[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:40

IngridM

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:19

Weer veel leuke foto's gezien !

Was koud vanochtend he Tine ! brrr oostenwind.....ja we moeten er weer aan wennen.....

ik voel me niet 100% helaas, hoofdpijn, keelpijn en nu zit ik op m'n werk te vernikkelen. De deur is kapot (en ik zit achter de receptie) en die staat nu dus al een uurtje of wat open. Heb spijkerjasje al aan gedaan en nog ff en ik doe m'n bodywarmer aan brrrr

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:31

Oei Ingrid, je niet lekker voelen en dan zo'n werkplek. Vrees dat dat geen goede combinatie is. :brr: Sterkte ermee

Ja, lekkere oostenwind, maar goed het is droog en de zon schijnt, dus ik vind het prima zo!!

Nou, ik ga de honden even snel uitlaten (moet die extra kilo's en de overige die nog teveel waren snel weer kwijt), en dan zoon ophalen van school.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:38

@Bicci motivatie: dat je zonder bit nooit die inwerking kunt hebben die je met bit wel hebt omdat de hulp langzamer doorkomt. Omdat je bitloos niet op druk rijdt, dat gaat niet voor de wagen, anders knijp je je pony zijn neus eraf, ivm lengte en daardoor gewicht leidsel. Terwijl je in noodsituaties juist als je in een 'split-second' reageert, je wilt dat het dus zo direct mogelijk doorkomt en daardoor dus de schade tot een stevige, directe ophouding beperkt. Dat is ook de reden dat je in principe ment op druk, dus altijd zorgt voor in ieder geval wat druk, omdat je dan namelijk beter en sneller kunt wegrijden of weer terug.

Zo echt heel fijn gereden met Bente. Die was ook uberfrisch vandaag <<) het waaide flink, fris en alle pony's waren aan het rondrennen, plus in weiland verderop staan twee enorme trekpaarden en een shetje, en zelfs dat hele spul ging continue sprintjes trekken :+ Maar goed, eerst aan de longe gedaan (net als Biancocoo ben ik geen 18 meer & zeker niet levensmoe :+ ) gewerkt totdat ik een ontspannen paardje aan de lijn had die lekker naar beneden ging met hoofdje *D daarna zadel erop en in de bak en op het veld goed bezig geweest.

@Tine wat fijn dat instructrice tijd & zin heeft Thabor bij te rijden +:)+ lijkt me erg leuk je eigen paard onder iemand te zien die lekker kan rijden.

Wij hebben woensdag eindelijk weer eens een menlesje :D Vind dat we het 'brave' stadium nu wel voorbij mogen en wil meer met verruimen/verkorten gaan werken maar vind dat nog wel lastig want Benta galoppeert erg makkelijk, en tja, da's natuurlijk een prima methode om onder dat werk uit te komen. Dus ik ben op zoek naar wat handvatten :o?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:42

Die waren zondag ook de hele tijd heen en weer aan het rennen :) erg grappig :)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:45

Ingrid..Sterkte... :(:)
Frensie...succes morgen met Gwin.
Zag nog een mega mooie foto van Nouvel en Fifi...supermooooooi !!
VHU lekker met Bente gereden, haha wat fris....ja wat wil je met die wind..ik vind het echt dapper van je dat je erop stapt....ik zou niet meer durven...
en woensdag menles...een stapje verder met Bente, leuke uitdaging ! :j
Tine is ook lekker bezig geweest, en instructrice die Thabor af en toe gaat rijden, superoplossing.
Tallechie, lastig hoor met Daan....duim voor jullie.

Zit al hele middag op iemand te wachten die logeerhond op zou halen begin middag...dus met puppen niet naar het bos gegaan...maar jullie raadden het al..eigenaar is nog niet geweest :roll: ...beetje jammer voor de puppen, die hebben nu lekker in de tuin gespeeld..ook fijn maar niet zo fijn als een boswandeling.

Zoontje van school gehaald, wilde graag samen spelen maar weer zelfde euvel...beide wilden thuis spelen, en geen compromis mogelijk tot je uiteindelijk thuis bent....ja....volgende keer beter.. Y;(

evelli, zilco menhoofdstel voor shetlanders..superrr....maar overbodig hier...
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 24-10-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:56

IngridM hoop dat die deur snel dichtgaat :brr:
Biancocoo o o o zie je zoontje zo voor me, nee, ik wil niet, ja ik wil wel := altijd lastig van die 'we komen wel maar weten niet precies wanneer' afspraken >;)

Oja, Bicci, ik schreef dat je in geval van nood als je op druk rijdt sneller een ophouding kunt maken die goed doorkomt, maar ik bedoel ook dat je vlotter weg kunt rijden hoor, dus beiden. En ik herken dat wel van het bitloos rijden onder het zadel. Kijk het argument 'als ze echt gaan gaan ze' vind ik zelf tenminste een slecht argument, want dat is zo. Maar het is de bedoeling dat ze nooit 'echt' gaan, dus dat je ze tegen kunt houden of ergens goed langs kunt krijgen waar en wanneer je dat maar wilt.

Maar ik ben bijv met een Bente ook echt nog lang niet toe aan bitloos rijden ohz hoor, dat doe ik bij een paard onder het zadel pas als mijn stemhulpen maar zeker ook mijn gewichtshulpen 100% doorkomen. Tja en die gewichtshulpen bijv die heb je dus ook niet als je er niet opzit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:14

@bicci
Ik vind het zelf wel uitmaken of je bitloos ment in de bak of in het bos, of dat je buiten in het verkeer deelneemt. In de bak of het bos heb je de ruimte en tijd om problemen voorwaarts op te lossen en als je paard gewend is aan een bitloos hoofdstel, denk ik dat het best kan werken. Maar ik ben er geen voorstander van. Een paard onder zadel kan je omtrekken als ze gaan en omtrekken is op een koets niet aan te raden.

In het verkeer vind ik het een heel ander verhaal; dan heb je te maken met andere verkeersdeelnemers. Niet altijd allemaal even hoffelijk of intelligent. Vaak heb je de tijd of ruimte niet om problemen voorwaarts op te lossen en dan vind ik rijden zonder bit onverantwoordelijk.
Zeker bij ons in de buurt (Schiphol Hoofddorp)/Randstad. Rijden op een fiets is hier af en toe al een flinke uitdaging. Laat staan met een levend dier op pad. Je hebt de verantwoordelijkheid voor je dier, jezelf, je passagiers en de andere weggebruikers.

Zelf heb ik niet idee dat Janouk haar stang vervelend vindt. Je bit gebruik is zo hard als de hand van de koetsier. Wij rijden met heel weinig druk. Janouk staat super aan de hulpen.
Ik vraag me ook af wat fijner is voor het paard; een rustige stang in de mond of druk op de neus. Zelf vind ik de druk op de neus er niet altijd comfortabel uitzien.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:17

Hoe is het met Janouk?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:25

Ze sprong net met 4 benen de lucht in, 2 meter omhoog en dat een keer of 5 achter elkaar :D ze voelt zich blijkbaar goed. Ik kijk vanuit mijn kantoor op hun paddock. Af en toe zie ik iets blonds langs crossen.

Ooit heb ik eens zo'n sprong vast kunnen leggen op film. op 16 sec zie je een van haar sprongen.
http://www.youtube.com/user/janouk28#p/u/13/QZNWowzuOGY

Gisteren wat werk aan de lange lijnen gedaan. En ik zag niets vreemds. Geen kortere pas. Niets. Even een paar dagen rust in het werk en vrijdag weer aan de slag, als het zo blijft gaan.

ZO direct heb ik les voor de Spaanse Pas. Daar heb ik zin in. Ik heb dat door laten gaan, omdat het toch alleen in de stap is en alleen zwaar voor mij.
Gisteren de regels uit het boek toegepast op de hond en die heb ik in 3 minuten de spaanse pas aangeleerd. Een Labrador aanleren is toch gemakkelijker dan een haflinger :D maar wie weet, doe ik het niet goed en gaat de instructrice straks in spaanse pas met Janouk door de bak. Ik hoop het zo, want ik wil het zo graag leren.
En het mag van Paul :D want het werkt goed voor de schoudervrijheid en dat is weer belangrijk in de uitgestrekte gangen in de dressuur. Want hij wil volgend jaar Brutus verslaan hahah
Laatst bijgewerkt door janouk op 24-10-11 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:26

janouk schreef:
@bicci
Zelf heb ik niet idee dat Janouk haar stang vervelend vindt. Je bit gebruik is zo hard als de hand van de koetsier. Wij rijden met heel weinig druk. Janouk staat super aan de hulpen.
Ik vraag me ook af wat fijner is voor het paard; een rustige stang in de mond of druk op de neus. Zelf vind ik de druk op de neus er niet altijd comfortabel uitzien.

Heb hier ook het idee dat ze het bit helemaal niet vervelend vinden. Ze doen hun mond meestal al open als ik met hoofdstel aan kom. Ze zijn hier allemaal heel licht in de hand. Ik denk idd dat je met bitloos veel meer druk gebruikt. Zeker als je ze netjes over de rug wilt laten werken en dressuurmatig bezig gaat. Dat kost ook ohz meer druk zonder bit dan met bit.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:29

Haha leuk filmpje van Janouk.
De haflinger die ik reed deed dit ook weleens, alleen dan onder het zadel!! Hihi, nooit eraf gevallen gelukkig, weleens ernaast gehangen en voor het zadel gezeten, maar dan hield ze ermee op zodat ik weer goed in het zadel kon klimmen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:30

Denk er net zo over.
Voegt dus niets toe hahaha, maar goed, moest het ff kwijt :+
Bente pakt ook gewoon uit zichzelf het bit, erg handig dus. Snuit zit altijd te rommelen :roll:

Janouk dus weer OK +:)+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:35

haha....labrador die spaanse pas doet. Janouk die weer lekker rondspringt..
Hier ook niet de indruk dat de paarden last van het bit hebben of er problemen mee hebben..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:57

Heb alles wel bijgelezen, maar geen puf om alles samen te vatten.
Heb topicje gezien van VHU
Mooie foto's van bickel en van diddle
klachten over koud (Tsss.... swinters als het vriest, dán is het koud! :brr: ) vind dit weer echt HEERLIJK!
en verder weet ik het niet meer, sorry Y;(

Heb vandaag Storm in enkelspan gehad. Ging hartstikke goed, hoop "enge" dingen tegengekomen (vrachtwagens, trekkers, ook een shovel die bezig was en van de zijkant tot vlak naast Storm reed) en het knappe ding liep keurig door. Eerst zwalkten we met zulke acties naar de andere weghelft, nu zwalkt hij nog hooguit een metertje, en dan alleen als ik niet op tijd ben met een heel lichte leidselhulp.
Mn babypaard wordt groot... <3
Heb daarom ook maar besloten ze woensdag toch ff andersom te knopen, gewoon om eens te proberen. Kan Sun het "zware" werk doen, mag Stormpje voorop lopen. Heb toch een goede groom bij me dan, en als het niet gaat kan ik Storm makkelijk losknopen en hem langs de wagen laten meelopen (is hij gewend) of het hele spul andersom spannen.
Dus wellicht woensdag nieuwe tandemfoto's!

even nog een reactie voor het bitloos mennen:
Ik doe het niet meer. Heb het geprobeerd, want onder het zadel kan het ook prima, dus waarom voor de wagen niet. Ging ook een tijdje prima. Pony is grondwerk gewend, leiderschapskwesties ed zijn duidelijk. Alleen had ponylief op een zeker moment toch andere ideeën, besloot (schrikreactie) om 180graden om te draaien en in volle crossgalop terug naar stal te gaan...
Mijn eerste reactie was armen naar voren, alle druk eraf en dan een flinke ruk geven zodat hij terugkomt. Op het bit werkt dat namelijk heel effectief: ponylief staat dan op zn achterbenen van de pijn in het mondje, maar dat liever dan in volle galop onder een vrachtauto. Bitloos werkte dat tot mijn schrik niet, erger nog: het bitloze hoofdstel gaf geen release, dus het hoofdstel bleef zijn hoofd omknellen waardoor ponylief alleen maar harder ging.
Tweede reactie was "ok... bitloos... zithulp, gewichtshulp en one rein stop..." Maar dat werkt voor de wagen niet, want ik kan de achterhand van de pony niet opzij zetten vanwege het lamoen waar de pony nog tussen loopt...
Derde poging: op een volte. Maar zelfde probleem, die kan niet klein genoeg PLUS het hoofdstel had geen release meer gegeven en ik kon dus geen/nauwelijks meer een nieuwe hulp geven.
En daarna was het "oh k*t.... nu hebben we een probleem!" Pony liet zich gelukkig wel van links naar rechts over de weg "leiden" *sturen kun je het niet eens meer noemen* en dan maar hopen dat je niks tegenkomt tot je weer bij stal bent. Gelukkig was het niet heel ver en is het geen drukke weg ofzo, maar echt tof was het toch niet.

Wil het binnenkort misschien nog wel eens proberen op een sidepull, maar dan in een afgesloten omgeving en niet meer op de weg.
Pony loopt overigens onder het zadel zonder bit prima op een gewoon halster, touwhalster, sidepull, kaakgekruisd hoofdstel, touwtje om de hals, whatever. Op het touwtje om de hals is hij ook ingereden, gaf (en geeft nog steeds) totaal geen problemen. Want daar heb ik wel mn zit- en gewichtshulpen en de hulpen van mn uhh... linkerbeen :+
(overigens loopt hij zonder bit ook netjes aan de lange lijnen, dubbellonge, fiets, etc. Ook met bit loopt hij netjes onder het zadel en aan de lange lijnen, dubbellonge en langs de fiets, fijn paard he! ;) )

Groetjes, lacuna

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:00

Mijn paardje kan wel wat boos op het bit reageren, vandaar ook een tijdje bitloos geprobeerd.
Probleem bij Gwin is dat ze een enorme looplust heeft. Ze loopt weleens onder me vandaan en reageert dan onvoldoende op zit- en stemhulpen. Tja, dan loopt ze dus zelf tegen mijn hand aan. En dan wordt ze boos... Terwijl ik dan niet trek ofzo, ik hou mijn handen stil en zij loopt er tegenaan. Ook met mennen heb ik dit weleens. De kinketting moet dan ook heel los want ook een strakke kinketting accepteert ze niet.

Dit is best lastig!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:02

Voor een van mijn paarden, Nebraska, gold wel dat ze af en toe echt bit-moe was, was dus nog voor mijn mentijd. Ze werd dan hangerig en erg zwaar. Kan ook zijn dat het kwam omdat dan de training (reed thuis Z oefeningen/niveau) wat zwaar viel dat weet ik niet. Maar als ik gewoon 1x per week in de bak reed met bitloos hoofdstelletje of met touwtje om haar nek, bleef ze veel fijner in haar mond.

Moet eerlijk zeggen als ik Bente niet voor de wagen reed ik bij haar ook al veel eerder bitloos zou zijn gaan proberen, maar ik wil haar absoluut niet bitloos voor de wagen zetten, dus gebruik(te) het onder het zadel werk ook om haar meer in aanleuning te krijgen juist op een bit. Onder het zadel heeft ze trouwens een dubbelgebroken watertrensje. Maar ze reageerde in het begin enorm 'afwijzend' naar het bit, schudden, open mond, achter bit kruipen. Nu snapt ze het denk ik (meestal :x ).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:17

:wave:

zag weer wat gave dids plaatjes voorbij komen...

vhu lekker aan het werk met bente...

ingrid en ollie flink koud gehad en ingrid niet lekker, sterkte... :(:)

discussie over bitloos vervolgt zich... :D

Ik rijd Fifi met kunststof bitjes, die is niet echt bitjesfan, maar ze neemt ze wel makkelijk aan met hoofdstel omdoen, teugelen doe ik zonder bit en dat gaat ook prima...

Mijn herfstvakantie zit er ook weer op...
vandaag de hele dag koud gehad en vanmiddag kreeg ik er ook nog hoofdpijn bij... :+
lekker warm fleecevest aangetrokken net en verwarring even aan gezet, nu staat het eten op, na het eten richting stal...
even wandelen met paard en hond...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:19

Eng verhaal Lacuna ! Hoop het niet mee te maken met de wagen en verkeer brrrr.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:24

inderdaag eng verhaal van lacuna... :oo

janouk, gaaf zeg spaanse pas les!
doe je dat gewoon bij jou thuis?

hier nog wat plaatjes van Ola gisteren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:48

VanHuisUit schreef:
@Bicci motivatie: dat je zonder bit nooit die inwerking kunt hebben die je met bit wel hebt omdat de hulp langzamer doorkomt. Omdat je bitloos niet op druk rijdt, dat gaat niet voor de wagen, anders knijp je je pony zijn neus eraf, ivm lengte en daardoor gewicht leidsel. Terwijl je in noodsituaties juist als je in een 'split-second' reageert, je wilt dat het dus zo direct mogelijk doorkomt en daardoor dus de schade tot een stevige, directe ophouding beperkt. Dat is ook de reden dat je in principe ment op druk, dus altijd zorgt voor in ieder geval wat druk, omdat je dan namelijk beter en sneller kunt wegrijden of weer terug.

Zo echt heel fijn gereden met Bente. Die was ook uberfrisch vandaag <<) het waaide flink, fris en alle pony's waren aan het rondrennen, plus in weiland verderop staan twee enorme trekpaarden en een shetje, en zelfs dat hele spul ging continue sprintjes trekken :+ Maar goed, eerst aan de longe gedaan (net als Biancocoo ben ik geen 18 meer & zeker niet levensmoe :+ ) gewerkt totdat ik een ontspannen paardje aan de lijn had die lekker naar beneden ging met hoofdje *D daarna zadel erop en in de bak en op het veld goed bezig geweest.

@Tine wat fijn dat instructrice tijd & zin heeft Thabor bij te rijden +:)+ lijkt me erg leuk je eigen paard onder iemand te zien die lekker kan rijden.

Wij hebben woensdag eindelijk weer eens een menlesje :D Vind dat we het 'brave' stadium nu wel voorbij mogen en wil meer met verruimen/verkorten gaan werken maar vind dat nog wel lastig want Benta galoppeert erg makkelijk, en tja, da's natuurlijk een prima methode om onder dat werk uit te komen. Dus ik ben op zoek naar wat handvatten :o?

ik begrijp je verhaal...
dankjewel :)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:50

VanHuisUit schreef:
IngridM hoop dat die deur snel dichtgaat :brr:
Biancocoo o o o zie je zoontje zo voor me, nee, ik wil niet, ja ik wil wel := altijd lastig van die 'we komen wel maar weten niet precies wanneer' afspraken >;)

Oja, Bicci, ik schreef dat je in geval van nood als je op druk rijdt sneller een ophouding kunt maken die goed doorkomt, maar ik bedoel ook dat je vlotter weg kunt rijden hoor, dus beiden. En ik herken dat wel van het bitloos rijden onder het zadel. Kijk het argument 'als ze echt gaan gaan ze' vind ik zelf tenminste een slecht argument, want dat is zo. Maar het is de bedoeling dat ze nooit 'echt' gaan, dus dat je ze tegen kunt houden of ergens goed langs kunt krijgen waar en wanneer je dat maar wilt.

Maar ik ben bijv met een Bente ook echt nog lang niet toe aan bitloos rijden ohz hoor, dat doe ik bij een paard onder het zadel pas als mijn stemhulpen maar zeker ook mijn gewichtshulpen 100% doorkomen. Tja en die gewichtshulpen bijv die heb je dus ook niet als je er niet opzit.

thxx... :)
tis jammer dat de bosal waarmee ik dus bitloos ohz rijd totaal niet geschikt is voor t mennen, want daarmee ervaar ik totaal geen vertraging etc...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:52

janouk schreef:
@bicci
Ik vind het zelf wel uitmaken of je bitloos ment in de bak of in het bos, of dat je buiten in het verkeer deelneemt. In de bak of het bos heb je de ruimte en tijd om problemen voorwaarts op te lossen en als je paard gewend is aan een bitloos hoofdstel, denk ik dat het best kan werken. Maar ik ben er geen voorstander van. Een paard onder zadel kan je omtrekken als ze gaan en omtrekken is op een koets niet aan te raden.

In het verkeer vind ik het een heel ander verhaal; dan heb je te maken met andere verkeersdeelnemers. Niet altijd allemaal even hoffelijk of intelligent. Vaak heb je de tijd of ruimte niet om problemen voorwaarts op te lossen en dan vind ik rijden zonder bit onverantwoordelijk.
Zeker bij ons in de buurt (Schiphol Hoofddorp)/Randstad. Rijden op een fiets is hier af en toe al een flinke uitdaging. Laat staan met een levend dier op pad. Je hebt de verantwoordelijkheid voor je dier, jezelf, je passagiers en de andere weggebruikers.

heb je gelijk in,...mede weg gebruikers snappen er op zn zachtst gezecht vaak niks van... :-(
omtrekken met de koets gaat volgens mij zoiezo niet...met of zonder bit..
vaak gaan ze toch tegenhangen..
iets wat je ohz oplost met beendruk,jahtoch..

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:53

tine10 schreef:
janouk schreef:
@bicci

Heb hier ook het idee dat ze het bit helemaal niet vervelend vinden. Ze doen hun mond meestal al open als ik met hoofdstel aan kom. Ze zijn hier allemaal heel licht in de hand. Ik denk idd dat je met bitloos veel meer druk gebruikt. Zeker als je ze netjes over de rug wilt laten werken en dressuurmatig bezig gaat. Dat kost ook ohz meer druk zonder bit dan met bit.

de mijne vind het bit ook niet vervelend..
gooit met bit wel meer met zn hoofd dan zonder bit...
terwijl het bitje goed lgt..geen scherpe randjes oid heeft enzo....
vandaar mn "onderzoekje" :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:07

Nouvel...totaal vergeten , filmpjes van Ola zijn braaaaf !!
ze pakt het goed op ,en ook nog leuke foto's van haar. :j

Bosal is best een fijne bitloze optoming voor onder het zadel, vind het absoluut niet geschikt om te mennen...bij op hol gaan heb je echt nog minder stuur als met een bit..