[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:29

@nouvel; natuurlijk ontwormen is met kruiden enzo... in brokvorm.. ik vind het een beetje té... flauwtjes zegmaar := maar wil me wat verdiepen :)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:32

janouk schreef:
*\o/* *\o/* Janouk loopt de Spaanse Pas *\o/* *\o/*
De basis zat er al in. Ze beheerst de jambette met 2 benen.
De juf haar timing is beter en binnen 1 minuut liep Janouk zo weg 4 passen in de Spaanse Pas *\o/*
Timing en energy dat is het zoals Cesar Millan altijd zegt.

Paar keer geoefend en toen mocht ik het doen. ha en het lukte. Knappe pony.
Maar ja, wat dan.....................de les zou een uur duren.

Dus heeft ze een begin gemaakt met nee schudden; ha dat was makkie voor Janouk. Dat had ze snel door. Paul zegt altijd bij het weggaan naar de les: Zo Janouk gaan wij lekker werken. HAHA dat zou toch top zijn, als Janouk dan nee zou schudden. Even nog een gebaartje leren om dat voor elkaar te krijgen.

Flemen vindt ze moeilijk, maar het begin is gemaakt. Ze doet dat zelf eigenlijk nooit. Volgens mij is dat ook meer een hengsten (ruinen) ding.

Toen een begin gemaakt met voorbenen kruizen en op rust staan. Het begin is er, maar dat vraagt nog wel wat werk.

Janouk bleeft attent en geconcentreerd. Dus ook nog wat gewerkt aan de spagaat en het buigen. Knappe pony, na 3 x vragen snapte ze wat er gevraagd werd. Stukjes appel toevoegen doet wonderen.

Kortom in een half uur heel wat beginnetjes gemaakt, waar ik straks mee verder kan. Want niet alles te gelijk.

Daarna had ik nog 20 minuten, want het moet wel leuk blijven en heb toen Image van stal gehaald. Mevrouwtje ongeduld vond het helemaal geweldig en bleef knorren en likken. Normaal is ze zo snel gestresst, als ze iets niet snapt. Maar dit vond ze helemaal geweldig. Met haar een begin gemaakt met de jambette. Ze tilt namelijk alleen haar been op op commando. Nu moet ze hem nog naar voren uitslaan, zodat wij daarna voorwaarts kunnen. Ze vond het geweldig, maar snappen deed ze het nog niet helemaal. Maar we weten waar we aan moeten werken.

Nee schudden ging bij haar heel snel. Dat had ze na 3 x al door.

Hele leuke les, wij hebben genoten en wij hebben weer heel wat materiaal om mee te studeren.

En daar

kicken man :))

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:33

laat jij wel mestonderzoek doen?
dat scheelt ook al aanzienlijk in het aantal wormenkuren (dus troep) wat je er in stopt...

ik heb het van de zomer voor het eerst laten doen, omdat ze ondanks het geven van een wormenkuur zo schraal bleef en bleef schuren en toen adviseerden ze om het in nov weer te doen, dus dan laat ik het nog maar een keer doen, ben benieuwd...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:36

bij ons word gewoon met regelmaat ontwormt...
vind ik ook logisch..
paarden lopen op (in principe) veelste kleine stukjes gepropt..
en meestal (gelukkig) met andere paarden erbij...
waar dan ook nog vaak paarden bij zitten die overal en nergens komen ivm wedstrijden..
dus ontwormen, ik denk dat je er niet aan ontkomt...
net als ijzers (of desnoods hoefschoenen(zelf geen fan van) als je veel op straat gaat)

tjah....zelfde als het bit/bitloos verhaal...
zoveel mensen zoveel meningen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:40

@nouvel;nee geen mestonderzoek
Zijn daar voor school mee bezig (mestonderzoek naar leverbotbesmettingen) maar je moet eigenlijk binnen een week ofzo elke dag stront verzamelen en laten onderzoeken. En dan nog heb je kans om ''niet besmet'' als uitslag te krigen terwijl er wel besmet is...
Ook niet echt waterdicht dus...

@bicci; het gaat niet over wel of niet ontwormen.... Natuurlijk ontwormen is iets ''nieuws'' dus de vraag is, chemisch, of natuurlijk ontwormen. Niet wel of niet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:43

oke, tja als je het zo bekijkt schiet mestonderzoek ook niet heel erg op inderdaad... :+
ik ontworm in principe elke 2 tot 3 maanden, maar ik had nu zoiets van laat ik het eens proberen met eerst mestonderzoek...

of ontwormen op basis van kruiden enzo werkt...
ik weet het niet...

ze zeiden ook wel eens als je een paard knoflook of lijnzaad voert krijgt 'ie geen wormen, maar dat bleek ook onzin te zijn...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:45

hmm lijnzaad krijgt dids ook wel eens idd :+

alle paarden hebben ook enigzins wormen. En van wormen af komen lukt niet... Spoelworm (dacht ik) overleeft als eitje 10 tot 15 jaar heb ik ooit eens opgevangen... nou succes dan he :+ tegen die tijd heeft er al lang een besmet konijn op je grasmat gescheten :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:46

_O-

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:48

Naaltje schreef:
@nouvel;nee geen mestonderzoek
Zijn daar voor school mee bezig (mestonderzoek naar leverbotbesmettingen) maar je moet eigenlijk binnen een week ofzo elke dag stront verzamelen en laten onderzoeken. En dan nog heb je kans om ''niet besmet'' als uitslag te krigen terwijl er wel besmet is...
Ook niet echt waterdicht dus...

@bicci; het gaat niet over wel of niet ontwormen.... Natuurlijk ontwormen is iets ''nieuws'' dus de vraag is, chemisch, of natuurlijk ontwormen. Niet wel of niet...

owwww...oke
te vlug gelezen dan denk ik...
essentie gemist... :o :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:50

mijn vorige paard heeft trouwens (ondanks goed ontwormen) een bloedwormbesmetting gehad, en da's echt niet grappig... -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:50

Hoor net dat een van mijn vorige paarden, paard heb ik 8 jaar gehad, Nebraska, door haar nieuwe eigenaar (die haar 5 jaar heeft gehad) is weggegeven aan een zorgboerderij/manege .... was er even heel stil van. Was fijn paard, heb veel plezier van haar gehad. Heb haar toen verkocht omdat ik graag echt in endurance wilde... maar dat hield vervolgens na 2 jaar op door mijn blessures... Baal er wel een beetje van dat hij het me niet heeft laten weten (die vorige eigenaar) dat hij haar kwijt moest. Aan de andere kant, ik had haar nu ook niet erbij kunnen hebben.... maar goed, ik weet niet hoe lang het al duurde, dat hij haar niet meer kon onderhouden.
Blijft toch altijd moeilijk vind ik hoor, als je een paard hebt verkocht is het fijn dat je contact houdt, maar aan de andere kant, soms wil je het gewoon ook niet meer weten....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:52

Nouvel schreef:
mijn vorige paard heeft trouwens (ondanks goed ontwormen) een bloedwormbesmetting gehad, en da's echt niet grappig... -O-

die besmetting is niet funny nee...

was het wel goed gekomen?
(of heb ik iets ergs gemist?)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:53

VanHuisUit schreef:
Hoor net dat een van mijn vorige paarden, paard heb ik 8 jaar gehad, Nebraska, door haar nieuwe eigenaar (die haar 5 jaar heeft gehad) is weggegeven aan een zorgboerderij/manege .... was er even heel stil van. Was fijn paard, heb veel plezier van haar gehad. Heb haar toen verkocht omdat ik graag echt in endurance wilde... maar dat hield vervolgens na 2 jaar op door mijn blessures... Baal er wel een beetje van dat hij het me niet heeft laten weten (die vorige eigenaar) dat hij haar kwijt moest. Aan de andere kant, ik had haar nu ook niet erbij kunnen hebben.... maar goed, ik weet niet hoe lang het al duurde, dat hij haar niet meer kon onderhouden.
Blijft toch altijd moeilijk vind ik hoor, als je een paard hebt verkocht is het fijn dat je contact houdt, maar aan de andere kant, soms wil je het gewoon ook niet meer weten....

:(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:56

da's best moeilijk om te horen inderdaad vhu...

zo ging het ook met mijn vorige paard, die is inderdaad goed genezen na de worminfectie met antibiotica, wormenkuren en vitaminekuren...
ik heb jaar een paar jaar daarna aan iemand verkocht die er alleen maar buiten zou gaan rijden, echt een super adres, heb er ondanks dat het moeilijk was geen moment spijt van gehad!
maar toen kreeg ik vorig jaar ineens een mailtje dat ze haar toch weer wilde verkopen omdat ze wilde stoppen met rijden, en dat is dan toch best moeilijk...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:18

Jeetje, ben even paar uur weg om met Rembrand naar les te gaan, bijna 3 pagina's erbij.

Draaien op een stuiver. Ik kan met Rembrand heel mooie keertwendingen om de achterhand maken, moet ook in de Z, maar dat is iets anders als het moet met een paard dat op hol is, dan kan je niet even een volte op zoals je ohz zou doen. Dan gaat je kar echt plat. Hoe goed hij toch ook onderdoor kan draaien.

Ontwormen: doe ik al jaren niet meer. Ik mest iedere dag uit (om enigszins verspreiding te voorkomen) en doe af en toe een mestonderzoek. Ik weet inmiddels dat je eigenlijk meerdere dagen achtereen mest zou moeten verzamelen, maar dat wordt dan wel een heel kostbare grap. Door er steeds maar iedere 2 maanden troep in te gooien, wordt de ellende straks resistent en hebben we helemaal geen middelen meer om de wormen te lijf te gaan. Dus ik ben fervent tegenstander van het maar vaak ontwormen als preventie. Alle paarden hebben inderdaad wormen, zoals Naaltje schrijft, is ook helemaal niet erg. Pas als het er teveel zijn is het een probleem.

VHU: moeilijk met Nebraska. Maar dat is het risico als je een paard verkoopt. Hij is dan niet meer van jou, dus eigenaar kan er mee doen wat hij wil. Hoe jammer dat ook is. Manlief wil ook absoluut neit dat ik ooit nog contact opneem met eigenaar van mijn vorige paard (die waar ik meerdere menongelukken mee heb gehad)

Heb trouwens zelfs nog even een kort drafje en galopje in de les gedaan. Afstijgen was even wat minder, maar verder gaat het eigenlijk best heel goed. En dat zonder pijnstillers. Wie weet kan ik volgende week wel weer op Thabor rijden (kan nu nog geen onverwachte bewegingen aan)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:21

Nebraska stond ook heel goed bij haar baas aan wie ik haar dus had verkocht, anders had ik haar natuurlijk ook niet verkocht, maar laatste 2 jaar geen contact meer gehad. Heb jij dan ook niet de neiging om te gaan kijken waar ze dan nu staat? Heb website gevonden van waar ze nu staat, ziet er gelukkig wel fijn uit. Dat is dan wel weer fijn natuurlijk. En het is een paard dat als therapiepaard zeker geschikt zou zijn, ze is heel lief en voorzichtig/zorgzaam. Nou ik moet het maar laten gaan, denk ik zo.

Klopt wat je zegt Tine, als je verkoopt ben je het kwijt. Weet ik ook wel, en ik moet natuurlijk gewoon ook blij zijn dat ze een goed plekje heeft gekregen :j
Heb niet beweerd hoor dat je paard in galop met wagen erachteraan kunt omtrekken ;) was reactie op iets anders :+ we waren zo druk aan het posten dat alles door elkaar ging lopen }:0

Bij ons op stal is het gewoon elke 3 maanden ontwormen. Komen ook paarden 'van buiten', dus je moet wel.

Heb met ingang van morgen, als het meezit nieuwe avatar, ben er erg blij mee. Heeft andere bokster voor me gemaakt +:)+

Afbeelding

Mooi he.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:25

dat is inderdaad vervelend om te horen VHU.

Wij doen ook regelmatig ontwormen.
volgens een schema van de dierenarts, ze moeten binnenkort weer geloof ik.

Wat gaaf dat Janouk de spaanse pas loopt!willen we natuurlijk wel een keer zien he?

Ik heb trouwens nog steeds mijn pakketje niet.
en het gekke is.... er staat op de website van epplejeck als ik inlog helemaal NIKS meer bij mijn ordergeschiedenis.
terwijl ik vorig jaar al een dekentje daar besteld heb en succesvol ontvangen en ook al het halstertje (wat trouwens terug gaat)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:35

Mooi VHU !!!

Over ontwormen ik doe het maar 2x per jaar. Mestonderzoek heb ik ook wel eens aan zitten denken. Natuurlijk
ontwormen heb me er niet in verdiept maar zou natuurlijk mooi zijn als dat zou kunnen.

Janouk heeft de spaanse pas geleerd leuk als je ze dat kan leren. Ben daar met die van mij niet echt mee bezig. Denk
dat ferro het dom zou vinden maar robijn wel fanatiek dat is ook zo'n leergierig beestje.

heb nog zo moeten lachen om robijn hij was echt bang en ging als hackney door de bak. Waarom omdat joep een
lichtgevend geel jasje aan heeft omdat ie zo zwart is. Nou dat kon echt niet. Ik dacht nog even en hij stijgt op.

Heb me nog opgegeven voor 2 D&V wedstrijden in Zwartewaal. Wel voor volgend jaar. Eerste wedstrijd is pas 19
november duurt wel lang. Heb er nu wel weer zin in.

Zo nu ga ik slapen enne niet te veel kletsen houd het echt niet bij !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 06:46

Ik zal van de week een filmpje maken van de Spaanse Pas. Zo trots op haar. Ze was zo geconcentreerd en het ging allemaal zo gemakkelijk. Het blijft natuurlijk een Haflinger; voor voer doen wij alles :Y)

Ik heb 3 dagen vergadering/cursus notuleren bij klanten (ik heb een secretariaatsbureau), dus duik nu onder in een hotel op de hei. Jammer zonder paard, maar even centjes verdienen. Dus nu 3 dagen niet trainen. Maar Mijn man en zoon blijven thuis, dus die verzorgen de dieren.

Niet teveel schrijven jullie, want anders kan ik over drie dagen het niet meer bijlezen <<) _O-

Veel plezier, geluk, liefde allemaal <3

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:22

goedemorgen!

Veel plezier! Ondanks dat je moet werken.
Je zit in ieder geval in een heerlijke omgeving.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:34

Leuk Janouk dat vrijheidsdressuur ! Wil ik ook nog wel eens gaan doen met de shetties ofzo :-)

Vandaag lekker paardendagje; eerst stappen met mijn Jazzje Ulla, dan naar de oliebol en dan naar Ollie.
Hopen dat het een beetje droog blijft :-)

Fijne dag iedereen !

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:50

super dat janouk dat zo geweldig goed kan!
Diddle heeft ook een beginnetje VD, maar die kan me dan zo ontzettend schaapachtig gaan staan aankijken, niet te geloven :')

Nou, ik ben benieuwd wat vandaag gaat brengen.. Verder op stal, ik wil eventjes te paard klimmen.. En ik ben benieuwd hoe de nieuwe kudde verloopt

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:51

VHU Mooie avatar !! knap gemaakt.
balen van Nebraska zeg...maar misschien heeft ze het wel super bij die zorgboerderij...
IT wacht nog steeds op pakketje..
janouk knap hoor spaanse pas, succes met werken.
over paarden verkopen, blijft lastig...de vorige eigenaar wil niet altijd terug kopen, en kan ook niet altijd, soms denk je de vorige eigenaar zal wel geen interesse hebben en krijg je de hele wereld over je heen, omdat de vorige eigenaar ze wel terug had willen kopen...blijft lastig.
meestal als ik er een goed gevoel bij heb, houd ik geen contact...tenminste niet uit mezelf.
de paardjes die ik verkocht heb...wilde ik eigenlijk niet kwijt.
blijft lastig hoor.
Ontwormen, doe ik wel regelmatig...maar niet vaker als 3x per jaar, mits ik een nieuw paardje erbij heb dan vaker. 1x een veulen gekocht met bloedworm infectie, dat was een drama om dat helemaal goed te krijgen....heeft 2 jaar geduurd.
Nou ga puppen voeren en zoon naar school brengen.
naaltje en ingrid paardendag !! superfijn !!
ik moet werken en daarna lekker vrij !! :j
Bicci....is het niet handiger om niet de hele vorige posts te quoten....dan zijn de pagina's wel heel snel vol....?? haha.....zo gaat het razendsnel naar de 500...
fijne dag iedereen..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:06

Goedemorgen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:39

Ik heb met mijn 2 verkochte paardjes nog steeds contact en de afspraak dat ik gebeld wordt als ze weg moeten, de een is inmiddels een 11 jarige was 10 maanden toen hij weg ging en staat nog steeds op dezelfde plek. Dat is zo mooi om te zien. en de ander is na een paar weken bij een handelaar terecht gekomen en via de handelaar bij een bokker, daar staat hij inmiddels 3 jaar.
Van de eerste weet ik niet of ik hem terug over zou nemen denk het niet de tweede zou echter meteen terug mogen komen. Die is weggegaan wegens zich niet verstaan met Jimmy was wel een hele fijne shet voor in het tuig en voor mensen en andere paarden.
Ik heb nu vakantie heerlijk.
VHU mooie avatar, jammer van Nebraska, maar als ze het daar goed heeft kun je er ook vrede mee hebben.
Ingrid en Naaltje veel plezier.
Janouk werk ze en geniet van de omgeving.