[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:10

@nouvel; kijk dat veulie dan nieuwsgierig erachteraan hobbelen :D

biancacoo baalt dat ze niet naar 't bos kon met de hondjes maar achteraf toch wel kon

nou, ik ben thuis. Wei verbouwen ging wel redelijk. Hopelijk kunnen ze er morgen in :) Dids hele dag in z'n blote billen gehad staan. Zoutblok wezen kopen :) hooinet vanavond in elkaar knutselen. En dan kunnen ze hun gang gaan :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:14

Oei Lacuna dat klinkt hoe het ook met mij ging ohz.
Hoofdstel gaf bij mij ook geen release meer en ik drong echt niet tot haar door. Heb zelfs geprobeerd om haar te remmen door het kopstuk vast te pakken. Ik kon nog wel richting aangeven want toen we bij een T-splitsing kwamen waarbij stal naar rechts was en de onverharde weg rechtdoor ging, kon ik haar wel rechtdoor sturen.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:43

Lacuna schreef:
Heb alles wel bijgelezen, maar geen puf om alles samen te vatten.
Heb topicje gezien van VHU
Mooie foto's van bickel en van diddle
klachten over koud (Tsss.... swinters als het vriest, dán is het koud! :brr: ) vind dit weer echt HEERLIJK!
en verder weet ik het niet meer, sorry Y;(

Heb vandaag Storm in enkelspan gehad. Ging hartstikke goed, hoop "enge" dingen tegengekomen (vrachtwagens, trekkers, ook een shovel die bezig was en van de zijkant tot vlak naast Storm reed) en het knappe ding liep keurig door. Eerst zwalkten we met zulke acties naar de andere weghelft, nu zwalkt hij nog hooguit een metertje, en dan alleen als ik niet op tijd ben met een heel lichte leidselhulp.
Mn babypaard wordt groot... <3
Heb daarom ook maar besloten ze woensdag toch ff andersom te knopen, gewoon om eens te proberen. Kan Sun het "zware" werk doen, mag Stormpje voorop lopen. Heb toch een goede groom bij me dan, en als het niet gaat kan ik Storm makkelijk losknopen en hem langs de wagen laten meelopen (is hij gewend) of het hele spul andersom spannen.
Dus wellicht woensdag nieuwe tandemfoto's!

even nog een reactie voor het bitloos mennen:
Ik doe het niet meer. Heb het geprobeerd, want onder het zadel kan het ook prima, dus waarom voor de wagen niet. Ging ook een tijdje prima. Pony is grondwerk gewend, leiderschapskwesties ed zijn duidelijk. Alleen had ponylief op een zeker moment toch andere ideeën, besloot (schrikreactie) om 180graden om te draaien en in volle crossgalop terug naar stal te gaan...
Mijn eerste reactie was armen naar voren, alle druk eraf en dan een flinke ruk geven zodat hij terugkomt. Op het bit werkt dat namelijk heel effectief: ponylief staat dan op zn achterbenen van de pijn in het mondje, maar dat liever dan in volle galop onder een vrachtauto. Bitloos werkte dat tot mijn schrik niet, erger nog: het bitloze hoofdstel gaf geen release, dus het hoofdstel bleef zijn hoofd omknellen waardoor ponylief alleen maar harder ging.
Tweede reactie was "ok... bitloos... zithulp, gewichtshulp en one rein stop..." Maar dat werkt voor de wagen niet, want ik kan de achterhand van de pony niet opzij zetten vanwege het lamoen waar de pony nog tussen loopt...
Derde poging: op een volte. Maar zelfde probleem, die kan niet klein genoeg PLUS het hoofdstel had geen release meer gegeven en ik kon dus geen/nauwelijks meer een nieuwe hulp geven.
En daarna was het "oh k*t.... nu hebben we een probleem!" Pony liet zich gelukkig wel van links naar rechts over de weg "leiden" *sturen kun je het niet eens meer noemen* en dan maar hopen dat je niks tegenkomt tot je weer bij stal bent. Gelukkig was het niet heel ver en is het geen drukke weg ofzo, maar echt tof was het toch niet.

Wil het binnenkort misschien nog wel eens proberen op een sidepull, maar dan in een afgesloten omgeving en niet meer op de weg.
Pony loopt overigens onder het zadel zonder bit prima op een gewoon halster, touwhalster, sidepull, kaakgekruisd hoofdstel, touwtje om de hals, whatever. Op het touwtje om de hals is hij ook ingereden, gaf (en geeft nog steeds) totaal geen problemen. Want daar heb ik wel mn zit- en gewichtshulpen en de hulpen van mn uhh... linkerbeen :+
(overigens loopt hij zonder bit ook netjes aan de lange lijnen, dubbellonge, fiets, etc. Ook met bit loopt hij netjes onder het zadel en aan de lange lijnen, dubbellonge en langs de fiets, fijn paard he! ;) )

Groetjes, lacuna

oei!!
dat moet schrikken geweest zijn zeg...pffff
dapper dat je toch met side-pull weer wilt gaan proberen...
ben benieuwd wat jou ervaring dan is...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:45

Biancacoo schreef:
Nouvel...totaal vergeten , filmpjes van Ola zijn braaaaf !!
ze pakt het goed op ,en ook nog leuke foto's van haar. :j

Bosal is best een fijne bitloze optoming voor onder het zadel, vind het absoluut niet geschikt om te mennen...bij op hol gaan heb je echt nog minder stuur als met een bit..

wat ik al eerder zei..
bosal is totaal ongeschikt voor mennen...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:48

belangrijkste punt die nu vaak naar voren komt mbt bitloos mennen is het release probleem...
gebrek ervan zeg maar...

gezien alle reactie lijkt side-pull en de bloem van naald in aanmerking te komen...beide niet het release-probleem...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:51

maar wel nog het probleem dat er zo'n ontzettende lengte tussen jouw hand en de neus zit :)
wat VHU aangaf :)

pfft, ik ga zo hooinet bouwen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:01

De bitloze optomingen die ik ken zijn ook sidepull en bloem oftewel het Glucksrad.

Ik ben het niet met je eens dat je je paard niet om kan trekken omdat je beenhulp zou missen, of dat ze er zowiezo doorheen lopen, want met je zweep hef je die beenhulp op (als je paard goed afgericht is). Natuurlijk heb je minder ruimte, maar , ik kan Bente en Snuit op een stuivertje draaien hoor. En dan gebruik je eigenlijk niet de leidsels, ja een beetje, want anders gaat de boel 'zwabberen', maar je doet het vooral (samen met) zweep. Moet je wel wagen hebben die onderdoor draait. Natuurlijk wil je dat niet, op de weg omdat als er iets is, het van voren komt (vaak) en daar moet je langs met je wagen. Want als je dan omtrekt, zit je er dus of zowiezo tegenaan, of je zit in een sloot/berm of tegen boom. Dus vandaar dat je het 9 v/d 10 x of volgens mij wel 99 v/d 100x voorwaarts moet oplossen (erlangs en wel bij voorkeur recht erlangs :+ ). En je, in principe, een menpaard altijd leert voorwaarts te gaan, hooguit stiltaan maar nooit opzij of om.

Besef dat die leidsels dus continue op het neusbeen drukken, dat lijkt me met een leidsel (ipv teugel, dat je dus hoger vasthebt en waar je het gewicht van overneemt, plus dat een teugel korter is en dus minder 'zwaar'). Lijkt me echt niet prettig :n

Fijn dat het gelukt is Naaltje!
Wat een lieve foto's van Ola Nouvel!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 24-10-11 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:03

@ naald
jah psies....
voorlopig heb ik nog niemand een "oplossing" daarvoor horen aandragen...

mocht de bloem of sidepull wel werken, lijkt me na ale reacties zoiezo dat het nogal paard-gebonden is of iets veilig is of niet.
op dat gebied blijft denk ik alleen uitproberen over toch.

maar voor mij vind ik voor de kar wel en geen bit afwisselen niet ideaal...
dus voorlopig blijft het met bitje....
Laatst bijgewerkt door bicci op 24-10-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:04

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:05

@Bicci, waar geen oplossing voor? Vat 'm ff niet :o & denk graag mee :D
@Naaltje ja hoor, ik oefen het zelfs zo nu en dan. Han vindt het altijd erg leuk, is net alsof je in de kermis zit :+ Heel rustig laten omstappen he. Laatst nog paar flink krappe bochtjes gemaakt met Evelli achterop de bok, toen reed er opeens iemand achteruit met een caravan :7

Geen ervaring met dergelijke zaken, begin er ook niet an :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 24-10-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:07

VanHuisUit schreef:
De bitloze optomingen die ik ken zijn ook sidepull en bloem oftewel het Glucksrad.

Ik ben het niet met je eens dat je je paard niet om kan trekken omdat je beenhulp zou missen, of dat ze er zowiezo doorheen lopen, want met je zweep hef je die beenhulp op (als je paard goed afgericht is). Natuurlijk heb je minder ruimte, maar , ik kan Bente en Snuit op een stuivertje draaien hoor. En dan gebruik je eigenlijk niet de leidsels, ja een beetje, want anders gaat de boel 'zwabberen', maar je doet het vooral (samen met) zweep. Moet je wel wagen hebben die onderdoor draait. Natuurlijk wil je dat niet, op de weg omdat als er iets is, het van voren komt (vaak) en daar moet je langs met je wagen. Want als je dan omtrekt, zit je er dus of zowiezo tegenaan, of je zit in een sloot/berm of tegen boom. Dus vandaar dat je het 9 v/d 10 x of volgens mij wel 99 v/d 100x voorwaarts moet oplossen (erlangs en wel bij voorkeur recht erlangs :+ ). En je, in principe, een menpaard altijd leert voorwaarts te gaan, hooguit stiltaan maar nooit opzij of om.

Besef dat die leidsels dus continue op het neusbeen drukken, dat lijkt me met een leidsel (ipv teugel, dat je dus hoger vasthebt en waar je het gewicht van overneemt, plus dat een teugel korter is en dus minder 'zwaar'). Lijkt me echt niet prettig :n

Fijn dat het gelukt is Naaltje!
Wat een lieve foto's van Ola Nouvel!

ik snap je verhaal....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:08

VanHuisUit schreef:
@Naaltje ja hoor, ik oefen het zelfs zo nu en dan. Han vindt het altijd erg leuk, is net alsof je in de kermis zit :+

mijn reactie was voor naaldje...
alleen jij had (zonder ik het zag) al gepost..hihi
ik heb aangevuld nu :))
hopelijk duidelijker zo... :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:08

VanHuisUit schreef:
@Naaltje ja hoor, ik oefen het zelfs zo nu en dan. Han vindt het altijd erg leuk, is net alsof je in de kermis zit :+

gaat jouw wagen niet kapseizen? :oo

ik heb dat dus 1x gehad, en schrok me rot...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:09

mijnes kapsijst ook niet...gelukkig....
heb knol ook al keertje naast de kar gehaald,...zag er dubbel uit...hahahahah

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:10

OK :D

Weet je, het gaat misschien wel helemaal prima met jouw paardje en zo'n bitloos hoofdstelletje van bijv Ideal. Alleen op de openbare weg heb je soms echt zulke rare situaties -:(- en in het bos, met al die bomen en dan niet exact kunnen sturen, 't zou mijn ding dus echt niet zijn hoor :o

Nee hoor echt geen kapseizende wagens, tenminste tot nu toe := . Weet niet wat er gebeurt als het heel hard zou gaan maar dat doen we natuurlijk niet. Maar jij (Naaltje) bent echt een keer gekapseist (raar woord zeg :o? ) oftewel omgegaan???

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:14

VanHuisUit schreef:
OK :D

Weet je, het gaat misschien wel helemaal prima met jouw paardje en zo'n bitloos hoofdstelletje van bijv Ideal. Alleen op de openbare weg heb je soms echt zulke rare situaties -:(- en in het bos, met al die bomen en dan niet exact kunnen sturen, 't zou mijn ding dus echt niet zijn hoor :o

dat van ideal werkt ook met release toch?
kaakgekruist ofzo...

ik -denk- dat het met de mijne wel moet kunnen idd.
maar dan nog vind ik dat ik ivm wedstrijden wel bit (met de wedstrijden) en geen bit als we gewoon gana toeren enzo en door bos en alles, ik denk dat ik dat niet moet afwisselen...
lijkt me ingewikkeld voor een paard?
zoiezo zou de bloem van naald of een side-pull mijn voorkeur dragen...ivm los is los en aanhalen is aanhalen..
dat kaakgekruist etc etc blijft klemmen begrijp ik van veel reacties..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:15

nou nee niet om gegaan. Ik reed in stap een pad in wat dood bleek te lopen, dus paard zo kort mogelijk draaien, dat lukte geweldig. Maar op een gegeven moment maakt je lamoen een hoek van 90* op je wagen, en dan staan dus beide voorwielen middenonder je wagen..
En toen stuikte de binnenste punt van voor zegmaar naar beneden :') héul eng gevoel..
Paard liep gewoon door en trok het weer recht gelukkig, maar vriendje was al trillend afgestapt om 'm tegen te houden :+

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:18

oe,...klinkt erg eng naaldje...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:02

Leuke foto's Nouvel en wat kan Janouk springen zeg jumpy haflinger :-)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:03

VanHuisUit schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je je paard niet om kan trekken omdat je beenhulp zou missen, of dat ze er zowiezo doorheen lopen, want met je zweep hef je die beenhulp op (als je paard goed afgericht is). Natuurlijk heb je minder ruimte, maar , ik kan Bente en Snuit op een stuivertje draaien hoor.

Was die voor mij bedoeld?
Ik krijg Sun normaal gezien ook op een stuivertje gedraaid (en voor die maffe actie van hem kreeg ik hem ook op een bitloos hoofdstel op een... nja goed een euromunt gedraaid)
Maar voor de wagen in volle galop op een volte, als meneer er echt vantussen wil? Krijg ik met bit ook niet voor elkaar, dan is de weg te smal en liggen we in de sloot ben ik bang. :+ Zweep of geen zweep, ik kom gewoon ruimte te kort dan.
Maar met bit werkt optie 1, losgooien van de leidsels en dan terugtrekken, wel heel effectief bij mijn pony. Alleen toen die optie dus zonder bit niet meer werkte, moest ik iets anders verzinnen en dat lukte niet (nja, in elk geval niet in de tijd die we nodig hadden om terug op stal te komen :+ )

Groetjes, lacuna

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:06

Lacuna schreef:
VanHuisUit schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je je paard niet om kan trekken omdat je beenhulp zou missen, of dat ze er zowiezo doorheen lopen, want met je zweep hef je die beenhulp op (als je paard goed afgericht is). Natuurlijk heb je minder ruimte, maar , ik kan Bente en Snuit op een stuivertje draaien hoor.

Was die voor mij bedoeld?
Ik krijg Sun normaal gezien ook op een stuivertje gedraaid (en voor die maffe actie van hem kreeg ik hem ook op een bitloos hoofdstel op een... nja goed een euromunt gedraaid)
Maar voor de wagen in volle galop op een volte, als meneer er echt vantussen wil? Krijg ik met bit ook niet voor elkaar, dan is de weg te smal en liggen we in de sloot ben ik bang. :+ Zweep of geen zweep, ik kom gewoon ruimte te kort dan.
Maar met bit werkt optie 1, losgooien van de leidsels en dan terugtrekken, wel heel effectief bij mijn pony. Alleen toen die optie dus zonder bit niet meer werkte, moest ik iets anders verzinnen en dat lukte niet (nja, in elk geval niet in de tijd die we nodig hadden om terug op stal te komen :+ )

Groetjes, lacuna

nee,
volgens mij reactie op mij :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:15

Nee Lacuna was voor Bicci :+ ik begrijp je helemaal dat je in volle galop of ook draf trouwens of te snelle stap niet op een stuivertje kunt draaien hoor }:0 als we dat doen is het in kleine stapjes en heel rustig. En dat oefenen we dus wel af en toe, beetje gehoorzaamheidsoefening en voor mocht je het ooit nodig hebben, dat peerd niet in paniek raakt als je hem een keer zo krap moet draaien :j

Enne... heb even nagekeken maar Ideal bitloos menhoofdstel is inderdaad kaakgekruisd, je ziet complete uitleg op hun centrale website
http://www.idealequestrian.com/ moet je even op /accessoires/ klikken en dan zie je bitloze neusriem
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 24-10-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:18

*\o/* *\o/* Janouk loopt de Spaanse Pas *\o/* *\o/*
De basis zat er al in. Ze beheerst de jambette met 2 benen.
De juf haar timing is beter en binnen 1 minuut liep Janouk zo weg 4 passen in de Spaanse Pas *\o/*
Timing en energy dat is het zoals Cesar Millan altijd zegt.

Paar keer geoefend en toen mocht ik het doen. ha en het lukte. Knappe pony.
Maar ja, wat dan.....................de les zou een uur duren.

Dus heeft ze een begin gemaakt met nee schudden; ha dat was makkie voor Janouk. Dat had ze snel door. Paul zegt altijd bij het weggaan naar de les: Zo Janouk gaan wij lekker werken. HAHA dat zou toch top zijn, als Janouk dan nee zou schudden. Even nog een gebaartje leren om dat voor elkaar te krijgen.

Flemen vindt ze moeilijk, maar het begin is gemaakt. Ze doet dat zelf eigenlijk nooit. Volgens mij is dat ook meer een hengsten (ruinen) ding.

Toen een begin gemaakt met voorbenen kruizen en op rust staan. Het begin is er, maar dat vraagt nog wel wat werk.

Janouk bleeft attent en geconcentreerd. Dus ook nog wat gewerkt aan de spagaat en het buigen. Knappe pony, na 3 x vragen snapte ze wat er gevraagd werd. Stukjes appel toevoegen doet wonderen.

Kortom in een half uur heel wat beginnetjes gemaakt, waar ik straks mee verder kan. Want niet alles te gelijk.

Daarna had ik nog 20 minuten, want het moet wel leuk blijven en heb toen Image van stal gehaald. Mevrouwtje ongeduld vond het helemaal geweldig en bleef knorren en likken. Normaal is ze zo snel gestresst, als ze iets niet snapt. Maar dit vond ze helemaal geweldig. Met haar een begin gemaakt met de jambette. Ze tilt namelijk alleen haar been op op commando. Nu moet ze hem nog naar voren uitslaan, zodat wij daarna voorwaarts kunnen. Ze vond het geweldig, maar snappen deed ze het nog niet helemaal. Maar we weten waar we aan moeten werken.

Nee schudden ging bij haar heel snel. Dat had ze na 3 x al door.

Hele leuke les, wij hebben genoten en wij hebben weer heel wat materiaal om mee te studeren.

En daar

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:26

Gaaf anouk dat VD, ik vind het ook gaaf maar heb het geduld niet om er alleen mee aan de slag te gaan.
Draaien op een stuivertje redden mijn pony's nog niet, draaien althans heel kort is gek volgens mijn pony's. Wieneke kan het wel, maar dan het liefst in een keiharde galop. Mijn kar kapseist niet gelukkig. Van de week wel met Chicko een oeps moment. Ik reed een pad in zoals een holle weg, maar dan smaller en ik dacht pas net, moest zijn past net niet, dus kar een aan kant tegen de zijkant op andere kant op het pad en Chicko die loopt gewoon door onverstoord. ik heb moeite moeten doen om hem even te laten stoppen, zodat ik eraf kon, ik was bang voor kantelen, toen ik eraf stapte hadden we het steilste stuk al gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:27

wat onwijs gaaf janouk!
heb je die lessen aan huis en is dat iemand in de buurt die die geeft?

bitloze neusriem van Ideal is inderdaad kaakgekruisd, je kunt een losse kopen en aan een standaard hoofdstel doen...

thanx allemaal, Ola is echt een schatje met een donder van een ventje! :D

naaltje, ik laat tegenwoordig wel eens mestonderzoek doen voor een zo een wormenkuur in te stoppen, maar natuurlijk ontwormen... :?