[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:35

Frensie gelukkig goed nieuws!
Lanouska; ik hoop dat het werkt.
Biancacoo; sterkte, hoop dat het niets ernstigs is.

Hier ook blij met de regen!
Net paard nog even gelongeerd in het pessoa tuig. Niet zo'n succes helaas. Paard is scheef, altijd al geweest. Lastig om recht te richten. Onder hetzadel gaat het redelijk want dan heb je been om te corrigeren, voor de wagen is het nog een hele uitdaging. Er zijn momenten dat ze wel recht is maar ook momenten dat ze scheef is. de ene keer rechtsom gebogen en de andere keer linksom. Heel apart.... Wanneer ze wel recht is tikt ze zichzelf regelmatig aan. Hebben haar al helemaal na laten kijken en fysio erbij gehad en alles maar daar komt niet echt wat uit. het lijkt haast alsof ze in haar lichaam te kort is of een te sterk achterbeen waardoor ze met haar voorbenen niet snel genoeg weg is. Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikt plaatst ze meestal haar binnenachterbeen tussen haar beide voorbenen en haar buitenachterbeen buiten de massa.
Ik dacht met pessoa tuig lukt dit haar niet en maakt ze zichzelf recht maar dan lopen we meteen tegen haar volgende probleem aan dat je bijna geen druk kunt krijgen en ze heel snel doorknikt en achter de loodlijn gaat lopen om dat te ontwijken. Dan moet ik haar weer voorwaarts drijven om haar neus weer naar voren te krijgen en aanleuning te krijgen maar daardoor maak je het haar weer moeilijker om recht te lopen en gaat ze zichzelf weer aantikken. Snappen jullie het nog? Herkent iemand dit of hebben jullie misschien nog tips? Longeren aan de dubbele longe levert ook vaak hetzelfde probleem op.

Akshay

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:48

Hoe recht ben jij? :)
En ben je wellicht op dezelfde kant scheef als zij? Waardoor je elkaar gaat versterken?

Dids is scheef..
Ik ook..Misschien nog wel erger dan mijn paard. Maar wij versterken elkaar :') Dus hij doet scheef, waardoor ik nog schever ga inwerken, en hij nog schever... -nouja het effect is duidelijk denk ik-

Ik heb zelf baat bij een osteopaat :).. Alleen val ik dus wel gewoon weer terug in scheefheid ivm mijn onderrug :) Maargoed, dat kan ik weer even recht inwerken :))

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:02

Ieder paard is scheef net als ieder mens. Dat snap ik natuurlijk. Zelfde geldt voor rechts en linkshandigheid. Maar met scheef bedoel ik niet een beetje scheef. Ik rij zelf niet op haar, natuurlijk men ik haar wel sinds kort. Ze doet het alleen in draf. in galop en stap kan ik haar wel rechtrichten zowel voor de wagen als aan de longe als aan de lange lijnen. Fysio/ Osteo/ acu alles hebben we er al bij gehad. er zijn geen noemenswaardige problemen. Ben nu wel bang dat we straks wel problemen gaan krijgen omdat ik nu met haar men en ze het dus met name voor de wagen in draf doet. Vandaar mijn vraag....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:07

Annemie: ik longeer ook veel met pessoa en mijn nieuwe paard heeft nu ook nog zijn "moeilijke" kant. Ik zet hem iig in "volle bepakking", dus alle benen beenbescherming, en voor jou zou ik springschoenen dan sowieso ook aanraden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:42

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:01

Geen idee Annemie, ben geen goede longeerder en al helemaal niet met een pessoa, kan er eigenlijk niets mee :P

Hier is poown voor de wagen en onder het zadel ook nog soort boon, maar soms links soms rechts en soms niet, zal kwestie van trainen zijn. Kan me voorstellen als het iets is wat je niet kunt herleiden tot een bepaalde oorzaak en vooral als ze zich zo aantikt, je je zorgen maakt / graag zou willen weten wat je ermee zou kunnen. Wel bijzonder dat ze het vooral in draf heeft, dan heeft het dus te maken met die diagonale gang en dan denk ik puur op boerenverstand, dat zou een rugprobleem kunnen zijn.... maar ja, ben ook maar een amateur natuurlijk :7

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 06:50

@annemie; meestal loopt het paard teveel op de voorhand en kan het voorbeen niet snel genoeg weg. En hoe meer jij het achterbeen actief maakt, hoe sneller het voorbeen weg zal moeten. Maar als het paard dan nog meer op de voorhand komt en dat kan gebeuren voor de koets, want tenslotte moeten ze ook de koets trekken, ga je het aantikken horen.
Nu kan de smid het ijzer zo leggen, dat het paard er minder last van heeft.
En verder is het een kwestie van trainen om het paard meer in horizontaal evenwicht te krijgen.
Oefening: een ophouding maken zodat hij even extra op het achterbeen komt en dan een paar passen naar voren rijden. En dat een paar keer herhalen. En niet te lang, want dat is zwaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:48

Goedemorgen

Annemie: ik zou heel veel overgangen, tempowisselingen en voltes gaan rijden, dan zou het goed moeten komen. Zeker omdat de kant wisselt denk ik dat het gewoon met trainen op te lossen is. Achterhand moet er meer onder. Pessoa heb ik geen verstand van, longeer altijd met dubbele longe.

Hier ook een beetje regen gehad. *\o/*

Nou, ik ga brigadieren en daarna met Rembrand aan de slag.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:02

Ik kruip even onder mijn steen vandaan voor een ego berichtje. Zo met Pablo naar Bodegraven om hem te laten onderzoeken. Sinds van het weekend staat hij ook met een enorm dikke koker. Maak me zorgen om mijn vriendje (ook omdat hij zo hard is voor zichzelf)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:07

Ipsilonka sterkte!!

Annemie lastige kwestie van scheef paard. Ik denk dat Janouk en Tine wel goede tips hebben!
Aks er komen nog genoeg endurance wedstrijden aan om te kijken of te helpen! Super leuk dat je vriendje mee wil met Dids!

Vannacht duurde het even voor ik eindelijk in slaap viel. Ik had het koud ondanks dekbed en quilt.
Nu dus beetje duf en gaar. Hopelijk trekt het zo bij als ik ga rijden. Ga met Bieb weer naar de les.
Vanavond ALV van de vereniging, dus kan niet vroeg naar bed toe.
Nu eerst maar even koffie.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:22

oei ipsilonka :(:)
Hopelijk is het iets wat makkelijk is op te lossen!

@frensie; ja, Etten-Leur is thuiswedstrijd :P Alleen is dat er dan net een die ik niet wil meedoen omdat ze veel te veel over het asfalt gaan

succes met wakker worden en blijven :=

Ik ga zo gauw naar stal. Moet even uitzoeken wat zadel verzenden naar belgie kost. En dan vanmiddag/vanavond aan de slag voor school :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:25

iemand al eens de www.zeebodemtrail.nl gereden? we willen het zaterdag gaan rijden. ik ben nieuwsgierig

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:26

ipsilonka sterkte@

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:50

Goedemorgen!
Enorm veel sterkte gewenst Ips :(:)
@Janouk vind hem niet super mooi maar dat komt omdat als ik hier in de omgeving rijd, of waar ik vroeger reed toen ik in Groningen woonde het er ongeveer hetzelfde uitzag (polder afgewisseld met min of meer jong bos). Het waren (in mijn herinnering, maar dat was onder het zadel) wel bredere over het algemeen goed onderhouden paden waar je volgens mij met wagen goed overheen kan. Nadeel vond ik wel dat veel net iets schuin loopt waardoor je paard dus ook schuin loopt (berm-effect) en als je heel veel km's doet kan dat niet fijn zijn. Maar dit is info in mijn hoofd van zo'n jaar of 7 terug en dus zonder men-ervaring.
@Annemie zat er net nog over na te denken over jouw vraag en toen zag ik de antwoorden van Janouk dacht ik van klinkt logisch :j dat sterker voor de wagen worden en vanuit achterhand gaan trekken / (weer) meer in oprichting lopen kan best wel poos in beslag nemen afhankelijk van het type paard (en leeftijd) en je wagen.

Zo lekker naar stal. Wil rondje bos doen :)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-04-13 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:50

ipsilonka..sterkte met pablo..ik hoop dat het meevalt, en goed te behandelen is..balen zeg !!
annemie, idd..tine en janouk hebben vast goede tip's...aan mij heb je niets..hahaha..
* slikt even en denkt aan mooie ritten met (scheve) Melody..
frensie..niet makkelijk geslapen..naar is dat als je het koud hebt he ?!!! je word niet ziek toch ?!!
succes op de ALV vanavond..
Leuk zo'n shetlnader menrit...helaas geen ambitie meer met shetje..en geen karretje..haha..
vhu moet vroeg op om te helpen bij de endurance !! succes.
veel plezier bij je bosrondje.. :j
HT kunstmest gestrooid, goed bezig.
frensie ook naar endurance, gezellig vhu ontmoeten.
en zo fijn dat je weer met gwinn aan de slag kunt !! het lange wachten word beloond !!!! *\o/*
avaluna, nog kunnen mennen gisteren ??
het huis lijkt hier wel soort van ontploft..dus snel de beestjes buiten doen..en dan....huis puinruimen... ^)

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:37

Bedankt voor de tips! Denk idd dat jullie gelijk hebben Janouk en Tine. Even hardop redenerend; Het is voor haar natuurlijk nieuw voor de wagen, vandaar dat ze het daar dus ook extremer vertoond dan onder het zadel, ze moet nog leren trekken. De stukken dat ze inderdaad recht loopt, is ze meer verzameld, dus op de achterhand, dat doet ze dus wel goed in mul zand en als ik de rem intrap, dan is ze recht. In de rug zit het niet, hebben haar helemaal na laten kijken. Ze is ook niet scheef bespierd. Dat komt natuurlijk omdat ze ook onder het zadel gereden wordt. Dus lekker door trainen en net als onder het zadel veel overgangen, wendingen, verruimingen etc. Misschien zwaardere wagen kopen, ha ha ha *D . Bedankt allemaal.

Het regent hier nu wel flink.

Ipsilonka veel sterkte met pablo!

VHU veel plezier met je ritje!

Shetlander menrit klinkt leuk. Jammer dat ik geen shet meer heb.

Frensie; slecht slapen is niet fijn, hoop dat je de dag door komt.

Veel succes en vooral ook plezier bij de mendurance. Dat heb ik ook nog op mijn thing to do sometime lijstje staan.

Een :(:) voor Biancacoo die denkt aan Melody.

Ga nu ook snel thuis aan de slag want met de drukte afgelopen week lijkt hier ook wel een bom ontploft te zijn......
Als ik ergens een hekel aan heb.... zucht............ ;(

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:44

@ips: we duimen voor je vriendje :(:) , hopelijk is het hie op te lossen.

Hier ook ontploft huis, gisteren niet meer gemend, lukt nog steeds niet. Dochter is samen met buurmeisje naar decles geweest, ben ook ff mee geweest en pasta gemaakt, verder niks gedaan, huis is hier ook een puinhoop met 2 honden en een dag niet gestofzuigd := .
Zo even wat klusjes voor de zaak, maar even alles per mail, stem is nog steeds weg en dat tekefoneert wat lastig :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:53

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:29

Whaaa… is ff wennen aan de hoeveelheid leesvoer in dit topic weer haha ;-)

@Aks: ingestort op school klinkt niet goed meis :(:) What's kebeurt???

@Ava: jaaa, gaat snel ineens he? Thnxxx. En ik lees bij VHU dat je niet in orde bent, ben je ziek??? Beterschap :(:)

@VHU: haha, ik broed mijn ei braaf uit :D En die Ollie, die heeft het niet op de longeerlijn :P

@Maisie: en… nu een paar nachtjes geslapen… heb je al een beslissing over zo'n prachtige Kraay wagen??? Ben jaloers, ze zijn zoooo mooi!!!

@Tine: :(:) voor je pijn in arm/hand, vervelend! Hopelijk inmiddels al weer beter?

@Frensie: hoeraaa voor Gwin d'r nieuws!!!

@Biancacoo: ook al een hoest-slachtoffer :(:) Hier blaf ik ook het hele Dolfinarium bij elkaar, vervelend is dat he! Benieuwd hoe het bij de ha was! O, ik lees nu dat je gelijk naar z'huis moest voor onderzoeken en nu op uitslag wacht. Hopen dat het meevalt! Kinkhoest komt weer regelmatig voor, mijn moeder had het vorig jaar gehad, heel vermoeiend!

@Bic: druk op zoek naar plakkers, succes!

@Lanous: las al op je fb over je kaak. Hopelijk helpen de oefeningen! Is dat dan iets wat je je leven lang moet blijven oefenen?

@Annemie: lastig, wij hebben ook zo'n scheef paard. Hij is er altijd erg mee geholpen om langdurig in te lopen met losse leidsel/teugel of longeerlijn en daarna op de makkelijke kant te beginnen met stelling vragen en dan kleine stukjes op de moeilijke kant, zodra hij op onderhals gaat lopen of over schouder wegvalt (bij longeerlijn gebeurt dat helaas makkelijker dan ohz), dan weer even lange lijn of andere kant. Zo krijgen we hem redelijk recht, zeker bij veelvuldig trainen. Voorwaarde is wel sowieso een heel voorwaarts gaand paard met actieve achterhand, net als dat je zelf op de fiets zit; een bochtje nemen gaat makkelijker als je beetje vaart hebt, anders val je om ;-)

O, ik lees nu al een hoop tips ;-)

@Ipsilonka: sterkte

Verder even geen tijd om de samenvatting af te maken! Dus ga dit nu maar posten en moet echt aan de slag hier, ons huis lijkt ontploft :roll:

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:30

Allemaal ontplofte huizen in het topic... hier valt het enigszins mee gelukkig!
Biancacoo wanneer weet je meer over je hoest?
VHU lekker rondje bos gedaan?
:wave: Ollie zit je nog onder je steen?
Hoe gaat het met Tallechie? Ben je blij met de nieuwe stal voor de ponies?

Ik heb vanochtend heerlijk op Bieb in de les gereden. Nu ik weer met Gwin mag beginnen, blijf ik Bieb ook gewoon rijden. Hij is veels te leuk om mee te stoppen en we zijn lekker met wedstrijden bezig. Als Gwin eenmaal weer een beetje op gang is hoop ik haar weer in te spannen. Dan tel ik weer mee in het topic ;)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:31

Smikkel geen tijd om samenvatting af te maken?? Dat was toch een top samenvatting? Succes met je ontplofte huis!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:42

Wat gaan jullie weer hard zeg! Pablo zijn middelste spatgewrichtje van linksachter is aan het vergroeien. We gaan het 2 x inspuiten met ontstekingsremmers om te kijken of het rustig wordt. Volgende week de eerste keer.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:45

Frensie *\o/* voor gwin. super nieuws zeg.
Ips sterkte !!!

Verder sluit ik aan bij de samenvatting van smickey.

En ja de wagen. Ben me nog druk aan het maken over alle optie's.
Voorbeeld: stalen of RVS remschijven (wist niet eens dat er verschil was + dat ik ook
geen flauw idee heb wat ik nu heb. Blijkt RVS te zijn |o :') nou ja en dan nog een paar
van die dingen maar dat kost dan wel paar honderd euro meer zeg maar.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:12

ipsilonka..dat is niet mooi !! ik hoop dat de injectie's in het gewricht helpen..in ieder geval sterkte met pablo.
Balen zeg.

Frensie, donderdag of vrijdag hoor ik de uitslag. leuk dat je met bieb blijft rijden.
maisie..dat is ook lastig zo alle optie's goed uitzoeken voor een wagen..maar idd..scheelt al snel heeel veel :$

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:57

Goeiemiddag!

Luxe problemen bij Maisie :D .

Pablo moet l.a. ingespoten worden, even afwachten hoe dat afloopt :(:)

Frensie: jij telt altijd mee in dit topic, of dat nou met Bieb of Gwin is. Anders kan ik ook wel aftaaien, Moos staat ook voorlopig nog niet voor de koets.

Avaluna en Biancacoo ziekjes en aan de blaf, bij mij lijkt het alsof de blaf weer terugkomt := . Neem toch braaf 2 x p/d mijn pufjes -O-

Annemie: komt goed... gewoon fijn doortrainen idd, en af en toe lesje pakken.

Janouk: ik dacht dat je de Waddenzee bij eb bedoelde oid, maar nee!

Aks: verzendkosten zullen niet weinig zijn, uit mijn hoofd gezegd rond de 25 euro?

Vanmorgen heeft lesmees Moos weer tussen de dubbele lijnen gehad en meneertje is hard op weg om van zijn moeilijke kant zijn meest "bewerkbare" (lees niet: bewerkelijke) kant te maken. Dat betekent: af en toe even bit vastpakken of druk geven op het bit en protesteren wanneer hij dan losgewerkt wordt, maar daarna owwww zo lekker lopen!
Rechtsom is hij momenteel eigenlijk te soepel en wil hij graag over de schouder weglopen. Daar komen dus nu de protesten wanneer hij rechter gemaakt moet worden. :D . Een training met protest dus, maar met een fijn resultaat en lesmees vindt het toch stiekem wel een erg leuk paard :) .