z'n hoofdstel om en er zo op ben gaan zitten.. Rondje stap en draf 20 minuutjes, klein rondje, maar wel gedaan :D
enige nadeel.. Dids wilde er wel tussenuit peren, werd verschillende keren heel erg opgefokt, ging opeens stilstaan enz..
naja :)

Oh en hij heeft zijn deken opgekregen.. Had ingevlochten en vond toch dat hij wat schurde, dus dan jurk aan :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:08

Dennis, helemaal met je eens: Dressuur is de basis. Ook buiten wil ik graag dat ze netjes over de rug lopen (ohz en voor de kar), dit voorkomt nl ook lichamelijke problemen. Ze gebruiken dan hun spieren op de juiste manier.

SL: ook homeopatische medicijnen zijn medicijnen, dus wel voorzichtig zijn. Het is niet zo: baat het neit dat schaadt het niet. Veel mensen denken dit ook nog steeds van vitamines, maar dat is dus echt achterhaald!

Fysio komt tussen 2 en 3 voor Quincy. Hoop zo dat ze iets voor hem kan doen.

Vanmorgen de andere heren al voor de kar gehad. Beide liepen fijn! Krijg nu toch weer een heeeeeeeel klein beetje zin in de wedstrijd van volgende week.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:45

Dressuur is niet alleen het soepel houden. Dressuur is niets meer dan gehoorzaamheid voor de hulpen. Dus ook onmisbaar bij het buitenrijden.

Heb net weer een uurtje gebeuld met Whitney. Weet niet wie er moeier was, Whitney of ik. Volgende week weer starten :). Motivatie was even weg, had haar al een maand niet voor de wagen gehad ivm tegen vallende uitslagen bij de ABOP terwijl ik echt een super proef (volgens alle omstanders) neer gezet had. Maar ze kan het nog hoor :).
Ohz had ze vorig weekeind nog 2 winstpuntjes met haar verzorgmeisje gelopen en die heeft haar fanatiek door gereden, heb haar dus niet zoweer uit het land getrokken.