Heb alles wel bijgelezen, maar geen puf om alles samen te vatten.
Heb topicje gezien van VHU
Mooie foto's van bickel en van diddle
klachten over koud (Tsss.... swinters als het vriest, dán is het koud!

) vind dit weer echt HEERLIJK!
en verder weet ik het niet meer, sorry
Heb vandaag Storm in enkelspan gehad. Ging hartstikke goed, hoop "enge" dingen tegengekomen (vrachtwagens, trekkers, ook een shovel die bezig was en van de zijkant tot vlak naast Storm reed) en het knappe ding liep keurig door. Eerst zwalkten we met zulke acties naar de andere weghelft, nu zwalkt hij nog hooguit een metertje, en dan alleen als ik niet op tijd ben met een heel lichte leidselhulp.
Mn babypaard wordt groot...
Heb daarom ook maar besloten ze woensdag toch ff andersom te knopen, gewoon om eens te proberen. Kan Sun het "zware" werk doen, mag Stormpje voorop lopen. Heb toch een goede groom bij me dan, en als het niet gaat kan ik Storm makkelijk losknopen en hem langs de wagen laten meelopen (is hij gewend) of het hele spul andersom spannen.
Dus wellicht woensdag nieuwe tandemfoto's!
even nog een reactie voor het bitloos mennen:
Ik doe het niet meer. Heb het geprobeerd, want onder het zadel kan het ook prima, dus waarom voor de wagen niet. Ging ook een tijdje prima. Pony is grondwerk gewend, leiderschapskwesties ed zijn duidelijk. Alleen had ponylief op een zeker moment toch andere ideeën, besloot (schrikreactie) om 180graden om te draaien en in volle crossgalop terug naar stal te gaan...
Mijn eerste reactie was armen naar voren, alle druk eraf en dan een flinke ruk geven zodat hij terugkomt. Op het bit werkt dat namelijk heel effectief: ponylief staat dan op zn achterbenen van de pijn in het mondje, maar dat liever dan in volle galop onder een vrachtauto. Bitloos werkte dat tot mijn schrik niet, erger nog: het bitloze hoofdstel gaf geen release, dus het hoofdstel bleef zijn hoofd omknellen waardoor ponylief alleen maar harder ging.
Tweede reactie was "ok... bitloos... zithulp, gewichtshulp en one rein stop..." Maar dat werkt voor de wagen niet, want ik kan de achterhand van de pony niet opzij zetten vanwege het lamoen waar de pony nog tussen loopt...
Derde poging: op een volte. Maar zelfde probleem, die kan niet klein genoeg PLUS het hoofdstel had geen release meer gegeven en ik kon dus geen/nauwelijks meer een nieuwe hulp geven.
En daarna was het "oh k*t.... nu hebben we een probleem!" Pony liet zich gelukkig wel van links naar rechts over de weg "leiden" *sturen kun je het niet eens meer noemen* en dan maar hopen dat je niks tegenkomt tot je weer bij stal bent. Gelukkig was het niet heel ver en is het geen drukke weg ofzo, maar echt tof was het toch niet.
Wil het binnenkort misschien nog wel eens proberen op een sidepull, maar dan in een afgesloten omgeving en niet meer op de weg.
Pony loopt overigens onder het zadel zonder bit prima op een gewoon halster, touwhalster, sidepull, kaakgekruisd hoofdstel, touwtje om de hals, whatever. Op het touwtje om de hals is hij ook ingereden, gaf (en geeft nog steeds) totaal geen problemen. Want daar heb ik wel mn zit- en gewichtshulpen en de hulpen van mn uhh... linkerbeen
(overigens loopt hij zonder bit ook netjes aan de lange lijnen, dubbellonge, fiets, etc. Ook met bit loopt hij netjes onder het zadel en aan de lange lijnen, dubbellonge en langs de fiets, fijn paard he!

)
Groetjes, lacuna