[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 21:26

Heb er ook wel eens stopjes zoals bij een springteugel op laten maken.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 23:21

Heb je al bij Zilco gekeken? Die hebben verschillende leidsels, waaronder ook een antislip leidsel met stopjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 07:55

Varenka schreef:
Heb je al bij Zilco gekeken? Die hebben verschillende leidsels, waaronder ook een antislip leidsel met stopjes.

Wij hebben antislip van ideal maar die stopjes zijn echt heel minimaal. Lijkt mij geen verschil maken. Wij mennen altijd met antislip vind ik veel fijner!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:22

Wat gaan jullie hard in een keer!

Ik heb ook antislip leidsels, erg fijn.

Assie, gave foto!

GD, fijn dat Stippelpony het goed doen in training..heeft hij idd mogelijkheden om de situatie bij jou thuis een beetje na te kunnen doen? (kleine rijbaan oid, meer bochten, specifiek geluid oid)
Misschien kun je het straks eerst samen met hem oppakken?

Ik ben geen expert hoor wbt de reglementwijzigingen. Ik denk dat alle deelnemers en grooms beneden de 18 nu een bodyprotector moeten dragen dat dit een van de grootste wijzigingen is. En de maskers die niet meer mogen.

Fijn Dierenfan dat jullie een fijne rit hebben gehad uiteindelijk.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 10:51

Het is gewoon handig als je begint het regelement goed door te nemen speciaal wat voor jou van toepassing is. En dan wat ze van plan zijn de komende jaren. Zo had ik gelezen destijds ( in de oudheid) dat ze de spoorbreedte van 125 cm verplicht gingen stellen 2 jaar later. Met mijn shetten had ik er een van 115cm.
En wilde een nieuwe wagen. Kom bij de dealer ik wil een wagen van 125cm voor mijn shetten , de goede man had nog niet van de komende nieuwe regel gehoord. Dus vertelde hem een nieuwtje.
Nog steeds heel blij met deze marathonwagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 11:34

Idd, het is fijn om het reglement te kennen, of minimaal te weten waar je iets op kan zoeken als je even twijfel.

Reglements wijziging dit jaar is niet zo spannend, wat teksten die anders omschreven zijn en de bodyprotector voor de jeugd.

Wat betreft leidsel, ik wil niet te stroef, geen antislip omdat ik die vaak te grof vind. Geen stopjes, veel makkelijker met een beetje geven en nemen. Het juiste leidsel is gewoon ook zoeken.
Ik moet ook nodig eens opruimen, heb veel te veel verzameld over de jaren.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:14

Wat vooral nieuw is, is de capverplichting vanaf 1 april. Op het gehele wedstrijdterrein moet iedereen die op de kar zit verplicht altijd een cap op. Op straffe van uitsluiting. Even je buurmeisje meenemen van trailer naar losrijterrein betekent dus ook cap (én bodyprotector in geval van minderjarige) aan voor haar. Anders ben jij uitgesloten.

Calming masks waren alleen toegestaan in de Z, maar zijn nu ook toegestaan in de klasse M omdat dit gelijk is getrokken met FEI.

Greendragon fijn dat het goed lijkt te gaan met de stippel. Hopelijk ben jij ook snel weer niet kreupel. En ik verwacht dat berry jou ook goed kan begeleiden met de rest van het proces.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:52

Ah dan heb ik dat verkeerd gelezen van de calming masks. Snap eigenlijk niet waarom het niet toegestaan is bij jonge paarden in de lagere klassen..

Die capverplichting is streng maar wel terecht. Bij ons op de vereniging moest dit sowieso al.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:15

assie schreef:
Wat vooral nieuw is, is de capverplichting vanaf 1 april. Op het gehele wedstrijdterrein moet iedereen die op de kar zit verplicht altijd een cap op. Op straffe van uitsluiting. Even je buurmeisje meenemen van trailer naar losrijterrein betekent dus ook cap (én bodyprotector in geval van minderjarige) aan voor haar. Anders ben jij uitgesloten.

Ik lees het anders.
Ik interpreteer dit
Deelnemers, grooms en passagiers dienen bij alle wedstrijdonderdelen (dressuurwedstrijden,
vaardigheid, SWM en minimarathon) en tijdens het losrijden een correct bevestigde veiligheidshelm
(goedgekeurd voor paardensport) te dragen, op straffe van uitsluiting.

als....ongeacht wat je start, tijdens de wedstrijd zelf en tijdens het losrijden moet je een cap op. Niet als je van de trailer naar het losrijterrein rijdt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:30

Gisteren tijdens de vergadering van district noord werd het zo uitgelegd door Arjan Coppoolse. Geldt voor het gehele wedstrijdterrein. Zit je op de kar=cap op je kop.
Juist om te voorkomen dat je discussies krijgt: "maar ik ben niet aan het losrijden, ik stap alleen maar naar de trailer"

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:51

Hmmm bijzonder.
De wedstrijden die ik gereden heb, daar is een duidelijke scheiding tussen losrijterrein en parkeerterrein. Op het parkeerterrein kan je niet losrijden omdat dat vol staat met auto's. Dat er dan even iemand achterop meerijdt, dat moet kunnen. Vaak zijn dat voorlezers of toeschouwers en die hebben geen cap bij zich. Het moment dat ik de losrijring in rij, dan wil ik dat iemand achterop een cap op heeft en daar word je op aangesproken als dat niet zo is.

Deze stille meelezer is niet zo stil meer, dus ik zal me nog even netjes voorstellen.
Ik ben Nadia 8-) ik woon in de Bollenstreek en heb een (bijna) 10 jarige Friese ruin.
De laatste 2 jaar starten we wedstrijden en het afgelopen jaar ben ik daar fanatieker in geworden. We zijn daarom nu ook dressuur L+6 en vaardigheid L+1 :D
Daarnaast rij ik hem af en toe onder het zadel en werk ik aan de hand met hem.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 15:17

Welkom :) . Leuk als je meekletst.

Deze regel komt natuurlijk uit een wens voor meer veiligheid. En vanuit dat oogpunt bekeken snap ik wel dat ze het voor het gehele terrein willen laten gelden. Een paard dat aan de kletter gaat kijkt niet eerst of ie wel op het losrijterrein is :+ .

Het wordt voor mij ook even wennen hoor, want ik heb het nog niet in mijn systeem zitten om altijd braaf die cap op te zetten := .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 16:12

Op de meeste locaties is het vanuit de locatie al verplicht een cap op te hebben.
En op deze manier is er geen discussie. Dus ik vind het helemaal prima.
Heb hem thuis ook altijd op, dus zal voor mij ook geen verschil maken.

Morgen (weer) controle met mijn jonkie bij de dierenarts. Waar we een maand geleden groen licht kregen om op te bouwen is het nu waarschijnlijk einde sport carrière.... Minimaal een jaar in het land gooien is voor nu het behandelplan (beetje afhankelijk nog van morgen).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 19:48

Muronia hoe is je heupoperatie vandaag gegaan? Viel het mee?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 20:13

Oh Dennis! Wat balen van je jonkie! Dat is een verschrikkelijk nare uitslag. Ik hoop dat het toch iets meevalt morgen. Sterkte!

Nadia, Welkom! Kom maar op met die foto's van jouw span!

palousa_boy; oh bos, helaas, hier niet in de buurt. Wel smalle landwegen met een verdiept liggende sloot links en rechts...Zo fijn...

Ok, dus de nieuwe versie van de reglementen zijn ook op verschillende manier uitlegbaar. Lekker dan! Voor mij zou de cap-regel ook weinig verschil maken, denk ik. Maar ik snap dat iemand die even meelift een stukje niet altijd een cap heeft.

Vraagje, wie heeft er een bodyprotector op de koets en welke merken/versies zijn hiervan aan te raden? Ga me maar eens orienteren alvast.

Ik kreeg vandaag filmpjes van mijn stippelpony in het bos; crossen door de bossen, door knisperende gedroogde boomblaadjes, modderplassen, in galop over de bospaden, en braaf over de weg. Hij wordt lekker gedrilled, Zag er niet verkeerd uit, maar hoop straks even te bellen hoe het gaat.

Muronia, sterkte met je herstel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 20:20

Ik lees mee over de bodyprotector. Ik moet ook een nieuwe. Had laatst de sir lancelot nog een keer aangedaan, maar ook met 30 kilo eraf zit dat ding voor geen meter :+
Ik vind een Komperdell wel mooi qua model, maar weet niet welke maat ik moet kiezen.

Dennis ik ga zo voor je duimen dat het enigszins meevalt op de een of andere manier.

Cap regels vind ik goed, ik rijd thuis etc altijd met cap, maar inderdaad als je even bij iemand achterop stapt omdat je geen zin hebt om het hele eind te lopen op wedstrijd *\%/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 20:54

Dennis schreef:
Op de meeste locaties is het vanuit de locatie al verplicht een cap op te hebben.
En op deze manier is er geen discussie. Dus ik vind het helemaal prima.
Heb hem thuis ook altijd op, dus zal voor mij ook geen verschil maken.

Morgen (weer) controle met mijn jonkie bij de dierenarts. Waar we een maand geleden groen licht kregen om op te bouwen is het nu waarschijnlijk einde sport carrière.... Minimaal een jaar in het land gooien is voor nu het behandelplan (beetje afhankelijk nog van morgen).

Ah nee, toch niet dat jonkie waar je zo goed mee ging? Wat is er aan de hand?

Dat klinkt goed die filmpjes GD!

Welkom Nadia!

Ik heb een bodyprotector in de kast liggen..in ieder geval een dure en speciaal goedgekeurde.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 21:13

Mijn beide jonkies gaan goed, mijn shet heeft het stokje nu over genomen van mijn Forester voor nu. Shet is gewoon een heerlijk vrolijk portret die ook gewoon ZZ gaat lopen, Forester echt een super gave talentvolle pony (die echt vooraan mee kan gaan doen als ze herstelt).

Blessure aan de aanhechting van de tussenpees.
Pees is weer goed na een half jaar revalideren (zijn sinds half september onderweg hiermee).
Probleem zit nu in een bot reactie bij de aanhechting bleek uit de CT scan.
Morgen krijg ik ook meer info en de CT plaatjes te zien.
Voor nu is het plan een jaar weg zetten en een schiet gebedje, maar morgen meer details.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 21:21

Dennis, mag ik je infrarood van Cellkick aanraden? Dat geeft hele fijne ondersteuning.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 21:36

Heb ik al overlegd met de arts, maar naast de shockwave die ze al gehad heeft heeft dat weinig meerwaarde. Zeker nu haar pees goed is en het probleem in het bot zit.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 21:40

Dennis sterkte morgen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 21:46

Fijn dat de Stippel zo goed gaat Greendragon. Het is jou gegund.

Voor Sheeca ga ik duimen Dennis! Hopelijk valt het mee.

Qua bodyprotector: veel passen, het is zo persoonlijk. Voor op de kar vind ik eentje die iets korter is op de rug wel fijn, anders kruipt ie zo omhoog. Degene die ik nu heb zit op zich prettig. Als ik hem aandoe zit ie 5 minuten poedersuiker, maar daarna is het prima en merk ik hem haast niet meer.

Ik ben bij Vrielink wezen passen. De fijnste was een korte racesafe, maar die was bijna 700 euro 8)7 . Degene die daarna het lekkerst zat, een sirlancelot, was maar 150 euro :€ . Die is het dus geworden. Voor het mooie zou ik eigenlijk een stukje weg moeten snijden bij de heupen, zodat ie daar mooier/beter overheen valt, maar dat mag vast niet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 22:46

Dennis sterkte morgen met sheeca.
Ik heb de harrys horse bodyprotector,betaalbaar en ook 1 maatje groter voor een groom

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 07:40

Bodyprotector bleh, ik heb er 1 van Horka en gelukkig gebruik ik hem weinig.
Sterkte vandaag met de controle Dennis.

En dit is mijn kleuter :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 08:13

Mooi paard!

Wat een pech Dennis, ik dacht inderdaad dat ze weer goed was na de laatste blessure. Ik ga voor jullie duimen dat het mee valt en in ieder geval goed gaat komen. Fijn dat je in ieder geval de Shet nog hebt.