[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:02

hoop ontplofte huizen :))
@smikkel; whatskebeurd.. mwa, gewoon gedoe op school en nogal heftig daarop reageren :))

@gem; fijn dat lesmees moosje leuk vindt! :D

Ik heb denk ik besloten dat ik morgen mijn haar een stuk korter ga laten knippen.Lang genoeg om nog in een staart bij elkaar te binden. Maar wil 't wat vlotter, blijer en speelser. Nu is 't gewoon een hangende pruik met grijze plukken :')

Zadel verzenden kost, als de verpakking maar een kilo weegt, 20,80. Vriendje heeft een doos uit de papiercontainer gehaald op 't werk :)) Dus morgen kan ik gaan inpakpieten :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:53

annemie77 schreef:
Frensie gelukkig goed nieuws!
Lanouska; ik hoop dat het werkt.
Biancacoo; sterkte, hoop dat het niets ernstigs is.

Hier ook blij met de regen!
Net paard nog even gelongeerd in het pessoa tuig. Niet zo'n succes helaas. Paard is scheef, altijd al geweest. Lastig om recht te richten. Onder hetzadel gaat het redelijk want dan heb je been om te corrigeren, voor de wagen is het nog een hele uitdaging. Er zijn momenten dat ze wel recht is maar ook momenten dat ze scheef is. de ene keer rechtsom gebogen en de andere keer linksom. Heel apart.... Wanneer ze wel recht is tikt ze zichzelf regelmatig aan. Hebben haar al helemaal na laten kijken en fysio erbij gehad en alles maar daar komt niet echt wat uit. het lijkt haast alsof ze in haar lichaam te kort is of een te sterk achterbeen waardoor ze met haar voorbenen niet snel genoeg weg is. Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikt plaatst ze meestal haar binnenachterbeen tussen haar beide voorbenen en haar buitenachterbeen buiten de massa.
Ik dacht met pessoa tuig lukt dit haar niet en maakt ze zichzelf recht maar dan lopen we meteen tegen haar volgende probleem aan dat je bijna geen druk kunt krijgen en ze heel snel doorknikt en achter de loodlijn gaat lopen om dat te ontwijken. Dan moet ik haar weer voorwaarts drijven om haar neus weer naar voren te krijgen en aanleuning te krijgen maar daardoor maak je het haar weer moeilijker om recht te lopen en gaat ze zichzelf weer aantikken. Snappen jullie het nog? Herkent iemand dit of hebben jullie misschien nog tips? Longeren aan de dubbele longe levert ook vaak hetzelfde probleem op.

Ik zelf ben geen fan van de pessoa. Teminste niet met probleem gevallen. Heeft een paard geen probleem dan werkt het super.Maar meestal helaas niet. Dan kan je toch met dubbele lijnen veel meer. Wat ik uit jou verhaal hoor is dat wanneer je haar recht wil stellen ze zich van het werk gaat onttrekken door onder haar tempo te gaan lopen. Zorg dat je haar eerst los van voren hebt en haar voorwaarts krijgt op haar eigen benen. Pas als ze dat is recht gaan stellen. Valt ze weer terug weer opnieuw proberen.Maar let wel op op de volte is rechtstellen veel moeilijker dan rechtuit. Aan welke kant is ze scheef?

Op het moment dat jij zegt om zich te redden zet ze haar binnen achterbeen tussen haar voorbenen. Dat klinkt alsof ze over haar tempo loopt. Op het moment dat ze haar achterhand onder de massa zou plaatsen in een goed tempo zou haar dat nooit lukken.

Heb je niet een filmpje?
Laatst bijgewerkt door baudyh op 10-04-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:59

BaudyH: pessoa en dubbele lijnen kun je prima combineren :j .

Menclinic Saskia Siebers:

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:05

Ja eeh maar waarom zou je dat zo doen. Wat is het nut? Op deze manier doet de passoa niks ( het enige wat het doet is het paard laten wennen dat er iets achter hem hangt)

Zo kan je alleen maar voor regelen maar niet achter. Dit kan je ook alleen met de dubbele lijnen doen en dan kan je zowel voor als achter regelen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:22

Dat geldt voor elke hulpteugel. Als het paard ontspannen en in de juiste houding loopt, doet de pessoa idd niets. (Saskia geeft hier clinics in; zij zal toch wel weten hoe je met een pessoa om dient te gaan.)
Maar overigens geldt dat ook voor de dubbele lijnen. Vandaag was het met Moos even worstelen om hem op eigen benen te krijgen, maar daarna hing alles als waslijntjes (zonder pessoa) en liet lesmees zien dat hij zijn handen volledig open kon laten, terwijl Moos braaf in de aangewezen houding door bleef draven.

De pessoa is een los touwtjes-systeem, maar ik zet hem overigens zelf altijd op 1 punt vast: een knoop in het touw vlak achter de bevestiging bovenop de rug aan de longeersingel. Je kunt dan vervolgens steeds de binnenzijde korter schuiven en de buitenzijde langer laten, zodat het paard in een juiste houding wordt gevraagd. Met de dubbele lijnen kun je dit dan nog veel fijner afstellen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:37

Ik ken die Saskia niet, dus dat weet ik niet. Maar zo als het op de foto eruit ziet vind ik het onzin wat ze doet. Het geeft geen meerwaarde om beide te gebruiken op die manier.
Het is in mijn ogen niet helemaal waar dat wanneer een paard ontspannen en in de juiste houding loopt dat dan de passoa niets meer doet. Die werking blijft altijd.

Ik snap niet helemaal hoe jij zegt dat je hem op een punt vast zet. Heb wel een idee maar niet helemaal helder. Ik ben niet van de binnenkant korter zetten dan de buitenkant. Dat regel ik liever zelf met mijn eigen hand. door zelf stelling te vragen.

Je kan heel moeilijk zeggen of dat goed is of niet wat jij zegt over hoe jouw lesmees het doet. Er zijn paarden die heel braaf in de houding blijven lopen maar totaal niet ontspannen lopen, maar het kan natuurlijk ook goed zijn. Daar ga ik ook van uit.

Nu vind ik wel dat je met passoa werken minder verkloot aan je paard dan met dubbele lijnen als je niet weet wat je doet. Met dubbele lijnen kan je sneller je paard vast houden. Maar ervan uitgaan dat je weet wat je doet en het goed doet. Doe ik de dubbele lijnen en dan laag inzetten zodat de achterlijn achter de kont langs gaat. Zodat wanneer je een ophouding geeft je gelijk de achterhand stimuleert om eronder te gaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:06

Ik gebruik de pessoa zelf idd wel anders dan Saskia.

Afbeelding

Bovenop, achter de singel maak ik een knoopje gemaakt, zodat de pessoa op dat ene punt niet door het katrolletje kan rollen.
Hier op de foto hangt de pessoa ook nog niet ideaal; nog geen knoopje (wist op dat moment nog niet of het rugtouwtje lang genoeg was). Het was de eerste keer dat Moos hem om had en ik alles dus nog op maat aan het zetten ben. De broek hangt inmiddels iets hoger en geeft nu dus eerder tegendruk wanneer Moos omhoog zou komen met zijn hoofd en zijn rug zou wegdrukken of vasthouden.
Zonder de pessoa loopt hij op dit moment nog graag in een "houdinkje" waarbij hij zijn rug vast houdt en zijn binnenachterbeen (links) niet genoeg gebruikt. Met pessoa ontspant hij zijn hals, veert zijn rug fijn mee en je ziet dat de touwtjes overal slap hangen, van voor tot achter, terwijl de binnenzijde een cm of 10 korter is afgesteld dan de buitenzijde.
Met de dubbele lijnen er nog aan (en ja, achterlangs heeft uiteraard meer inwerking op de achterhand) kun je dit nog fijner vragen.

Ach... iedereen heeft zo zijn manier waarop hij / zij het fijnst werkt. De één met pessoa, de ander dubbele lijnen, de volgende onder het zadel. :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:57

Zo, ik ben vanmiddag maar vast naar de kapper geweest :)
Haar is nog altijd lang, maar er is wel een flink stuk af. Wennen :oo

Verder ben ik voor school bezig, en spookt af en toe nog door mijn hoofd hoe ik het opbergvak-probleem van de sulky ga oplossen.. Zit nu te denken aan een fietstas om te bouwen om onder de zitting te hangen..

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:59

foto vereist naald!!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:06

euuuh, morgen misschien. Zal vriendje vragen een foto te maken :P Van m'n eigen kop een foto maken is altijd een ramp :P
Visualiseer ''t gaat nog in een staart van ongeveer 15 cm lang ^_^ alleen de voorste plukken passen niet bij 't stiekje :P

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:10

klinkt vlot :))

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:16

vergeleken met de uitgezakte pruik die het was voor ik ging is het een stuk vlotter :o :=
Ik wilde eigenlijk sparen, om 't in 1x af te laten knippen en te doneren aan stichting haarwensen.. Maar aangezien ik mijn haar in een staart moet kunnen doen om niet knettergek te worden moest ik dan nog even. En 't brak net zo hard af als het groeide.. :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:19

Weet dat mijn vorige stalhoudster met longeren met pessoa de paarden en pony's altijd heel mooi voor elkaar kreeg, die kon daar echt mee trainen.

Zelf zit ik er het liefst op als ik dingen als stelling/buiging/aanleuning wil aanpakken. Zo ook vanochtend. Eerst in de bak wat oefeningetjes gedaan, ze pakt het echt leuk op, en daarna voor het eerst samen met stalgenootje naar buiten, liep lekker met elkaar op, waarbij Ollie wel erg graag voorop wilde :):)

Aks met nieuw kapsel *D leuk! En met opbergdingen voor de sulky ik heb toen ik met Snuit en Alwyn reed met de sulky gewoon vaak een rugzak vastgeknoopt aan de achterleuning, kan je ook best wel dingen meenemen. Voordeel is dat je er een touw omheen kunt binden zodat de boel niet gaat rammelen (vind dat altijd erg irritant, ga je voor je rust lekker mennen, rammelt er wat ^) ).

En joepie Smickey is er weer dus geweldige samenvatting, is het gelukt met jouw ontplofte huis?
Pablo'tje.... klinkt nogal heftig. Wat zegt DA mbt vervolg?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-04-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:23

Ja ik zat dus te denken aan zo'n fietstas (enkele) die dan aan dat dwarsbalkje onder de zitting kan.. evt met eigen gemaakte stevige bevestiging.

Wat betreft rammelen, totally agree :P Ik heb al een oude binnenband op stal liggen, dan kan ik zorgen dat de snelsluitingen niet meer rammelen :))

Wat fijn dat ollie het zo goed doet zeg! Goud die pony! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:34

Ben benieuwd hoe het wordt Aks :j

Ollie had trouwens een spoelwormbesmetting, bleek uit mestonderzoek. Vorige week dus ontwormd en ze gaat krijgt nu al meer glans erop ... gouden glansje *D Morgen gaat groom weer mee, kunnen we weer wat langer ritje gaan maken, echt zin in (hopen dat het niet te hard regent).

Enige wat ze af en toe heeft waar ik nog niet precies weet hoe ik er dan mee om moet gaan is dat ze soms wel dronken lijkt :P met buiten rijden op een veldje of op breder pad (is onder het zadel net zo als met mennen, is gewoon stuurprobleem). Deed ze vandaag ook weer paar keer, precies bij dezelfde plek op de heen- en op de terugweg. Moet dan echt even goed nadenken wat ik doe (qua hulpen), anders blijven we zwabberen. Gaan we morgen dus even mee aan het werk :7 . Want in de bak is ze nu zeg maar 90% goed bestuurbaar, heb ik af en toe nog wel zo'n uitwaaierende volte of juist een volte met een rechte hoek maar dat gaat steeds beter. Maar goed dan is er altijd nog aanleuning natuurlijk, op een veld / buiten kun je alle kanten op.

Maar als ik kijk hoe kort ik haar heb en wat we doen, dan is ze een absolute topper :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:45

Iemand vroeg hoe het met mij op stal ging (Frensie???) Stal bevalt super, heel meewerkende mensen die mij altijd willen helpen. Pony's staan op een strook gras waar ze lekker met zijn tweeën kunnen staan. Straks 24/7 buiten. Nu eerst nog rond schemering naar binnen. Momenteel even niet veel zin om te rijden, te veel dingen aan mijn hoofd. Vandaag gelongeerd. Vrijdag komt iemand mij helpen met dubbele longe, dat wil ik dan gaan oppakken.

Snuit gaat voorlopig alleen vaardigheid rijden en de marathons. Alwyn rijdt in het zomerseizoen 2 of 3 dressuurwedstrijden, die wil ik eerst beter voor elkaar hebben.

instructeur is geopereerd dus momenteel geen les en geen tweespan, durf ik nog niet alleen aan.

Snuit is ook zo strak als een plank merkte ik met longeren. Hij is ook aan de diarree, kan door het gras komen, er staat weliswaar niets, maar hij heeft vanaf sept natuurlijk niet buiten gestaan. Wil het nog even aan kijken en anders de dierenarts er maar bij.

VHU klinkt als een hele leuke en betrouwbare pony
Aks succes met bedenken en een stuk van je haar af
Vindt longeren sowieso niets, met geen enkel hulpmiddel. Vind het niet leuk om te doen. Ik hoop wat begeleiding hier in te krijgen dat ze toch of bijgezet of met dubbele longe kan laten lopen. Het is bij mij nu of ze doen niets, of altijd mennen. Afwisseling is wel leuker voor hun natuurlijk

Verder kan ik even niet bij lezen en ben de rest even vergeten. Te veel aan mijn hoofd, moe, te veel hooi op mijn vork genomen. Rust is bijna wedergekeerd. Nog 'maar' 3 wedstrijden te organiseren. Na 1 juli zijn er geen wedstrijden meer en gaan we op vakantie

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:24

Ik longeer best vaak omdat ik niet op Det rijd. Maar een pessoa vind ik echt een onding hihi. Voor de longeercursus alleen met enkele lijn met touwtjes gelongeerd en vandaag weer heerlijk de dubbele lijnen uit de zadelkamer getoverd. Laag beginnen en steeds hoger. En dan wissel ik het door de week heen af met op de kleinere volte werken aan de lange lijn en kaptoom. Dan zijn we goed op weg.

Ik hoop ook dat pablo zijn pootje beter word. Als hij maar pijnvrij een rondje polder kan lopen ben ik al blij. Beestje moet gewoon aan het werk, hij is nu al aan het vervetten en hij krijgt alleen maar hooi.. Hier nog een beetje minder nieuws. Het lieve vrouwtje wat bij me in pension staat gaat naar een andere stal. We vinden het allebei echt heel jammer maar het werkt gewoon niet. Haar paard kan niet met die van mij los staan, echt super balen is niet wat we van te voren bedacht hadden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:28

Ik lees wel mee, maar even geen puf om te reageren. Zoooooooo moe. :O

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:09

Aks, klinkt leuk jouw nieuwe haar! En ik maak ook meestal bij de gewone kar een stevig tasje met tie-wraps vast aan het frame als we lange rit gaan maken (en de drink-/voerbak van Mick gaat dan mee met lijmklemmen), werkt prima! Maar jij zoekt een blijvend opbergplekje denk ik?

Tine moe, beetje op tijd naar dromenland??? :Z Hopelijk slaap je lekker! Hoe gaat het met je rechterarm/hand?

Tallechie leuk dat stal zo goed bevalt

VHU ontworm je op basis van mestonderzoek ipv standaard paar keer per jaar? En leuk ritje gepland met groom, alvast veel plezier!

over longeren; ik hou ervan! Doe het normaal gesproken denk ik zo'n twee keer per week en zowel Mick als ik vinden het superleuk om te doen. Sinds de verhuizing van stal in december nauwelijks meer gedaan, maar zodra ik weer mag, gaan we dat zeker weer oppakken :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:15

@smikkel; Ik zoek iets blijvends en iets ''groots''. Het blijvende voor een fietspomp, wat tie-wraps, strotouw en gereedschap. Soort ''noodkit''.
En het grotere iets afneembaars. Om lekker drinken, wat te eten, en wat appels voor Dids mee te kunnen nemen :) Maar ik heb natuurlijk maar weinig plek omdat 't maar een sulkytje is :))
Met die 4 wieler kon ik voor een week kampeerspullen meenemen _O-

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:21

een oud stalgenoot had een soort ouderwetse picknickmand van riet (wel bewerkt zodat het tegen regen en wind kon) aan het frame vastgemaakt met degelijk bevestigingsmateriaal, daar zaten de nooddingen in én zag er ook nog leuk uit :D Jouw idee van fietstas vind ik ook zo gek nog niet, maar ik heb weinig inzicht in hoe zo'n frame van een sulky eruit ziet :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:22

Citaat:
VHU ontworm je op basis van mestonderzoek ipv standaard paar keer per jaar? En leuk ritje gepland met groom, alvast veel plezier!

Bij vorige stal ging ik mee met het stal-ontworm-programma. Ik heb Ollie nog niet zo lang natuurlijk, had haar ontwormd toen ik haar kreeg, met een spuit op basis van ivermectine (in januari dus). Bij deze stal doen ze standaard mestonderzoek voordat de paarden weer het land opgaan, zodat alles 'schoon' is (voor zover dat kan he er is altijd wel iets). Maar ivermectine werkt volgens mijn DA niet tegen spoelwormen. Ze had dus voor de rest vrijwel niets, maar wel spoelwormen (niet dramatisch, maar wel te veel). Dat moet je dan behandelen met ander soort wormspuit en dat hebben we meegekregen. Ik ben dus blij dat we mestonderzoek hebben laten doen want anders had ik dit niet geweten en had ik er gewoon weer een gekregen op basis van ivermectine (=algemene wormspuit voor van alles behalve dus spoelwormen en lintwormen). Spoelwormen schijnt dus van veulen te komen (ze heeft afgelopen jaar veulentje gehad).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:33

alleen ivermectine geven is ook niet goed. Dat helpt niet tegen spoel lint en rode wormen. Dus het is het beste om dit af te wisselen met een wormenkuur wat daar wel tegen helpt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:37

Ik gebruikt Equiworm P aan het begin van het weideseizoen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:42

@VHU; bloedworminfectie schijn je met mestonderzoek heel slecht te kunnen achterhalen. Een handige om in het achterhoofd te houden :)

Hier 2 ontwormingsspuiten op 't jaar. 1 equarell (ivermectine?), en 1 equest (moxidectine?).

Ben nog druk bezig met m'n data doornemen.. pfft... :=