Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
janouk schreef:@bicci
Zelf heb ik niet idee dat Janouk haar stang vervelend vindt. Je bit gebruik is zo hard als de hand van de koetsier. Wij rijden met heel weinig druk. Janouk staat super aan de hulpen.
Ik vraag me ook af wat fijner is voor het paard; een rustige stang in de mond of druk op de neus. Zelf vind ik de druk op de neus er niet altijd comfortabel uitzien.
VanHuisUit schreef:@Bicci motivatie: dat je zonder bit nooit die inwerking kunt hebben die je met bit wel hebt omdat de hulp langzamer doorkomt. Omdat je bitloos niet op druk rijdt, dat gaat niet voor de wagen, anders knijp je je pony zijn neus eraf, ivm lengte en daardoor gewicht leidsel. Terwijl je in noodsituaties juist als je in een 'split-second' reageert, je wilt dat het dus zo direct mogelijk doorkomt en daardoor dus de schade tot een stevige, directe ophouding beperkt. Dat is ook de reden dat je in principe ment op druk, dus altijd zorgt voor in ieder geval wat druk, omdat je dan namelijk beter en sneller kunt wegrijden of weer terug.
Zo echt heel fijn gereden met Bente. Die was ook uberfrisch vandaaghet waaide flink, fris en alle pony's waren aan het rondrennen, plus in weiland verderop staan twee enorme trekpaarden en een shetje, en zelfs dat hele spul ging continue sprintjes trekken
Maar goed, eerst aan de longe gedaan (net als Biancocoo ben ik geen 18 meer & zeker niet levensmoe
) gewerkt totdat ik een ontspannen paardje aan de lijn had die lekker naar beneden ging met hoofdje
daarna zadel erop en in de bak en op het veld goed bezig geweest.
@Tine wat fijn dat instructrice tijd & zin heeft Thabor bij te rijdenlijkt me erg leuk je eigen paard onder iemand te zien die lekker kan rijden.
Wij hebben woensdag eindelijk weer eens een menlesjeVind dat we het 'brave' stadium nu wel voorbij mogen en wil meer met verruimen/verkorten gaan werken maar vind dat nog wel lastig want Benta galoppeert erg makkelijk, en tja, da's natuurlijk een prima methode om onder dat werk uit te komen. Dus ik ben op zoek naar wat handvatten
VanHuisUit schreef:IngridM hoop dat die deur snel dichtgaat![]()
Biancocoo o o o zie je zoontje zo voor me, nee, ik wil niet, ja ik wil welaltijd lastig van die 'we komen wel maar weten niet precies wanneer' afspraken
![]()
Oja, Bicci, ik schreef dat je in geval van nood als je op druk rijdt sneller een ophouding kunt maken die goed doorkomt, maar ik bedoel ook dat je vlotter weg kunt rijden hoor, dus beiden. En ik herken dat wel van het bitloos rijden onder het zadel. Kijk het argument 'als ze echt gaan gaan ze' vind ik zelf tenminste een slecht argument, want dat is zo. Maar het is de bedoeling dat ze nooit 'echt' gaan, dus dat je ze tegen kunt houden of ergens goed langs kunt krijgen waar en wanneer je dat maar wilt.
Maar ik ben bijv met een Bente ook echt nog lang niet toe aan bitloos rijden ohz hoor, dat doe ik bij een paard onder het zadel pas als mijn stemhulpen maar zeker ook mijn gewichtshulpen 100% doorkomen. Tja en die gewichtshulpen bijv die heb je dus ook niet als je er niet opzit.
janouk schreef:@bicci
Ik vind het zelf wel uitmaken of je bitloos ment in de bak of in het bos, of dat je buiten in het verkeer deelneemt. In de bak of het bos heb je de ruimte en tijd om problemen voorwaarts op te lossen en als je paard gewend is aan een bitloos hoofdstel, denk ik dat het best kan werken. Maar ik ben er geen voorstander van. Een paard onder zadel kan je omtrekken als ze gaan en omtrekken is op een koets niet aan te raden.
In het verkeer vind ik het een heel ander verhaal; dan heb je te maken met andere verkeersdeelnemers. Niet altijd allemaal even hoffelijk of intelligent. Vaak heb je de tijd of ruimte niet om problemen voorwaarts op te lossen en dan vind ik rijden zonder bit onverantwoordelijk.
Zeker bij ons in de buurt (Schiphol Hoofddorp)/Randstad. Rijden op een fiets is hier af en toe al een flinke uitdaging. Laat staan met een levend dier op pad. Je hebt de verantwoordelijkheid voor je dier, jezelf, je passagiers en de andere weggebruikers.
Zelf heb ik niet idee dat Janouk haar stang vervelend vindt. Je bit gebruik is zo hard als de hand van de koetsier. Wij rijden met heel weinig druk. Janouk staat super aan de hulpen.
Ik vraag me ook af wat fijner is voor het paard; een rustige stang in de mond of druk op de neus. Zelf vind ik de druk op de neus er niet altijd comfortabel uitzien.
tine10 schreef:janouk schreef:@bicci
Heb hier ook het idee dat ze het bit helemaal niet vervelend vinden. Ze doen hun mond meestal al open als ik met hoofdstel aan kom. Ze zijn hier allemaal heel licht in de hand. Ik denk idd dat je met bitloos veel meer druk gebruikt. Zeker als je ze netjes over de rug wilt laten werken en dressuurmatig bezig gaat. Dat kost ook ohz meer druk zonder bit dan met bit.